ekinet
New member
Voisko noita linkin ohjeita noudattaa?
http://www.fjr1300.info/howto/co_adjustment.html
http://www.fjr1300.info/howto/co_adjustment.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on kans '03+LeoVince+K&N penkitettynä ja eroja kyllä löytämiini karttoihin on ja huomattavia. Jos kiinnostaa, niin voisin kait pistää kartat privana.Toisaalta taas kun katsoo itse valmistajan sivuilta niin tuskinpa siinä mitään mailmaa mullistavaa pääsee tapahtumaan vaikkei penkitäkkään jos pyörä toimii hyvin. Ehkä... + onhan se hauskaa vähän itsekkin testailla pyörässä erilaisia karttoja. Ja jos jollain olisi tosiaan vertailukohtaa kuinka paljon karttaan on tullut eroa penkittämisen johdosta niin olisi kiva tietää, koska ei tämä nyt ensimmäinen kerta olisi kun olen väärässä eikä sen puoleen viimeinenkäänhttp://www.powercommander.com/maps/install/map_selection.pdf![]()
Yx tyhmä vaan kyselee, että mitä hyötyä on penkityksestä? Saa tietää todelliset tehot, mutta se HYÖTY? Mun mopot ovat kulkeneet ihan tarpeeksi lujaa ilman tehonmittauksiakin.No jos Anttoo viitsit vain niin vastaan mailiisi ja saat sitä kautta sähköpostiosoitteeni.Ja kait tästä nyt sitten vaan on vedettävä se johtopäätös, että penkitykseen vie miehen tie kunhan ne ensin saadaan suliksi. 03:n kartathan ei käy 06:een mutta skaalan siitä saa ja voisi tehdä koemielessä ainakin yhden oman testikartan.![]()
Mielestäni tärkein asia penkityksessä on saada tasainen vääntökäyrä. FJR:ssä on tyypillisesti rivinelkkujen tapaan vääntökäyrässä kuopat 4500 ja 5500 kiekan kohdalla. Tämä tuntuu siinä, että kaasua vääntäessä epämääräistä vastetta on keskialueella ja sitten yli 6000 "alkaa tapahtua". Toi 4500 rpm kuoppa on siinä mielessä kiusallinen, että siinä vitosvaihteella on suurinpiirtein se 100-120 km/h ja mieli tekisi ohittaa. Ja kun vääntää kahvaa, niin ohitus alkaa sujumaan vasta ton 6000 rpm jälkeen. Ohitus voi mennä pitkäksi, jopa FJR:llä. Tästä syystä mieli tekee sitten vaihtaa pienemmälle ennen ohitusta. Nyt kun sain penkityksellä kuoppia tasoitettua ja kaikki osakaasualueet kuntoon, niin jopas ohitukset sujuu ja kaupunkiajossa kaasuleikittely saa suupielet korviin. On mielettömän kivaa väännellä kahvaa, ja FJR lähtee liikkeelle kuin hauki kaislikosta, ihan tyhjäkäynnistä asti. Aivan sama, mitä on kierroksia, kun kaasuvaste on sama. Ja extrana tuli lähes koko kierroslukualueen noin 10 Nm lisää vääntöä, joten nykyään pitää ihan varoa, ettei kahvaa vääntäessä lähde keulimaan ihan pelkällä kaasulla.Yx tyhmä vaan kyselee, että mitä hyötyä on penkityksestä? Saa tietää todelliset tehot, mutta se HYÖTY? Mun mopot ovat kulkeneet ihan tarpeeksi lujaa ilman tehonmittauksiakin.
Jep. Nykiminen loppui minullakin säädön jälkeen. Ja säätäminen on varmasti ammattilaisten asia, ei tullut mieleenkään yrittää itse. Mulla säätö tehtiin käsin, ja sain sen vaikutelman, että automaattisäätö olisi tuottanut väärän vaihtoehdon. Syynä on se, että noitten kuoppien tasoittaminen vaati koko kierroslukualueen ja koko osakaasualueen parametrien virittelyä. Siis tilanne, jossa jokaikinen kartan parametri vaikuttaa 4500 rpm kuoppaan. Mielestäni säätöön kyllä kannattaa satsata kunnolla ja tehdä vetoja mahdollisimman paljon.Ainakaan minun mielestä tehonmittauksella, ei ole niinkään väliä, sitä on riittävästi. Mutta jos sinne on lisäpalikka laitettu(FJR:n tapauksessa, osin tarpeeseen alanykimisen vuoksi), niin aika kornia häplätä 20 tonnin vehjettä ja osaamattomuuttaan pahentaa tilannetta tai rikkoa se. Minä ainakin luotan noissa asioissa sellaisiin, jotka osaavat asiat.
