• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Foamit tankkiin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kilppari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kilppari

New member
Mitä saavutetaan? Miksi ei tulisi laittaa? Mureneeko ruiskusysteemiin aiheuttaen ongelmia? Kannattaako vai ei? Ratapyörä kyseessä.
 
Ainoa plussa ehkä se että bensa ei hölsky ees taas.
Ja se että pääsee kisakatsastuksesta läpi.

Teoriassa vähentää hidastaa bensan ulosvirtausta hajonneesta tankista. Käytännössä ei mitään merkitystä.

Miinusta taasen se että ajan myötä murenee ja tukkii bensan suodattimen.
Huonolla säkällä rikkoo jopa bensapumpun.
Bensamittari ei toimi.
Et myöskään nää paljonko tankissa on bensaa, ellet viritä jotain mittausputkea/mittatikku-systeemiä.
Tankin tyhjentäminen vaikeata, jos foamit niin tiukassa ettei saa ujutettua lappopumpun putkea tankin pojhalle.

Jos tavis rataharrastepyörä, en panisi.
Jos kilparatapyörä, niin panisin koska pakko.
 
Ihan mielenkiinnosta: paljonko tilavuudeltaan sitä foamia sinne tankkiin pungetaan vs. tankin tilavuus?
 
Ihan mielenkiinnosta: paljonko tilavuudeltaan sitä foamia sinne tankkiin pungetaan vs. tankin tilavuus?

Mielellään täyteen.

Yllä hyviä argumentteja, mutta taas kerran on kysymys turvavarusteesta, jolloin mielestäni nuo negatiiviset asiat pystyy sietämään. Noin 10 vuotta on ollut itsellä kaikissa laitteissa foamit tankissa, eikä koskaan mitään ongelmia ole ollut ja asiaan on tottunut. Tässäkin kannattaa muistaa että halvalla ei saa hyvää ja kestävää. Parasta foamia on tietääkseni hondan valmistama.

Yamahan bensavalo toimii, ja jotkut kapasitiiviset mittaritkin, foamin kanssa.


guy-martin-fireball.jpg


TT:ssä ei käytetä foameja välitankkauksen vuoksi, jolloin tommosia hassuja tilanteita saattaa syntyä kun bensa vapautuu tankista vauhdilla. Noissa ratasarjoissa näkee välillä kun tankki puhkeaa, niin aika rauhallisesti bensa sieltä valuu ja harvoin tulipalot on vaarallisia.
 
Jossain vaiheessa taisi olla myynnissä sellaista huokoista alumiinihöttöä joka toimii kuten vaahto, mutta ei juuri murene? Ainakin lentsikoissa käytetään mutta en nyt muista oliko mopoissakin.
 
Siis ihan piripintaan? Paljonko tuo foam syö pa- tankin tilavuutta? Kysymys esitetty taas ihan vaan silkasta tiedonhalusta.

Ei vie juurikaan tilavuutta kun on niin huokoista materiaalia. Rukkastuntumalla heittäisin 5-10%?

Tarkoitushan on täyttää koko tankin tilavuus tuolla foamilla, mutta se saattaa olla haastavaa muotoilun, huohotus- ja ylivuotoputken, bensapumpun jne. vuoksi. Autopuolella myydään valmiita suorakaiteen muotoisia tankkeja missä on koko tilavuus foamia.

Foamia myydään erikokoisina paloina ja myös noihin rakeisiin olen törmännyt mutta niistä ei ole kokemusta. Tuo em. Hondan foami myydään ohuissa liuskoissa millä on helppo täyttää haastavankin mallinen tankki. Yllättävän hyvin tuota saa tungettua tankin korkistakin sisään, ja ohjattua pieniinkin väleihin, kun pikkasen käyttää aikaa.
 
Olen laittanut foamit molempiin ratapyöriin tankkiin.

Tumpin viestin perusteella olettaisin, että R6:n bensavalo toimisi myös foamien kanssa. Onko kenelläkään tietoa 2019 zx-10r:n osalta?
 
Mielellään täyteen.

