• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

FJR putkitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FiJeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ai kun kiva kuulla tuota tuttua vinkulelua (oma mopo sai tuon lempinimen nokkaketjun astmasaundista johtuen).  
biggrin.gif
 Siisti rintaääni noissa vinsseissä.

Päädyin tilaamaan Muzzyn 4-2-1 putkiston jatkeeksi Akran titaanipöntön. Nyt vaan malttamatonta odotusta pari kuukautta.
 
Löysin tuon saman tiedoston, mutta Harri (Viaber) sanoi, ettei tuo putkisto olisi Akran tekemä. Itse asiassa kun sittemmin luin tuon ilmoituksen tarkasti, niin siinä sanotaan putkistojen olevan nimenomaan tehty FJ Owners Clubilaisille, mutta ei väitetäkään niiden olevan Akraa. Vain Complete-pakettiin kuuluva pönttö on Akran.
 
No niin näytti olevan, olipa vaan epämääräisesti kirjoitettu. Ja tässä sitten Holeshot 4-2 sydeemiClick. Siinä on kyllä erittäin siisti työnlaatu, erityisesti alakuvat siinä keskirivillä ovat tyylikkäät.
 
Siisti kuin sika pienenä tuo Reikäampu, eikä paha hintakaan. Ei vaan mahda löytyä E-hyväksyntää ja näyttäis anturien paikat puuttuvan?
 
Siisti kuin sika pienenä tuo Reikäampu, eikä paha hintakaan. Ei vaan mahda löytyä E-hyväksyntää ja näyttäis anturien paikat puuttuvan?
Varmaan selittää hintaa noi pikku puutteet. Toisaalta jenkkiläisiä firmoja ei taida nämä EU määräykset paljoa kiinnostaa.
Eipä. Ja jos (kun?) se katsastus joku päivä tulee, inha repiä putkia eestaas. Mutta tuo headeri kera E-hyväksyttyjen pönttöjen (en tarkoita kuljettajia)... Edellyttäen, ettei päästöjä tarvia mittauttaa...
inlove.gif
 
Sain mopon huollosta ja Muzzyn 4-1 putkisto on kiinni. Kävin koeajolla ja väliaikatuloksena sanon: ÄLKÄÄ OSTAKO MUZZYN PUTKISTOA ainakaan ennenkuin kerron miten asia ratkeaa.

Oletan asennuksen olevan tehty oikein, koska ammattilainen teki. Kallistusvara oikealle katosi niin pahasti, että putki ottaa katuun paljon ennen tappia. Meinasin kontata motarin liittymässä putken karahtaessa katuun vaikka otin kallistuksen iisisti hiekkaa varoen. Toinen pohjakosketus tuli kaupunkinopeudessa normaalissa 90 asteen mutkassa.  
crazy.gif


Ajoimme kaksi päällä ja takajousitus kovalla eli ihan normaalia FJR:n peruskäyttöä. Tuote on nimenomaan kyseiselle mopolle tarkoitettu, joten moinen mahdollisuus ei tullut pieneen mieleenkään. Sinänsä sääli, koska sekä polleja että vääntöä tuli kymmenen lisää kumpaakin.

Kerron lisää myöhemmin...
 
Ajoimme kaksi päällä ja takajousitus kovalla eli ihan normaalia FJR:n peruskäyttöä. Tuote on nimenomaan kyseiselle mopolle tarkoitettu, joten moinen mahdollisuus ei tullut pieneen mieleenkään. Sinänsä sääli, koska sekä polleja että vääntöä tuli kymmenen lisää kumpaakin.
Eipä tosiaan uskoisi
crazy.gif
Toivottavasti keksit jotain.
Sinänsä tuo väännön ja hepojen kasvu oli odotettua, hieman enemmän kuin pelkillä slipareilla. Oliko kasvua koko kierrosalueella vai yläpäähän?
 
Tarina jatkuu...

Asentaja haki pyörän ihmetellen itsekin miten valmis tuote voi aiheuttaa tuommoista. Kollektorista lähtevä nousuputki katkaistiin ja hitsattiin ihan toiseen asentoon ja nyt voi mennä reilusti tapille ennenkuin saa otettua pohjakosketusta.

Mitä tästä opimme? "Valmistuote" ei ole aina valmis, mutta osaava henkilö tekee siitä sellaisen. Ei muuta kuin  
062802moto_prv.gif
 
Muzzyn putki on niin paljon orkkista paksumpi, ettei suunnitelman mukainen Akra sopinutkaan sen jatkoksi. Sen sisäänmenoa varten olisi joutunut kuristamaan kunnon pullonkaulan.

Pönttönä on nyt Muzzyn oma ja sen ääni ei oikein miellytä (kova ja metallinen). Tämän ajokauden aikana pitää etsiskellä mielellään matalasaundinen tehokannu, joka istuu naisen ranteen paksuisen putken päähän.
 
Lupasin laittaa dynokäyrät näkyville. Sininen on minun ja vihreä on vertailu-FJR. Kuten näkyy alkaa eroa tulla päälle neljän kilovarvin. Varsinkin ohituskiihdytyksissä väännön lisääntymisen tuntee.

[kuva poistettu]
 
Lupasin laittaa dynokäyrät näkyville. Sininen on minun ja vihreä on vertailu-FJR. Kuten näkyy alkaa eroa tulla päälle neljän kilovarvin. Varsinkin ohituskiihdytyksissä väännön lisääntymisen tuntee.
Kyllä kelpaa ajella
cool.gif

Taitaa ollaa kuvissa pieni tasoituskerroin, kun noin paljon on röpöä. Pieniä kuoppia 3500, 4500 ja 5500 kohdalla, ehkä vain tolla 5500:lla sen huomaa ajossa. Se 5500:nen jäi kyllä mullekin, joten kokoputkistokaan ei sitä hävitä. Taitaa olla moottorin ominaisuus. Kokoputkella ei myöskään näytä saavan odottamaani lisähepoja tai vääntöä pelkkiin slipareihin verrattuna, minullahan oli max vääntö 131 Nm ja 133 hp takarenkaalta ja ne ainakin silmämääräisesti näyttää olevan tuossakin.
 
Back
Ylös