F1 versus MM-superbike

Totta helvetissä kiinnostaa nähdä F1.

(Tahtoo kuvausliivin ja liikkumisvapauden tapahtumaan)

smile_org.gif
 
Jos haasteita otetaan vastaan niin me voidaan aikataulujen sopiessa tuoda radalle vähän ripeämpi mikroautokin, ihan vain vertailun vuoksi. Annetaan vielä sen verran tasoitusta että kuutioita ei ole kuin 250cc.  
biggrin.gif
Superkart vs. F1 oiskin oikeasti kiintoisa nähdä - varsinkin syheröllä.

(Superien pohjathan heiluu yleensä Formula kolmosen kanssa suht. samoissa ajoissa. Joten jos ykkösen kuski ajaa matalalla riskitasolla ja ei ole hiulannut säätöjä radalle ja vastaavasti Superin ajuri laskee räkä poskella esim. kotiradallaan, voi koitos olla kiintoisan lähellä. )
 
F1, Indycar ja ALMS kisat kokeneena radan vierestä voin sanoa, että ylivoimaisesti parhaat saundit nykyvehkeistä lähtee ALMS sarjan LMP1 Aston Martin V12 vehkeestä. Jumalauta se kiekaisee kivasti ku suoralle avaa. Olin Mid-Ohiossa tänä vuonna kattomas Indy + ALMS kisat ja saundit oli kyl mukavat. Indyjen ja F1 saundit on kadonneet siperiaan V10 ja V12 koneiden katoamisen myötä.

Mutta jos ei mitään ikinä noista oo kuullu vikisemässä, ni on se F1 kai iha ok tykki nähdä. Itseä se ei hirveästi hetkauttanu.

Kaikkein mieliinpainuvimmat auton saundit ikinä kilpureista on ALMS GT1 Corvette C6R ... tuntuu jumalauta rintakehässä ku se painaa kaasua... sellanen mukava bassojytinä + rätinä sekaisin. Pesee kyl noi vinkupelien äänet 10-0.
 
^Niinpä, toivottavasti olisi tämän koitoksen F1-auto V10-aikakaudelta. Mutta kyllähän se nykyinen V8:kin ulahtaa aika eritavalla kuin mikään muu ajoneuvo Suomessa. Mutta noissa urheiluautokisoissa on äänten puolesta mukavaa vaihtelua kun eri moottoriversioita.

Tottakai tälläinen kiinnostaa.

Pieni kierrosaikavertailu aiheesta: http://tuppinurin.blogspot.com/2011/10/f1-vs-sbk.html
 
F1, Indycar ja ALMS kisat kokeneena radan vierestä voin sanoa, että ylivoimaisesti parhaat saundit nykyvehkeistä lähtee ALMS sarjan LMP1 Aston Martin V12 vehkeestä. Jumalauta se kiekaisee kivasti ku suoralle avaa. Olin Mid-Ohiossa tänä vuonna kattomas Indy + ALMS kisat ja saundit oli kyl mukavat. Indyjen ja F1 saundit on kadonneet siperiaan V10 ja V12 koneiden katoamisen myötä.

Mutta jos ei mitään ikinä noista oo kuullu vikisemässä, ni on se F1 kai iha ok tykki nähdä. Itseä se ei hirveästi hetkauttanu.

Kaikkein mieliinpainuvimmat auton saundit ikinä kilpureista on ALMS GT1 Corvette C6R ... tuntuu jumalauta rintakehässä ku se painaa kaasua... sellanen mukava bassojytinä + rätinä sekaisin. Pesee kyl noi vinkupelien äänet 10-0.
et oo vissiin topfuelia kokenu livenä, ei tarvii edes puhua äänistä bensa vehkeiden kanssa kun on nitrot kuullut/tuntenut.

Mutta itse asiaan itseä ainakin kiinnostaisi nähdä f1 auto itsellekkin tutulla radalla jolloin saisi vähän käsitystä siittä järkyttävästä erosta mikä noilla formuloilla koppiautoihin ja kakspyöräisiin joka alueella. Toivottavasti saataisiin vielä kunnon kuski ja sellaiset säädöt autoon että se kulkisi oikeasti edes lähelle sen mitä sillä on mahdollista ajaa.
 
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä kiinnostaa.

Sen verran harvinaista herkkua tuo vormulankin kiekaisu härmässä on,
että lienee paikallesaapumisen (ja pääsylipun?) arvoista.
Kiekaisulta kuulostaakin se vähä formulan äänestä, mitä TV:n kajareista Kyllösen jäljiltä läpi tulee. Livenä on mukana myös bassot, jotka ovat varsin vakuuttavat.
ei oo kummoinen kokemus livenä, salpaa hengityksen ja repii sielun hajalle. Mieluummin kuuntelen Eppuja.
Häkkistä tuli oltua katsomassa Budapestissä 2000, V10 aikakautta.
 
Ilman muuta tulossa paikalle. Saisko noihin ne racechronot kiinni ja datan julkiseksi kuten oli juttua pyörä vs. ferrari casesta?
 
