Eurooppaan ensi kertaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja majuta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos Etelä-Suomesta aikoo reitille, joka kulkee jostain Hampurin nurkilta, niin suora paatti Saksaan on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto.
Näissä on vaan yksi paha vika. Laivat ovat illalla Saksassa.

Juuri kun on lepäillyt ruhonsa laivalla makuuhaavoille niin parin tunnin päästä on taas yöpymisen aika (jos ei nauti all-night pimeänajosta rekkojen kanssa).
 
Tuo on kyllä totta, että suurin osa paateista saapuu Saksaan hankalaan aikaan. Finnlinesin Hansa-luokan kipot tosin näyttäisi saapuvan sinne aamulla, mutta niillä matkakin kestää puolisen vuorokautta pidempään kuin muilla.

Mutta voihan asiaa tuumia myöskin niin, että jos ajaisi vaikkapa Tukholmasta, niin ei se yöpymisen tarve katoa minnekään. Kyllä siinäkin on syytä jo alkaa tuumimaan majoittautumista viimeistään jossain Pohjois-Saksan nurkilla, ellei jo aikaisemminkin, ja tällöin on pitkä ajopäivä takana.

Jos tulee iltalaivalla Saksaan, eikä halua heti matkansa aluksi sekoittaa vuorokausirytmiään totaalisesti, niin on suositeltavaa hommata jo etukäteen majoitus jostain sataman lähistöltä. Jos ei tee näin, niin aivan Murphyn lain mukaisesti saa kyllä etsiskellä sitä pimeällä, eksyksissä ja vesisateessa...
tounge.gif
 
sanoi:
Jos tulee iltalaivalla Saksaan, eikä halua heti matkansa aluksi sekoittaa vuorokausirytmiään totaalisesti, niin on suositeltavaa hommata jo etukäteen majoitus jostain sataman lähistöltä. Jos ei tee näin, niin aivan Murphyn lain mukaisesti saa kyllä etsiskellä sitä pimeällä, eksyksissä ja vesisateessa

Pimeässä sataman lähellä on muuten tosissaan pallo hukassa hotellia etsiessä. Toissa vuonna koetin ehtiä Magdeburgista lyhintä reittiä Rostockiin ja laivalle. Kolme tuntia oli aikaa vaan ei riittänyt kun se lyhin reitti meni itäsaksalaisten kylien läpi. No laiva oli sitten jo lähtenyt (klo 23!) ja satamassa en sitten jaksanut kuin katsoa jonkun ison mainoskyltin hotellin ja painella sinne. Hinta ylitti sitten 100%:lla mun normaalin hotellitason ...

sanoi:
Waldhotel Schattin tuli testattua lokakuussa 07, ei tosiaankaan ole hääppöinen ja on kyllä aivan metsässä, kuten nimestäkin jo voi päätellä, mutta on halpa ja vieläpä biker-henkinen.

No tuokin tuli testatuksi, viime vuonna ;-) Olin taas etelän suuntaan menossa ja mukavasti ehti Tukholmasta heinäkuussa ajaa tuohon Lyypekin lähellä olevaan paikkaan ihan valoisaan aikaan. Paikassa on vielä tuulahdus aitoa DDR-meininkiä mutta palvelu oli kyllä hyvää ja biker-henkeä kuvaa jo maalaus hotellin julkisivussa:
      Kuva Waldhotel Schattin
 
Näissä on vaan yksi paha vika. Laivat ovat illalla Saksassa.

Juuri kun on lepäillyt ruhonsa laivalla makuuhaavoille niin parin tunnin päästä on taas yöpymisen aika (jos ei nauti all-night pimeänajosta rekkojen kanssa).
Mä taas pidän tosta vaihtoehdosta. Mukava loman alkajaisiksi vetää reilusti voimajuomaa ja lepäillä hyvien ja runsaiden ruokien tykönä seuraava päivä. Neljän-kuuden maissa illalla on olo mitä parhain ja voipi alkaa valmistautumaan sille pienelle etapille seuraavaan majoitukseen. Ja mikä tärkeintä pääsee ottamaan maagisen oluen ulkomailla
033102beer_1_prv.gif
 
Ajele vaan Ruotsin ja Tanskan kautta niinkuin olet suunnitellut. Ihan hyvä valinta ensikertaa lähtevälle.
Mullakin asuu " täti " Ruotsissa ja " serkku " Tanskassa ja veljen " Ex " Pohjois Saksassa niin on tullut kulettu tuota kautta.
Ihan alkuun, jollei sulla ole Saksan karttoja niin käy katsomassa kirjastosta taikka osta Falk Deutschland Nord/Süd kartat. On helpompi katella paikkoja kartalta ja tehdä reittisuunnittelu kuin pelkästään nettiä käyttäen. Näkyy vähän maaston muotojakin.

