F650GS murtuvat etupumput

Enempi vaikuttaa että olisi paikallaan kultainen suihku Bemarin tehtaalla takuupolitiikasta päättäville.
:Repsiö:

biggrin.gif
 
Saisi jaappanin pojat laitaa uudet teleskoopit vaan kaikkiin vanhaa sarjaa oleviin mopoihin. Vittuako se pemari noita jaappanilaisia suojelee oman maineensa kustannuksella. Mersuissakin oli sähköjarrut vähän aikaa ja meinas mennä Bosch kykkyyn, kun joutui niitä korjailemaan. Mersun maine kärsi, vaikka alihankkija sössi Jo ei olisi ollut isoalihankija, niin nurin olisi mennyt. Bosch kuitenkin on laatumerkki, mutta tuosta jaappanilaisesta kopioijasta ei ole mitään hajua. Tosin mersun kautta nuokin jarrut hoidettiin, joten bemarin kautta pitäisi saada uudet paremmat etuharukat noihin vanhoihin mopoihin.

Tais mennä jaappanilaisten maine etuhaarukoitten valmistajana. Aloin jo katsella jaappanilaisia mopoja, mutta täytyy taas unohtaa, jos laatu on tuota tasoa. Ilmankos parhaat etuhaarukat tehdään euroopassa. Ruotsalaiset lähinnä tulee mieleen; ne kun osaa tuon patukan lutkuttamisen reiässä.
 
Saisi jaappanin pojat laitaa uudet teleskoopit vaan kaikkiin vanhaa sarjaa oleviin mopoihin. Vittuako se pemari noita jaappanilaisia suojelee oman maineensa kustannuksella. Mersuissakin oli sähköjarrut vähän aikaa ja meinas mennä Bosch kykkyyn, kun joutui niitä korjailemaan. Mersun maine kärsi, vaikka alihankkija sössi Jo ei olisi ollut isoalihankija, niin nurin olisi mennyt. Bosch kuitenkin on laatumerkki, mutta tuosta jaappanilaisesta kopioijasta ei ole mitään hajua. Tosin mersun kautta nuokin jarrut hoidettiin, joten bemarin kautta pitäisi saada uudet paremmat etuharukat noihin vanhoihin mopoihin.

Tais mennä jaappanilaisten maine etuhaarukoitten valmistajana. Aloin jo katsella jaappanilaisia mopoja, mutta täytyy taas unohtaa, jos laatu on tuota tasoa. Ilmankos parhaat etuhaarukat tehdään euroopassa. Ruotsalaiset lähinnä tulee mieleen; ne kun osaa tuon patukan lutkuttamisen reiässä.
Tosi merkkiuskollisuutta
bowdown.gif

Muistetaampa kuitenkin, mitkä laitteet ovat yleensä rikki mm. noissa matkakertomuksissa. BMW.
Kolme eniten myytyä merkkiä tulee tuolta Japaninmaalta ja taitavat toimia loistavasti, koska ei juuri purinoita kuulu. Joten kannattaisiko kohdistaa katsetta vain sinne saksanmaalle, kyllähän kovalle hinnalle täytyy saada parempaa vastinetta!

tounge.gif
 
Kolme eniten myytyä merkkiä tulee tuolta Japaninmaalta ja taitavat toimia loistavasti, koska ei juuri purinoita kuulu.
Ignorance is bliss. Kawasakilla oli 4 vuotta sitten heikkolaatuisen alumiinivalun vuoksi recall etuvanteesta. Näköjään Suomessakin on ollut tuota vikaa.

http://www.fireblades.org/forums....t203338

Kuulostaako tutulta? (lainattu samaisesta 4 vuotta vanhasta ketjusta, joka käsittelee muuten Kawan vaihdelaatikko recallia.)

"The recall isn't a design problem, but a manufacturing one. Japanese mass-produced castings are usually as porous as hell. A friend had a fork leg on replaced out of warranty by Honda because he was able to prove the casting was porous at manufacture (x-ray), and took 3 years to fail!

It comes down to cost. The wheels on the ZX10R are cast aluminium, but probably should be forged judging by the design. I'd guess these are built by the company that tendered the lowest price though....
"

Hyvin tuntuu etupamput murtuvan jaappaninmopoistakin.

image004.jpg
 
Kolme eniten myytyä merkkiä tulee tuolta Japaninmaalta ja taitavat toimia loistavasti, koska ei juuri purinoita kuulu.
Ignorance is bliss. Kawasakilla oli 4 vuotta sitten heikkolaatuisen alumiinivalun vuoksi recall etuvanteesta. Näköjään Suomessakin on ollut tuota vikaa.

http://www.fireblades.org/forums....t203338

Kuulostaako tutulta? (lainattu samaisesta 4 vuotta vanhasta ketjusta, joka käsittelee muuten Kawan vaihdelaatikko recallia.)

