Niin lähinnä tarkoitin sitä että valmistaja EI pysty omalla laadunvalvonnalla havaitsemaan sellaisia alihankkijan kämmejä, mitkä yleensä johtavat tuollaisiin rikkoutumisiin.
Tuollaiset viat lähen 100%:sti johtuvat alumiinivalussa olevista vioista, eli huokosista tai muista valua heikentävistä sisäisistä vioista. Telarivalmistaja on "vastuussa" tuontyyppisten vikojen eliminoinnista oikeilla menetelmillä ja laadunvarmistuksella. Ei mopovalmistaja voi tehdä mitään muuta laadunvarmistusta enää tuotannon aikana kuin visuaalisesti tarkistaa tavara ennen pyörään asennusta.
Tottakai pyörävalmistaja on vastuussa kaikesta, myös alihankintaketjussaan tapahtuvista mokista. Mutta joku kun kommentoi bmw:n suunnittelua huonoksi, ei tälläisillä vioilla ole juurikaan tekemistä suunnittelun kanssa. Toki jos materiaalia lisättäisiin reilusti niin paikat kestäisi mitä vaan, mutta sitten taas kaikki valittaisi kun mopot painaa paljon.
Siinä tapauksessa ko. valmistajan laadunvalvonnassa on aika paljon kehittämisen varaa. Kuten jo todettu, suuri osa komponenteista tulee alihankkijoilta, ja niiden laatua on pakko pystyä valvomaan, ja vieläpä erittäin tarkasti. Muussa tapauksessa ei niiden valmiiden tuotteidenkaan laadusta ole yhtään mitään takeita.
Etkä ilmeisesti ole viitsinyt vilkaista, minkälaiset etutelarit oikein on kyseessä?
Niissä on nimittäin ´offsetia´, ts. etuakselin kiinnitys on haarukkaputken keskilinjan etupuolella. Vaikuttaa paljon moneenkin asiaan etupään geometriassa, ja sitä kautta myös pyörän ajettavuuteen (ja on paljon mahdollista, että ko. vauriollakin on tähän ratkaisuun syy-yhteys).
Edellämainitun vuoksi pidän erittäin epätodennäköisenä, että tällaisia löytyisi aivan hyllytavarana yhdeltäkään jousitusvalmistajalta. Voisin melkein lyödä vetoa, että ne on suunniteltu ja valmistettu nimenomaan tätä yksittäistä pyörämallia varten. Toisin sanoen yhteistyössä BMW:n ja Showan kanssa.
Ja jälleen kerran, se on kyllä ihan ensisijaisesti BMW:n asia tietää, minkätyyppiseen pyörään, ja minkälaiseen käyttöön kyseinen osa oikein tulee, ja että se on myös riittävän kestävä siihen käyttöön.
Kukaan osapuolista ei ole vapaa vastuusta, sekin on selvä, mutta kaikenlaiset laatuvirheet yms. kämmit saa BMW selvitellä alihankkijansa kanssa ihan itse. Kuluttajan suuntaan tällaisista asioista kuitenkin vastaa 100% pyörän valmistaja.
Virheitähän joskus sattuu jokaiselle, se on selvä. Ärsyttää vain sellainen ´ei ole meidän vika-attityydi´, ja hyssyttely, mikä tästä hommasta haisee läpi, vaikka näiden kanssa on sattunut hengenvaarallisia onnettomuuksia. Ja onpa tuolla maailmalla esitetty niinkin hurjia väittämiä, että olisivat maksaneet näiden takia loukkaantuneita hiljaisiksi. Toivottavasti nämä eivät pidä paikkaansa.
Se kyllä kertoo mielestäni aika paljon, että kas kummaa, seuraaviin vuosimalleihin tulikin muutetut etupamput, joissa akselin kiinnikkeiden valut on tehty selkeästi suuremmille lujuuksille.