• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

FZ6 TPS vika?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MikaM

New member
Moi,

Yamahaan -04 FZ6 ilmestyi vika - sammuilee lämpimänä liikennevaloihin yms. Viittaisi hyvin vahvasti kaasun asennontunnistimeen (TPS).
On vain kovin suolaisen tuntuinen hinta tuolle palikalle n. 170€ + työt päälle jos liikkeeseen vie laitettavaksi. Takuukin mennyt keväällä umpeen.
sad_orig.gif

Onko tietoa olisiko tuota palikkaa mahdollista saada jostain näppärästi ja halvemmalla? Saksa/USA?
Asennuksen uskoisin pystyväni itsekin tekemään.
smile_org.gif


Täällä oli aika kattavat ohjeet:
TPS:n vaihtaminen
Tunnustaako kukaan täällä tehneensä tuota itse? Voisiko kyseessä olla jokin muu vika samantyyppisillä oireilla??
 
Tuolla toisessa FZ6 ketjussa oli juttua asiasta. Jenkkilässä Yamaha tarjoutunut vaihtamaan sensorin "takaisinkutsuna"...vaikka takuuaika olisikin jo loppunut. Eihän tuo takuun loppuminen tarkoita, että jos pyörässä on tyyppivika (jopa vaarallinen sellainen), niin sitä ei korjattaisi.

Kannattanee soitella Konekeskolle ja kysellä mahdollisuuksia saada osa vaihdettua takuuseen... Kerro heti, jos suostuvat!
 
Tuolla toisessa FZ6 ketjussa oli juttua asiasta. Jenkkilässä Yamaha tarjoutunut vaihtamaan sensorin "takaisinkutsuna"...vaikka takuuaika olisikin jo loppunut. Eihän tuo takuun loppuminen tarkoita, että jos pyörässä on tyyppivika (jopa vaarallinen sellainen), niin sitä ei korjattaisi.

Kannattanee soitella Konekeskolle ja kysellä mahdollisuuksia saada osa vaihdettua takuuseen... Kerro heti, jos suostuvat!
<span style='color:red'>Patteri</span> kirjoittaa täyttä asiaa.

Jos vehjes ei kestä normaali käyttöikäänsä, niin siinä on virhe. Takuuhan on vain ylimääräinen etu kuluttajalle. Toi TPS ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi prätkän normaalin käyttöiän aikana, joten siinä on kiistaton valmistusvirhe.


Itse aion keskustella maahantuojan kanssa TPS:n vaihdosta, vaikka se ei ole vielä oireillutkaan, onhan se virheellistä valmistuserää kiistattomasti - jopa Yamaha-tehtaankin mielestä!
buttrock.gif



Mitä mieltä <span style='color:red'>FZ6-jengi</span> on, pidetäänkö TPS-keskustelu tuossa (tällä hetkellä 11 sivuisessa) "Virallisessa FZ6"-ketjussa, vai jatketaanko tässä?

Onko parempi kaikki keskustelu yhdessä ketjussa, vai tämä spesiaalijuttu omassaan?
wink.gif
 
Soittelin Konekeskoon ja suoraan eivät suostuneet tuohon ottamaan kantaa korvataanko vai ei. Vastaus oli viedä huoltoon jossa tutkitaan ja sieltä sitten otetaan tarpeen mukaan yhteyttä Konekeskoon... Pistän lisäinfoa miten tilanne kehittyy.

ja tosiaan onhan olemassa mahdollisuus että tuossa jotain muutakin on vialla... Huollon arvion mukaan n. 50%
smile_org.gif
 
Mitä mieltä <span style='color:red'>FZ6-jengi</span> on, pidetäänkö TPS-keskustelu tuossa (tällä hetkellä 11 sivuisessa) "Virallisessa FZ6"-ketjussa, vai jatketaanko tässä?

Onko parempi kaikki keskustelu yhdessä ketjussa, vai tämä spesiaalijuttu omassaan?
wink.gif
Kannattaisi varmaan jatkaa ihan tässä omassa ketjussa. Mulla on vähän sellainen hytinä, että tämä asia saattaa tulla piankin ajankohtaiseksi suomessa. Taipuuko Konekesko, miten käy "harmaille" pyörille..kuten omalleni jne.

Saataisiin ainakin kaikki FZ6 omistajat yhtäläinen ratkaisu tähän ongelmaan... Ettei käy niin että osalle sanotaan yhtä, ja osalle toista.

Koris...laitatko tähän ketjuun vielä ne jenkkilän Yamahan antamat mallit ja runkonurot(?) joita toi niiden "kotiinkutsu" koski!

edit1: Niin tietty jenkkilässä ilmoitellaan vain sillä mantereella myytyjen Jamappujen runkokoodeja!? Ilmeisesti suomessa pitäisi numerohaarukka katsoa uusiksi?
 
