Eurooppaan ensi kertaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja majuta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

majuta

New member
Moi,

Suunnittelen ensimmäistä matkaa pyörällä Eurooppaa, kesäällä olisi viimein hyvä sauma lähteä parin viikon tourneelle. Reitin suunnittelu on aika alkutekijöissään, mutta lyhyesti kertoen tarkoitus on ajaa Pohjanmaalta Keski-Eurooppaan ja takaisin. Laivamatkat Helsingistä Rostockiin näyttivät aika hintavilta, joten ajattelin ajaa Ruotsin läpi.

- Eli Turusta Tukholmaan iltalaivalla ja yöpyminen laivassa.
- Aamulla alkaisi Ruotsin ylittäminen, illaksi olisi tarkoitus päästä Tanskaan. Mikä on paras tapa siirtyä Ruotsista Tanskaan, silta vai meneekö Ruotsista lauttoja suoraan Saksaan? Kuulin että myös Tanskan saarilta menee lauttoja suoraan Saksaan, se voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Saakohan lippuja suoraan satamasta ja mitä sellainen matka mahtaisi maksaa? Ruotsin läpiajon päätteeksi olisi myös mukava löytää hyvä yöpaikka..
- Sitten kohti Etelä-Saksaa
- Alpeilla kiertelyä, ainakin Neuschwansteinin linnassa pitää käydä ja Kotkanpesässä + muuta.

Missä kannattaa yöpyä, leirintä alue, varata hotelli ennakkoon vai luottaa siihen että vapaata tilaa on? En kuitenkaan haluaisi haaskata aikaa yöpaikkojen etsiskelyyn kovin paljoa, olisi mukavampi nauttia ajamisesta ja nähtävyyksistä. Olisi mukava tietää myös mikä on Keski-Euroopassa tuollaisen ”Bed & Breakfeast” tyyppisen hotellin hinta / yö?

Mitä nähtävyyksiä ja ajoreittejä suosittelette?

Tänks!
bowdown.gif
 
Tanskaan on aikas turha mennä. Päräytät etelä-Ruotsiin, Helsingborg-Helsingör (puoli tuntia) ja sitten Köpiksen vierestä alas Rödbyhyn, josta kolmen vartin laivamatka Puttgarteniin.

Aamulla kun lähdet ajamaan Tukholmasta, olet 10 ... 12 tunnin kuluttua Lyypekin lähellä, josta se eka hotelli kannattaa varata etukäteen. Muita etukäteisvarauksia ei tarvita, rajoittavat vain kulkua. DDR:läistä eksotiikkaa löytyy vielä vaikka tästä hotellista:
Waldhotel Schattin.

Oli muuten ihan kiva paikka metsän keskellä, siellä asustaa myös suomalaisia rekkakuskeja ympäri vuoden.

Lauttaliput noita kahta ylitystä varten maksoivat yhteensä noin 50 euroa viime kesänä (yksi henki + pyörä). Ne on yksinkertaisinta ostaa kerralla vaikka jo ennen Helsingborgia tai sieltä satamasta.
 
Maps.google.fi auttaa. Tuossa optimi reittivalinta heti ensimmäisellä haulla. Helsinborgista pääsee lautalla Helsingöriin, mutta Juutinrauman silta on ihan kokemisen arvoinen, varsinkin jos tuulee. Siitä voit sitten mennä vaikka manner-Tanskan kautta Saksaan, mutta jos suuntaat Rödbyhyn, niin pääset aika pikaisesti Germaanian ihmemaahan. Rödbyn ja Puttgardenin väliä sahaa pari autolauttaa, joihin prätkällä pääsee tavallaan jonojen ohi. Lipun saat ajamalla luukulle eli pääset illaksi Saksaan varailematta yhtään lippua netistä.

Saksassa voit majoittua teltassa (kunhan tiedät leirintäalueet tai painat sissinä metsään. Jos vetelet tuhannen km päiväsiivuja, niin kannattaa katsoa se yöputka jo etukäteen. Muutenhan Saksassa on helppo majoittua, lähes jokaisen rampin takana on joku gästhouse. Ollaan löydetty randomilla todella mukavia paikkoja. Gästhouse on siis bed / breakfast ja hintaa siinä 40 - 60 euroa per pariskunta. Jos tykkäät törmäillä vauhditta muihin motonisteihin, niin katsele netistä motskarihotelleita. Toiset tykkää suunnitella reissun ihan viimeisen päälle, mikä on näin talven aikaan mukavaa, mutta varsinkin Itävallassa tulet ajamaan kylien halki, jotka on ihan täynnään erilaisia majoittumispaikkoja.

Kotkanpesä, kaikkien paikkereiden mast kohde, on jokseenkin antikliimaksi. Paikalla pirusti turisteja ja rahat pois menoa. Teetuvalta mahdottoman hienot maisemat, paitsi jos vetää pilveen. Alhaalla mistä ne bussit sinne ylös lähtee on museo ja SS-bunkkeri. Jos aihe lähellä sydäntä, niin kannattaa käydä rymyämässä.
 
