Goret imee, ja niin imee nahkakin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spiff
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pitääköhän sitä nyt luopua tosta Rukan Lancelotista, kun siinä yhdistyvät molemmat ketjun aloittajan mainitsemat huonot puolet. :blink:

Onhan se nyt kuitenkin varsin selvä asia, että mikään kankaaseen laminoidulla kalvolla varustettu ajovaruste ei varmastikaan ole ideaalinen hellekeleille, mutta kyllä ainakin meikäläisen aidolla Gore-Tex -kalvolla varustetut ajokamat ovat tähän asti pitänee vedet ulkopuolella ihan kiitettävästi. Jos sitä vettä jostain puvun sisään tulee niin kyllähän se tyypillisesti tulee ensimmäisenä jostain muualta, kuin kalvon läpi.

Lancelot on mielestäni ihan käyttökelpoinen tuollaisissa +15 asteesta jonnekin alle +25 lämpötiloihin, kylmemmissä lämpötiloissa ainakin mulle tulee jossain vaiheessa kylmä vaikka olisi mitä alla ja sen jälkeen tuntuu, että se kylmyys myös pysyy tuolla nahan sisällä varsin pitkään. Asteikon yläpäässä sitten tuppaa hiki iskemään, jos ei aja koko ajan motarivauhteja.

Kylmiä kelejä varten tuli sitten viime syksynä ostettua vanhan puvun tilalle Rev'it Defender GTX takki sekä housut, irrotettavalla Gore-kalvolla sekä vuorella ja sen kanssa kyllä pärjäilee lähes kelissä kun kelissä kohtuullisen hyvin, kun vaan jaksaa pulata kalvon ja vuoren kanssa. Eikä ole vettä tullut läpi tästäkään, ainakaan vielä.

Tosin lämpimällä kelillä satunnaisissa kaupunki- tai mutka-pyörittelyissä päällä on sitten kalvottomat ajokamppeet / ajofarkut tms.

Yhdet pitkävartiset hanskat pitää vielä ostaa ja niissä tulee olemaan kalvona Hipora tai Gore-Tex.

Noissa Hiporakalvollisissa tuntuu ainakin oman kokemuksen mukaan olevan suht isoja eroja. Tuli jokunen vuosi takaperin ostettua kiireessä jotkut Sweepin vuorelliset hanskat ko. kalvolla, kun piti saada reissuun lähtiessä lämpimät ajohanskat hajonneiden tilalle. Jäivät sitten myös kaappiin pölyttymään varsin nopeasti, kun tuntuivat kädet hikoavan jatkuvasti.

Seuraavaksi tuli ostettua spekseiltään aikalailla vastaavat Fiven vuorelliset hanskat ja kyseiset hanskat olivatkin Sweepin hanskoista poiketen varsin hyvät vaikka olivat samalla kalvolla varustetut.

Tällä hetkellä mennäänkin sitten Five stunt - Rukka Apollo - Rukka R-Star -linjalla keleistä riippuen. Molemmat Rukan Gore-rukkaset ovat kyllä pitäneet tähän asti veden ulkona.
 
Se on Gore-Tex, vain jos siinä lukee Gore-Tex.

Se miksi G-T on monesti toimivampi kun vastaavat, jopa paremmat ja hengittävämmät kalvot, on Goren tiukat laatuvaatimukset. Gore-Tex määrää aika paljon minkälainen lopputuotteen pitää olla ja laadunvalvonta on oltava kunnossa.

Mulla on ollut vaikka mitä tex-kalvollisia vaatteita ja kyllä G-T on ollut aina ylitse muiden, oli päällä mettäasu, ulkoilupuku tai rätkäkamat. Sama pätee jalkineisiin ja käsineisiin.

Se mikä on kaikissa kalvoissa huonoa, niiden lämpimyys ja hengittämättömyys tietyissä olosuhteissa. Jostain ominaisuudesta pitää tinkiä että saa toisen eikä sille mahda mitään.
 
Rukan Lancelot on ollut käytössä kohta 5 vuotta. Sähkötakin kanssa mukavuusalue 7-25 astetta. Sähköä tarvii nakulIa alle 17 asteessa. Helteellä ajotakin alla vain tekninen (pitkähihainen) aluspaita, ja hyvin pärjää. Siinä 33 asteesta alkaen iho pysyy märkänä, mutta olo ei muutu tukalaksi, ajaessa. Yli 40 asteen ei kokemusta.

