• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Fork emulaattori

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikäli vaimentaa liikaa, niin kannattaa kokeilla eri merkkisiä keulaöljyjä viskositeetiltaan 5 tai jopa 2.5.

Minulle oli uutta, että keulaöljyissä viskositeetti ei ole öljymerkkien ja jopa saman öljymerkin sisällä, eri tuotteiden välillä vertailukelpoinen suure, vaan ilmoitettu 5 voi olla öljystä riippuen 2.5:stä jopa 15:sta.

Nitrous on muutaman kerran liittänyt eri keskusteluihin viskositeettivertailun monenkymmenen vaimenninöljyn välillä.

Taulukko kannattaa etsiä ja valita oikeasti matalaviskositeettinen öljy. Uskomatonta mutta totta.

PS Suomen tiestössä ( etenkin asfaltti ) on nykyään luvattoman paljon syviä, teräväreunaisia kuoppia, jossa keula lyö käsille kovaa, ellei alla ole puolipitkä- tai pitkäjoustoinen pyörä, jossa vielä etupyörä halkaisijaltaan mahdollisimman suuressa päässä, eli käytännössä katuenska tai enska.

http://www.peterverdone.com/suspension-fluids/

Tosa.
 
Joo, voisi toimia. Toisella nippusiteellä haitarikumi ylös kiinni ja toinen "viisariksi". Kiitos tästä vinkistä: toteutan.

Motulin 5W näytti olevan 4,36...4,55W, mikäli tuosta taulukosta mitään ymmärsin. Eli melko kohdillaan. :)
W arvoilla ei ole mitään tekemistä itse viskositeetin arvon kassa, vaan W arvo on markkinointiosaston hatusta vetämä "suurin piirtein sinneppäin tai jotain" luku.

Siinä taulukossa se ensimmäinen sarake on se mitä keulaöljyjen kohdalla kannattaa katsoa.
Eli se cSt@40C/ keulaöljyn viskositeetti speksataan +40C lämpötilassa.
Ja jos samaa öljyä käyttää takavaimentimessa, niin sen speksi on toi cSt@100C, eli +100C lämpötilassa.

Stokes on viskositeetin yksikkö, ja centiStoke sen kymmenesosa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stokes_flow
https://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity#Measurement
https://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity#Units
https://en.wikipedia.org/wiki/Viscometer
 
Tyhmä kysymys ehkä, mutta mihin tuota sisäänmenovaimennusta ylipäätään tarvitaan? Eikö riittäisi pelkkä paluuvaimennus?
 
Tyhmä kysymys ehkä, mutta mihin tuota sisäänmenovaimennusta ylipäätään tarvitaan? Eikö riittäisi pelkkä paluuvaimennus?
No esim jokaisesta pompusta tai kuopan takareunasta eturengas pomppaa ylöspäin ja jatkaa matkaa ylöspäin kunnes keula kolahtais kasaan/ riippuen renkaan saamasta pystysuorasta alkuvauhdista, ja vasta sitten eturengas lähtis alaspäin kohti tien pintaa, ja koko sen ajan rengas olisi ilmassa.

Raceteckin Suspenson Bible vois toimii sulle.
Helpompi ja yksinkertasempi kuin toi Bradleyn kirja, joka sekin on erittäin suositeltavaa luettavaa.
 
No esim jokaisesta pompusta tai kuopan takareunasta eturengas pomppaa ylöspäin ja jatkaa matkaa ylöspäin kunnes keula kolahtais kasaan/ riippuen renkaan saamasta pystysuorasta alkuvauhdista, ja vasta sitten eturengas lähtis alaspäin kohti tien pintaa, ja koko sen ajan rengas olisi ilmassa.
.

No eihän se nyt noin mene, vaan kyllä se jousi painaa sisään menneen pyörän takaisin ulos, vaikka ei mitään iskunvaimennusta (heilahduksenvaimennusta) olisikaan.
 
Pariin pyörään oon laittanut YSS PD Fork Valvet, laitan kolmanteenkin kun ehdin. Maksavat toimitettuna Saksanmaalta n. 80€.
 
Oletko muuten varma, että ongelma on liialllinen vaimennus ison reijän yli ajaessa?

Ettei vain sittenkin etujousitus pohjaisi silloin?

Näin se pitää kai nöyrtyä totuuden edessä. :paikallatuulee: Vika sittenkin jousissa....

Mittailin tuolla nippusiteellä ja sain seuraavia tuloksia: (nippusiteen etäisyys alaputkesta)
- (tehtaan mukainen joustovara 130mm)
- pyörä + kuljettaja paikoillaan: 55-60mm
- ajo kotikadun läpi (40-50 km/h, hieman kuoppainen asfaltti): 80mm
- rivakka jarrutus 60km/h nopeudesta: 105mm

Juuri yli tuon 105mm ei nippuside pääse tuossa nousemaan, mutta on varsin ilmeistä, että kun olen jarrutanut ennen monttua, niin pyörän iskiessä montun reunaan jousitus on pohjanut.

iskorimittaus.jpg

Pyörällä on ajettu 114 tkm (vm.-99) joten olisko jouset jo hieman kuoleentuneet. Se, mikä on outoa, että niiden pituus on yhä noin 405mm, kun huoltoohjeen mukaan uusi on 404,4mm ja service limit 379mm. Jousi ei siis ilmeisesti lyhenekään kun siitä katoaa puhti.

Seuraava homma lienee asentaa jonkinlaiset holkit jousien perään ja kokeilla sitten uudelleen. Olisiko joku 25mm sopiva holkin pituus?
 
