• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Fortén tuotteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hytz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikäs sitä moottoria kuluttaa?
Käyminen ilman öljynpaineita kai etupäässä.
-> Kylmäkäynnistykset.

Näin maalaisjärjellä ajatellen MotorFlushilla laimennetulla öljyllä tyhjäkäyttely kuluttaa konetta paljon enemmän kuin mikään karsta tai lika öljyn seassa. Jos se kerran lämpöjäkin nostaa niin joku pintahan koneessa pääsee MotorLirulla röpötellessä toista vasten hankaamaan.

Useimmissa pyörissä on sihti karkealle paskalle ja suodatin hienolle paskalle. Ei siellä mikään lika laakeripinnoilla pyöri jos suodatin ei ole niin tukossa että päästäisi ohivuotoventtiilistä öljyt raakana läpi.
 
No mitäs se musta siinä öljyssä oikein on, kun ei se filtteriin jää?
 
En oo öljyinsinööri, mutta arvaisin että karstaa ja mitä lie palamisjätöksiä lienee suurelta osin tuo musta öljyssä. Ei väri liity mitenkään öljyn voiteluominaisuuksiin.

Mustaksi menee kaikki öljy parin sadan kilsan ajolla eli aika turha toivo väristä päätellä mitään. Jos öljyn haluaisi pitää kirkkaana niin konetta saisi pestä käärmeöljyllä aina 50km välein ja vaihtaa uuden suodattimen + öljyt.
 
Monet merkkihuollot tekee käsittelyn Long Life öljyjen vaihdon yhteydessä. Eli se on nähty tarpeelliseksi 30 tkm vaihtovälein käytettynä.

Ja on siitä apuja ollut monessa hydraulisilla venttiilin nostimilla varustetussa autossa. Varsinkin Saksasta tuoduissa. Saksalainen kun pakkaa olemaan hieman nuuka. Pakolliset huollot tehdään, mutta sitten haetaan paikallisesta Lidl:istä halvinta mineraaliöljyä ja ajetaan niillä se synteettisille tarkoitettu 15 tkm vaihtoväli. Kyllä löytyy pikeä.
 
No mitäs se musta siinä öljyssä oikein on, kun ei se filtteriin jää?
Jos öljy ei tummu/mustu se ei pidä moottoria puhtaana.
Jos vaihdat öljyt säännöllisesti ja "oikealla vaihtovälillä" ei myöskään moottori mustu sisältäpäin.

Long Life Öljyt moottoriin ja pitkät vaihtovälit niin joutuu käyttämään puhdistusaineita.
 
Tuollahan lukee, että:
"FORTÉ Motor Flush parantaa vanhan öljyn rajavoiteluominaisuuksia, joten puhdistaminen on turvallista."

Ei kai se nyt öljystä mitään lirua voi tehdä.
 
Perkules, kävin eilen ostamassa tuota motor flushia ja pistin koneeseen. Annoin koneen käydä pihalla
Kaadoitko koko purkin? Muistaakseni purkillinen on tarkoitettu noin neljän litran öljymäärään. Pienessä öljytilavuudessa on ollut suhteellisen paljon ei voitelevaa pesuainetta.
En laittanut koko purkkia vaan n.3/4 tölkistä. XJ:ssä öljyä on 2.8l ja siitä tempaisin tuon 3/4 osaa ainetta öljyihin.
Ja kyllä ne öljyt oli tosi litkua kun ne ulos laskin.
Kaikeksi onneksi koeajon perusteella voin todeta, että moottori toimii edelleen niinkuin pitääkin. Äänet eivät pahentuneet (käy nätisti), kone ei tuprauttele tai savuta, jaksaa vääntää ja kiihtyy hyvin.
Jos nyt joku haluaa tehdä saman huuhtelun niin kannattaa seurata sen moottorin lämpenemistä
idea3.gif
 
Back
Ylös