Ei tarvitse kuljetella mukana kamaa eikä ruveta rättisulkeisiin sateen sattuessa. Eikä ole vielä tullut vesi läpi.

Siinä mielessä huono ostos että seuraava puku on vastaava samalta valmistajalta. Toivottavasti osuu hyvä tarjous kohdalle.
 
Mulla on Rukkan Air Power puku, joka on tehty hyvin ilmaa läpäisevästä kankaasta (Cordura AFT). On huomattavasti nahkapukua vilpoisempi. Esim. varttikatteisella pyörällä meinaa tulla hellekelilläkin motarilla kylmä.

Tuohon kuuluu kalvollinen sisätakki/housut, mutta niiden pukeminen kesken matkan on aika työlästä. Mielummin käyttää erillistä päälle vedettävää sadepukua.

Eli kalvoton/irrotettavalla kalvolla varustettu puku + erillinen sadepuku voisi olla yksi vaihtoehto.

Gore-tex on myös täällä havaittu usean puvun kokemuksella ylivoimaiseksi muihin kalvoihin verrattuna...
 
Onko olemassa passelisti tuulta pitäviä ja ehkä vähän tihkusadetta kestäviä kankaisia ajoasuja? Ilman mitään kalvoja, eikä tarvi olla suojiakaan. Kangas saisi kuitenkin olla vähän jämäkämpää kuin perus tuulipukukangas. Tuuletusräppänät olisivat plussaa.
Useampiakin pukuja on joista saa kalvon pois. Ja kankaaseen kun suhauttaa "teflonia" niin pienessä sadekuurossa ei kastu. Tai ei teflonia mutta jotain ihmetököttiä joka saa kankaan hylkimään vettä kuten teflon, tämä toimii ihmeen hyvin: http://www.louis.de/_306061f7bd27f69d185ed6a73dcd331a4d/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10004412 varmaan on muitakin vastaavia. Mutta kannattaa antaa kuivua yön yli suihkuttelujen jälkeen, tuo tökötti tulee kalvoista ja kerrastoista läpi jos vain hetken antaa kuivua ja lähtee ajamaan, iho kutisee niin kuin olisi nokkosissa kieriskellyt.
 
10 vuotta vanhat Rukan goret käytössä, ei ikinä tippaakaan läpi, ostaessa hinta hirvitti, ei enää...
Housut on kuumassa kuumat mutta esim. viime kesänä Milanon paikkeilla 37 astetta niin hanskojen varret hihan sisään, hihan kiristysvelcrot appoavoimeksi ja takin vetskaria auki 5cm; läpivirtaustuuletus. Samalla reissulla Furkapass +4 astetta, ihan hyvin pärjäsi, en keksi mikä muu ratkaisu olisi parempi.
 
http://www.nikwax.com/en-us/products/productdetail.php?productid=267

Käytän itse ja suosittelen.:thumbup:

Tuohan ei sitten tee vaattesta vedenpitävää, vaan lähinnä muodostaa pinnoitteen, joka hengittää ja hylkii vettä. Auttaa siis prätkäkamppeissa niin, että vesi ei niin hyvin imeydy kankaaseen ja sitä myötä kastele päälikangasta. Märkä päälikangas tekee takista raskaan päällä ja kylmä tulee sitten, kun kosteus alkaa haihtumaan takista..
 
Viimeksi muokattu:
Nahkapuku, jonka alle Finsvalan Strecht Mesh ja lämpötila on sopiva viileällä ja kuumalla. Tosi viilellä päälle toinen kerros. Kuivuu nopeasti pikkusateista kesällä, ei hiosta eikä valu hikinorot. Monsuuneja varten erillinen rullattava sadepuku mukaan. Tekstiilipuvut on moottorikelkkailijoille. :thumbup:
 
Jos tuntuu että vaate alkaa pikkuhiljaa jostain fuskaamaan vettä niin suosittelen noita kosteudensuojaspraytä kokeilemaaan. :) Muutamaan ihan perus ulkoilutakkiin ja farkkuihinkin kokeillut ainetta ja kyllä se kummasti auttaa kuivana pysymään sateessa(kävellessä).
 