Tosta sun ajatuksesta - reittisuunnittelu nettiä käyttäen - niin käytä http://maps.google.fi saat kaikki ohjeet Suomen kielellä.
Laitan tähän sulle yhden mallin tuolle alkupätkälle " Aatun " majalle asti.
Jos menet Viking'llä Tukholmaan niin kirjoita alkuun osoitehakuun:

-Tegelviksplan, 11641 Tukholma Ruotsi
 - klikkaa " Täältä " ja lisää
- Oldenburg in Holstein Saksa
No niin, ensimmäinen pätkä valittu. Suosittelen hotellin valkkaamista varsinkin siinä tapauksessa, että tulet takaisin myös Ruotsin kautta. Voit tehdä paluu yöpymistä varten varauksen jo menomatkalla, ei ole silloin väliä sataako vettä vai ei niin pääsee seuraavana aamuna ainakin starttaamaan kuivana. Tulomatkalla käytetun ajan kun huomioit niin tiedät paluun ajankäytön ja sen, että tarviiko lähteä liikkeelle jo ennen sian " pieremistä " vai kerkiääkö vielä senkin jälkeen iltalauttaan Tukholmasta.

Siitä Googlen valikon vasemmasta laidasta klikkaa
- Lisää määränpää
kirjoita
- Alpseestrasse, 87645 Schwangau Saksa
No niin, nyt olet Ludvigin linnojen tikettitoimisto vieressä.
Edelleen kohti " Aatun " majaa, laitetaan vähän mutkaa niin pääset sinne Linderhofin linnallekin.
- Lisää määränpää
kirjoita
- Am Plansee, 6600 Breitenwang Itävalta
Mukavaa järvenrantaa, jos on kuuma päivä niin ei muuta kuin mopo parkkiin, tsimmarit jalkaan ja järveen.
- Lisää määränpää
kirjoita
- Linderhof, Ettal Saksa
Olet liki Ludvigin kolmatta linnaa.
edelleen kohti " Aatun " majaa "
- Lisää määränpää
kirjoita
- Siegsdorf, Saksa

- Lisää määränpää
kirjoita
-Engedey, Saksa

- Lisää määränpää
kirjoita
- Salzbergstrasse 41, 83471 Berchtesgaden Saksa
Jostain kumman syystä reitti toppaa n. kilometrin ennen
parkkipaikka ja lipputoimistoa menessä Kotkanpesälle. Eli Obersalzberg Dokumentation Center.

Näin sitä tuli ajeltua melko vikkelään parituhatta kilometriä.

Tuo Tukholman lähtöpiste, kartan palkistosta valitse Satelliitti ja Zoomaa sopivasti niin näet mihin Vikingin paatti tulee laituriin. Jollei Tukholma ole tuttu niin ajele siitä virtuaali ajoa nelisen kymmentä kilometriä eteenpäin ja opettele reitti niin saat panna navigaattorit ja muut kompassit talteen siihen asti kun olet Oldenburgissa Siis in Holstein. Toinenkin Oldenburg on paljon suurempi kaupunki Bremenin länsipuolella.

Tuossa kartan palkistossa on Palkki Lisää,
- klikkaa sitä ja sitten klikkaa kuvat ja Wiki niin saat vähan kuvia katseltavaksi reitiltä. Kun olet kerran klikannut jotain kuvaa ja saat sen auki niin klikkaa kuvaa uudelleen niin tulee vähän liää kuvia ym.

Tuo alkupään reitti on Juutinrauman sillan kautta ja lautalle Rödbyhaven Tanska - Puttgarden Saksa.