Yllä hyviä argumentteja, mutta taas kerran on kysymys turvavarusteesta, jolloin mielestäni nuo negatiiviset asiat pystyy sietämään. Noin 10 vuotta on ollut itsellä kaikissa laitteissa foamit tankissa, eikä koskaan mitään ongelmia ole ollut ja asiaan on tottunut. Tässäkin kannattaa muistaa että halvalla ei saa hyvää ja kestävää. Parasta foamia on tietääkseni hondan valmistama.

Yamahan bensavalo toimii, ja jotkut kapasitiiviset mittaritkin, foamin kanssa.


katso liitettä 16554


TT:ssä ei käytetä foameja välitankkauksen vuoksi, jolloin tommosia hassuja tilanteita saattaa syntyä kun bensa vapautuu tankista vauhdilla. Noissa ratasarjoissa näkee välillä kun tankki puhkeaa, niin aika rauhallisesti bensa sieltä valuu ja harvoin tulipalot on vaarallisia.

Aikamoisen tulipallon täysi tankki tosiaan saa aikaan, kuten tuossa kuvassa Guy Martinin onnettomuudessa. Onneksi pyörä ja kuski sentään useimmiten päätyvät eri paikkoihin, toisin kuin autoissa, joissa montakin kuljettajaa on käristynyt penkkiinsä. Motoforza näytti myyvän myös nauhamallista foamia, jonka luvataan pienentävän tilavuutta n. 4%, eli ei paljon mitään, ellei sinne TT-hommiin ole lähdössä, jossa polttoaineen määrä on aika tarkoilla.
Tuo Hondan foami vaikuttaisi aika lupaavalle, sitähän voisi kokeilla tankkiin laittaa, mutta mistä sitä löytäisi kätevästi? Googlailu vie taas britteinsaarille ja rahti menee kalliimmaksi kuin tuote.
 
Aikamoisen tulipallon täysi tankki tosiaan saa aikaan, kuten tuossa kuvassa Guy Martinin onnettomuudessa. Onneksi pyörä ja kuski sentään useimmiten päätyvät eri paikkoihin, toisin kuin autoissa, joissa montakin kuljettajaa on käristynyt penkkiinsä. Motoforza näytti myyvän myös nauhamallista foamia, jonka luvataan pienentävän tilavuutta n. 4%, eli ei paljon mitään, ellei sinne TT-hommiin ole lähdössä, jossa polttoaineen määrä on aika tarkoilla.
Tuo Hondan foami vaikuttaisi aika lupaavalle, sitähän voisi kokeilla tankkiin laittaa, mutta mistä sitä löytäisi kätevästi? Googlailu vie taas britteinsaarille ja rahti menee kalliimmaksi kuin tuote.

TT/ManxGP ei voi, eikä saa, käyttää foamia välitankkauksen takia. Nopeasti tankatessa foam ei ehdi imeä bensaa tarpeeksi nopeasti ja aiheuttaisi vaaratilanteita varikolla.

Hondan (HRC)foamia sai ainakin ennen tilattua miltä tahansa hondadiileriltä varaosanumerolla, tosin on aika jämäkän hintaista tavaraa. Hyvä puoli tässä on se, että se kestää kisabensaa, varsinkin tahtariaikana oli vaikeuksia löytää kestävää tavaraa kun oli hassummat bensat käytössä. Veikkaisin, että esim. Supremebikesin foam kestää pumppubensaa mainiosti.
 
TT/ManxGP ei voi, eikä saa, käyttää foamia välitankkauksen takia. Nopeasti tankatessa foam ei ehdi imeä bensaa tarpeeksi nopeasti ja aiheuttaisi vaaratilanteita varikolla.

Hondan (HRC)foamia sai ainakin ennen tilattua miltä tahansa hondadiileriltä varaosanumerolla, tosin on aika jämäkän hintaista tavaraa. Hyvä puoli tässä on se, että se kestää kisabensaa, varsinkin tahtariaikana oli vaikeuksia löytää kestävää tavaraa kun oli hassummat bensat käytössä. Veikkaisin, että esim. Supremebikesin foam kestää pumppubensaa mainiosti.