1 osainen sadepuku on hyvä, mutta hidas ja vaikea pukea.

Itse olen miettinyt, että kun tykkään kangashousuista ja nahkatakista, niin pitäisi vaihtaa kaksiosainen sadepuku, tällöin esim kotimatkasateisiin voisi heittää vain sadetakin, nopea pukea nahkatakin päälle, ja kangashousut pitää minkä pitää. Isompiin monsuuneihin voi laittaa sitten housutkin tai 1-osaisen sadepuvun.

rasvattu nahkapuku kestää kyllä aikamoisen rankkasadekuuron kastumatta. Pitempää sadetta tietysti ei kestä.
 
Nahkatakki paras takki :) Rasvattuna pitää vettä ihan riittävästi. Jos sataa liikaa, niin sitten tauko.

Kannattaa myös muistaa, että jokainen ei hikoile samalla tavalla. Varsinkin naiset hikoilevat aika minimaalisesti miehiin nähden, jos ei ole kauhean ylipainoinen täti.

Omassa pyörässä kun on se majavanhäntä poistettu, niin pelkällä kilvellähän vesi lentää suoraan hanuriin ja siinä lätäkössä istuessa persvako kastuu ekana. Mutta noukanduu. Ulkonäköasiat ensin.

OT: Eniten minua häiritsee, oli sitten nahka tai tixtex, niin kaula-aukot noissa takeissa on liian suuret. Niskaan jää aina ilmavirralle hyvä reikä ja se joskus paleltaa, vaikka olis fylliä välissä. Miksi kaula-aukkoihin ei ole kunnon säätöjä? Tai ei ainakaan kovin monessa takissa ole...
 
Eli ulkonäöllisesti on hienompaa kävellä housun märkänä heti jos on tie edes märkä...
 
Meneekö puurot ja vellit sekaisin? MP-Asulla ei kai ole Gore-Tex kamoja. Vai onko? :dunno:

Aivan oikein. MP-asun kalvo on jotain muuta -texiä (Vertex). Mutta eipä tuon väliä: aiemmin mulla on ollut goretex-kalvoiset yokon ja scottin housut, ja molemmista meni vesi perseestä läpi kun pidempään sateessa ajoi.
 
Viimeksi muokattu:
OT: Eniten minua häiritsee, oli sitten nahka tai tixtex, niin kaula-aukot noissa takeissa on liian suuret. Niskaan jää aina ilmavirralle hyvä reikä ja se joskus paleltaa, vaikka olis fylliä välissä. Miksi kaula-aukkoihin ei ole kunnon säätöjä? Tai ei ainakaan kovin monessa takissa ole...

Ja tuon lisäksi suurin osa kypärähupuista on suunniteltu niin, että vaikka edessä olisi windstopperia napaan asti, niin niska jää likimain paljaaksi. Ei siinäkään ole mitään järkeä.

Henkilökohtaisesti voisin suositella yksiosaista sadehaalaria ja kannattaa ostaa pari numeroa liian iso. Sen saa helpommin päälle ja yhtä kamalia ne on kuitenkin kaikki ajossa.
 
Noissa Hiporakalvollisissa tuntuu ainakin oman kokemuksen mukaan olevan suht isoja eroja.

Seuraavaksi tuli ostettua spekseiltään aikalailla vastaavat Fiven vuorelliset hanskat ja kyseiset hanskat olivatkin Sweepin hanskoista poiketen varsin hyvät vaikka olivat samalla kalvolla varustetut.

Hyvä tietää tämä. Mulla on nyt vaihtoehtoina Richan Gore-Tex hanskat tai sitten Top-Motorin (Porin paikallinen kauppa) oman tuotteen todella pitkävartiset Hipora nahkahanskat tai sitten Fiven nykyisin käyttämiäni pidempivartisempi malli. Five on noista kallein, mutta saattaisi siis olla se järkevin vaihtoehto. Hinnat noilla pyörii 70e ja reilun 100e välilllä.
 
Minulla on Rukan puku toiminut toista kauttaan erinomaisesti. Yläosan liittää alaosaan hetkessä, minigrip sulkija oikein suljettuna edessä toimii hyvin, kun sen vielä kerran kaudessa käsittelee mukana tulevalla silikonpuikolla.
Paikalla ollessa on kuumalla kelillä yläosa riisuttava poies - ja vähän äkkiä.
Messuilla kannattaa vierailla Rukan osastolla, missä on esillä puvuilla tehtyjä pannuja, on suojia oikeissa kriittisissä paikoissa.

