ETV 1000 Caponord

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cebari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Just ne. Tankin sisällä. Korkista tankin takareunaan, jossa nipat letkuille.

Luultavasti valettu muoviin. Jos ei, niin vaihtoon.
 
Kiitos tiedosta.

Huonommassa vaihtoehdossa tankin sisällä siis kulkee erilliset letkut, paremmassa tapauksessa ovat valettu muoviin ja kiinni tankkiin?
 
Noniin, kenttäkorjaus suoritettu ja pyörä toimii. Onneksi tankki oli melko tyhjä, riitti kun lorotti pari litraa pois ja nosti tankin nokilleen.

Letkun kanssa oli hankaluuksia, kummastakaan lähimotonetistä ei löytynyt vaikka piti olla, viime minuuteilla ehdin erikoisliike Rauman Akkuun josta löytyi vitonletkua.

Tankki kasaan mutta ei vieläkään käynnistynyt, mutta vähän lupaili. Huomasin yhden bensapumpun liittimen nastan tulevan takakautta ulos. Kiristys ja a vot, toimii.

En siinä noita huohotusletkuja alkanut tutkimaan, pitää muutenkin nostaa tankki vielä pois jotta saa vaihdettua ilmansuodattimen.

Pumpun ja suodattimen välinen letku oli se orkkis haitariletku, suodattimen jälkeinen nysä oli kangaspäällysteinen. Silminnähtävää vikaa ei ollut.
 
Hyvä, että toimii. Kandee ne toisetkin vaihtaa vaikka talvella. Säästyy murheilta, jos pitelee pyörää pidempään.
 
Eilen se lopetti taas lataamisen. Mulla on usb-liitin jännitenäytöllä niin siitä näkee kätevästi.

Lataussäätimeltä mitattuna staattorilta tulee kierrosten mukaan vaihtuvaa vaihtojännitettä, säädin kuumenee, valkoiselta liittimeltä 15V irrotettuna, mutta kiinni siinä näkyy vain akkujännite. Säädin siis sökö?

Ilmeisesti alkuperäistä ei kannata laittaa?
 
Noniin, sainpas uuden säätimen. Eipä auttanut. Tarkemmissa tutkimuksissa staattorilta tulee kyllä jännitteet, mutta vaiheet on oikkarissa keskenään. Lataussäätimeltä valkoinen liitin irti tulee kyllä se 14,5V. Kytkettynä parhaimmillaankin 13,7V mutta enää ei sitäkään. Pistin valkoiseen liittimeen H4-polttimon kiinni ja se kajastaa vain himmeästi, eli nyt sitten odotellaan staattoria...
 
Staattorin vaihdoin syksyllä ja alkoi lataamaan.
Nyt ei sitten taas lataa. Säätimen dc-puolella liitin irti liki 15V mutta putoaa akkujännitteeseen kun kytkee sen kiinni.
Tyhjäkäynnillä staattorin vaiheilta tulee 18,29 ja 21A virtaa, säätimeltä lähtee n. 10A.

Staattorin vaiheiden välillä 0,5Ohm, eivät ole maissa ja käydessä vaiheiden välillä 45VAC.

Mulla on tossa nyt kolme jännitteensäädintä, kaikki samanlaisia. Käsittääkseni sökönä kun mittailin. Kaipa, se on se hondan mosfet laitettava tilaukseen...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt rokkaa Hondan säätimellä. On se painoltaan ja johdoiltaankin paljon laadukkaamman oloinen.

Nyt baanalle, vihdoin!
 
Onko kenelläkään kokemusta moottorinohjauksen karttojen muuttamisesta?

Onko mitään järkeä lähteä kokeilemaan noita netissä jaossa olevia, hyviksi todettuja karttoja ilman penkissä säätöä? Jos tuota pienillä kierroksilla rytyyttämistä saisi siistittyä ainakin...

Meinasin jo eilen kokeilla, mutta taannoin tilaamani obd-johto ei ollutkaan oikeanlaisella liittimellä, taisi olla uudempiin malleihin.
 
En ole karttaa muuttanut, mutta jotain parametria vähän säädin - ei juuri vaikutusta. Vaihtelin pyörästä kaikenlaista ilman että se sitä rytyyttämistä / nykivää kaasua vähensi. Lopulta huomasin että yksi sytytyspuolan 12V puolen liitin ei lukittunut kunnolla, ja kun sen ympärille laittoi nippusiteen homma oli selvä. Kun ottaa vanhan kartan talteen niin ei kai siinä testaaisessa mitään häviä, foorumeilla ovat sitä mieltä että paranee merkittävästi. Mulla on kaapeli joka käy 2003-malliin jos haluat lainata (toinen pää läppärin USB:iin).
 
