Aloitetaan vaikka siitä, että suomalaisen kuluttajasuojalain mukaan myyjä vastaa myymästään tuotteesta. Mahdolliset vapaaehtoiset lisäedut kuten takuut eivät tähän asiaan vaikuta. Tämä on tässä tapauksessa sikälikin akateemista, että mikään suomalainen myyjä ei siis asiaan kuulu. Maahantuoja ei ole myyjä, eikä ulkomailta ostetun laitteen kyseessä ollen minkäänlaisessa laillisessa edesvastuussa kapineesta.
Suomesta ostetusta laitteesta olisi vastuussa
a) myyjä kuluttajasuojalain mukaisesti
b) myyjä voi myöntää lisäksi tuotteelle takuun
c) maahantuoja mikäli se myöntää jonkinlaisen takuun
d) valmistaja, joka voi myös mahdollisesti myöntää jonkin takuun
Ulkomailta ostetun laitteen kyseessä ollen suomalainen maahantuoja ei siis ole minkään maailman osallinen koko asiaan, ellei heidän ja valmistajan välillä ole esimerkiksi sopimusta, jonka mukaan maahantuoja hoitaa kaikki maassaan ilmenevät takuuasiat riippumatta siitä miten ja mistä tuote on hankittu.
Käytännössä jotkin valmistajat hoitavat asiat näin, Garminista en tiedä.
Kannattaa siis henkisesti varautua siihen, että laitetta voi joutua lähettämään omalla kustannuksellaan ulkomaille hoitoon jos ongelmia tulee.