... ja tosiaan onhan olemassa mahdollisuus että tuossa jotain muutakin on vialla... Huollon arvion mukaan n. 50%
Mun ihan hatusta vedetty arvio on, että sen muun todennäköisyys on alle 0,1 % tossa tapauksessa.

Harvoin olen käyttänyt tätä "hymiötä", mutta nyt:
- nämä oireet
- huolto epäilee jotain muuta kuin TPS
- prätkä 2004 mallinen FZ6

- - - - >
033102ass_1_prv.gif



Lainaan tähän tuosta yleisestä FZ6-viestistäni:

Yamaha on Yhdysvalloissa päättänyt vaihtaa ilmaiseksi kaikki mahdollisesti rikkinäiset TPS-osat, oli pyörässä ilmennyt vikaa tai ei. Vaihto koskee seuraavia mallisarjoja:

2004:
YZF-R1S/SC All
FZS600S/SC All

2005:
YZF-R1TC RN13Y-0001423~0003392
YZF-R1T RN13E-0007911~0012965
FZS600T RJ08E-0002249~0004781
FZS600TC RJ08Y-0000303~0000702


Selvittelen tuota runkonumerojuttua, mutta siis ainakin kaikki 2004 mallit ovat <span style='color:yellow'>surkeaa sarjaa</span>.
buttrock.gif
 
Homma etenee positiivisesti, pyörä oli huollossa diagnosoitavana ja kaasunasentoanturin vikakoodihan sieltä löytyi...  Korjaus menee tässä tapauksessa takuun piikkiin. Virallisesti takuuaika on mennyt umpeen toukokuun alussa.

Tapauskohtaisesti näitä katsonevat. Tässä tapauksessa ilmeisesti edesauttoi/helpotti kun huollot on tehty merkkihuollossa säännöllisesti sekä alkuperäinen takuukuitti ja huoltokirja tallessa. Pyörä on tuotu saksasta viime keväänä ja tällä hetkellä ajettu n. 22tkm.
Toivottavasti muutkin ongelmaiset saavat helpotusta tuskaansa.
wink.gif
Henkilökohtaisesti epäilen että kaikkiin takaisinkutsua tulisi, mutta toivon mukaan vialliset fixataan.
 
Homma etenee positiivisesti, pyörä oli huollossa diagnosoitavana ja kaasunasentoanturin vikakoodihan sieltä löytyi...
Täh? Tämä on eka kerta, kun olen lukenut TPS:n jättävän vikakoodin.

Silloin alussa (2004) tuo juuri oli ongelma: vikakoodia ei löytynyt ja vika piti metsästää oireiden mukaan.
 
Tässä tapauksessa ensimmäiset oireet ilmenivät muistaakseni jokunen kuukausi sitten. Nyt kesälomareissulla ajaminen kaupungissa meni jo tuskaiseksi jatkuvan sammuilun takia. Moottorin vikavalo kerran reissun aikana syttyi ja silloin ilmeisesti tämä vikakoodi on kirjautunut? (Pyörä on kauniimman osapuolen käytössä joten kirjoittelen osin vain vierestä seuranneena). Huollossa tutkittaessa TPS:n antamat arvot kuitenkin olivat sallituissa rajoissa.

Huolto kommentoi että vian diagnosoiminen olisi ollut aikaisemmin hankalaa - todentaminen vaatisi tietty jonkin verran tutkimista ellei vikakoodia ole saatavilla? Kun on kuitenkin olemassa mahdollisuus että vika voi olla muuallakin... Vaikkakin tuo kai ilmeisen yleinen on ainakin nettikirjoittelun perusteella ollut.
smile_org.gif
 
Huolto kommentoi että vian diagnosoiminen olisi ollut aikaisemmin hankalaa - todentaminen vaatisi tietty jonkin verran tutkimista ellei vikakoodia ole saatavilla? Kun on kuitenkin olemassa mahdollisuus että vika voi olla muuallakin... Vaikkakin tuo kai ilmeisen yleinen on ainakin nettikirjoittelun perusteella ollut.
smile_org.gif
FZ6:ssa on kaksi vikakoodia liittyen TPS:n toimintaan:

- Vikakoodi 1:Throttle position sensor-open or short circuit detected.
Mahdolliset syyt: Open or short circuit in wiring sub lead. Open or short circuit in wiring harness. Defective throttle position sensor. Malfunction in ECU. Improperly installed throttle position sensor.

- Vikakoodi 2: A stuck throttle position sensor is
detected.
Mahdolliset syyt: Stuck throttle position sensor. Malfunction in ECU.

Eli jos TPS ei anna signaalia "100 % auki" (paikallaan) tai "sama signaali koko ajan", niin ei taida vikamuistiin tallentua mitään. Yleensä ei vikamuistista löydy mitään.
sad_orig.gif


TPS ja ohjauslaakeri ovat ne murheen kryynit FZ6:ssa, pari muutakin pikkujuttua on, mutta muuten mitä ilmeisimmin luotettava peli.
 
Back
Ylös