Sillasta, maksusta ym. lisää tietoja http://www.oresundsbron.com
ja lautoista hinnat, aikataulut ym. http://www.scandlines.dk

Majapaikoista ym. lisää myöhemmin.

Majapaikoista, kun tarjosin ensimmäiseksi yöpymispaikaksi Oldenburg'ia niin katoppa tälläisesta eli
http://www.holsteiner-land.de ja kun aukeaa niin
- klikkaa Unterkunftssuche, pitäisi löytyä majapaikkoja.

Sitten sinne Ludvigin linnojen kulmille, laita tavalliseen Google hakuun hakusanaksi: Hotel Füssen ja kun hakutulokset aukeaa siinä pitäisi olla yksi hakutulos jossa on pohjalla kartta Füssenistä. Klikkaa sitä, pitäisi tulla vähän listaa. Zoomaa sopivasti niin näet koko täplämaton muistakin alueen hotelleista. Toivottavasti on tarpeeksi valinnan varaa. Pari tapaa päästäksesi " Aatun " majan kulmille eli Berchtesgadeniin katsomaan kämppiä,
- Ensimmäinen: Zoomaa karttaa suurin piirtein 20 km mittakaavaan ja siirtele nuolella kohti itää niin tulee Berchtesgaden vastaan.
- Toinen: Laita Googlee uusi haku: Hotel Berchtesgaden, kun aukeaa niin toista ensimmäisen haun toiminnat.

Leirintäalueitakin löytyy: Berchtesgadenin lähellä Schönau am Königssee'ssä on pari kappaletta.
Füssenin, Linnojen läheltä löytyy myös. pari sivua joista voi katella:
http://www.allgaeu-abc.de Yksi valikosta löytyvä on Camping Brunnen. Heidän sivulla on semmonen videon pätkä alueesta ja ympäristöstä, tosin melko huonotasoista kuvaa.
Tai sitten sivu http://www.füssen.de
pitäisi löytyä - Tourismuksen alta samoja hotelleja kuin tuolta aikaisemman haun kautta. Tällä sivulla kun klikkaat - Übernachten niin löytyy yksityisten ihmisten Zimmereitä, leirintä alueita ym.

Palataanpa tuohon ensimmäisen ajopäivän jälkeiseen tilanteeseen. Tuntuuko oikean käden ranne kipeälle kaasukahvan puristamisesta jo alkumatkasta ? Jos niin, niin apuakin löytyy. Aja Louis'in putiikkiin Hampuriin ja osta muovilippa ( Gasgriffhilfe ) kahvaan, säädät sopivasti nojaat kämmenellä lippaan niin sormetkin lepää jarrukahvan päällä.

Oldenburg'in jälkeen voit lisätä reittihakuun osoitteen: Süderstrasse 83 Hampuri Saksa niin olet putiikin edessä, kiipeät toiseen kerrokseen varaosapalveju tiskille ja kyselet lippaa. Niitä ei löydy hyllyistä koska ovat saksalaisilta kiellettyjä ( oli ainakin takavuosina ).

Jos tuntuu liian pitkältä matkalta huitaista suoraan linnoille niin poikkea matkalla pieneen nättiin kaupunkiin Würzburgin eteläpuolella, eli Rothenburg ob der Tauber. Siitä harvinainen saksalainen kaupunki, että säästyi toisen maailman sodan tuhoilta. Jostain kumman syystä Liittoutuneet eivät käyneet pommittamassa kaupunkia. Kattele tästä lisää:
http://www.rothenburg.de majapaikkoja löydät kohdasta Tourismus, klikkaa
Unterkunftsverzeichnis

En tiedä mihin aikaa kesää aiot käydä kattelemassa Linnoja ja Majaa mutta jos erehdyt menemään Heinäkuussa tai Elokuussa niin varaudu vähintään kahteen yöhön per paikka. Väkeä on kuin " Aapon Jussia " markkinoilla. Ensin jonotat lippuja ja sitten vartut esittelykierroksen alkua ( Aatun Majalla ei tarvi mitään opasta mutta päivä sielläkin käynnissä humahtaa )

Myöhemmin muutama sana liikenteestä...
 
Tuo on kyllä totta, että suurin osa paateista saapuu Saksaan hankalaan aikaan. Finnlinesin Hansa-luokan kipot tosin näyttäisi saapuvan sinne aamulla, mutta niillä matkakin kestää puolisen vuorokautta pidempään kuin muilla.