"The recall isn't a design problem, but a manufacturing one. Japanese mass-produced castings are usually as porous as hell. A friend had a fork leg on replaced out of warranty by Honda because he was able to prove the casting was porous at manufacture (x-ray), and took 3 years to fail!

It comes down to cost. The wheels on the ZX10R are cast aluminium, but probably should be forged judging by the design. I'd guess these are built by the company that tendered the lowest price though....
"

Hyvin tuntuu etupamput murtuvan jaappaninmopoistakin.

image004.jpg
Niih, suurimpana erona että Kawasaki teki recallin, Bmw taas ei millään ilveellä!

Kumpaan mieluummin luottaisit, tahoon joka myöntää virheet ja korjaa ne, vai tahoon jolla ei omasta mielestään ongelmia ole eikä korjaa niitä?
 
Suojaraudoista (ja kuljettajan ajovarustuksesta) voinee hieman päätellä, minkälaisessa käytössä kyseinen jaappaninmopo on ollut. Kai ne mistä vaan pyörästä voivat murtua irti, jos tarpeeksi monta kertaa tiputetaan tarpeeksi korkealta. Linkissä, johon viitataan, kai lienee ollut kyse ihan perinteisestä pappatouringista, jonka yhteydessä etuakseleita on päättänyt lähteä eri teille, eli silloin kyseessä tuskin lienee käyttäjävirhe.

On muuten paljonpuhuva ´kohta taitaa sattua´-ilme...
 
toi kawasaki kuva oli yhdessä moottoripyörälehdessä, niin ne oli editoinut kuskille kypärän päähän siihen lehteen
biggrin.gif


honda vaihtoin 954 hondiin englannissa keulaputkien alaosat kaikkiin, koska suolatut tiet yhdistettynä kromiputkeen aluvalussa, aiheutti valun napsahtamisen. kaikki englannin pyörät korjattin, mutta suomessa ei korjattu. vika lienee kuitenkin aika harvinainen.

marginaalinen, se ei tietysti lohduta marginaalia.

tietääkseni kawasakin etupumppuja ei ole kutsuttu takaisin koskaan. ne zx10 etuvanteet vaihdettiin, mutta haarukoita ei.

stunttipyörän hajoaminen on tietysti jotenkin ymmärrettävää, mutta jos pyörä hajoaa esim 3 vuotiaana kovassa käytössä, niin se hajoaa 10 vuodessa normikäytössä. viat vain tulee esiin ensimmäisenä kovemmassa käytössä.

bemarien käyttö, tuskin kovin kovaa ole.

kaikissa pyörissä on tärkeää, että keula on suorassa, jos keula on kaaduttu tangonpäälle ja on kahdeksikolla, niin täysin suorana se jännittää vain vähän akselinseutua, mutta joustaessaan pohjaan, kiero keula vääntää joka joustolla rankasti akselinseutua. ottaen huomioon pyörän painon ja lähes metrin vipuvarret, rupeaa valu väsymään kierolla keulalla melko nopeasti.
 
Bemarihan "päivitti" tuon alaputket '02. Kurapyörä foorumilta:
"uudet iskarin alapäät 261€ kpl+stefat ja pölysuojat"

Tuskin tuota F650 on miksikään motocrossipyöräksi tarkoitettukaan.

Olishan toki BMW voinut jo alkujaan laittaa WP/Öhlins keulan tähän sarjaan, mutta tyytyi halpis showaan joka sekin voisi olla parempaa mallia- eli bmw itse säästi ja sai halvalla...
 
Miksi siinä täytyy tuollaiset korvakkeet ylipäätään olla? Eihän noissa isommissakaan bokseri GS malleissa niitä "vaadita"?
nixweiss.gif
 
Kyllä ainakin Megamotossa on etupyörän akseli pumppujen etupuolella:
P1070013.jpg


Kai tuo jotenkin vakauttaa menoa, kun geometria suoristaa keulaa automaattisesti. Toisaalta on ihan kevyt ohjata. Ehkä tuolla juuri haetaan jyrkempää keulakulmaa samalla suuntavakaudella.
 
