Fj 1200 startti

Startti ei toimi kuin suoraan maadottamalla startti releen herätinvirta johto,sivutue kytkin on kunnossa,mistä lähtis hakemaan vikaa:boring:
 
Starttinappi, tappokytkin ja kytkinkahvan tunnistin, jos siinä on semmonen. Ei oo FJ:stä omakohtasta kokemusta.
 
On siinä kytkinkahvan tunnistin. Mutta sen voi tarkistaa sillä että yrittää käynnistää vapaalla kytkinkahva ylhäällä.
Jostain jammusta mulla irtosi starttinapin toinen johto ja se kiinni kolvaamalla alkoi toimia.
 
mites reagoi kun yhdistät startti rele/solenoidin paksut johdot jollain vaikka työkalulla
 
eli toimii.......kuuluko se öljytason syttyä starttinapista.... eikös jammu tarkista tason kun väännät virrat.....
ja taso ok niin sammuu...... sit käymään........
 
En muista systeemiä,ajattelin laittaa starttisolenoitin johdolle maadoitus napin,sitten toimii uin junanvessa,ois tietysti paras kun kaikki ois oikein,ei vaan ole aikaa alkaa syvemmin penkoon!!
 
no se on helppo pääsee liikkeelle.......... mutta koita sit joskus ajan kans ohittaa se öljyntaso valo
 
^ Tuossa nappulavirityksessä kannattaa sitten vähän katsoa millaisen kytkimen siihen laittaa. Se starttisolenoidi kuitenkin nappaa aika hyvin virtaa ja iskee kipinän irrotessaan, joten vähänkään herkempi katkaisija saattaa hitsata itsensä pysyvästi kiinni ja startti jää päälle. Tuo taasen on aikas ikävä homma, kun silloin starttaus loppuu vasta akunnavan irroittamalla, ja siihen mennessä saattaa olla starttimoottori entinen.
 
niin ei starttivirta sen napin läpi kulje.......sinäkään....jos kerran solkku toimii
 
Myönnettäköön, että tulin miettineeksi enemmän auton startin solenoidia, jonka kelan pitää liikutella vähän enemmänkin rautaa. Siinä vetokäämin virta on kuitenkin kymmenen ampeerin suuruusluokassa ellei jopa enemmänkin, pitovaiheessa sitten vähemmän.

Edit. Oikeampi nimitys pyörissä useimmiten olisikin starttirele kuin solenoidi.
 
pikkujohdolla se autossakin hoidetaan käsky lähteä.........olis muuten aika tukeva virtalukko sulla
taitaa uusimmat joissa toi startti pelkällä päävirralla hoidetti olla ryssän tekemiä maastureita joissa oli poljin jolla potkastiin johdot
yhteen.........
 
No eihän vaikka 10A virta vielä vaadikaan kuin 1,5mm2 johdon, mutta silti se tuhoaa noita halpoja kiinalaisia painonappikytkimiä varsin tehokkaasti. Muttajoo, eiköhän tämä aiheen sivuun menevä akateeminen keskustelu ala tältä erää riittää.
 
jees juu oot oikeassa ....tollasen vanhan kuparisilla sisäkaluilla olevan startti rele /solkku "isot kosketuspinnat"
on aika hurjan näköset vaikka ei olis edes mijoonasti käynnistetty.......kuluva osa vaikka ei heti uskois
mopossa on viel aika pienet amppeerit... mutta pienet on osatki
 
Kerrran starttireleen jouduin FJR:ään vaihtamaan, ajettu oli silloin 60 tkm. Tämä johtunee siitä, kun mopedia hakiessani oli heillä bensa loppunut sisäänajokäytössä, virta ja valot jääneet päälle ja akku tyhjentynyt. Silloin voi olla vaikka jännite 1V:lla jos startti ottaa 500 W tehoa, niin vaikka 500 A tai enemmänkin. Tämä kaiketi on ollut ainoa vika tässä mallissa, mitä muistan.
 
Back
Ylös