Mutta voihan asiaa tuumia myöskin niin, että jos ajaisi vaikkapa Tukholmasta, niin ei se yöpymisen tarve katoa minnekään. Kyllä siinäkin on syytä jo alkaa tuumimaan majoittautumista viimeistään jossain Pohjois-Saksan nurkilla, ellei jo aikaisemminkin, ja tällöin on pitkä ajopäivä takana.

Jos tulee iltalaivalla Saksaan, eikä halua heti matkansa aluksi sekoittaa vuorokausirytmiään totaalisesti, niin on suositeltavaa hommata jo etukäteen majoitus jostain sataman lähistöltä. Jos ei tee näin, niin aivan Murphyn lain mukaisesti saa kyllä etsiskellä sitä pimeällä, eksyksissä ja vesisateessa...  
tounge.gif
Sillä erotuksella, että jos ottaa malmö-trave lautan yöversion, kuluu tanskan ohitukseen yhtä paljon rahaa kuin ajamalla ja saa kaupan päälle majoituksen laivassa. Laiva oli muistaakseni 8 tienoilla saksassa, joten siitä ajaakin sitten päivässä alpeille. Eli noi yöpymiset saa aika kätevästi hoidettua lautoissa esim. naantali-kapellskär ja Malmö/Trelle-Trave. Tulee nopeasti laskettuna noin 100-200e halvemmaksi kuin suora saksanlautta.

Lisäksi lautalle ainakin meikäläisen kohdalla pakko laskea jotain rahaa syömiseen ja etenkin juomiseen, kun ei siellä muutakaan tekemistä ole. Siellä menee helposti se yksi satku lisää. Ajaessa on varaa valita missä syö, laivalla valikoima rajatumpi.
 
Totta sikäli, että nuo majoittumiset Saksaan asti on mahdollista hoitaa lauttamatkaan yhdistäen.

Säästöstä en ole täysin varma, näyttää tuo Malmö-Travemunde paattikin sentään kustantavan sesonkiaikaan likemmäs 150 juroa, koska yölähdöillä näyttäisi hyttipaikka olevan pakollinen. Tietysti jos on porukkaa jakamassa hytin kustannukset, se on taas eri juttu.
 
pikku kysymys...miten siinä ruotsin läpi ajamalla voi säästää 100-200, kun finnlinesillä maksaa 210/suunta ja vielä ruokien kanssa, eikä pyörä kulu yhtään mutta olutta kyllä kuluu vähän.
 
pikku kysymys...miten siinä ruotsin läpi ajamalla voi säästää 100-200, kun finnlinesillä maksaa 210/suunta ja vielä ruokien kanssa, eikä pyörä kulu yhtään mutta olutta kyllä kuluu vähän.
mistä löytyy noin huokea täysihoitohinta Finnlinesilta? Ja siis kesäkaudella, ja mp kuuluu tähän mukaan? Tuohon hintaan en paljon enää miettisi, mitä kautta kannattaa mennä.
 
Laskeskelin joskus että aika 1:1 se menee. Kerran on ruotsin läpi ajettu, en sitä katunut mutta seuraavan kerran via baltica tai suoraan laivalla Saksaan.
Meillä maksoi Rostock -> Helsinki, mies + mopo muistaakseeni 180e. 17.07.2008.

Tuohan kuulostaa mahdollisuudelle jos on illalla perillä. Menee univelkaisena laivaan, nukkuu laivassa päivän ja voi sitten ottaa ennätysajot ja ajaa yön yli + seuraavan päivän niin on jo välimeren rannalla illalla ;)
 
finlinesin hinta touko-kesäkuun vaihteessa on 4-hengen hytissä 150,-/suunta ja ruuat 60 päälle. mopo menee smoton kortilla ilmaiseksi!
viimekesänä lähdettiin illalla ajamaan travemyndestä ja seuraavana iltana oltiin espanjassa olusilla! 2200 km.
 
sanoi:
Kaikki oikeat motoristit lentää suoraan pelipaikalle, vuokraa pyörän ja nauraa uunoille, jotka paahtaa Ruotsin halki. Toiseksi fiksuimmat purjehtii superfastillä Saksaan ja siitä junalla Alpeille.