Ihan hyvät perusteet sinulla on!Mielestäni tärkein asia penkityksessä on saada tasainen vääntökäyrä. FJR:ssä on tyypillisesti rivinelkkujen tapaan vääntökäyrässä kuopat 4500 ja 5500 kiekan kohdalla. Tämä tuntuu siinä, että kaasua vääntäessä epämääräistä vastetta on keskialueella ja sitten yli 6000 "alkaa tapahtua". Toi 4500 rpm kuoppa on siinä mielessä kiusallinen, että siinä vitosvaihteella on suurinpiirtein se 100-120 km/h ja mieli tekisi ohittaa. Ja kun vääntää kahvaa, niin ohitus alkaa sujumaan vasta ton 6000 rpm jälkeen. Ohitus voi mennä pitkäksi, jopa FJR:llä. Tästä syystä mieli tekee sitten vaihtaa pienemmälle ennen ohitusta. Nyt kun sain penkityksellä kuoppia tasoitettua ja kaikki osakaasualueet kuntoon, niin jopas ohitukset sujuu ja kaupunkiajossa kaasuleikittely saa suupielet korviin. On mielettömän kivaa väännellä kahvaa, ja FJR lähtee liikkeelle kuin hauki kaislikosta, ihan tyhjäkäynnistä asti. Aivan sama, mitä on kierroksia, kun kaasuvaste on sama. Ja extrana tuli lähes koko kierroslukualueen noin 10 Nm lisää vääntöä, joten nykyään pitää ihan varoa, ettei kahvaa vääntäessä lähde keulimaan ihan pelkällä kaasulla.Yx tyhmä vaan kyselee, että mitä hyötyä on penkityksestä? Saa tietää todelliset tehot, mutta se HYÖTY? Mun mopot ovat kulkeneet ihan tarpeeksi lujaa ilman tehonmittauksiakin.
HYÖTYÄ tästä ei tietenkään ole yhtään mitään (tai no niin ohitukset menee nopeammin), ehkä HUVIA niin maan perusteellisesti![]()
Täällä pohjan perukoilla on vähemmän tarjontaa, itse tein pikkufirmassa nimeltä TT-Motorsport. Ja hyvin tekivätkin. Laskuhan riippuu siitä, mitä lisäkilkkeitä otetaan mukaan laskuun, itse suosittelen PC3+K&N suotimet+sliparit, jotta saa kunnon hyödyn säädöille. Sitten kun on kunnon lisävarusteet, niin ei missään nimessä kannata säästää penkityskuluissa. Mulla säätö kesti pari päivää. Sanoisin, että kunnon säätö olisi luokkaa 300-400€, tarvikkeet 700-1000€; yhteensä ehkä 1000-1500€... elämä on....Ihan hyvät perusteet sinulla on!Saako tietämätön kysyä vielä, että missä teetit tuon työn ja paljonko se tuli maksamaan? Ihan vain sen takia, että jos itsekin.....?![]()
![]()
Laitoit siis pelkän PC:n? Peruskartta voi toimia tuolloin melko hyvin vaikka ilman penkitystä, riippuen siitä onko siinä yritetty tasoittaa vääntökäyrät vai nostaa huipputehoja. Voisit vaikka käydä pelkästään mittauttamassa käppyrät ensi alkuun, ja päättää sen perusteella josko sitten tarvii penkittää ollenkaan.Yhdistetään pari keskustelua: Power Commander + Acc. pump (linkki)
Pistin tänään kiinni PC:n peruspyörän 501-kartalla. Täytyy sanoa, että jo pelkästään tuolla nettikartalla on kuin uusi pyörä (harmittaa menneet 15tkm). Suosittelen!
Samalla kytkin PC:n kotisivuilta imuroidun PUMPin (Anttoon 80-20-20 asetuksilla).
Ei ole aavistusta tuon Acc. PUMPin vaikutuksesta kokonaiskäytökseen, lähinnähän sen vaikutus on kahvan kääntäjästä kiinni.
Kesän tullen sitten tuo mahdollinen penkitys..![]()