Grossglocknerin Edelweissspitzeltä eli Biker Pointilta monin kerroin upeemmat maisemat kun Aatu-poloisen majan pihalta, reilun kilometrin verran eroa korkeudessakin....ja matkassa tietä pitkin olisko noin satasen verran tai vajaa..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Varaudu sitten jonottamaan, kun menet sinne neusvansteiniin (voiko olla vaikeempaa paikan nimee?), siellä on aika paljon japanialaisia ja amerikkalaisia turisteja kameroineen..

lyhyemmällä jonotuksella pääseen Linderhofiin.  
wink.gif
toki sielläkin saa hetken odotella ennenkuin pääsee kierrokselle.

/edit: niin, ja trelleborgista pääsee laivalla saksaan. TT-line
 
/edit: niin, ja trelleborgista pääsee laivalla saksaan. TT-line
Juu, ja myös Malmöstä pääsee varsin miellyttävästi laivalla Travemundeen. Lähtökin illalla melko sopivasti, kun päivän aikana köröttelee Tukholmasta helevetin tylsää tietä alaspäin. Joka vuotinrn kokemus
smile_org.gif
. Pientä vaihtelua saa, kun ajaa oskarshamin ja Karlskronan kautta.
 
Paatti Trelleborgista näkyy lähtevän klo 22 kohti Travemundea ja klo 23 kohti Rostockia. Jos noihin heti aamusta Tukholmasta lähtien tähtää, niin saapi kaikessa rauhassa ajella Ruotsissa mukavampia teitä kuin E4:sta.
Sitäpaitsi hyttipaikalla ja pyörä mukaan lukien ylitys näytti maksavan luokkaa 87 euroa, joten tulee jopa halvemmaksi kuin ajaa Tanskan kautta lyhintä reittiä Saksaan ja yöpyä sitten siellä.

Ihan ok laivoja nuokin, kerran tulin Rostockista Trelleborgiin päin nukkuen jaetussa hytissä, jossa ei sitten muita ollutkaan.
 
Kaikki oikeat motoristit lentää suoraan pelipaikalle, vuokraa pyörän ja nauraa uunoille, jotka paahtaa Ruotsin halki. Toiseksi fiksuimmat purjehtii superfastillä Saksaan ja siitä junalla Alpeille.
 
Mulla tuli vielä mieleen noista Trelleborgin laivoista, että viime vuonna tein päätöksen reissuun lähdöstä Ruotsin kautta vasta vuorokautta ennen lähtöä, sääkarttojen perusteella! Tukholman yölaivalle sain vielä liput, Trelleborgista Saksaan lähteviin laivoihin sitä seuraavaksi yöksi myytiin jo ei-oota netissä, mun alkuperäinen suunnitelma meni tuossa kohtaa pieleen. Eipä siinä mittään, hyvin onnistui sitten lyhyttä reittiä Tanskan läpi se Saksaan ajo ja perillä Lyypekissä olin jo ennen kuin laiva Trelleborgista olisi edes lähtenyt ...
Sitä vaan, että ei noita suunnitelmia tartte etukäteen niin kovin varmistaa, tavalla tai toisella pääsee kyllä määränpäähän. Mutta mielellään kuivana ...
 
062802moto_prv.gif
Heippa! Mieti nyt kuitenkin vielä vaihtoehtoa että ottaisit lautan Helsingistä yli Tallinaan ja ajaisit Baltian kautta. Tiet ovat loistokunnossa ja tuntuisi heti Virosta lähtien että on ulkomailla. Itse en ainakaan enää aio Ruotsin kautta ajaa, siksi paljon antoisampi ja (halvempi) on mielestäni Via Baltica.
Hyvää matkaa, menet sitten mitä kautta tahansa.
 
En tiärä mihin aikaan olet menossa, mutta se Neuschwanstein-linna on aika likellä Garmisch-Partenkircheniä, josta sinne pääsee vaikka bussilla. Huhtikuussa ei ruuhkia ja majapaikan sai valita sekä hinnoissa oli pelivaraa. Siellä oli kesä, vaikka täällä vielä lunta
blush.gif
 
Tanskaan. Mikä on paras tapa siirtyä Ruotsista Tanskaan, silta vai meneekö Ruotsista lauttoja suoraan Saksaan? Kuulin että myös Tanskan saarilta menee lauttoja suoraan Saksaan, se voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Saakohan lippuja suoraan satamasta ja mitä sellainen matka mahtaisi maksaa? Ruotsin läpiajon päätteeksi olisi myös mukava löytää hyvä yöpaikka..

yx vaitoehto mitä en tosin oo ite testannu mutta jotkut kehunu on ottaa Göteborgista iltalautta joka aamulla Kiel:ssa joten matka etenee näppärästi nukkuen.

