• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Fork emulaattori

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ettei mene liian helpoksi niin jouseen saa lisää jäykkyyttä kun sitä lyhentää koska silloin jousivakio muuttuu ja vastaavasti pidempi holkki jousen ja korkin väliin.

Tämäkin "viritys" on yleisesti käytössä, eikä pelkästään talleissa vaan on näitä nähty iskariseppien tekemänä ja jopa tehdaspyörissä.

Tuon holkin voinee vielä korvata toisella, jäykemmällä jousella ja lyhyemmällä holkilla, niin saa kokonaisuudesta progressiivisen.

Ilmeisesti myös öljymäärän lisäyksellä jousi jäykkenee, kun ilmatila pienenee. Onkohän tällä suurikin vaikutus?
 
Öljytason nostaminen vähentää ilmatilaa ja tekee jouston matkasta progressiivisemman, tason nosto kannattaa tehdä maltilla ettei keula mene "tukkoon", hatusta heitettynä kokeilisin nostaa öljytasoa 10-30mm korkeammalle. J
 
Mikäli haluaa saada etuteleskooppi jämäkämmäksi nopeissa joustoliikkeissä, eikä halua ensimmäiseksi vaihtaa osia, niin öljyn viskositeetin nostaminen lisää vaimennusta sekä öljyn määrän pieni lisäys pienentää ilmajousta.

Näillä kahdella tavalla voi lisätä etujousituksen ( ei siis jousen ) jäykkyyttä nopeissa joustoliikkeissä.

Valikoi tuolta taulukosta joku Suomesta helposti saatava paksumman pään öljy ja laita sitä kokeeksi vielä vaikka 10 ml tai mm ( riippuu mittaustavasta ) enemmän.

Kokeilu ei maksa kuin kympin tai kaksi ja voi parantaa keulan toimintaa.
Oliko se tehdasöljykin aika jämerää 10/20:stä?
 
Mikäli haluaa saada etuteleskooppi jämäkämmäksi nopeissa joustoliikkeissä, eikä halua ensimmäiseksi vaihtaa osia, niin öljyn viskositeetin nostaminen lisää vaimennusta sekä öljyn määrän pieni lisäys pienentää ilmajousta.

Näillä kahdella tavalla voi lisätä etujousituksen ( ei siis jousen ) jäykkyyttä nopeissa joustoliikkeissä.

Valikoi tuolta taulukosta joku Suomesta helposti saatava paksumman pään öljy ja laita sitä kokeeksi vielä vaikka 10 ml tai mm ( riippuu mittaustavasta ) enemmän.

Kokeilu ei maksa kuin kympin tai kaksi ja voi parantaa keulan toimintaa.
Oliko se tehdasöljykin aika jämerää 10/20:stä?

Juu, tehtaan suositus on tuo 10W-20.
 
Öljytason nostaminen vähentää ilmatilaa ja tekee jouston matkasta progressiivisemman, tason nosto kannattaa tehdä maltilla ettei keula mene "tukkoon", hatusta heitettynä kokeilisin nostaa öljytasoa 10-30mm korkeammalle. J

Tuo aika helppo kokeilla. Ensin tuo esijännitys kuntoon pidemmillä holkeilla, ja sitten öljyä lisää vaikka 5ml kerralla. Kummassakaan ei tartte purkaa keulaa, vaan onnistuu vain korkin avaamalla.
 
Tuon holkin voinee vielä korvata toisella, jäykemmällä jousella ja lyhyemmällä holkilla, niin saa kokonaisuudesta progressiivisen.

Ilmeisesti myös öljymäärän lisäyksellä jousi jäykkenee, kun ilmatila pienenee. Onkohän tällä suurikin vaikutus?

Normaalistihan jousi ei käsittääkseni puristu kokonaan kasaan, vaan iskarin osat ottavat vastaan. Silloin joku kikkavieteri ei mielestäni toimi, koska löysemmän jousen joustomatkaakin on käyttämättä. Kikajousi korkeintaan painuu kasaan jolloin joustomatka entisestään vähenee, verrattuna kiinteään holkkiin.
 
