• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Fork emulaattori

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

retrokawa

New member
Moi!

Onko kellään kokemusta, miten hyvin tuollaiset "fork emulator" -ventiilit parantavat jousitusta? Kyseessä nakupyörä (W650) jossa on perinteinen teleskooppihaarukka ilman mitään vaimennuksen tai esijännityksen säätöjä.

Ongelma on se, että kun ajaa routakuoppaan, niin tuntuu kuin etujousitus pohjaisi, vaikka se saattaa johtua ihan tuosta hitaasta vaimennuksesta. Tämä selitys siis alla olevasta videosta opittua.

https://www.youtube.com/watch?v=Kt1IBxrr27Y

Entä onko em. emulaattoreossa (mikä mahtaa olla nimi suomeksi?) olennaisia eroja hinnan ja laadun suhteen?
 

Liitetiedostot

  • 811NoSC6yxL._AC_SL1500_.jpg
    811NoSC6yxL._AC_SL1500_.jpg
    97,2 KB · Katselut: 81
Perinteisen teleskoopin toimintaa pystyy kohtalaisesti säätämään öljyn viskositeetilla, pienellä öljyn määrän muuttelulla ja jousiholkilla.

Kustannukset parikymppiä, mutta vaikutusta melkoisesti.

Paras olisi ehkä aloittaa keulaöljyn vaihdosta ja kokeilla määrän ja viskositeetin muutosta. Viskositeetin paksuntaminen lisää vaimennusta ja öljymäärän pieni lisäys jäykistää jousitusta ( ilmajousi pienenee ), holkki jousen päähän jäykistää myös teleskoopin joustoliikettä. ( viisastelijoille huomio: ei jäykistä jousta :D )

Emulaattoreilla saa jo enemmän aikaan, mutta vaatii vielä enemmän kokeilua, ellei jollain ole valmista setuppia suoraan.
 
Tuossa on tehtaan suositus 10W-20 viskositeetti ja nyt 5W öljyt. On oikein hyvä ajaa hyvällä asfaltilla, mutta etenkin soralla nuo kuopat lyövät melko lujaa. Aluksi epäilin, että jousi pohjaa niiden kohdalla, mutta nyt luulen, että vika on tuossa yhä liian tehokkassa (iskun)vaimennuksessa, jota ei voine viskositeetilla juurikaan enää parantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Emulaattoreilla saa jo enemmän aikaan, mutta vaatii vielä enemmän kokeilua, ellei jollain ole valmista setuppia suoraan.

Tuolla em. videolla kaveri poraa vaimenninmännän alapään reiät isoiksi (luokkaa 6x 8mm) ja sitten asentaa emulaattorin. Tämä lienee se oikea tapa, mutta paluuta vanhaan ei sitten ole, ellei uusi noita mäntiä.

Mulla myös haave pidentää pyörän jousitusta, kun käyttö paljon soralla. Joku 30mm eteen ja 20mm taakse pitäisi onnistua. Samoin holkeilla hakea esijännitys niin, että ulosjoustoa on mahdollisimman paljon. Nykyiset joustot 130mm ja 85mm.
 
Tuossa on tehtaan suositus 10W-20 viskositeetti ja nyt 5W öljyt. On oikein hyvä ajaa hyvällä asfaltilla, mutta etenkin soralla nuo kuopat lyövät melko lujaa. Aluksi epäilin, että jousi pohjaa niiden kohdalla, mutta nyt luulen, että vika on tuossa yhä liian tehokkassa (iskun)vaimennuksessa, jota ei voine viskositeetilla juurikaan enää parantaa.

Mikäli vaimentaa liikaa, niin kannattaa kokeilla eri merkkisiä keulaöljyjä viskositeetiltaan 5 tai jopa 2.5.

Minulle oli uutta, että keulaöljyissä viskositeetti ei ole öljymerkkien ja jopa saman öljymerkin sisällä, eri tuotteiden välillä vertailukelpoinen suure, vaan ilmoitettu 5 voi olla öljystä riippuen 2.5:stä jopa 15:sta.

