F650GS murtuvat etupumput

Talttapää

New member
Jokos tästä F650GS etupumppuviasta oli juttua täällä:
http://www.motorcyclenews.com/MCN....-102854

Voipi vähän säikäyttää jos koko etupyörä lähtee omille teilleen kesken reissun.
crazy.gif


http://www.motorcyclenews.com/upload/214599/images/forks1.jpg
 
Niin ei vissiin kannattas pistää jaappanilaisia osia europyörään
sad_orig.gif
Jawohl! Mutta varsinkaan ei vissiin kannata antaa eurooppalaisten suunnitella, minkälaisia osia pyöriinsä laittavat.

Pyörän valmistajahan nimittäin kertoo alihankkijoilleen, minkälaisia osia aikovat tulevassa pyörämallissaan käyttää, ja alihankkija sitten tekee ehdotuksia tarjolla olevista vaihtoehdoista. Huolen pitäminen mm. komponenttien lujuuksista, sekä riittävistä varmuusmarginaaleista, kuin myös siitä, että alihankkija toimittaa sellaisia osia, kuin on sovittu, lepää pyörän valmistajan harteilla.

Noita murtumisia on tapahtunut useampiakin, mm. yksi tyyppi hyvin lähelle pääsi hengestään Etelä-Amerikassa, joten juttu vaikuttaa kaikkea muuta paitsi loppuun käsitellyltä. Valuvikaa epäillään, mutta vielä ei kai ole tutkimustuloksia valmiina.

Kumma juttu muuten sekin, että ihan saman valmistajan etupumppuja on käytetty jo vuosikymmenten ajan vaikka kuinka monessa jaappanialaispyörässä, eikä niiden rikkoutumisista ole paljon saatu lukea?
 
Käykääpäs lukaisemassa nämä threadit läpi.

Siellä on esitetty mm. aika rumia väitteitä, että tehdas olisi ostanut muutaman tällaisessa onnettomuudessa loukkaantuneen hiljaiseksi.

Jos syyksi paljastuu suunnitteluvirhe, on käsittämätöntä, että tehtaalla voisi olla varaa hyssytellä, ja olla tekemättä mitään.

Sekään ei vaikuta kovin lupaavalta, että tosiaan vaihtoivat nämä epäilyksen alaiset etupamput seuraavissa vuosimalleissa toisenlaisiin, ja niissä juuri nämä etuakselin kiinnikkeet ovat vahvemmat, ainakin ulkonäöltään. Kerrassaan outo yhteensattuma.
 
Siis onko tässä BMW:n kohdalla mitään uutta ? Heidän markkinointiosaston taktiikka on aina ollut kiistää kaikki ja vältellä recall:ja viimeiseen asti. Kovaa leikkiä he kyllä pelaavat USA:n markinoilla, joissa henkilölle vaarallisesta viasta kerran kunnolla kiinni jäätyään seuraukset on raskaat.
sport05.gif
 
Linkkasin kyllä tonne LT-threadissa (perälaakerin hajoamiset) mutta jotain telamiinaan ajamisesta siellä puhuttiin.
Ilmeisesti bemarin omistajat ei kestä sitä että vehkeet voi oikeasti hajota (suunnittelu)virheen takia.

Mä en ainakaan moista ylihinnoteltua skeidaa ostais.
 
Niin ei vissiin kannattas pistää jaappanilaisia osia europyörään  
sad_orig.gif
Jawohl! Mutta varsinkaan ei vissiin kannata antaa eurooppalaisten suunnitella, minkälaisia osia pyöriinsä laittavat.

Pyörän valmistajahan nimittäin kertoo alihankkijoilleen, minkälaisia osia aikovat tulevassa pyörämallissaan käyttää, ja alihankkija sitten tekee ehdotuksia tarjolla olevista vaihtoehdoista. Huolen pitäminen mm. komponenttien lujuuksista, sekä riittävistä varmuusmarginaaleista, kuin myös siitä, että alihankkija toimittaa sellaisia osia, kuin on sovittu, lepää pyörän valmistajan harteilla.
No kyllä nykyään asia on toinen. Komponenttitoimittajat on nykyisin kokonaistoimittajia, eli tekeevät itse suunnittelun, laskennan, valmistuksen ja erityisesti laadunvalvonnan.

Ne ajat kun tilaaja suunnitteli ja toimitti alihankkijalle vain valmiit piirustukset, on kyllä menneet auto/pyörä/työkone/yms. laitevalmistuksessa aikoja sitten ohi. Kuten tässäkin etuteleskooppitapauksessa, on BMW tietenkin vastuussa laatuviasta, mutta se mikä "ongelma" on johtanut rikkoutumiseen, todennäköisesti on täysin bmw:stä riippumaton, jos ei alihankkijan valintaa lasketa siihen. Maailmanlaajuisestihan noita telarivalmistajia ei kovin paljon ole.