Mukana, tuon kasan kavereitakin. Saadaan niitä ylihintaisia makkaroitakin myytyä.
biggrin.gif
 
Jos joku saa hilattua F1:n Alastarolle ajamaan, niin kiinnostus on taattu.
 
Ilman muuta tulossa paikalle. Saisko noihin ne racechronot kiinni ja datan julkiseksi kuten oli juttua pyörä vs. ferrari casesta?
Näin olisi tarkoitus ja toki kerjätään kaikilta mahdollisilta paikalla olevilta kamerat vehkeisiin kiinni, niin voidaan ikuistaa homma niidenkin katseltavaksi joilla sattui juuri olemaan tuolloin kissa ristittävänä.

Nykyisinhän tuo ei ole mikään ongelma. Luuri taskuun ja mötikkä peräkonttiin kiinni ja varmuuden maksimoimiseksi tuplaten.

Ja jos sattuu olemaan jotain videokuvaajiakin, niin sellaiset voisivat hyville paikoille mennä, en usko kovinkaan kauaa kuvailevani omasta mopostani sen enempää SB:n kuin F1:nkään hanuria, Fefen osalta voi olla toisin. Ja mikään ei estäne sitä, etteikö Miika voi tulla Bemullaan näyttämään ajolinjoja mulle. Ferrarin omistaja kuitenkin halusi ottaa revanssin mua vastaan ja näyttää kuinka se lähtee ruudusta kun Tero ei kuulemma osannut lähteä
smile_org.gif


Pitää vain etukäteen suunnitella homma sellaiseksi, ettei siinä mitään turvallisuusriskejä tule. Ajatus mutkassa ohi ajavasta F1:stä ei hirveästi houkuttele, mieluummin lentäkööt lokit ja teeret noista ilmanottoaukoista sisään.

Marssijärjestyshän tuossa nyt on selvä. F1:stä vastaan mopolla tuskin on mitään jakoja, ellei teknistä vikaa tule. Katuauto vs katupyörä -väännössä voi tulla turpaan, sitä ei tiedä etukäteen. Mutta saahan tuollaisesta mielenkiintoista inssidataa vaikkei nyt Rossi olekaan ajamassa eikä Schumi. Rata on kuitenkin rata jossa me kaikki voidaan käydä ajamassa ja antaa vähän erilaista tuntumaa kuin joku mutkanopeus jostain Saharan radasta jossa kukaan ei ole koskaan käynyt eikä tule käymään.

Jukka
 
Onko muuten asia näin että F1-autot ovat kautta aikain olleet radalla superbaikkeja nopeampia? Yritin pikaisesti kooklata mutta aika laihoin tuloksin. Olisi mukava nähdä jotain faktaa esim 1950-luvun tai 1920-luvun kärki autoista ja pyöristä.
 
Kuulostaa erittäin hyvältä, tällä voisi saada näkyvyyttä ja kiinnostusta jo tätä foorumiakin laajemmalti.

//Andy
 
Onko muuten asia näin että F1-autot ovat kautta aikain olleet radalla superbaikkeja nopeampia? Yritin pikaisesti kooklata mutta aika laihoin tuloksin. Olisi mukava nähdä jotain faktaa esim 1950-luvun tai 1920-luvun kärki autoista ja pyöristä.
F1:siin tuli siivet kaudelle 1968, joskin alkeelliset mutta kuitenkin. Kehitys lähti sitten todella eteenpäin 60- ja 70-lukujen vaihteessa. Uskoisin, että tuosta lähtien Formula 1 on ollut nopeampi radalla kuin mikään samanaikainen moottoripyörä, mutta todennäköisesti oli nopeampi myös ennen siipiaikaa. Vanhatkin formulat meni jo kolmea sataa. Superbikeilla alettiin ajamaan MM-sarjaa vasta 1988, joten niistä ei ole kovinkaan vanhaa dataa saatavilla.

Tietysti voi verrata muihin mp-sarjoihin, esim. GP-pyörillä ajettiin MM-sarjaa jo 1949. Harmillisesti esim. wikipedian kausiartikkeleissa ei ole kierrosaikoja vanhoista mp-kisoista, Formuloista on lähes kaikki. Nehän ajoivat muutamilla samoilla radoilla kuin F1, esim. Spa, Monza, Montjuich, Clermont-Ferrand... Mutta noistakaan en pikaisesti löytänyt samojen vuosien aikoja ja muutamista löytyy parin vuoden erotuksella, mutta ei joissain ei ole 500cc luokan aikaa tai niillä ei kisattu sillä radalla. Esimerkiksi F1 ajoivat ensimmäisen kerran Clermont-Ferrandissa 1965, jolloin F1:set olivat vielä 1500cc vapareita, ja tuolloin nopein aika oli 3.18. Samalla radalla vuonna 1962 oli GP-pyörät (50cc, 125cc, 250cc ja sivuvaunut) ja kakspuolikas oli nopein ajalla 3.59.
 
Back
Ylös