Nitrous on muutaman kerran liittänyt eri keskusteluihin viskositeettivertailun monenkymmenen vaimenninöljyn välillä.

Taulukko kannattaa etsiä ja valita oikeasti matalaviskositeettinen öljy. Uskomatonta mutta totta.

PS Suomen tiestössä ( etenkin asfaltti ) on nykyään luvattoman paljon syviä, teräväreunaisia kuoppia, jossa keula lyö käsille kovaa, ellei alla ole puolipitkä- tai pitkäjoustoinen pyörä, jossa vielä etupyörä halkaisijaltaan mahdollisimman suuressa päässä, eli käytännössä katuenska tai enska.
 
Mikäli vaimentaa liikaa, niin kannattaa kokeilla eri merkkisiä keulaöljyjä viskositeetiltaan 5 tai jopa 2.5.

.

Ei oikeastaan vaimenna liikaa (normaaliajossa), vaan kuten tuossa videossakin todetaan, niin pelkillä rei'illä varustettu vaimenninmäntä ei kykene niin nopeaan nestevirtaukseen kuin mitä kuoppaan ajon aiheuttama äkillinen liike vaatisi. Vaimennin muuttuu ikään kuin "nestejouseksi", kun liike on riittävän nopea.

Mulla oli aiemmin paksummat öljyt ja vaihdoin ohuempiin juuri normaaliajon takia. Keula on nyt normiajossa parempi kuin orkkisöljyillä.

Nestemäärän kasvattamista en ole kokeillut. Siinä olisi tietty se optio, että ihan lirut öljyt + ylitäyttö. Voisi toimia, kun ajan kuitenkin pääosin alle 100 km/h nopeuksia.
 
PS Suomen tiestössä ( etenkin asfaltti ) on nykyään luvattoman paljon syviä, teräväreunaisia kuoppia, jossa keula lyö käsille kovaa, ellei alla ole puolipitkä- tai pitkäjoustoinen pyörä, jossa vielä etupyörä halkaisijaltaan mahdollisimman suuressa päässä, eli käytännössä katuenska tai enska.

Juuri tähän ongelmaan haen ratkaisua, kun olen rakentamassa tuosta pyörästäni soratiekulkuneuvoa. Etunen on 19", ja vielä pitäisi saada parempi (ja hieman pidempi) jousitus. Siksi kiinnostus noista emulaattoreita kohtaan. Arkijärkeni sanoo, että sellainen voisi olla ratkaisu asiaan, kun emulaattori toimii ikään kuin varaventiilinä äkilliselle iskulle.
 
Lisätäänpä vielä villi idea. Mitä tapahtuu keulallle, jos poraa noita "compression damping orficies" reikiä vain hieman suuremmiksi? Iskunvaimennus heikkenee, mutta paluuvaimennus pysyy yhä ennallaan. Mihin se vaikuttaa käytännössä?

Lisänä voisi tietysti hieman laittaa öljyä yli normaalin, niin tämä jäykistäisi keulaa sen, minkä vaimennuksen heikentäminen löysentää.



3-8-500.jpg
 
Pointtina tässä virityksessä on saada pyörä kulkemaan nätimmin kuoppaista hiekkatietä 50-70 km/h nopeuksissa. Ei siis samat vaatimukset kuin enduroilla kuoppaisilla poluilla tai kisapyörän nopeuksissa. Samalla pitäisi säilyä hyvät ajo-ominaisuudet asfaltilla 120 km/h asti.
 
Suosittelen putkien yläkorkkeihin lisäämään normaalit metallirunkoiset venttiilit ja polkupyörän iskaripumpulla lisäämään joku 0,3 baria painetta.
Saat progressiivisen jousen toimintaan.
(Huom. En tunne tuon keulan rakennetta, mutta aikoinaan testasin HD:n keulaan reikien suurennusta ja pienennystä sekä progressiivisia jousia. Lopulta paras muutos oli ilmakeulaksi muokkaaminen ja sopivan paineen hakeminen.)
 