Normaalistihan jousi ei käsittääkseni puristu kokonaan kasaan, vaan iskarin osat ottavat vastaan. Silloin joku kikkavieteri ei mielestäni toimi, koska löysemmän jousen joustomatkaakin on käyttämättä. Kikajousi korkeintaan painuu kasaan jolloin joustomatka entisestään vähenee, verrattuna kiinteään holkkiin.

Ymmärtääkseni tuo kahden jousen systeemi pitää mitoittaa niin, että löysempi pääsee painumaan kokonaan kasaan ja jäykempi tuo sitten ääripäissä sitä progressiota. Pelkkä holkin korvaaminen jousella ei toimi.

Eikö progressiivinen jousi ole ikään kuin usean eri jäykkyisen jousen yhdistelmä. Ero lähinnä muutoksen "jouheudessa".
 
Ymmärtääkseni tuo kahden jousen systeemi pitää mitoittaa niin, että löysempi pääsee painumaan kokonaan kasaan ja jäykempi tuo sitten ääripäissä sitä progressiota. Pelkkä holkin korvaaminen jousella ei toimi.

Eikö progressiivinen jousi ole ikään kuin usean eri jäykkyisen jousen yhdistelmä. Ero lähinnä muutoksen "jouheudessa".

En näe tuossa kikkavieterissä kyllä mitään järkeä, siinähän pitää jokatapauksessa sitten ostaa hihavakiolla jäykemmät keulajouset ja kikkavieterin jäykkyys pitää olla pääjousta löysempi ja juuri oikea jotta se kantaisi normaaliajon alkujoustoa ja kovemmassa painumassa se oikea vieteri otaisi kuormaa vastaan.

Jos kikkajousi on jäykempi kuin pääjousi, niin mitä siinä sitten tapahtuisi? Pääjousi kantaa niinkauan kuin kantaa ja jossain vaiheessa kikkavieteri joustaa kunnes se esimerkiksi on kokonaan kasaanpainunut jolloin pääjousi jatkaa työtä, kunnes iskarinvarsi estää jouston syvemmälle. :dunno: Kannattaa nyt muistaa, että se (pää)jousi ei puristu kokonaan kasaan keulassa, vaan keulan liikkeen laajuutta rajoittaa iskunvaimentimen pituus.

Jos kikkajousi on pääjousta löysempi, niin keula vaan putoaa alemmas kun istahdat pyörän päälle, ja keula pohjaa herkemmin.

Progressiivisessa jousessa kierrosmäärä tihenee jousen pituutta kohti, esim puolessa välissä jousta tms. Tiheämpi kohta jousesta on löysempi, koska momenttivarsi pitenee (sama jos jousi olisi vedetty suoraksi puikoksi, niin mitä pitempi se on niin sitä helpompi sitä on taivuttaa toisesta päästä).
 
Ja jos tosiaan esijännitysholkki vaihdetaan vieteriin, niin kokonaispaketti jousena löystyy, koska joustavan materiaalin määrä pitenee iskarin sisällä, tietty jos kikkavieteri on todella jäykkä, niin se vastannee silloin kiinteää holkkia. Suoraksi vedettynä mitä pidempi puikko (kaksi jousta), sen löysempis sitä on toisesta päästä taivuttaa.
 
Kannattaa nyt muistaa, että se (pää)jousi ei puristu kokonaan kasaan keulassa, vaan keulan liikkeen laajuutta rajoittaa iskunvaimentimen pituus.

.

Tämä liittyi kommenttiin, jossa pääjousta lyhennetään jäykkyden lisäämiseksi.


