• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Gessun etuiskari??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aesko1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

aesko1

New member
Päivää

Kävin tänään ensimmäisellä pikku pyrähdyksellä mopedillani ja kauhukseni huomasin että etuiskarista valuu öljyä solkenaan!? Eli mitäköhän edessä, onko isoa ja arvokasta remonttia vai mitä? Pyörähän on vuosimallia 2010 1200 gs adventuuri ja tietty ESAlla varustettuna. Ajellut olen sillä 70 tuhatta kilsaa. Jos jollain jotain tietoa/neuvoa otan ilolla ja kunnioituksella vastaan, kiitos.
 
Kurapyörissä saattaa auttaa pyöräyttää siihen tarkoitetulla muovisella työkalulla liukuputken ja öljytiivisteen väliin mahdollisesti päässyt hiekka pois.

Mutta keulahuolto tuohon pitäisi tehdä tai teettää.

En tiedä onko tuon pyörämallin takaiskunvaimenninta tehty huollettavaksi. Minun F800GS -08:ssa ei ollut huollettava, mutta Koitto motoservicen Juha sai senkin huollettua. Iskunvaimentimeen täytyi asentaa venttiili, että sen sai paineistettua tiviisteiden ja vaimenninöljyn vaihtamisen jälkeen.
 
Taitaa kyllä tässä mallissa olla ihan oikea iskunvaimennin edessä :grin: eikä mitään *keulaputkia* vaimentamassa ja ei ole huollettava (yleensä, tuo vuosimalli on vähän rajamailla).
Wilbersin puoleen kääntymällä edukkain ratkaisu 😉
 
Jos se Sachsin tekele on niin kysyisin MP-Racingiltä. Jos olet ihan sormi suussa, laita kuvia tänne siitä niin arvaillaan.
 
Taitaa kyllä tässä mallissa olla ihan oikea iskunvaimennin edessä :grin: eikä mitään *keulaputkia* vaimentamassa ja ei ole huollettava (yleensä, tuo vuosimalli on vähän rajamailla).
Wilbersin puoleen kääntymällä edukkain ratkaisu 

Jos oikeen tarkkoja ollaa niin eikös gessun etuteleskoopeissa kuitenkin ole öljyä liukasteena vaikka jousi ja vaimennin onkin muualla?
 
Jos oikeen tarkkoja ollaa niin eikös gessun etuteleskoopeissa kuitenkin ole öljyä liukasteena vaikka jousi ja vaimennin onkin muualla?
Toki joo, mutta ei ne mitään vaimenna. Kaksi putkea pitää vaan eturenkaan paikallaan, ei muuta.
 
Juuei.
Eipä ole putki mallisista iskareista kyse. Eli ESA tosiaan kyseessä. Joku asiaa tuntevakin siellä taitaa vastailla, eli saako pelkän vaimennin/jousipaketin vaihdettua niin että säädöt edelleen toiminnassa. Tai vielä parempi olisi jos stefat vois vaihtaa ja se riittäisi? Mitäköhän sellainen kustantelee? Pitääkö purkaa koko mopo palasiksi että se irtoaa sieltä? Miten se säätö siinä muuten toimii, onko kaasu iskari, jossa öljy vain säätöä varten vai Mitenkäs?
 
Soitteleppas Mp-huolto Jarkko Honkaselle Pieksämäelle.On asiantuntemusta Bemarin ESA-iskareista.Käytin omasta molemmat iskarit hänellä ja kuntoon tulivat.Säädöt pelaa,hinta kohtuullinen ja työn jälki parasta A-luokkaa.
 
Soitteleppas Mp-huolto Jarkko Honkaselle Pieksämäelle..

Sama suositus täältäkin! Jarkko tekee iskarista huollettavan, niin että seuraavalla kerralla huollon voi tehdä mikä vaan iskarihuolto. Itse käytin gessun perusiskarit syksyllä siellä ja hyvä tuli :thumbup:
 
Okei. Kiitos, pitääpä soitella savonmualle. Itse turussa mutta eipä kai tuo matka mitään haittaa. Ootteko itse irrottaneet iskarit, onko millainen Homma?
 
ite käytin turkua lähempänä raumalla. ja tuli uusi wilbers alle, koko pari. huollettavat. kannattaa samalla tutkia se esan kunto, ettei ole vuotoja jne. esa kun menee, niin ainoa vaihtoehto löytää käytetty josta osa tai uusi iskari marmorilta. menee puolitoista tonnia.. ainakaan 2009 malliin ei saanut sähkömoottoria erikseen. toki joku vois osata sepätä vastaavan, mut minä en...
 
Joo,etuiskari oli helppo irroittaa tuosta GT Bemarista,takimmaisen otin alakautta,kun swingin laakerit vaihdoin ja kardaanin huoltelin samalla.Rakenne hieman erilainen,kuin Gessussa,mutta eiköhän tuosta perustyökaluilla ja reippaalla mielellä selviä.ESA-iskarissa kannattaa se esijännitys ajaa sähköllä löysimpään asentoon ennen irroitusta,niin on sepän hieman helpompi aloittaa purkaminen.GS:stä en tiedä,mutta GT:ssähän esijännitys säätyy vain takimmaisessa.
 
Sellainen pikku juttu, että vaikkakin tuosta orkkis iskarista joku väsää huollettavan, se ei tarkoita sitä että mikä tahansa paja noita sen jälkeen huoltaa ja että varaosia (esim. stefoja) löytyy.

Ja riippuen nyt kumpaa mallia iskari pyörässäsi on, ei se välttämättä edes ole mahdollista tehdä huollettavaksi. Omassani -09 mallissa oli juurikin tuollainen yksilö ja niinpä vaihdoinkin siihen Öhlinsin ESAt alle ja pyörä joka talvi paloiksi ja iskarit huollon kautta ajoon keväällä.

Kestävämpi ratkaisu on juurikin esim. tuo Wilbers missä tulee jousi + iskari uutta, ESA säädöt yms. säilyy alkuperäisestä. Tällöin on *hieman* laajempi valikoima huoltoja valikoimassa ja varaosia löytyy varmasti.
 
Juuheivaanhei

No nyt on tullut paljon viisaita neuvoja, kiitos niistä, mutta, vielä haluaisin tietää minkälainen työ on kaivaa esiin se iskari tuolta kattteiden syövereistä? katselin että alapäästä pultti irti ja yläpäästä vähän katteita irrottelee...kö? Vai pitääkö bensatankki irrottaa? Ei sunkkaa? Kun en oikein viideoitakaan kyseiseen hommaan löytäny.
 
Ei ainakaan -09 tarttenut tankkia siirrellä.
Katteet pois niin pääset yläpäähän kiinni,sitten suojaraudat ja laturin remmin suoja pois niin
sieltä se sujahtaa alakautta pois.Eilen irroitin omasta n.30 min.
Löytyy toki tuubista viteoo jo haluaa kattella.
 
Ja jos takapään kaivaa samalla esiin niin noita GSA:n kaatumarautojakaan ei tarvitse irroittaa, tulee silloin pientä väkivaltaa käyttäen pois muutenkin, varsinkin jos saa vielä veivattua yhden kypärän asentoon ne.
 
mut eikös siellä raudoissa ollut jokin pultti mikä olis hyvä vaihtaa jos ne raudat käyttää irti? jokin mikä ruostuu poikki siellä itekseen? siinä mielessä voisi olla hyvä joskus käyttää ne auki..
 
Onko kellään kokemusta Bitubo iskunvaimentimista? Niitä kun näköjään sais Storm motorilta?? etu iskari 375 € ilman jousta?
 
Back
Ylös