Naäyttäisi uudessa pikkugessussakin olevan tuo etuakseli pumppujen etupuolella:

color_f800gs_01_preview.jpg
 
Juuri tuo etuakselin sijoituspaikka, jolla on suuri vaikutus koko pyörän ajokäyttäytymiseen, kertoo ettei kyseisiä osia ole suinkaan löydetty jousitusvalmistajan "hyllystä". Vaan ne on suunniteltu juuri tiettyä yksittäistä pyörämallia varten. Muussa tapauksessa jousitusvalmistaja sanelisi pyörän lopullisen ohjausgeometrian mitat. En usko, että niin on.

Ja kenen sitten on aivan loppukädessä vastuu, jos tällaisten komponenttien kanssa tulee ongelmia, se varmaan riippuu tapauksesta, mutta merkki, jonka pyörässä sellaiset sattuvat olemaan käytössä, on vastuussa ainakin kuluttajan suuntaan.

Kyseisen jousitusvalmistajan tuotteita muuten on käytetty aika pirun monessa ja hyvinkin suuren volyymin pyörämallissa maailmanlaajuisesti, jo vuosikymmenten ajan. Ja ylivoimainen valtaosa näistä tuotteista ei ole rikkoutunut normaalikäytössä, kuten nyt kyseessä olevien väitetään tehneen. Eli todella harvinaisesta tapauksesta on ilman muuta kyse.

Nuo eivät silti ole mitään ihan pikkujuttuja tuollaiset melkeinhenkipois-kaatumiset teknisen vian takia. Ja jos ne tosiaan voidaan osoittaa johtuvaksi materiaalivirheestä, kuten ulukomaanvoorumeilla aika vahvasti vihjaavat, niin perästä kyllä varmasti kuuluu.
 
No lienee kuitenkin yksittäistapaus ja valuvirhe. Tuossakin on ensin hajonnut yksi pumppu ja sen jälkeen paiskonut toisenkin poikki. Varmuuden vuoksi on komponentteja vahvistettu, joten vastaavat ongelmat on eliminoitu. Katkeilihan uudesta Kawasakistakin runkoja runsain mitoin, mutta ei niitä kaikkia vaihdettu. Vähän vaan muttereita pyöriteltiin näytiksi, että jotain tehdään. Olisiko noista etupumpuista toinenkin esimerkki? Luulisi heti löytyvän, jos ihan tyyppivika on.
 
Juuri tuo etuakselin sijoituspaikka, jolla on suuri vaikutus koko pyörän ajokäyttäytymiseen, kertoo ettei kyseisiä osia ole suinkaan löydetty jousitusvalmistajan "hyllystä". Vaan ne on suunniteltu juuri tiettyä yksittäistä pyörämallia varten. Muussa tapauksessa jousitusvalmistaja sanelisi pyörän lopullisen ohjausgeometrian mitat.
Lienee ihan yleistä tuommoinen ratkaisu ja komponenttien valmistajathan ne ovat erikoistuneet tuotettaan tekemään. Luulisi noilla teleskooppien valmistajilla olevan jotain tietotaitoa siitä, miten teleskoopit mitoitetaan ja mitä valmistajille tarjoavat. Jos ei ole, niin lienee turha yritys ja joutaa häipyä markkinoilta.

Honda:
xl700v_08_v1_560.jpg


Yamaha:
2009-XT660Z-colour-blue_prv_tcm48-268002.jpg


Suzuki:
200710261.jpg


Kawa:
w428h321_00000340E71BEEE0.jpg


jne...
 
Olisiko noista etupumpuista toinenkin esimerkki? Luulisi heti löytyvän, jos ihan tyyppivika on.

#2:
http://www.horizonsunlimited.com/hubb....04a.jpg

#3:
http://www.f650.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=6054

sanoi:
khaylock / horizonsunlimited.com

I think we are up to about ten distinct identified cases in that thread now, with pictures in hand for five of them. Of the seven incidents where what happened is known, none occurred in heavy traffic (presumably this is why the riders are still alive to tell the tale), all bar one resulted in injury, and of the remaining six, the score as far as we know is one slight injury, four serious injuries and one very serious injury indeed.

Only one of the failures that details are available happened in any kind of collision - the rider hit a dog that darted into the road at about 40mph, the forks failed on one side and the rider was chucked off. The others have all been spontaneous failures, including the guy who had his forks catastrophically fail just like this on Ruta 40 in Argentina back in 2001 and suffered a broken neck for his trouble.