Mun lisäkommentti tähän taas oli, että tuo progressiivisen jousen voi myös rakentaa kahdesta tai useammasta eli jousivakioisesta jousesta. Homman järkevyys on toinen asia, mutta on lähtökohtaisesti edullisempi kuin uusi progressiivinen jousi.
 
Saa korjata, mutta et saa kokonaispaketttia kantavammaksi ilman että ostat jäykemmät pääjouset. Jos esijännitysholkin tilalle tuleva jousi on löysempi kuin esijännitysholkki, tulee keulasta vähemmän kantava kuin aikaisemmin, ja iskunvaimennin kolahtaa pohjaan helpommin.
 
Saa korjata, mutta et saa kokonaispaketttia kantavammaksi ilman että ostat jäykemmät pääjouset. Jos esijännitysholkin tilalle tuleva jousi on löysempi kuin esijännitysholkki, tulee keulasta vähemmän kantava kuin aikaisemmin, ja iskunvaimennin kolahtaa pohjaan helpommin.


Kyllä se tulee kantavammaksi, jos ottaa vaikka puolet nykyisestä pääjousesta ja laittaa sama pituisen pätkän jäykempää jousta tilalle. Tällöin löysempi (vanha pääjousi) joustaa ensin/enemmän ja kun siitä on joustovara käytetty, niin jousi jäykistyy kuorman siirtyessä kokonaan tuolle jäykemmälle jouselle. Toki tämä pitää mitoittaa niin, että progressio on vielä jouston liikealueella. Esim. omassa pyörässäni voisi hyvin olla 100mm jousto nykyisillä melko löysillä jousilla ja loppu 30mm sitten reilusti jäykemmällä tuon pohjaamisen estämiseksi. Holkki ei sinänsä vaikuta asiaan.
 
No juu, helpommalla ehkä pääsee kun nostaa öljyn pintaa iskarissa (vaikka 5mm?), jolloin ilmajousi lisää progressiota loppujoustossa. Toimii radalla, rossissa ja maanteillä :)

Aiemmin mainittu fillarin venttiilipatentti tavallaan mielenkiintoinen, ei olisi ainakaan minkään hydraulilukon vaaraa ja vähentää kavitaatiota pahassa nimismiehenkiharassa :p
 
No juu, helpommalla ehkä pääsee kun nostaa öljyn pintaa iskarissa (vaikka 5mm?), jolloin ilmajousi lisää progressiota loppujoustossa. Toimii radalla, rossissa ja maanteillä :)

Aiemmin mainittu fillarin venttiilipatentti tavallaan mielenkiintoinen, ei olisi ainakaan minkään hydraulilukon vaaraa ja vähentää kavitaatiota pahassa nimismiehenkiharassa :p

Jos nuo toimivat riitävän hyvin, niin ehdottomasti helpoin tapa. Ei minulla ole näistä juuri kokemusta, kunhan yritän keksiä, miten asian (pohjaanjouston) saa korjattua ja mielellään edullisesti. :)

Mistä saa auton/fillarin ilmaventtiileitä kierteellä? Siis jotka saa kotikonstein tiivisti kiinni iskarin yläkorkkiin?
 
Jos venttiileitä alkaa virittelemään, niin kaipa fillarin venttiiliin rungon voi poikkasta sisärenkaasta laittaa kaksi kipaletta niitä kiristysrenkaita niin että korkki jää väliin, sopiva o-rengas sinne kaveriksi. Sisärenkaattoman venttiilit menee noin 8+ tai 11+ millin reikään, ks. motonet tms.
 
Tuo pää- ja toisiojousen toiminta menee juurikin noin kuin retrokawa kertoo, sama idea on käytössä ihan oikeaa kovaa menevissä offroad-kilpa-autoissa ja niiden coilover-tolpissa. Mutta olen ollut siinä käsityksessä, että varsinkaan katumopon jousituksen liikevaroilla ei ole progressiivisesta jousesta hyötyä, koska jäykemmälle jousivakiolle jää todella lyhyt toimintamatka. Jos tuon viimeisen 30mm aikoo käyttää jäykempään jousivakioon ja toivoa että se riittäisi estämään pohjaamista, niin silloin sen jäykemmän jousen on oltava ihan todella jäykkä, eli pitoa etupäässä ei siinä tilanteessa juuri ole. Vastannee toiminnaltaan yleisesti mopovalmistajien käyttämiä hydraulistoppareita.