Suosittelen putkien yläkorkkeihin lisäämään normaalit metallirunkoiset venttiilit ja polkupyörän iskaripumpulla lisäämään joku 0,3 baria painetta.
Saat progressiivisen jousen toimintaan.
(Huom. En tunne tuon keulan rakennetta, mutta aikoinaan testasin HD:n keulaan reikien suurennusta ja pienennystä sekä progressiivisia jousia. Lopulta paras muutos oli ilmakeulaksi muokkaaminen ja sopivan paineen hakeminen.)

Tuosta progressiosta ei ole hyötyä, jos ei samalla vähennä vaimennusta, luulisin. Ongelmahan on nyt liian tehokas (sisäämeno)vaimennus riippumatta jousituksen jäykkyydestä.
 
Oletko muuten varma, että ongelma on liialllinen vaimennus ison reijän yli ajaessa?

Ettei vain sittenkin etujousitus pohjaisi silloin?

Helppo, mutta epätieteellinen tapa testata on laittaa nippuside liukuputken ympäri ja ilman kovia jarrutuksia ajaa testimontun yli.
Nippuside näyttää suuntaa, oliko jousitus pohjassa vai loppuiko joustoliike jo paljon aiemmin.

Emulaattorit, reikien suurentamiset ymv voivat olla erittäin hyviä ratkaisuja, mutta vaativat jonkun tekemää pyöräkohtaista kokeilua runsaasti.

Mikäli löydät jonkun setupin, jota netissä on useampi suositellut niin se voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu.

Valitettavan usein samaan jousitusongelmaan netissä on useita eri ratkaisuja ja monet niistä toteutukseltaan toisiinsa verrattuna vastakkaisia.

Moni kokee tekemänsä muutokset, varsinkin paljon maksavat tai vaivaa vaativat, hyvinä vaikka järjellisesti ovatkin joskus keskenään aivan ristikkäisiä.

Samaan vaivaan toinen hankkkii jäykempiä jousia, toinen suurentaa virtausreikiä ja kolmas hankkii emulaattorin ja kaikki ovat yleensä nettitarinoissa ratkaisuunsa tyytyväisiä.

Yksi pääskynen ei kesää tee.:)
 
Oletko muuten varma, että ongelma on liialllinen vaimennus ison reijän yli ajaessa?

Ettei vain sittenkin etujousitus pohjaisi silloin?

Helppo, mutta epätieteellinen tapa testata on laittaa nippuside liukuputken ympäri ja ilman kovia jarrutuksia ajaa testimontun yli.
Nippuside näyttää suuntaa, oliko jousitus pohjassa vai loppuiko joustoliike jo paljon aiemmin.

Emulaattorit, reikien suurentamiset ymv voivat olla erittäin hyviä ratkaisuja, mutta vaativat jonkun tekemää pyöräkohtaista kokeilua runsaasti.

Mikäli löydät jonkun setupin, jota netissä on useampi suositellut niin se voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu.

Valitettavan usein samaan jousitusongelmaan netissä on useita eri ratkaisuja ja monet niistä toteutukseltaan toisiinsa verrattuna vastakkaisia.

Moni kokee tekemänsä muutokset, varsinkin paljon maksavat tai vaivaa vaativat, hyvinä vaikka järjellisesti ovatkin joskus keskenään aivan ristikkäisiä.

Samaan vaivaan toinen hankkkii jäykempiä jousia, toinen suurentaa virtausreikiä ja kolmas hankkii emulaattorin ja kaikki ovat yleensä nettitarinoissa ratkaisuunsa tyytyväisiä.

Yksi pääskynen ei kesää tee.:)

Eipä tuo ole kirkossa kuulutettu, että vika on vaimennuksessa. :) Jotenkin vaan tuntuu, ettei noissa kuopissa keula juuri painu, vaan jousitus on vain äärimmäisen kova. Pitäää vielä tutkia asiaa. Yksi ongelma siinä on, että mulla on putkien päällä sellaiset perinteiset kumitötsät, eli nippusideviritys voi olla hankala tehdä. Ehkä keksin jonkun muun tavan varmistua asiasta.

