• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

fjr renkaat

Mulla oli -13 mallin FJR:ssä ensiasennusrenkaana Bridgestonen BT23:t. Kuluivat reilussa 10tonnissa. Aiemmassa pyörässä alla oli Michelin Pilot Roadit, ja nykyisessä nyt toiset Pilot Road 4GT:t. Ja näissä pysyn. Ei yllätyksiä renkaista johtuen ja kestoa on ihan "riittävästi" eli yli 20 tonnia satsilla.

Täältä myös ääni PR 4 GT:lle. Olen kokeillut myös useita muita renkaita FJR:ään, mutta nämä tuntuvat sopivan parhaiten ainakin mun käyttöön. Ei oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa.

Renkaat olen saanut kestämään noin 10 tkm. Ajan paljon mutkateitä, joten ensimmäiseksi multa antautuu eturenkaat. Renkaan reunat tahtovat kulua ensin loppuun, etenkin oikealta puolelta.

Samoin PR4GT pidän parhaiten toimivana renkaana fjr:ään. Noiden Michelinien lisäksi olen ajanut tällä Metzelerin Z8:lla (nytkin alla) ja ero on kyllä huomattava niin ajettavuudessa kuin kestävyydessä. Erityisesti sateella jostain syystä luotan paljon enemmän Michelinien pitoon. Metukat menee vaihtoon noin 10-12000 km jälkeen ja PR4:lla menee hyvinkin 15000 km ja silloinkin on vielä pintaa jäljellä. No eipä tarvitse enää arvailla mitä seuraavaksi laittaisi ensi keväänä alle...

Olen ajanut PR4 GT:llä n.7000km ja hyvä gummi se on. En kyllä oikein jaksa uskoa noihin 15-20000 km:n kestoihin ainakaan mun ajotyylillä. Ehkä 10000 on realistisempi arvio.

Aivan ratkaiseva ero kilometreihin tulee "Fjalarissakin" siitä, millainen on
pääasiallinen ajosuorite ja paineet.

Rennon reipastakin mutkatourinkia "kolmella kilolla" kerää tuplat kilsat
moneen muuhun "oikeaan tapaan" verrattuna.

Sellainen kyyti, ettei pinnat vielä "vedä lipakaksi" kovemmilla paineilla mutkateillä....
eli ihan järki päässä loma/tourinkikurvailua, niin setti kestää sinne 15-20 tkm haarukkaan
kevyesti.... ja etunen kuluu.... monelle yllätyksenä samaan tahtiin kuin takanenkin.
Edellyttäen toki, että laskee mutkiin, eritoten alamäissä, jarrulla saattaen sisään.
Toki ajotyyli ei liioin saa olla "cruisella matkustamista" jolloin ankarasti kriminalisoitua:D
mutkiin jarruttamista ei tarvita.
Itse olen aina ollut sitä mieltä, että suoremmat pätkät mennään liian hiljaa, mukavan dynaamisen
etenemisen suhteen, jos mutkiin ei juuri tarvitse jarrutella :D.

Saahan tuon setin kevyesti höylättyä ihan "höyläämällä" vajaaseen viiteen tonniinkin.....
vaikka ajelesikin mukamas "ihan oikein ja oikeilla paineilla" :D.

Back