f800s peräpää

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wanico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wanico

New member
Näyttääpi olevan yks maukkaimmista huumorin kohteista nuo bemarin peräpään vaivat. No merkki näyttää uskollisesti kylvävän niitä kaikkiin malleihin. Nyt ässän perä pitää kävelyvauhdissa ylimääräistä rohinaa. Mittarissa on 25 tkm. Mistä kannattaa etsiä syytä, vai onko parempi kuskata Heinolle?
 
Eli  hihnaveto on kyseessä ja yksipuolinen haarukka .
Vaihtoehtoina pyöränlaakerista , laahavasta takajarrusta  tai hammashihnasta tuleva ääni .

Oletko koittanut pyörittää käsin takapyörää vaihde vapaalla ja moottori sammutettuna pyörän ollessa keskituella ?
 
Juu, olen pyörittänyt käsin. Silloin ei kuulu mitään ylimääräistä, mutta kun laittaa vaihteen päälle ja pyörittää kaasulla ni silloin sen ylimääräisen rahinan kuulee. Tietysti ajamalla sen kuulle paremmin kun on pyörässä vähän enemmän vastusta. Taitaa olla silloin kyseessä pyörän laakeri? Mutta kuinka hankala se on kotioloissa vaihtaa jos sattuu olemaan pajalla ruuhkaa?
 
pekkavee saattaisi osata kertoa onnistuuko laakerin vaihto kotikonstein . F 800 s / st malleissa laakerin kestävyys ei kuitenkaan ole ollut ilmeisesti mikään yleinen ongelma.
 
Kävin näyttämässä huolossa ja sanoivat siellä perän väljyyden olevan tyyppivika s/st malleissa jota on käsketty tehtaan toimesta erityisesti tarkkailla. Kumma ettei aiheesta näytä olevan näillä palstolla vielä riviäkään. Vai onko peräpään vaivat niin arka paikka ettei niistä julkisesti puhuta, vaan jokainen hoitaa pukamansa niin ku parhaaks näkee.
 
Eli toiveita on että myyjäliike / maahantuoja / valmistaja osallistuvat kustannuksiin ?
Takuu ilmeisesti on pyörässäsi jo kuitenkin päättynyt ?
25 tkm. ei mielestäni ole riittävän pitkä (= normaali) elinkaari kyseiselle laakerille .
 
Kävin näyttämässä huolossa ja sanoivat siellä perän väljyyden olevan tyyppivika s/st malleissa jota on käsketty tehtaan toimesta erityisesti tarkkailla. Kumma ettei aiheesta näytä olevan näillä palstolla vielä riviäkään. Vai onko peräpään vaivat niin arka paikka ettei niistä julkisesti puhuta, vaan jokainen hoitaa pukamansa niin ku parhaaks näkee.
Muitelen lukeneeni jostain käyttötestistä, että takapyörässä olevan hihnapyörän kiinnitys on hieman väljempi alkusarjan malleissa ja voi aiheutta klonksahtelua ja uudemmmissa sitä on muutettukkin pienmpivälyksiseksi. Oiskohan tässä siitä kyse?

Laakerivika on hiukan eri asia jos siitä on kyse, mutta pyöränlaakerit maksaa yleensä luokkaa 10 € kappale eli ne ei oo ainakaan kalliita. Varsinaista peräähän eli hammasvaihdetta tuossa pikkulohkossa ei tietty ole.
 
Kuvittelisin että tälläisessä yksipuolisessa haarukkassa laakerointia ei ole toteutettu millään 6203 2RS yleislaakerilla mutta voin olla väärässäkin. Hyvä vain jos laakeri maksaa luokkaa noin 10 euroa . Silloin ei tarvi kustannuksia murehtia.
 
Soittivat pajalta ja sanoivat, et siihen on olemassa tehtaan suosittama kuuden sadan hintainen korjaussetti, (vaihdetaan osat uusiks akselia myöten) Tehdas tulee kulissa puolella vastaan. Vielä ei tietoa koskeeko se myös työn osuutta. Saksalaisilta saiteilta löysin aiheesta useammankin linkin. Pitääpä lukaista ne läpi kun on paremmin aikaa. Kahdes ekas ketjus oli takapyörä palanu niin kiinni ettei liikkunut enää milliäkään. Kovin tuntuu erikoiselta etttei näitä vikoja korjata tietyn mallivuoden pyörista mukisematta olipa sitten klappia tai ei.
 