En ole karttaa muuttanut, mutta jotain parametria vähän säädin - ei juuri vaikutusta. Vaihtelin pyörästä kaikenlaista ilman että se sitä rytyyttämistä / nykivää kaasua vähensi. Lopulta huomasin että yksi sytytyspuolan 12V puolen liitin ei lukittunut kunnolla, ja kun sen ympärille laittoi nippusiteen homma oli selvä. Kun ottaa vanhan kartan talteen niin ei kai siinä testaaisessa mitään häviä, foorumeilla ovat sitä mieltä että paranee merkittävästi. Mulla on kaapeli joka käy 2003-malliin jos haluat lainata (toinen pää läppärin USB:iin).

Missäspäin sulla Kaapeli ois? Vois kokeilla omaan vaihella karttoja
 
Vastaillaanpas tähän omaan ketjuun pitkästä aikaa. Taas meni lataus mykäksi, vian on pakko olla taas säätimessä. Kiinan Shindengen-kopiolla ja suorilla johdoilla akkuun toimi 10 minuuttia kunnes hajosi taas, säädin tulikuuma.

Pistin varmasti aidon Shindengen FH020AA:n tilaukseen jenkkilästä, toivottavasti tulee nopeasti kun kesälomat painaa päälle.

Ja karttojen ajamiseen ilman penkitystä; Ajoin tänä keväänä Catfishin kartan kylmiltään sisään ja OHHOH kun tuli vetoja lisää :grin:

On kyllä hyvä pyörä enkä malttaisi luopua, mutta voi taivas että on saanut painia sähköjen kanssa. No, kohta on kaikki italian viritykset jo fiksattu pois niin eiköhän se siitä ala kestämään :grin:
 
Joo, ne sähköt on riesa. Mulla ollut pullaa sen jälkeen kun vaihdoin paksummat kaapelit dynamosta, MOSFET-säätimen (tiedä sitten onko aito vai ei, halpa oli ja Italiasta...), paksummat käynnistysvirtakaapelit, lisämaa ja säilytys ylläpitolaturissa. Kahvalämppärit asensin releen kanssa omalla virtapiuhalla.

Jäädytysnestesäiliön korkki tosin oli hapertunut ja paisuntasäiliö alkoi täyttyä, mutta onneksi PHT-Speedin Kakella oli silmät auki ja saatiin sekin hoidettua ennen isoja ongelmia. On kyllä hyvä paja Aprilioiden huoltoon.

Mitkäs komponentit sulla on muuten pyörässä? Normaali ilmansuodatin ja putket? Mullakin Catfishin kartta koneella, mutta olen jostain syystä arponut sen lataamista ECUun. Vaikuttiko siihen miten monta litraa menee satasella?
 
En ole kulutusta ehtinyt seuraamaan uudella softalla. Vakiopalikat on kaikki. Tiedossa olisi Dominatorin putkisto, mutta taitaa olla vähän turhan äänekäs...

Tyhjäkäynninsäätö mulla on ohitettu kun en jostain syystä ole saanut sitä pelaamaan kunnolla. Citroenin säädin olisi hyllyssä odottamassa, se sopii kun vaihtaa orkkiksesta karan. Pitäisi sitä varmaan taas kokeilla säädintä odotellessa. Nyt on tyhjäkäyntiletkujen päissä venttiilinhatut, joissa on sopivankokoiset reiät. Ei vaan oikein kylmällä kellillä ja -moottorilla pysy käynnissä.
 
kyllä mieli on heikko, eilen meni Dominatorit alle. Muutenkin on nyt tullut pyrittyä tekemään kaikkea mahdollista moottorin luonteen parantamiseksi alakierroksilla, ja täytyy sanoa, että on onnistunut. Pyör on jotain ihan muuta kuin se rytkyttäjä, jollainen se on aiemmin ollut.

Tässä tehtyjä juttuja:

-Catfishin moottorinohjauskartat, ei penkitetty erikseen
-iridium-tulpat
-Dominatorin soikeat putket ilman katalysaattoreita, eli "pre-faceliftin" putket. dB-killerit paikoillaan.
-Ilmanputsarikotelon snorkkeli poistettu ilmanoton avartamiseksi
-Purkki X-1R:ää koneeseen vaiensi koneen ääniä. Eipä sillä, että ne enää dominatorien kanssa läpi kuuluisikaan :jpstyle:

Vielä pitäisi koittaa vaihtaa suuttimet Boschin malliin 0280155968, joka on Volvo V70R suutin. Tämä yhteensopivuus on ihan tuore löytö AF1-forumilla, pienellä puukotuksella sopivat ja kuulemma parantavat käytöstä alakierroksilla.

Näiden lisäksi sähköpuolella on ohitettu pyörän johtosarja kokonaan latauspuolella ja jännitteensäätimenä on aito Shindengen FH020AA paremmalla sijoittelulla ja jäähdytyksellä. Startti ja kaapelit käyty läpi, starttireleeksi vaihdettu 100A "kaksoisakkurele" (Motonet 38-6520).