Lievästi OT. kypärän visiiriä kokeilen nyt käsitellä ihan simppelillä autovahalla. Jos siitä helpommin olisi pestävissä hyttysen- yms paskat pois. Se kun on jokakertainen homma ilta-ajelun jälkeen. Ja pidemmällä ajelulla on putsattava kesken matkaa. Nimittäin paskasella visiirillä mutka-ajoon keskittyminen vaikeutuu exponentiaalisesti.
 
Minulla on Rukan puku toiminut toista kauttaan erinomaisesti. Yläosan liittää alaosaan hetkessä, minigrip sulkija oikein suljettuna edessä toimii hyvin, kun sen vielä kerran kaudessa käsittelee mukana tulevalla silikonpuikolla.
Paikalla ollessa on kuumalla kelillä yläosa riisuttava poies - ja vähän äkkiä.
Messuilla kannattaa vierailla Rukan osastolla, missä on esillä puvuilla tehtyjä pannuja, on suojia oikeissa kriittisissä paikoissa.

Lievästi OT. kypärän visiiriä kokeilen nyt käsitellä ihan simppelillä autovahalla. Jos siitä helpommin olisi pestävissä hyttysen- yms paskat pois. Se kun on jokakertainen homma ilta-ajelun jälkeen. Ja pidemmällä ajelulla on putsattava kesken matkaa. Nimittäin paskasella visiirillä mutka-ajoon keskittyminen vaikeutuu exponentiaalisesti.

Lätkäsee siihen visiiriin litimärät paperit kusitauon ajaksi päälle, niin ne ötökät likoaa käytännössä pois. Sitten sipaisee kuivalla paperilla kuivaks ja menoks. Toinen käytetty juttu on märkä rätti minigrip-pussissa ja taskussa. Saa pyyhittyä visiirin puhtaaksi, vaikka ajelisi pidempääkin korpiteillä.

Näin muuten. Tykkään, että ajaessa asu hengittää, joten sadetta varten on oltava sateiset mukana hanskoja myöten.
 
Huomasin muuten vahingossa, että jos pesee visiirin Fairylla niin siihen ei ötökät hetkeen tartu juurikaan ja vesikin liukuu paljon nopeammin pois.
 
Lievästi OT. kypärän visiiriä kokeilen nyt käsitellä ihan simppelillä autovahalla. Jos siitä helpommin olisi pestävissä hyttysen- yms paskat pois.

Autovahaa mä olen käyttänyt vuosikaudet visiirin puhdistamiseen, estää tehokkaasti naarmuuntumisen ja hylkii vettä kuin hanhenselkä. Jopa pehmeän ja naarmuuntuvan Arain visiirit kestää helposti 5 kesää, kunhan vahaa visiirin heti uutena ja käyttää vahaa säännöllisesti, ja on monesti pyyhkäisty hanskalla kurat pois visiiristä. Ihan sama mitä nestemäistä vahaa käyttää, kunhan ei ole hiovaa vahaa.
 
Autovahaa mä olen käyttänyt vuosikaudet visiirin puhdistamiseen, estää tehokkaasti naarmuuntumisen ja hylkii vettä kuin hanhenselkä. Jopa pehmeän ja naarmuuntuvan Arain visiirit kestää helposti 5 kesää, kunhan vahaa visiirin heti uutena ja käyttää vahaa säännöllisesti, ja on monesti pyyhkäisty hanskalla kurat pois visiiristä. Ihan sama mitä nestemäistä vahaa käyttää, kunhan ei ole hiovaa vahaa.
No tämän on muuten ihan totta.:thumbup: Vahastahan jää kalvo pintaan, joka sitten suojaa visiirin pintaa pintanaarmuilta = lisää käyttöikää. S2:n visiiri kustantaa kait jotain 70 - 80 €, niin muuta kuin nestemäistä vahaa vaan, ja reissuun joku pikku puteli, tai laittaa vahaa pikkuputeliin, niin pärjää nuo Euroopan turneet.
 
Back
Ylös