^
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif


En kyllä kehtais itseäni kutsua motoristiksi noilla kriteereillä.
 
Kaikki oikeat motoristit lentää suoraan pelipaikalle, vuokraa pyörän ja nauraa uunoille, jotka paahtaa Ruotsin halki. Toiseksi fiksuimmat purjehtii superfastillä Saksaan ja siitä junalla Alpeille.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Ku noi kaikki on moneen kertaan koettu, niin itä, kuin länsi ja botksi, niin kummasti rupee mietityttään.
Just eilen varasin tonnisen fasun Landshutista 9:ksi päiväksi vapailla kilsoilla 640 eskoo.
tounge.gif
062802moto_prv.gif
 
^
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif


En kyllä kehtais itseäni kutsua motoristiksi noilla kriteereillä.
Tyypillinen aloittelijoiden kommentti - et muka ole ´motoristi´, jos et hinkkaa Eurooppaan joka kerta omalla pyörälläsi Suomesta lähtien ja Suomeen palaten.

Sitten kun sitä on sahannut vaikka 30 kertaa eestaas Ruotsin ja Tanskan läpi, tai niitä samoja tuppukyliä Baltian reitillä, tai ikävystyttänyt itseään Saksan-laivassa, niin alkaa tuumia, että jospas en tätä pakkopullaa enää ihan joka kesä sisällyttäisikään lomaani.

Sinun ei kuitenkaan ole mikään pakko, saat edelleen ihan vapaasti sahata niitä ihan samoja reittejä niin paljon kuin lystäät, muttei tarvitse avautua muille heidän valinnoistaan.
 
^
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif


En kyllä kehtais itseäni kutsua motoristiksi noilla kriteereillä.
Tyypillinen aloittelijoiden kommentti - et muka ole ´motoristi´, jos et hinkkaa Eurooppaan joka kerta omalla pyörälläsi Suomesta lähtien ja Suomeen palaten.
Juuh, nähty on riitävän monta kertaa ja paras osa Ruåtsia motoristin kannalta on jossain muualla kuin eeenelosen suunnalla. Siltojen ylitys on ainoa joka edelleen jollainlailla säväyttää, mutta on tuo Finnlinesin Trawe-lautta vaan niin mukavan leppoisa tapa aloittaa reissu, että sinne taas kesällä.

Mutta siis tällain menen minä ja jos joku toinen menee erilailla ja tykkää olevansa sen takia oikein tosimotoristi, niin mikäs siinä sitten.....
 
hieman odoksun kommentteja..ruotsis ei oo mitään nähtävää, tanskaan turha mennä, pohjois saksa tylsä...
olisiko nyt kyseessä hieman ennakkoluuloja ja tarvetta siitä kaukaisesta määränpäästä?
ymmärtääkseni mopolla liikuttaessa itse matka on tärkein.ei määränpää.
kaikki kunnioitus alppeja ja gardaa kohtaan, mutta uskokaa huviksenna..löytyy euroopasta paljon muitakin upeita kohteita ja näkemisen arvoista.
mopo tykkää kun sillä ajetaan.
 
Kaikki oikeat motoristit lentää suoraan pelipaikalle, vuokraa pyörän ja nauraa uunoille, jotka paahtaa Ruotsin halki. Toiseksi fiksuimmat purjehtii superfastillä Saksaan ja siitä junalla Alpeille.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Ku noi kaikki on moneen kertaan koettu, niin itä, kuin länsi ja botksi, niin kummasti rupee mietityttään.
Just eilen varasin tonnisen fasun Landshutista 9:ksi päiväksi vapailla kilsoilla 640 eskoo.
tounge.gif
062802moto_prv.gif
Onhan tonne juorooppaan tullu mentyä noita kaikia em. reittejä, mutta nyt sattu kaverit lähtemään tohon aikaan ja mulla ei nyt ole aikaa olla kauempaa, joten tuo oli paras ja halvin tapa viettää 9 pv Alpeilla. Omalla pärrällä sitten syssymmällä Norjan ja Suomen lappiin, jotta saa omakin pärrä sitä ajoa, josta se tykkää.
 
Back
Ylös