Starttaa hyvin, vääntää alhaalta eikä kuulostakaan enää ompelukoneelta :D Kulutukseen en uskalla mitään varmaa sanoa, mutta nyt on menty reilusti alle 6 litran pelkällä softan muutoksella. Muistelisin ennen syöneen yli kuutta litraa.
https://www.youtube.com/watch?v=0htyiVT2_GY
 
Terve!

Ostin viime sykynyä 2003 54tkm ajetun caponordin viallisena. Herrasmiehellä oli pyörä seissyt tallissa 2017 vuodesta asti ja lopulta halusi siitä eroon, minäpä ostin itselleni ison kasan päänvaivaa.

Asiat joita tähän asti olen vaihtanut/tarkistanut:
-starttimoottori vaihdettu
-starttirele vaihdettu
-akku vaihdettu
-sytytyspuolat vaihdettu (yksi oli mykkä joten uusin kaikki)
-tulpat vaihdettu
-kaatumisanturi on modattu "pystyasentoon"
-läpinäkyvät letkut uusittu tankin alla
-tyhjäkäyntimoottori toimii (pitää ääntä kun laittaa virrat päälle ja pois)
-EFI valo ei vilku ja ajotietokone ei näytä mitään vikakoodeja ollessa kytkettynä
-hajonnut polttoaineletkuliitos korjattu tankista
-polttainepumppu työntää irrallaan ollessa suhteellisen hyvin bensaa ja paluupuoleltakin sitä tulee
-moottorikylki käytetty vasemmalta puolelta auki ja katsottu, että kaikki rattaat on ehjät (oli ennen startin uusimista huono pyörimään startilla).


Hauskinta tässä on, että sain pyörän loppuvuodesta käyntiin, mutta nyt ei lähde enää. Moottori pyörii iloisesti ja molemmat pakoputken alkukäyrät lämpiää tasaisesti. Hieman lupailee käyntiin, mutta ei vaan lähde. Tuntuisi että ongelma on polttoainepuolella ja aloinkin epäilemään, että voisiko tankin sisällä olevat letkut olla rikki ja ei kehitä riittävästi painetta ruiskulle. Sen ajattelin seuraavaksi kokeilla. Moottorin pyöriessä polttoainepumppu mielestäni käy, joten onko syytä epäillä asentotunnistimia?

Vinkkejä otetaan vastaan. Alkaa hieman turhauttaa koko pyörä. Olen sen maalannut, ostanut uudet dominator -pakoputket sekä uudet renkaat eikä lähde käyntiin. Onneksi tallissa on myös kawasakin z1000 jolla pääsee ajamaankin. Olisi edes selvä vika mitä korjata...
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa bensanpaineensäädin suutintukissa tms (eikä siis tankin sisällä pumpussa)? Mietin sitä, että jos säätimen paluupuolelle riittää tavaraa, niin silloin painetta pitäisi minusta olla riittävästi pyörän normaaliin käynnistymiseen.

Jos alkukäyrät lämpenevät, niin jotainhan se kuitenkin siellä polttaa. Tyhjäkäyntimoottori tuskin on syyllinen, kun pitäisihän se silti kaasulla saada käyntiin houkuteltua? Miten tuossa on venttiilien ajoitus ja/tai sytytyksen ajoitus, eihän se voi olla muuttunut starttia vaihtaessa? Pitkään seisseessä pyörässä tietty ruiskusuuttimetkin voivat olla huonona.

Ps. Jos käyntivikaista pyörää starttailee tallissa niin kannattaa varoa häkämyrkytystä jos ei ole kunnon ilmanvaihtoa.
 
Saisikohan sieltä bensalionjasta mitattua bensapaineet? Suuttimet olisi myös hyvä tutkia. Kotikonstein voi testata tuleeko sieltä bensa läpi ja onko suihku edes suunnilleen sellainen mitä pitää.

Oletus on, että tässäkin pyörässä on hyvinkin tavanomaiset suuttimet, jotka on itseasiassa sähköisesti ohjatut solenoidiventtiilit. Eli syöttää bensaa pyörän bensalinjan kautta suuttimelle ja antaa virtaa suuttimen napoihin, jolloin se aukeaa. Sitten vaan ruiskimaan bensaa läpinäkyvään pulloon/astiaa ja tutkimaan miltä suihkut näyttävät.

Mutta ennen suurempaa koneen purkamista kannattaa varmistaa tulppien toiminta (tuleeko kipinä) ja kokeilla syöttää bensaa läppärunkoihin ja kokeilla hörähtääkö kone edes.
 
Kato ihmeessä pumpun letkut tankin sisältä.

Täältä se vika sitten löytyi. Ihan hapras letku oli suodattimen jälkeen. Nyt käynnistyy mutta ei ota kierroksia. Tyhjäkäynnillä latausjänniten vain 13 volttia. Vaikuttaako jännitteenaäädin tai staattori kierrosten ottamiseen? Jännitteensäädin käy heti lämpöisenä.
 
Back
Ylös