Kiitos vinkeistä, kai se nuo foamit tankkiin on laitettava kun tuli numerotkin katteisiin liimattua... :;):
Tuota TT-tankkausta aina ihmetellyt/ihastellut, kuinka bensa valutetaan vapaalla pudotuksella tavallisen tankkauspistoolin näköisellä kahvalla, kun taas noissa endurance-hommissa on jos jonkinlaista pikatankkauskannua, joilla bensaa "pudotetaan" kahdesta korkista tankkiin.
 
Kiitos vinkeistä, kai se nuo foamit tankkiin on laitettava kun tuli numerotkin katteisiin liimattua... :;):
Tuota TT-tankkausta aina ihmetellyt/ihastellut, kuinka bensa valutetaan vapaalla pudotuksella tavallisen tankkauspistoolin näköisellä kahvalla, kun taas noissa endurance-hommissa on jos jonkinlaista pikatankkauskannua, joilla bensaa "pudotetaan" kahdesta korkista tankkiin.

Se TT-pistooli on oikeasti isommalla halkaisijalla kuin normimittarissa. Tankkauskaulus tarvii leikata tankista pois, että mahtuu ilma tulemaan ulos, vajaa litran sekunnissa tulee sieltä bensaa läpi.

Idea on pistää se yläpytty täyteen (noin 40 litraa) ja "kalibroida" miten nopeasti bensa sieltä tulee testaamalla sitä kannuihin. Meillä oli 2014 TT:ssä 21 sekuntia tankkausaika, minkä jälkeen piti katsoa meneekö vielä, mutta ylikään ei saa loiskuttaa, eikä toisaalta jättää vajaaksi.

Osalla kuskeista oli erilaisia modauksia tehty tankkiin ja esim. erillisiä huohotusnippoja letkuineen oli moni tehnyt. Muistaakseni tuolla saa aika paljon modailla vakiotankkia sääntöjen puitteissa, taitaa olla pelkkä silhuettisääntö voimassa. Superbiket ei yleensä edes pärjää kahta kierrosta vakiotankilla, kusiaisellakin se on vähän siinä ja siinä.
 
katso liitettä 16554

TT:ssä ei käytetä foameja välitankkauksen vuoksi, jolloin tommosia hassuja tilanteita saattaa syntyä kun bensa vapautuu tankista vauhdilla. Noissa ratasarjoissa näkee välillä kun tankki puhkeaa, niin aika rauhallisesti bensa sieltä valuu ja harvoin tulipalot on vaarallisia.
TT:ssä ei ole kerta eikä kaksi, kun tankki osuu 100-300 kmh vauhdista puhun, kivimuuriin, seinään jne, ja repeää pillun päreiksi. Ei siinä ole/olisi foamista mitään iloa.

Ratasarjoissa tankki harvemmin törmää esim puuhun, kivimuuriin tai seinään. Ihan vaan siitä syystä että niitä ei juurikaan ole ratojen vierustoilla.

Ts foamilla on aika vähän tekemistä tuon tulipallon suhteen.
 
Kiitos vinkeistä, kai se nuo foamit tankkiin on laitettava kun tuli numerotkin katteisiin liimattua... :;):
Älä sitte laita sitä liikaa. Sitä foamia tarttee olla vain sen verran että kun se katsastusmies kurkkaa sinne tankkiin ni se näkee siellä foamia. Sitä oikeesti saa olla lähes olematon määrä. Oma vinkki on että laita yks litteä viipale tankin korkista sisään ja työnnä se siihe iha aukon viereen huulille josta se on helppo havaita, ni enempää sinne ei tarvi tunkea.
 
Älä sitte laita sitä liikaa. Sitä foamia tarttee olla vain sen verran että kun se katsastusmies kurkkaa sinne tankkiin ni se näkee siellä foamia.

Toivottavasti tämä oli vitsi. Jos oli, niin aika huono sellainen.