Kaipa noi loputkin keissit tuolta saitilta pienellä tonkimisella löytyy:
http://www.horizonsunlimited.com/hubb....e-38514
 
Luulisi noilla teleskooppien valmistajilla olevan jotain tietotaitoa siitä, miten teleskoopit mitoitetaan ja mitä valmistajille tarjoavat. Jos ei ole, niin lienee turha yritys ja joutaa häipyä markkinoilta.
Nimi Showa ei sitten kerro sinulle paljoakaan? Kuten jo mainittu, ovat tehneet mm. jousitusosia jo useita vuosikymmeniä, ja tekevät tänä päivänäkin niitä moniin pyörämalleihin, myös sellaisiin, joita myydään kappalemääräisesti paljon enemmän kuin yhtäkään saksanpyörää.

Kaikki tuotteensa eivät ole myöskään aivan tusinatavaraa, vaan tarjolla on monentasoisia vaihtoehtoja. Eivät toki edes yritä kilpailla eksoottisempien, ´hifi-osien´ valmistajien kanssa.

Yleisesti ottaen kyseisen firman tuotteet toimivat erittäin luotettavasti, muutenhan niistä tulisi palautettakin ihan toiseen malliin kuin jostain Öhlinseistä ikinä, sillä kappalemääräiset volyymit liikkuu aivan toisissa sfääreissä.

Puheena olevan vian syyn tutkinta on kesken. Kovin kiireinen tunnut silti olevan kaatamaan kaiken jousitusvalmistajan niskaan?

Entäpä se, että BMW vaihtoi seuraavan mallin putkenalapäät vahvemman näköisiin? Sekö on silti varmaa, että aikaisemmissa ei ollut mitään vikaa, minkä olisi BMW:llä pitänyt aiheuttaa mitään toimenpiteitä noille vanhemmille? Ei suoraan sanottuna aivan siltä vaikuta.

Vai sekö ei edes ole millään muotoa BMW:n asia, jos jonkun alihankkijan komponentti heidän pyörässään pettää, ja joku voi tämän seurauksena mahdollisesti päästä hengestään?
 
Säähän tässä koko ajan väität, että BMW on nuo haarukat suunnitellut ja määritellyt materiaalit, sekä ainevahvuudet. Showa vaan tekee, mitä BMW suunnittelee mukamas.
biggrin.gif


Kumma, ettei universumin suurimmalla teleskooppien valmistajalla missään raksuta, jos muka muut pääsee heidän tuotteensa suunnittelemaan väärin. Olkoon se sitten vaikka pikuruinen saksalainen mopovalmistaja.
biggrin.gif


Totta vitussa kaikki teleskoopit pitäisi vaihtaa, jos noita tulee ilmi selvän valmistusvirheen tai muun johdosta - olenko muka jotain muuta väittänyt.
biggrin.gif


Kyllä alihankkija on vastuussa tuotteidensa laadusta.
biggrin.gif


Pari hymyä kaupanpäälle ja hyvää uutta vuotta.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Tuskin BMW niitä aivan itse on suunnitellut. Mutta en henkkoht. osta sitäkään, että olisivat suoraan jostain Showan hyllystä. Kun puhutaan uuteen pyörämalliin tulevista komponenteista, kappalemäärät on helposti sitä luokkaa, että ne voidaan todellakin sarjatuottaa juuri sitä yksittäistä pyörämallia tai mallisarjaa varten.

Tuntuu erityisen kaukaa haetulta, että Showa olisi päättänyt tuon etuakselin sijoituspaikan. On mielestäni aivan perusteltua olettaa, että sekä pyöränvalmistajalla, että jousitusfirmalla, on sormensa pelissä. Ensinmainittu tietää, minkälaista pyörää (ja mihin käyttötarkoitukseen) ovat kulloinkin tekemässä, sekä paljonko komponentit saa maksaa, ja jälkimmäinen tietää, minkälainen jousitus sellaiseen olisi annetun kustannustason puitteissa järkevintä tehdä.

Tässä jutussa ei muuten ole enää suinkaan kyse vain ja ainoastaan siitä, kuka on munannut noiden suunnittelussa, vaan myös siitä, miten sitten toimitaan, kun havaitaan tällaisia, potentiaalisesti katastrofaalisiin vaurioihin johtavia virheitä?

Hyssytelläänkö, ja koitetaan lakaista asiat maton alle, vai aletaanko vaihtoehtoisesti heti syyttelemään kaikkia muita projektiin osallistuneita. Vai yritetäänkö kenties estää se, että yhtään lisää ko. virheestä mahdollisesti poikivia ei-toivottavia tapauksia enää sattuisi?
 
Back
Ylös