Global Gizmos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nenoat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En tiedä muuta kun Suomen Garminin sivuilla lukee, että takuu kattaa heidän maahantuomat laitteet. Itse tilasin tuolta vuosi sitten, tosin se oli kyllä ihan original paketti. Eikä ole huollon tarvetta ollut, joten en tiedä miten loppupeleissä takuu toimii. Kaveri väitti, että pitäisi toimia viimeistään kun älähtää valmistajalle. Se on heidän takuu, ei maahantuojan kuulemma. Joku viisaampi korjatkoon.
 
Aloitetaan vaikka siitä, että suomalaisen kuluttajasuojalain mukaan myyjä vastaa myymästään tuotteesta. Mahdolliset vapaaehtoiset lisäedut kuten takuut eivät tähän asiaan vaikuta. Tämä on tässä tapauksessa sikälikin akateemista, että mikään suomalainen myyjä ei siis asiaan kuulu. Maahantuoja ei ole myyjä, eikä ulkomailta ostetun laitteen kyseessä ollen minkäänlaisessa laillisessa edesvastuussa kapineesta.

Suomesta ostetusta laitteesta olisi vastuussa
a) myyjä kuluttajasuojalain mukaisesti
b) myyjä voi myöntää lisäksi tuotteelle takuun
c) maahantuoja mikäli se myöntää jonkinlaisen takuun
d) valmistaja, joka voi myös mahdollisesti myöntää jonkin takuun

Ulkomailta ostetun laitteen kyseessä ollen suomalainen maahantuoja ei siis ole minkään maailman osallinen koko asiaan, ellei heidän ja valmistajan välillä ole esimerkiksi sopimusta, jonka mukaan maahantuoja hoitaa kaikki maassaan ilmenevät takuuasiat riippumatta siitä miten ja mistä tuote on hankittu.
Käytännössä jotkin valmistajat hoitavat asiat näin, Garminista en tiedä.
Kannattaa siis henkisesti varautua siihen, että laitetta voi joutua lähettämään omalla kustannuksellaan ulkomaille hoitoon jos ongelmia tulee.
 
Back
Ylös