muita lauttayhteyksiähttp://www.reuber-norwegen.de/Fylker....ht.html

no yks vaihtoehto on toki ajaa Malmön ja Köpiksen välistä siltaa mutta jos aikoo kokonaan välttää lauttoja niin sitten saa ottaa niitä siltoja useammankin ennenkuin on mantereella Jyllannissa mut tästä tule ylimääräistä kiertämistä. kandee huomata että sillat eivät ole ilmaisia vaan maksaa samanverran kuin vastaava lautta

no jos on joku parin kolmen tunnin ylitys niin lippuja saa rannasta mut jos esim tartut tohon gbg-kiel -ideaan niin sillo varmaan kandee tilata etukäteen jos/kun haluaa hytin

ainakin itävallasta löytyy helposti majoitusta, kattelee vain "zimmer frei" -kylttejä. välttämättä aamiainen ei kuulu hintaan, kandee varmistaa hinnasta nouvotellesse, varmaan joku 25-35 eur / yö yksin liikkuvalle on normaali taksa

suosituimpien mopoilureittien varrella on sit semmosia "bikers welcome" -kylttejä kanssa

jos sissimeiningillä meinaa telttailla niin kandee muistaa että saksassa ei ole jokamiehenoikeuksia samallalailla kuin meillä. et suosittelen hiukan sellaista stealth campingiä (amerikkalaista termiä lainatakseni). mut toisaalta eiköhän isossa maailmassa ole totuttu monenlaisiin kulkijoihin
 
Kyllä Tanskan sillat kertaalleen kannattaa kokea, 10 m/s tuuli tuntuu jo mukavasti.............
062802moto_prv.gif
 
ruotsin ja tanskan kautta menin viime vuonna...
ehkä "seuraavaksi" via baltican kautta...
cool.gif
...kun en oo ennen menny....
nixweiss.gif
 
Eikös Vaasasta enää pääse yli?
No Tukholmasta ehtii vaivatta pohjois Saksaan, koska sillä matkalla ei ole erityistä katseltavaa.
Viime kesänä oltiin kolmen porukassa matkassa. Majoitus hoitui, mutta pariton määrä ei ollut optimiratkaisu. Eli kahden hengen huone on helpompi löytää. Niitä oli aina tarjolla, mihin sitten pysähtyikin.
Tuolla pohjoisessa on ilmeisesti vieraillut niin paljon suomalaisia autonhakijoita tai muita turisteja, että ensimmäisen yön paikassa oli ruokalista jopa suomeksi.
tounge.gif

Bastei (vai mitn se kirotettiin) oli käymisen arvoinen paikka.
 
Vikingiltä kannattaa kysyä "kombi-lippua" suoraan Saksaan, eli Vikingin ja Scandlinesin yhteistyölippua.Ei onnistu varaaminen netin kautta, joutuu turvaurumaan matkatoimistoon. Itse kun asun Saksassa ja tulen autolla käymään Suomessa on säästö luokkaa ~100€. Scanlinesin lipuille joutuu määräämään ajat varauksen yhteydessä, mutta ei haittaa jonosta pääsee aina kyytiin.
Ihan vaan tiedoksi.
 
Selittäisitkö vähän enemmän tuota lippua. Siis mikä tuossa on kuvio? Mistä mennään laivaan, mihin laivaan ja minne päädytään?
 
Jos Etelä-Suomesta aikoo reitille, joka kulkee jostain Hampurin nurkilta, niin suora paatti Saksaan on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Siinä säästyy vähintään n.700-800km ajamista, per suunta, ja laivalla voi levätä, ajaessaan ei (toki ihan itsestä kiinni, jos hankkii kunnon kankkusen laivalla, hyöty on menetetty!)

Ihan ilmaisiahan nuo paatit Saksaan eivät ole, mutta kyllä Ruotsin & Tanskan läpi ajaminenkin maksaa. Kun ynnäilee ensin yhden paatin Ruotsiin + joko paatin/paatit tai siltamaksut sieltä eteenpäin, hieman bensoja, sekä kenties jonkun yöpymisenkin siinä välillä (ja muistaa myös sen, etteivät kilometrit ole myöskään pyörän kuluvien osien, kuten renkaiden puolesta ihan ilmaisia), alkaa "grande totale" sinne Hampurin kohdille päästyä olemaan monesti aikalailla tasoissa, riippuu tietysti monesta asiasta, paljonko mikäkin vaihtoehto tarkalleen tulee maksamaan. Voin kertoa, että varsinkin paluumatkalla se usein kypsyttää ajella Tukholmaan asti, versus se että ajaa Pohjois-Saksaan, ja laiva vie kotimaahan.

Saksan-lautoista (ja muistakin) muuten on Smoton jäsenkerhoille ja esim. Touring Finlandian jäsenille alennuksia, nämä kannattaa tsekata.

Waldhotel Schattin tuli testattua lokakuussa 07, ei tosiaankaan ole hääppöinen ja on kyllä aivan metsässä, kuten nimestäkin jo voi päätellä, mutta on halpa ja vieläpä biker-henkinen.
 
Kombi lippu on normaalit Tku-Sto, Helsingborg-Helsingör ja Rödby-Puttgarden ja takaisin lautat, tilaat ja maksat kaiken kerralla mutta hiukan edullisemmin kuin erikseen ostettuna.
 
Back
Ylös