Nyt kun tätä ongelmaa googletellut, niin tullut samaan johtopäätökseen. Jousitus on vaikea asia ja sen mittaaminen vielä vaikeampaa. Käytäntö lienee sama kuin autonmoottorin kotiviristys, jota voi pitää onnituneena, jos teho ei laske yli 20% :D

Toisaalta tehtaalla jousitus tehdään/säädetään luultavasti hieman varman päälle ja huomioiden mm. pyörän huippunopeus, jossa sen pitää olla vielä turvallinen. Suomessa ja etenkin omassa pyörässä voi tuosta joustaa, jos ei koskaan aja huippunopeutta. Siten jousituksen voi optimoida omiin tarpeisiin, esim. tämän pyörän kohdalla max. 120 km/h nopeuksiin ja painottaen hiekkateitä ja huono pintaa.

Löysin kirjastosta tällaisen opuksen, ehkä se avartaa ymmärrystä asiasta lisää, miten tuo jousitus oikein toimii.

51OWcEUiJNL._SX381_BO1,204,203,200_.jpg
 
Haitarikumi varovasti alareunasta irti ja liukuputkeen kiinni pieni nippuside. Haitarikumin voi jättää kokeen ajaksi aukikin tai laittaa takaisin kiinni.

Vertailu eri öljyjen ilmoitetuista ja todellisista viskositeeteista:

http://www.peterverdone.com/suspension-fluids/

Joo, voisi toimia. Toisella nippusiteellä haitarikumi ylös kiinni ja toinen "viisariksi". Kiitos tästä vinkistä: toteutan.

Motulin 5W näytti olevan 4,36...4,55W, mikäli tuosta taulukosta mitään ymmärsin. Eli melko kohdillaan. :)
 
Kannattaa samalla mitata painumat (sag). Pyörän painolla 10% ja kuskin kanssa 30%, jälkimmäinen on tärkeämpi arvo. Jos painuu enemmän niin jousta vaihtoon tai holkki jousen ja korkin väliin.

Vasta kun painumat on kohdallaan, aletaan miettiä vaimennuksia.
 
Kannattaa samalla mitata painumat (sag). Pyörän painolla 10% ja kuskin kanssa 30%, jälkimmäinen on tärkeämpi arvo. Jos painuu enemmän niin jousta vaihtoon tai holkki jousen ja korkin väliin.

Vasta kun painumat on kohdallaan, aletaan miettiä vaimennuksia.

Pitääpä koittaa mitata. Huollon yhteydessä mittasin jouset ja ovat ihan mitoissaan (n.404mm; uusi 405mm, service limit 397mm)

Jossain vinkattiin, että yksi tapa on laittaa holkin tilalle lyhyt jousi, esim. auton venttiilijousi, niin saa jousesta samalla hieman progressiivisen.
 
Ymmärtääkseni et saa vaimennukseen pehmeyttä ilman hallittavuuden ja huojumisen heikkenemistä vakiosysteemillä. Laita vaan ne cartridge emulaattorit.

Toki ohuemmat öljyt voivat toimia, jos keula ei ole lähelläkään ylimääräistä huojumista.

Toisaalta en minä näistä mitään tiedä - kunhan olen ajankulukseni yrittänyt opiskella Race Techin raamattua.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni et saa vaimennukseen pehmeyttä ilman hallittavuuden ja huojumisen heikkenemistä vakiosysteemillä. Laita vaan ne cartridge emulaattorit.

Toki ohuemmat öljyt voivat toimia, jos keula ei ole lähelläkään ylimääräistä huojumista.

Toisaalta en minä näistä mitään tiedä - kunhan olen ajankulukseni yrittänyt opiskella Race Techin raamattua.

Voit hyvin olla oikeassa. Toisaalta nopeudet ovat melko alhaiset, joten en ainakaan noilla 5W öljyillä (vakio 10W-20) ole huomannut mitään keulan huojuntaa.
 
Back
Ylös