130mm joustolla painuma on 39mm eli 91mm jää joustoa. 25mm spaceri on maksimi, 20mm voisi ehkä olla riittävä.

Monesti jouset mitoitetaan hyvinkin kevyelle (aasialaiselle) kuskille ja ovat lähtökohtaisesti liian löysiä monelle eurooppalaiselle kuskille. Siksi jousi voi olla mitoissaan mutta painumaa on kuskin kanssa aivan liikaa, paras olisi selvittää jousivakio ja vaihtaa sinne jäykempi jousi. Alkuun kannattaa kokeilla spacerilla mutta ei sillä ihmeitä tehdä jos jousi on liian löysä kuskin painolle.
 
130mm joustolla painuma on 39mm eli 91mm jää joustoa. 25mm spaceri on maksimi, 20mm voisi ehkä olla riittävä.

Monesti jouset mitoitetaan hyvinkin kevyelle (aasialaiselle) kuskille ja ovat lähtökohtaisesti liian löysiä monelle eurooppalaiselle kuskille. Siksi jousi voi olla mitoissaan mutta painumaa on kuskin kanssa aivan liikaa, paras olisi selvittää jousivakio ja vaihtaa sinne jäykempi jousi. Alkuun kannattaa kokeilla spacerilla mutta ei sillä ihmeitä tehdä jos jousi on liian löysä kuskin painolle.

Progressiivisia jousia noihin on kyllä vaihdettu.

Se pitänee kokeilla, miten hyvin tuo 20-25mm lisää joustoa riittää kuoppatiellä. Laiha lohtu kaikessa on, että tämä kokeilu on halpa, pitää josta löytää pätkä 32mm putkea, ja sahata siitä uudet holkit nykyisten tilalle.

Mistä huomaa ajossa, jos ulosjousto loppuu kesken? Ts. holkki on liian pitkä? Onko vaarana, että eturengas nousee ilmaan jo normaaleilla maantienopeuksilla?
 
Ulosjousto loppuu kesken silloin kun rengas nousee ilmaan. Ja jos heilahduksenvaimennus on kovin jäykkää niiin saattaa pieni nyppyläkin nostaa eturenkaan ylös maasta ja pitöahan ei silloin ole.
 
Jos itselle ajopyörää, niin kannattaako kikkailla kikka kolmosilla.
Keulaan uutta jousta, niin se tärkein, eli tunne toimivasta keulasta saavutetaan.

Jos siellä on jotain virityksiä, niin onko mukava ajaa, kun koko ajan miettii, että miten keula toimii...
 
Jos itselle ajopyörää, niin kannattaako kikkailla kikka kolmosilla.
Keulaan uutta jousta, niin se tärkein, eli tunne toimivasta keulasta saavutetaan.

Jos siellä on jotain virityksiä, niin onko mukava ajaa, kun koko ajan miettii, että miten keula toimii...

Idea juuri virittää tuosta pyörästä paremmin hiekalle ja kaupunkiin sopiva. Ts. siirtää jousituksen optimipiste sinne 50-80 km/h nopeuksiin. Uusi matkapyörä hankinnassa, jolloin tämä jää lähipyörittelyyn. Renkaiksi tulee jotkut maltilliset endurorenkaat.
 
Onko keuassa nyt progressiiviset jouset? Sopisi kuvaan: reilusti painumaa, mutteivät niele töyssyjä.

Ihan paikallaan pumppaamallakin selviäisi hyvin paljon öljyn viskositeetin sopivuudesta... Jos jää huojumaan, niin vaatii jäykempää?

Kävipä mielessä, jotta tekisit keulalle vain jotain tekemisen vuoksi ja vetäisit töyssyistä läpi kaasulla rennoin käsin :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Jos itselle ajopyörää, niin kannattaako kikkailla kikka kolmosilla.
Keulaan uutta jousta, niin se tärkein, eli tunne toimivasta keulasta saavutetaan.

Jos siellä on jotain virityksiä, niin onko mukava ajaa, kun koko ajan miettii, että miten keula toimii...

Ettei mene liian helpoksi niin jouseen saa lisää jäykkyyttä kun sitä lyhentää koska silloin jousivakio muuttuu ja vastaavasti pidempi holkki jousen ja korkin väliin.

Tämäkin "viritys" on yleisesti käytössä, eikä pelkästään talleissa vaan on näitä nähty iskariseppien tekemänä ja jopa tehdaspyörissä.
 
Onko keuassa nyt progressiiviset jouset? Sopisi kuvaan: reilusti painumaa, mutteivät niele töyssyjä.

Ihan paikallaan pumppaamallakin selviäisi hyvin paljon öljyn viskositeetin sopivuudesta... Jos jää huojumaan, niin vaatii jäykempää?

Kävipä mielessä, jotta tekisit keulalle vain jotain tekemisen vuoksi ja vetäisit töyssyistä läpi kaasulla rennoin käsin :thumbup:

Ei ole, on alkup. lineaariset jouset.

Ei keula jää lainkaan huojumaan, vaimennus toimii oikein hyvin. Jopa nimismiehen kiharat on ok ajaa. Ainoa ongelma ovat nuo kuopat, joissa isku on melko kova - ja mikä nyt näyttää sittenkin johtuvan jousien pohjaamisesta.

Töyssyt, esim. hidastintöyssyt, pyörä ottaa paremmin. Mutta en ole kokeillut jyrkempiin töyssyihin. Ei niitä juuri maanteillä ole.

Mä askartelen keulaan nyt ensin nuo lisäholkit ja testailen uudelleen. Seuraava askel lienee sitten jäykemmät jouset, jos ilmiö yhä häiritsevä.
 
Back
Ylös