Tuota sääntökohtaa ei ole varmaan turhaan keksitty ja ainakin näitä turvallisuussääntöjä pitäisi minun mielestäni noudattaa pikemminkin yli kuin ali.

Se on tietysti oma asia jos haluaa kaadossa sen tankillisen bensaa syliin, itse en ainakaan halua. Viimeisen 15 vuoden aikana olen nähnyt aika monta tulipaloa kisoissa ja treenipäivillä joista osa olisi ollut estettävissä pienellä vaivalla. Onneksi en ole nähnyt kenenkään loukkaantuvan näissä tilanteissa vakavasti, mutta aika monta epätoivoista naamaa olen nähnyt hiiltyneen kilpurin vieressä. Siihen kun on joku tyhjentänyt vielä jauhesammuttimen, niin koko roskan saa kipata jätelavalle.

Ps. Vaikka tapahtuma ei foameihin liitykkään, niin on kohtuullisen ikävä nähdä palava ihminen juoksentelemassa paniikissa ympäri varikkoa. En halua nähdä toista kertaa.
 
Toivottavasti tämä oli vitsi. Jos oli, niin aika huono sellainen.

Tuota sääntökohtaa ei ole varmaan turhaan keksitty ja ainakin näitä turvallisuussääntöjä pitäisi minun mielestäni noudattaa pikemminkin yli kuin ali.

Se on tietysti oma asia jos haluaa kaadossa sen tankillisen bensaa syliin, itse en ainakaan halua. Viimeisen 15 vuoden aikana olen nähnyt aika monta tulipaloa kisoissa ja treenipäivillä joista osa olisi ollut estettävissä pienellä vaivalla. Onneksi en ole nähnyt kenenkään loukkaantuvan näissä tilanteissa vakavasti, mutta aika monta epätoivoista naamaa olen nähnyt hiiltyneen kilpurin vieressä. Siihen kun on joku tyhjentänyt vielä jauhesammuttimen, niin koko roskan saa kipata jätelavalle.

Ps. Vaikka tapahtuma ei foameihin liitykkään, niin on kohtuullisen ikävä nähdä palava ihminen juoksentelemassa paniikissa ympäri varikkoa. En halua nähdä toista kertaa.
Ei ollu vitsi. Sen verran jätän ainaki tilaa siihe tankin yläreunaan ite että näen siitä tankkausreiästä paljonko siellä tankissa on bensaa. Jos tunget foamit korkkiin asti ni milläs tiiät sen jälkee paljonko on tankissa?

Mutta mä oon tällä foorumilla aina väärässä, joten ei mun viestejä kannata lukea anyway.
 
Älä sitte laita sitä liikaa. Sitä foamia tarttee olla vain sen verran että kun se katsastusmies kurkkaa sinne tankkiin ni se näkee siellä foamia. Sitä oikeesti saa olla lähes olematon määrä. Oma vinkki on että laita yks litteä viipale tankin korkista sisään ja työnnä se siihe iha aukon viereen huulille josta se on helppo havaita, ni enempää sinne ei tarvi tunkea.

Mitä vattua nyt taas privateer? Onko sulla joku päivän huonoin vinkki hakusessa. Siinä kisassa pääsee keulille helposti ehdottamalla kottikärryn renkaan venttiilin käyttöä superbikessa...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei ollu vitsi. Sen verran jätän ainaki tilaa siihe tankin yläreunaan ite että näen siitä tankkausreiästä paljonko siellä tankissa on bensaa. Jos tunget foamit korkkiin asti ni milläs tiiät sen jälkee paljonko on tankissa?

Mutta mä oon tällä foorumilla aina väärässä, joten ei mun viestejä kannata lukea anyway.

Ainakin ite tiedän bensan määrän tankissa sillä, että tyhjentää tankin ennen tankkausta ja sitten kaataa bensan mittakannulla sisään. Tätä nyt ei tartte tehdä kuin kisoissa. Treenipäivänä sitten kaataa tankin täyteen ja tankkaa uudestaan täyteen kahden-kolmen setin jälkeen.
 
Back
Ylös