Joo - aika kallista. Aiheuttaakohan ne suuremmat välykset (kuin korjaussarjan jälkeen) sitten iskuja myös laakeriin ja sitä kautta laakerikin hajoaa(?).
 
Ihanan kallista. LT:n perälaakerin vaihtoineen saa paljon halvemmalla
smile_org.gif


Ovat sitten onnistuneet tunaroimaan tavallisemmankin perän
biggrin.gif
 
Jotenkin voisi kuvitella että tommoset korjattais takuuna. Että kun tehdashan myöntää puutteen jos kerran suosittelee jotain korjaussarjaa kohteeseen.
 
Saksalainen insinööri ei tee virheitä, joten ei ole mitään korjattavaa tai korvattavaa.
Kyllä ne ovat näköjään saksas virheensä myöntäneet, mutta ei kai se ulkomaalaisen henki ole niin kallis kun moisia tiedotteita ei vaivauduta meilläpäin edes pyörien omistajille lähettelemään:


Originalwortlaut:

Einführung Wartungspunkt "Lagerspiel Antriebswelle überprüfen" F800S, F800ST (K71)

Sachverhalt
Im Zuge der Qualitätsbeobachtung hat BMW Motorrad festgestellt, dass es bei ungünstiger Toleranzlage zwischen dem Lagerinnenring des Nadellagers und dem Lagersitz der Antriebswelle zu Passungsrostbildung kommen kann. Mit zunehmender Laufleistung führt dies zu einem erhöhten Verschleiß an der Antriebswelle und somit zu einem vergrößerten Spiel am Hinterrad. Durch Überprüfen des Hinterrads auf Kippspiel kann ein bereits vorhandener Schaden ermittelt werden.

Betroffene Fahrzeuge

Betroffen sind alle Fahrzeuge der Modelle F800 S und F800 ST.

Serienlösung
die Passung zwischen Lagerinnenring und Lagersitz der Antriebswelle wurde überarbeitet. So ist hier ein Spiel nicht mehr möglich. Die Serienlösung setzt zum 11.03.2009 ein.

Servicelösung
Mit der RSD (Repair & Service Data BMW Motorrad) DVD 05/2009 wird der Wartungspunkt "Lagerspiel Antriebswelle überprüfen" eingeführt. *Diese Prüfarbeit muss erstmalig beim nächsten Werkstattaufenthalt durchgeführt werden.* Danach ist das Lagerspiel alle 10.000km zu überprüfen. Ist das gemessene Spiel am äußeren Felgenhorn >0,8mm, müssen beide Lager im Exzenter ausgebaut und ersetzt werden.

Ist der Lagerinnenring auf der Antriebswelle lose oder weist deren Oberfläche Verschleißspuren auf, muss die Antriebswelle zusätzlich ersetzt werden. In diesem Fall muss der Reparatursatz (Teilenummer ....) verbaut werden.


Ja onhan se tietysti niin ettei tuollainen takapyörän totaalinen lukkiintuminen vaikkapa moottoritienopeudessa vielä keskiverto bemarimiehellä juuri missään tunnu. Mutta kun on kyseessä naisten ja nuorison suosimat S ja ST ni mielestäni olisi reilua et omistajia olisi varoitettu asiasta oikeen henkilökohtaisella tiedotteella.
 
Jotenkin voisi kuvitella että tommoset korjattais takuuna.
Joo, aika mielenkiintoista jos aiheesta ei löydy suomenkielistä K71 tiedoitetta.

Vika kuitenkin koskee lähes viittätoistatuhatta S ja ST yksilöä.

Tuosta linkistä löytyy lista jossa on tiedot melkein 140.000 yksilöstä joilla on ollut joku vakavampi vika, koska pikkuviat ja vaivat korjaillaan takuun aikana normaaleisssa huolloissa.

http://www.motor-kritik.de/common/08091001.htm

Kuinka suomen maahantuoja hoitaa nämä tiedoitteet?
 
Ei takuulla kyllä ole yksirivinen.

Ducateissa on ollut samanlainen laakerointi 916,996 ja 998 malleissa, taitapa olla vielä uudemmissakin yksipuoleisissa koska on kestävä systeemi.

Leveä 2-rivinen neulalaakeri ja viistokuulalaakeri, omaani vaihdoin tuon viistokuulalaakerin 110 tonnissa, neulat on alkuperäiset. (pyörä on 998)
 
Back
Ylös