Minä ostin itselleni puolivahingossa FZ6-N-mallin katupyöräksi (ja myös satunnaiseen rata-ajoon). Ensivaikutelma pyörästä on suht ok, mutta...
- Etujousitus -
Aion ajaa pyörällä myös satunnaisesti radalla. Etujousitus vaikuttaa äkkiseltään todella surkealta, jouston alkuosa on käsittämättömän löysä. Haarukka on vanhanaikaista damper-rod tyyppiä, eikä säädettävissä.
Korjaus tähän voidaan tehdä joko vaihtamalla R6:sen haarukka vuosimallista 03-05. Pitäisi sopia pienin muutoksin. Tai laittamalla Matriksen valmistama cartridge-sarja haarukan sisään. Matris cartridge kit maksaa luokkaa 420 € Carpimoto.comissa. Tutkin asiaa.
- Takajousitus -
Huoh... ei säätöjä. Lisäksi vaimennuksissa ja herkkyydessä on toivomisen varaa. Vaihtoehtoina on Öhlins, WP tai Wilbers. Wilbers miellyttää eniten hinnaltaan (629 €), Ö-merkkinen on turhan kallis minusta, hinta kiipustaa lähelle tonnia... Kaikkien aftermarket-vaimentimien toiminta on samankaltaista ja säätöjä löytyy. Vaimentimia voidaan myös modifioida tarpeen mukaan.
- Välitykset -
Helppo ja edullinen tapa muuttaa pyörää. Taidan vaihtaa samalla kapeamman 520 ketjun.
- Ohjaustanko -
Mieltymyskysymys. Taidan vaihtaa tilalle clip-onit. Haittapuolena on se, että tangon kiinnikkeet jäävät yläkolmioon, jollei yläkolmiota vaihdeta.
Edellä mainitut pienet muutokset on helppo tehdä. Muutosten jälkeen FZ venyy paljon pidemmälle kuin vakiona. Minusta maantielle riittää melkein mikä tahansa pyörä, mutta radalla pitää olla ajodynamiikka kunnossa.
Tietysti asennan jonkinlaisen ohjausvaimentimen myös. Lisäksi saatan päivittää etujarrut 4-mäntäisiin Yamahan satuloihin, jos jostain saan sellaiset sopivasti käsiini.
Jalkatappisarjoja on saatavana useita. Valter-Moton perussetti on ihan jees. Nostaa sopivasti tappeja ylös, jolloin eivät osu niin helpolla maahan rata-ajossa.
Pistetään tähän vielä kuva Australian FZ6-cup-pyörästä:
Jotain tuon tyylistä idealtaan, mutta nakuversiona pitäisi saada aikaan. Tarkoitan siis alusta ja hallintalaitemuutoksia, en kosmeettisia. Tästä pitäisi saada kohtuullisella rahalla hyvä sporttipyörä.