Eihän auto/mopo/tms. valmistaja voi ruveta testaamaan kaikkea alihankkijoiden toimittamaa tavaraa. Siihen täytyy vain luottaa että alihankkija noudattaa sovittua laatujärjestelmää, jos ei noudata, ongelma kaatuu tietenkin valmistajan piikkiin vaikka "syy" olisi muualla.

Se on sitten ihan toinen asia, että näiden uusien bmw:n 650 mallien valmistuskustannukset saattaa olla painettu niin minimiin, että alihankkijoillakin on hankaluuksia saada valmistettua komponentteja riittävän halvalla, jolloin tietysti voisi kuvitella että laatu voi hiukan olla vaarassa.
 
Tuskin se pari grammaa lisää alumiinia hunajaa olisi maksanut. Jaappanilaiseen "laatuun" ei vaan voi luottaa.
tounge.gif
 
Ainakaan tuon kuva sarjan mukaan ei pahemmin ole käynyt onneksi, Onko BMW:llä ollut takaisin kutsu kampanjaa asian tiimoilta. Ainak omat vehkeet kannattaa tarkastaa, tuskin tuollainen ihan heti tulee, voisin kuvitella että olis ainakin jonkin laista murtumaa tai vastaavaa havaittavissa.

Toivottavasti on yksittäis tapauksia, ja ettei henkiä mene.
 
käsittääkseni joissain 96 DR suzukeissa oli vähän vastaavaa. irtos akselinkiinnikkeet haarukasta.
 
No kyllä nykyään asia on toinen. Komponenttitoimittajat on nykyisin kokonaistoimittajia, eli tekeevät itse suunnittelun, laskennan, valmistuksen ja erityisesti laadunvalvonnan.

Ne ajat kun tilaaja suunnitteli ja toimitti alihankkijalle vain valmiit piirustukset, on kyllä menneet auto/pyörä/työkone/yms. laitevalmistuksessa aikoja sitten ohi. Kuten tässäkin etuteleskooppitapauksessa, on BMW tietenkin vastuussa laatuviasta, mutta se mikä "ongelma" on johtanut rikkoutumiseen, todennäköisesti on täysin bmw:stä riippumaton, jos ei alihankkijan valintaa lasketa siihen. Maailmanlaajuisestihan noita telarivalmistajia ei kovin paljon ole.

Eihän auto/mopo/tms. valmistaja voi ruveta testaamaan kaikkea alihankkijoiden toimittamaa tavaraa. Siihen täytyy vain luottaa että alihankkija noudattaa sovittua laatujärjestelmää, jos ei noudata, ongelma kaatuu tietenkin valmistajan piikkiin vaikka "syy" olisi muualla.

Se on sitten ihan toinen asia, että näiden uusien bmw:n 650 mallien valmistuskustannukset saattaa olla painettu niin minimiin, että alihankkijoillakin on hankaluuksia saada valmistettua komponentteja riittävän halvalla, jolloin tietysti voisi kuvitella että laatu voi hiukan olla vaarassa.
En ole aivan samaa mieltä siitä, ettäkö laadunvalvonta olisi 100% alihankkijoiden harteilla.

Ja vastuu on silti BMW:llä, kun se on heidän pyöränsä, missä sellaiset telarit on. On todellakin tehtaan velvollisuus pitää huoli riittävistä varmuusmarginaaleista, varsinkin tällaisten kriittisten komponenttien suhteen.

Onhan jokaisessa ajoneuvossa paljonkin alihankintaosia, siitä ei tulisi mitään, jos kaikki tehtaat vain levittelisivät käsiään, kun joku vika havaitaan, että "no ei maha mittään, kun toimittivat meille kehnoa tavaraa". Heidän laadunvalvontansa (siis mp-tehtaan) pitää olla sellaisella tasolla, että niin ei voi tapahtua.

Ja joka tapauksessa se on mp-merkki, jonka maine tällaisessa voi ryvettyä, ja tämä tapahtuu vieläkin perinpohjaisemmin, jos kaiken muun hyvän lisäksi alkavat pakoilla vastuutaan.
 
Niin lähinnä tarkoitin sitä että valmistaja EI pysty omalla laadunvalvonnalla havaitsemaan sellaisia alihankkijan kämmejä, mitkä yleensä johtavat tuollaisiin rikkoutumisiin.

Tuollaiset viat lähen 100%:sti johtuvat alumiinivalussa olevista vioista, eli huokosista tai muista valua heikentävistä sisäisistä vioista. Telarivalmistaja on "vastuussa" tuontyyppisten vikojen eliminoinnista oikeilla menetelmillä ja laadunvarmistuksella. Ei mopovalmistaja voi tehdä mitään muuta laadunvarmistusta enää tuotannon aikana kuin visuaalisesti tarkistaa tavara ennen pyörään asennusta.

