Fz6 (2005) ei lataa akkua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bere
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bere

New member
Jep jep, eli laturihan tuosta nyt sitten on kuitenkin soirona, viimeksi kun akku tyhjeni niin syyttelin mielessäni vanhaa akkua joka tiensä päässä. Ostin kesällä uuden, ja nyt sekin on tyhjä. Ei lataa ajaessa pätkääkään akkua.

Onkohan kallis korjaus, onko kellään vastaavia kokemuksia?
nixweiss.gif
 
No nyt tänään sain viimein fluken mittarin käyttöön, pitää tutkia noita jännitteitä. Vinkkejä luettu myös fz6 foorumeilta, toivottavasti kyseessä ei ole muu kuin viallinen voltage regulator tai johdotus ongelma. Akku tyhjenee aika nopeasti, nyt ladannut käsilaturilla. Edellinen lataus näytti kestävän kolme-neljä päivää, starttimoottorista ihan kuulee milloin on akku loppumassa, ja seuraavalla yrityksellä ei enää käynnistykkkään.

Kun akku pääsee niin tyhjäksi ettei enää käynnisty, niin ajaessa moottorivalo ei pala, mutta liikennevaloissa syttyy. Eli idlaus ei generoi tarpeeksi virtaa pyörälle.

Pitääpä tutkia ton mittarin kanssa sitten seuraavaksi.
 
Fluken kanssa leikitty, eikä hyvältä näytä:

Akku antaa +12V kun mopo ei päällä,
tyhjäkäynnillä virtaa on enää ~9V eikä kierrokset 5000ssa nosta virtaa käytännössä ollenkaan.

Mitäköhän seuraavaksi kannattaisi alkaa ihmettelemään?
 
Fluken kanssa leikitty, eikä hyvältä näytä:

Akku antaa +12V kun mopo ei päällä,
tyhjäkäynnillä virtaa on enää ~9V eikä kierrokset 5000ssa nosta virtaa käytännössä ollenkaan.

Mitäköhän seuraavaksi kannattaisi alkaa ihmettelemään?
Jännitteensäädin. Ei vaan kannata ajella ihan hullunlaikka koska rikkoontunut säädin voi tappaa myös laturin. Ainakin oma cebari (kai niissä kaikissa samalla kaavalla sähköt) latasi rikkonaisella säätimellä tyhjäkäynnillä/kierroksilla samoin alakanttiin.
 
Kaikki viittaisi siihen, että staattori on kärähtänyt. Ei ole yleisesti ottaen kovin harvinainen vika. Äkkikurkistuksella en löytänyt tarvikeosaa tuohon malliin.
 
Hmm, jännitteen säädin lienee voltage regulator ja sijainnee jossain tankin alla?

Pystynee vaihtamaan ihan pihalla? (monella tapaa pihalla siis...) Mutta ei sijaitse konehuoneessa?
 
Kuvasta päätellen pikemminkin satulan alla.
Mistä päättelit että säädin on rikki? Mittasitko laturin tuoman vaihtojännitteen? Turha vaihtaa arpomalla osia, varsinkaan käytettyihin. Säätimen kanssa olisin erityisen varovainen, jos oma on rikki, niin kuka takaa, että EvilBaystä ostettu käytetty on sen ehjempi?
 
joo siellähän se oli, satulan ja tankin liitoskohdan alla. Johdot näytti siistiltä, ihan vaivatta tuohon ei pääse käsiksi, pitänee tutkia manuaalia ja tehdä ohjeiden mukaiset vianrajoitus ihmettelyt mittarin kanssa ennenkuin lähtee tilailemaan uusia osia.

Eipä nää huoltohommat oo mulle kovin tuttuja, flukeenkin joutui hankkimaan manuaalin ennenkuin sain sillä voltit mitattua.  
biggrin.gif


Ei oo helppoo  
withstupid.gif


Muoks: eli ohjeiden mukaan mentäessä pitäisi tsekkaa staattoriin menevien johdot ettei ole vuotoja ja että vastus on oikea, mikäli on niin tarkistaa johdoitukset koko lataussysteemistä ja sitten vasta ostaa uusi jännitteensäädin. Silmämääräisesti tarkasteltuna johdot ovat näyttäneet ok:lta, ja noita jännitteensäätimiä on näköjään yammuissa hajoillut niin siksipä ajattelin että sen vaihtamalla voisi päästä helpolla toivottuun tulokseen. Or not.
nixweiss.gif
 
Onko "oikea tapa" todeta vika jännitteensäätimessä tuo mittaus noista staattoriin menevistä johdoista?

kännykkäkuva ohjeisiin

Nuo ohjeet tulevat heti sen jälkeen kun on todettu että virran määrä ei kasva konetta kierrättämällä...
 
Onko toi Jammun korjaamokirjasta? Ja arvot on pyörässä oikein? Jos johtokatkoksia ei staattorin ja säätimen eikä säätimen ja akun väliltä löydy, niin kyllähän toi säätimeen viittaa. Suzukeissa yleensä ohjeissa käsketään mittaamaan ilman säädintä noiden staattorin kolmen johdon välinen vaihtovirta (siis kolme mittausta) kone käynnissä. Pitäis kaikissa olla 75 - 90 volttia.
Ja kun säätimen vaihdat niin varmista, ettei akku ole sökö (oikosulku tai puuttuva kenno), polttaa säätimen uudestaan kohtuu nopeasti (samoin kuin ne johtokatkokset akun ja säätimen tai maan välissä).
 
Helpoimmasta alkaen : regulaattorista johto irti. Sitten kolmesta keltaisesta mittaat ohmit runkoon nähden, jos johtaa niin käämitys varmasti rikki. Jos ei yhteyttä runkoon niin katso vielä ohmit johtojen välillä, ne pitäisi olla yleensä identtisiä. Haynes tms kertonee oikeat arvot.

Jos tuo näyttää ehjälle niin sitten kone käyntiin, keltaisten välillä pitää olla vähintään 50v vaihtojännitettä (AC) .
Jos tuo löytyy niin regulaattori tutkintaan. Ja regusta eteenpäin menevät johdot. Regun maajohto kannattaa tarkistaa myös erikseen, olen törmännyt sisältä poikkinaiseen maajohtoon.

Jos et itse osaa niin kaveripiiristä kai löytyy joka noita osaa mitata, minäkin olen jokusen diagnostisoinut mutta käsien sotkemisen jätän muille, aika ei kaikkeen riitä.
 
JES. Regulaattorihan se paskana, tilasin varaosan ameriikasta ebaysta, 43eur. Uus ois maksanut suomessa 160e. Asennettu ja toimii.

Mittasin toki johdot ensin vielä, ei näkynyt vuotoa runkoon. Nyt virrat lisääntyy kun kääntää kahvasta. Aika bueno!

Lämpimimmät kiitokset kaikille osallistujille, mä taidan lähteä kaljalle juhlimaan tätä miehekästä hetkeä!
 
Back
Ylös