Eturengas kuluu pateille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sebulban
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt tuli kyllä pieni ylläri vastauksen muodossa...tai siis tuli vain kuittaus että käsittelevät asiaa...

Sehr geehrter Kunde/Interessent,

wir danken für Ihre E-Mail (-Anfrage). Dieser Vorgang wird unter der
Nummer 576345 geführt.
(Sie erhalten in Kürze Antwort aus unserem Hause. )


Mit freundlichen Grüßen

Pirelli Deutschland GmbH
Contact Center


Anbieterkennzeichnung
Pirelli Deutschland GmbH
Höchster Straße 48 - 60
64747 Breuberg
Telefonnummer: 06163-71-0
Telefaxnummer: 06163-71-2554
E-Mail Adresse: contactcentertyres.de@pirelli.com
 
No olipas surkea vastaus
sad_orig.gif


Thank you for your e-mail.

For the optimal tyre pressure with reference to different operational conditions, please have a look into the manual of your Yamaha. Sometimes the needed pressure is also shown under the settee or near by the rocker.

Kind regards
Pirelli Deutschland GmbH
Kundendienst München


Nyt en manuskaa pääse kurkkaamaan
033102beer_1_prv.gif

Mutta muistin mukaan sielläkin oli 2.5 etupäähän...
Pitäiskö lähettää kiukkuisempi meili?
 
Mulla meni k1600 gtl pyörässä 6 tkm jälkeen etukumi samanlaiseksi kuin noissa ekoissa kuvissa ja paineet ollu kuten ilmoitettu eli 2,9 / 2,9 ,pitäisköhän noita vähän nostaa ,vittu tiedä näitä mutta onneksi saahan niitä uusia kumeja vielä ostaa
 
No olipas surkea vastaus
sad_orig.gif


Thank you for your e-mail.

For the optimal tyre pressure with reference to different operational conditions, please have a look into the manual of your Yamaha. Sometimes the needed pressure is also shown under the settee or near by the rocker.

Kind regards
Pirelli Deutschland GmbH
Kundendienst München


Nyt en manuskaa pääse kurkkaamaan  
033102beer_1_prv.gif

Mutta muistin mukaan sielläkin oli 2.5 etupäähän...
Pitäiskö lähettää kiukkuisempi meili?
Pitäisi ja ilmoita että olet käyttänyt oikeita paineita ;)
 
Selvennyksenä siis että kyselin noista metzelerin suosituspainesta den verran että mihin lämpötilaan nuo suosituspaineet (2.35-2.5) on tarkoitettu. Ja vastaus oli että katso manuaalista prkl!
Huomenna lähtee uus meili...nyt ei pysty liian monta olutta alla(sori typot) ja tarpeeksi monta edessä
biggrin.gif
biggrin.gif
 
033102bebe_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Renkaiden kyljessähän on myös usein merkitty ne maksimipaineet mitä valmistaja suosittelee, monesti näkynyt niissä luvut 2.5/2.9. Siis maksimipaineina. Ja lain kannalta sen saa ylittää noin 0.2. Ja te meinaatte laittaa eteen 3.0 baaria? Tuntuu suoraan sanottuna jo tyhmältä...
Omassa etusessa lukee (kun se nyt laakereidenvaihtoa varten tuossa keittiön pöydällä lepää) 2.9 bar 250 kg kuormalla max. Kumihan nyt kestää sen nelisen baaria. Maksimikuormalla tuo paine. Jos nyt pyöräni painaa 248 ja itse 74 kg ja se jaetaan kahdella niin tulos on 161 kg. No eihän se nyt noin mene mutta en tiedä painonjakaumaa tarkalleen - tämä vain ajatuksena ettei nyt ihan renkaan maksimikuormilla vielä mennä. Ite oon pitänyt 2.7-2.9 edessä vähän pyörästä riippuen.
 
Kyllä etusen pateille kulumisen syy on yleensä liian alhainen ilmanpaine, jos ei löydy etupäästä välyksiä. Itellä on Bandit 1250 SA ja paineen nosto 2.5 > 2.7 lop- pui pateille kuluminen lähes kokonaan.
 
Kyllä etusen pateille kulumisen syy on yleensä liian alhainen ilmanpaine, jos ei löydy etupäästä välyksiä.      Itellä on Bandit 1250 SA ja paineen nosto 2.5 > 2.7 lop- pui pateille kuluminen lähes kokonaan.
Geometria vaikuttaa paljon myös.

kaikki 120/70+190/50 yhdistelmät söi etusen sivuurien kohdalta epätasaiseksi, kuten aloittajalla. Paine auttoi vähän, alustan säädöt paransi tai pahensi jonkin verran.

120/70+190/55 setti ei syö etusta tuoleen. Muutenkin kääntyy ja kallistuu vaivattomammin.

edit: pyörähän olis 955i Daytona
 
Mutumutu:
Lähtökohtaisesti tuohon renkaiden aalloille kulumiseen syynä on "väärä" rebound-vaimennus. Jonka sitten taas sopiva tai alhainen rengaspaine tuo vahvemmin esiin. Rengaskin kun on joustava ja vaimentava elementti tuossa alustan koko toimintaa ajatellen, ja siten vaikuttaa tuohon vaimennuksenkin toimintaan. Ja siitä syystä tietty rengas ei välttämättä renkaan rungon ja kumiseoksen ominaisuuksien puolesta sovi johonkin tiettyyn mopoon.
Ja vaikka tuo rebound-vaimennus olisi säädettävissä, niin säätöalue on yleensä aika suppea, jolloin sitä ei voi välttämättä säätää sellaiseksi että renkaan aalloille kuluminen loppuisi.
Tosin siinä vaiheessa voi hieman muuttaa keulaöjlyn viskositeettia, jolloin saa sitä säätöaluettakin siirrettyä. Ja ylipäätään kannattaa huoltaa se keula ja vaihtaa öljyt kerran vuodessa, varsinkin jos ajaa paljon. Niin sillon se keula ainakin toimi siten kun inssi on sen tarkottanu toimivan. Eli yksi syy tai ainakin vaikuttava tekijä on keulaöljyjen ominaisuudet. Tosin eipä ne keulaöljyjenkään viskositeetit ja indeksit ole vakiot vaikka 5W purkin kyljessä lukisikin. Ja myöskin ne inssin ajomukavuuteen tähtäävät kompromissimitoitukset vaimennuksissa voi aiheuttaa ylimääräistä rasitusta renkaalle.
Samoin lämpötila vaikuttaa paljon keulan vaimennuksiin (kuten kaikki on varmaan huomannut). Joten tietyissä lämpöolosuhteissa rengas voi kulua aalloille, kun rengaspainekkin vaihtelee niiden lämpöolosuhteiden mukana. Tienpinnan kuntokin vaikuttaa vaimentimien öljyjen suhteelliseen käyntilämpötilaan ja kestoikään.
Myös jousien mitoitus vs mopon&kuskin paino vaikuttaa vaimennuksien suhteelliseen voimakkuuteen, jolloin kärsijänä voi jälleen olla rengas.
 
Back
Ylös