• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Eväät kylmänä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja s151669
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Äkkiä kertautuu tuon kuljetettavan romppeen määrä. Yritän pärjätä sillä mitä sivulaukkuihin mahtuu, se toimii etenkin kun suuntaa etelään. Ajopainotteiselle reissulle ei toinna lähteä kuormakamelilla, tyydyn niihin palveluihin mitä matkan varrella on tarjolla.

Jos aattelee omaa majoitusta, niin sitten sais olla myös keitin, mikä johtaa siihen että kalavehkeillekin vois olla käyttöä. Sellainen reissuaie pohjoiseen kyllä vielä muhii takaraivossa, saa nähdä toteutuuko.

Tuo kylmäsäilytys kuulostaa enempi asuntoautoilijan genreen kuuluvalta.

Akun kesto on kylmälaukku päällä joitakin kymmeniä minuutteja, kun moottori sammutetaan, mutta saahan sillä siirrettyä eväät melkein viileässä.

Peltier imee akun nopeasti tyhjäksi, kompuralaukku hurisee ainakin pari tuntia pyörän akulla. Mutta tilapäisestä kylmästä kuitenkin kyse.

ite olen tehnyt gessun takaboxiin 20mm finfoamista kylmälaukun. ruuveilla vaan kasaan ja tiivistin saumat sikapaskalla sisäpuolelta, jos sinne kaljatölkki tms joskus räjähtää. sen verran eristää, että mökilla ku laittaa jääkaapista olutta täyteen ja pohjalle pari kylmäkallea, niin viitasaarelle asti pysyy hyvin kylmänä kesällä eli sellaiset 4-5 tuntia. riittää mulle.

tämä vaatii omaa pohjatyötä tietokoneen ääressä
ehkä enemmän motoristien suosimat
http://laavu.org
https://www.tulikartta.fi/index.php?type=Kaikki&lataus=1

----------------------------------

itse tulee tehtyä ihan manuaalista kartanselausta;
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/ ja alue minne saanut päähänsä ajella tarkempaan syyniin. Pikkutiet jotka viistää jotain järveä, niin melko usein löytyy nuotiopaikan merkki.

Mulle oli uutta että peruskartassa on nuotiopaikkoja / laavuja merkittynä. Pitää perehtyä tarkemmin.

tarkkana sitten niitten kertakäyttögrillien kaa
roskaamista, oksien katkomista nuotioon tms ei tietysti kukaan tee

Luonnollisesti näin :thumbup:

ite olen tehnyt gessun takaboxiin 20mm finfoamista kylmälaukun. ruuveilla vaan kasaan ja tiivistin saumat sikapaskalla sisäpuolelta, jos sinne kaljatölkki tms joskus räjähtää. sen verran eristää, että mökilla ku laittaa jääkaapista olutta täyteen ja pohjalle pari kylmäkallea, niin viitasaarelle asti pysyy hyvin kylmänä kesällä eli sellaiset 4-5 tuntia. riittää mulle.

Vallan riittävällä tasolla.

Unohdetaan tosiaan noi sähköversiot. Peltierissä ei riitä teho auringonpaisteessa ja aika haikeesti muutenkin. Tai ei ainakaan niissä mitä mulla on ollut ja loppuun ajettu. Mutta jos sen mopedin sinne pikkutien varteen vie niin olisihan se kiva sieltä saada poiskin ilman apuvirtaa :grin:

Idea tässä on se, että suolakallet alkavat sulaa n. -15C lämpötilassa. Sulaminen vaatii paljon energiaa ja senkin jälkeen kylmäboksin lämpötila on vielä pakkasella hyvän tovin. Joskus olen venereissulla onnistunut jäädyttämään oluet näillä :rant:

Sitten jos haluaa luonnossa miinusasteita, niin ottaa mukaan jäämurskaa, joka saa sulaakin, paikan päällä sekaan lisätään suolaa, niin tällä kikalla voi kuulemma valmistaa jopa jäätelöä keskellä korpea.

Pakaste altaasta halvin vihannes pussi tai kaksi tiiviisti kiinni oleellisimpien (oluiden) tuotteiden ympärille.

Back