• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

FZ 750 -85

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja orpopiru
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve.

On tullut ajeltua ko. mallisella mopolla kesästä -99 lähtien yhteensä n. 33 000 km. Nyt mittarissa on n. 73 000 km. Ostettuani tein mopolle aika lailla täyshuollon, sillä se oli seissyt n. 2 vuotta ennen hellään hoivaani saapumistaan. Venttiilivälykset tarkastin ja säädin muiden huoltojen ohessa heti oston jälkeen. Tuli muuten käytettyä sylinterikansikin auki seuraavana talvena karstanpoisto mielessä ja sitähän oli. Ei nyt tavattomasti mutta jonkin verran.

Ajettavuudeltaan mopo on vuosimallinsa mukainen eli ei niitä parhaimpia. En kyllä voi verrata juuri muihin kun ei oo tullu ajettua kuin DT125R:llä ja BMW K100LT:llä
blush.gif
. Etujousitus tuntuu vaativan öljynvaihdon väh. joka toinen ajokausi. Kovaa mutka-ajoa en oo harrastanu ko. mopolla kuin satunnaisesti, mutta jousitus tuntuu jäävän jälkeen mutkatöyssyissä ym. Säätöruljanssiin ei oo tullu alettua kun ei sellaisia vauhteja tuu koko ajan ajettua. Normaali kurvailussa jousitus toimii kyllä ihan kelvollisesti kun löytää sopivan takajousen jäykkyyden ja vaimennuksen. Etuiskareissa on muuten ilmanpaineventtiili josta voi säätää iskareiden ilmanpainetta renkaantäyttölaitteella, max 0,4 bar. Auttaa terävien töyssyjen sietoon huomattavasti. Etuiskarien vaimennus on säädettävissä iskarin männästä, jonka suorittamiseksi pitää iskari purkaa siten, että pääsee mäntään käsiksi. Näin kohtuu kokoisena kaverina (185cm) ajoasento on hieman ahdas (polvet koukussa, niska mutkalla). Matka-ajossa häiritsee tärinä, joka puuduttaa ahterin ja kädet säännöllisesti. Isolla kuskilla myös ajoviima katteesta osuu kaulan tienoille ja aiheuttaa huminaa. Ohjaustangon tärinään olisi konsti valaa kahvat lyijyä täyteen (clip on). Näin olen lukenut jonkun tehneenkin ja olleen tyytyväinen.

Moottori pelaa kuin sveitsiläinen kello kun on oikeat öljyt ja se on säädöissään. Itse oon käyttäny Castrol GPS:sää, jonka oon vaihtanu suodattimen kans joka kesä. Matka-ajo sujuu moottorin puolesta mukavasti kun ei tarvitse pykältää ohitukseen lähtiessä (yleensä) vaan voi vedättää vaan kuutosella. Sitten kun haluaa äksöniä, niin kun heittää kierrokset jonnekin 7000 RPM:n hujakoille niin alkaa tapahtumaan.

Takarenkaasta tuntuu kumi katoavan melko nopeasti, onhan se melko kapea (130/80-18). Bensaa menee noin 5,5-6,5 l/100km ajotavasta riippuen.

SM

1FN-versiossa oli tosiaan etupään ilmajousille pelivaraa 0,4 baaria koventaa tai pehmentää keulaa. Kun kakkosversion pyörät (2KK ja 2MG) tuli markkinoille armon vuonna 1987 (yks änkkäri eli 4-1 putkisto ja täyskate) oli ilmajouset unohettu ja laitettu tilalle mekaanisella säädöllä (neliasentoinen porraslevy) pelaavat jousizydeemit. Kun alkuperäsen plexin vaihtaa touringi-malliin niin johan helpottaa sen ajoviiman suhteen. Tosin se ei auta pätkääkään ohjausstongan tärinään, joka välittyy taasen moottorista, ainaki mulla on oikeen käden sormet turrana kahden-kolmen tunnin ajon jälkeen....
thumbs-up.gif

Mitenkä toi takapään jousitus säädetään, nimittäin tuntuu pikkasen pehmeältä. Voisi kokeilumielessä jäykistää ja kokeilla miten ottaa mutkat senjälkeen.
ghostface.gif

Back