Tottakai pyörävalmistaja on vastuussa kaikesta, myös alihankintaketjussaan tapahtuvista mokista. Mutta joku kun kommentoi bmw:n suunnittelua huonoksi, ei tälläisillä vioilla ole juurikaan tekemistä suunnittelun kanssa. Toki jos materiaalia lisättäisiin reilusti niin paikat kestäisi mitä vaan, mutta sitten taas kaikki valittaisi kun mopot painaa paljon.
 
Ihmeellisintähän tässä on kuitenkin se tapa jolla BMW koittaa painaa asian villasella. Muistelen lukeneeni että muissakin tapauksissa BMW koittaa vältellä noita recalleja asiakkaitten turvallisuuden kustannuksella.

Ei hyvä...
sad_orig.gif
 
Niin lähinnä tarkoitin sitä että valmistaja EI pysty omalla laadunvalvonnalla havaitsemaan sellaisia alihankkijan kämmejä, mitkä yleensä johtavat tuollaisiin rikkoutumisiin.

Tuollaiset viat lähen 100%:sti johtuvat alumiinivalussa olevista vioista, eli huokosista tai muista valua heikentävistä sisäisistä vioista. Telarivalmistaja on "vastuussa" tuontyyppisten vikojen eliminoinnista oikeilla menetelmillä ja laadunvarmistuksella. Ei mopovalmistaja voi tehdä mitään muuta laadunvarmistusta enää tuotannon aikana kuin visuaalisesti tarkistaa tavara ennen pyörään asennusta.

Tottakai pyörävalmistaja on vastuussa kaikesta, myös alihankintaketjussaan tapahtuvista mokista. Mutta joku kun kommentoi bmw:n suunnittelua huonoksi, ei tälläisillä vioilla ole juurikaan tekemistä suunnittelun kanssa. Toki jos materiaalia lisättäisiin reilusti niin paikat kestäisi mitä vaan, mutta sitten taas kaikki valittaisi kun mopot painaa paljon.
Siinä tapauksessa ko. valmistajan laadunvalvonnassa on aika paljon kehittämisen varaa. Kuten jo todettu, suuri osa komponenteista tulee alihankkijoilta, ja niiden laatua on pakko pystyä valvomaan, ja vieläpä erittäin tarkasti. Muussa tapauksessa ei niiden valmiiden tuotteidenkaan laadusta ole yhtään mitään takeita.

Etkä ilmeisesti ole viitsinyt vilkaista, minkälaiset etutelarit oikein on kyseessä?

Niissä on nimittäin ´offsetia´, ts. etuakselin kiinnitys on haarukkaputken keskilinjan etupuolella. Vaikuttaa paljon moneenkin asiaan etupään geometriassa, ja sitä kautta myös pyörän ajettavuuteen (ja on paljon mahdollista, että ko. vauriollakin on tähän ratkaisuun syy-yhteys).

Edellämainitun vuoksi pidän erittäin epätodennäköisenä, että tällaisia löytyisi aivan hyllytavarana yhdeltäkään jousitusvalmistajalta. Voisin melkein lyödä vetoa, että ne on suunniteltu ja valmistettu nimenomaan tätä yksittäistä pyörämallia varten. Toisin sanoen yhteistyössä BMW:n ja Showan kanssa.

Ja jälleen kerran, se on kyllä ihan ensisijaisesti BMW:n asia tietää, minkätyyppiseen pyörään, ja minkälaiseen käyttöön kyseinen osa oikein tulee, ja että se on myös riittävän kestävä siihen käyttöön.

Kukaan osapuolista ei ole vapaa vastuusta, sekin on selvä, mutta kaikenlaiset laatuvirheet yms. kämmit saa BMW selvitellä alihankkijansa kanssa ihan itse. Kuluttajan suuntaan tällaisista asioista kuitenkin vastaa 100% pyörän valmistaja.

Virheitähän joskus sattuu jokaiselle, se on selvä. Ärsyttää vain sellainen ´ei ole meidän vika-attityydi´, ja hyssyttely, mikä tästä hommasta haisee läpi, vaikka näiden kanssa on sattunut hengenvaarallisia onnettomuuksia. Ja onpa tuolla maailmalla esitetty niinkin hurjia väittämiä, että olisivat maksaneet näiden takia loukkaantuneita hiljaisiksi. Toivottavasti nämä eivät pidä paikkaansa.

Se kyllä kertoo mielestäni aika paljon, että kas kummaa, seuraaviin vuosimalleihin tulikin muutetut etupamput, joissa akselin kiinnikkeiden valut on tehty selkeästi suuremmille lujuuksille.
 
Back
Ylös