Tokihan vakiojousen lyhentäminen ja korvaaminen toinen puolisko jäykemmällä jousella muuttaa käytännön jousivakiota suuremmaksi, eli keulan kantavuus lisääntyy sitä kautta ja sille pelkälle jäykemmälle jousivakiolle jää vähemmän käyttöä. Mä en kuitenkaan keksi mitään järkeä tuohon rakenteluun, ainoaksi iloksi jäänee tekemisen ilo. En tiedä miten paljon tilaa keulaputken sisällä on, mutta jousien välisten tukiholkkien sommittelussa lienee oma päänvaivansa. Lisäksi progressivisuuden säätäminen on verrattain työlästä, kun säätäminen vaatii aina uusia jousia, jousistoppareita tuonne tuskin pystyy enää tekemään gynekologikaan. Eli siirtyminen jouselta toiselle perustuu ihan pelkästään coil bindiin.

Minä kuvittelisin että tämän kyseisen keulan tapauksessa oikea toimintatapa olisi vaan suosiolla hankkia oikean jäykkyiset lineaariset jouset ja nuo emulaattorit. Ilmeisesti ongelmana kun on liian löysät jouset ja liian suuri vaimennus nopeissa jousituksen liikkeissä.
 
Oolrait :thumbup: mielenkiintoista infoa, tuollaiset tolpat lienee kuitenkin alunperin suunniteltu toimivaksi noin, että löydemmän jousen puristumista rajoitetaan jolloin jäykempi saa kuormaa ennenkuin iskunvaimentimen liikeraja loppuu.
 
Minä kuvittelisin että tämän kyseisen keulan tapauksessa oikea toimintatapa olisi vaan suosiolla hankkia oikean jäykkyiset lineaariset jouset ja nuo emulaattorit. Ilmeisesti ongelmana kun on liian löysät jouset ja liian suuri vaimennus nopeissa jousituksen liikkeissä.

Se todellinen ongelma taitaa olla, että kaipaan 130mm katupyörän joustolta enduropyörän ominaisuuksia. :D

Ja kyllä, kyseessä on rakenteluprojekti, jossa tuosta katupyörästä olen tekemässä "hiekkatiepyörää", eli jotain katupyörän ja enduron välistä. Ei siis mitään soratieohjusta, vaan mukava ajettavaa erityisesti soralla, missä ei voi noita kuoppia oikein vältellä.

Yksi optio tässä kokonaisuudessa on vielä jatkaa tuota joustovaraa vaikkapa 30mm, jolloin kokonaisjoustoa olisi jo 160mm. Tämä tosin edellyttäisi isohkoja muutoksia myös taakse, jotta olisi mielekäs. Takajousissa on vain 85mm joustoa (tuplajouset) ja tuon kasvattaminen vaatisi pakoputken muuttamista, koska ottaisi muuten haarukkaan kiinni.
 
Oolrait :thumbup: mielenkiintoista infoa, tuollaiset tolpat lienee kuitenkin alunperin suunniteltu toimivaksi noin, että löydemmän jousen puristumista rajoitetaan jolloin jäykempi saa kuormaa ennenkuin iskunvaimentimen liikeraja loppuu.

Se rajoittuu luontaisesti, kun se löysempi jousi on tarpeeksi lyhyt. Se kun on puristunut kasaan, niin kaikki kuorma on sillä jäykemmällä jousella. Sama ideahan on progressiivisessa jousessa, mutta nämä jouset ovat vain samasta langasta taivutettu.
 
Back
Ylös