GPS-paikannus pyörään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _RaineR_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

_RaineR_

New member
En löytäny haulla tästä aiheesta, joten ajattelimpa alottaa uuden.

Eli kuinka kallis ja hankala operaatio olis asentaa pyörään gps-paikannin varkauksien varalta?

Jos pyörä varastetaan niin tuo gps-palikka antais pyörän liikkeistä väliaikatietoja omaan navigaattoriin tai vaihtoehtoisesti puhelimeen. Teoriassahan tuo vois onnistua mutta käytännös on taas eri juttu.

Toivottavasti saa selvää mitä yritän hakea
smile_org.gif
 
Känny (jossa gps) piiloon ku jätät mopon parkkiin. Virrat päällä kännyssä ja voit laittaa laturiin kiinni niin ei ihan heti sammu...

Vois toimia, mut täytynee olla piilossa ja vesitiiviissä paikassa.
 
Hyvähän tuokin on.

Mutta ajattelin sellasta kiinteä palikkaa jota tarvisi ottaa koskaa pois ja kosteustiivishän se pitää olla mutta ceebras ei ylimääräistä tilaa pahemmin oo.
 
Ammattimiehiä vastaan täysin hyödytön, ja idiooteilta ei taas suojaa mikään.

Jammereita on niin helposti saatavilla nykyään ja laitteestasi ei ole mitään hyötyä jos GPS tai GSM signaali blokataan pyörän ympäriltä.
 
Ammattimiehiä vastaan täysin hyödytön, ja idiooteilta ei taas suojaa mikään.

Jammereita on niin helposti saatavilla nykyään ja laitteestasi ei ole mitään hyötyä jos GPS tai GSM signaali blokataan pyörän ympäriltä.
Nyt menee jammerit vähän liian hathat-miesten tactical höpötykseksi. Luuletko että semmosia hirveen monella mopovarkaalla on käytössä?
 
Sitten kun on hyvä hälytin ja rahaa jäljellä niin sitten on sellainen trackeri yksi vaihtoehto. Missään nimessä trackeri ei korvaa hälytintä.
 
Nyt menee jammerit vähän liian hathat-miesten tactical höpötykseksi. Luuletko että semmosia hirveen monella mopovarkaalla on käytössä?
En tiedä piripäistä mopovarkaista, niiltä voisi moponsa jopa saadakkin takaisin...  
nixweiss.gif


Mutta jos itse olisin aikeissa viedä yli kymppitonnin moottoripyörän ns. tilaustyönä niin minulla olisi varmasti "työkaluissa" muutaman kympin jammeri joka estää gsm signaalin 10m säteellä. Tuolta häirinnältä ei voida suojautua, sen tiedän varmaksi armeijan RUK:n ELSO luennoilta. Eli jos "isot pojat" nostaa omia lähetystehoja yli häirinnän, niin mitä tekee "made in pingpong moduulisi"?

Eikä noita edes kannata harkita muutaman tonnin moponrotteloihin, sitä varten on hälyttimet ja vakuutukset.
Paikantimet luovat kalliilla hinnalla turhaa turvallisuuden tunnetta, mutta voittehan te uskovaiset noita laitella...  

Toivoisin oikeasti että joku todistaisi minun olevan väärässä.  
Rosvo on aina askeleen edellä, ja Suomen laki sellii sen.
Itseteossa kiinni jääneen rosvon pitäisi voida ampua siihen paikkaan.  
mad.gif
 
Eikä noita edes kannata harkita muutaman tonnin moponrotteloihin, sitä varten on hälyttimet ja vakuutukset.
Paikantimet luovat kalliilla hinnalla turhaa turvallisuuden tunnetta, mutta voittehan te uskovaiset noita laitella...  
Niin.. omasta ku en ittiäni konkurssiin oo maksanu. Halvemmaksi tulee ku köyttää pyörän valotolppaan tuumaa vahvalla teräskettingillä
biggrin.gif
 
Nyt menee jammerit vähän liian hathat-miesten tactical höpötykseksi. Luuletko että semmosia hirveen monella mopovarkaalla on käytössä?
En tiedä piripäistä mopovarkaista, niiltä voisi moponsa jopa saadakkin takaisin...  
nixweiss.gif


Mutta jos itse olisin aikeissa viedä yli kymppitonnin moottoripyörän ns. tilaustyönä niin minulla olisi varmasti "työkaluissa" muutaman kympin jammeri joka estää gsm signaalin 10m säteellä. Tuolta häirinnältä ei voida suojautua, sen tiedän varmaksi armeijan RUK:n ELSO luennoilta. Eli jos "isot pojat" nostaa omia lähetystehoja yli häirinnän, niin mitä tekee "made in pingpong moduulisi"?
Minkä tahansa GPS:n pystyy kyllä häiritsemään tukkoon, jos jammerin pääsee tuomaan muutaman metrin etäisyydelle vastaanottimesta. Siinä ei auta mitkään "häirinnänestot", oikean GPS-signaalin tehotaso on niin olematon, että millä tahansa patterikäyttöisellä lähettimellä saa lähietäisyydeltä tuhansia keroja voimakkaamman signaalin aikaiseksi. Samaten sen trackerin/hälyttimen GSM-linkin voi häiritä melko helposti.

Mutta siitä olisin jo aika yllättynyt, jos edes prosentti täällä tehtävistä mopovarkauksista olisi niin suunnitelmallisia operaatioita, että tekijä olisi edes harkinnut jonkun jammerin käyttöä. Aika säälittäviä räpellyksiä nämä varkaudet tuntuvat yleensä olevan noin kokonaisuutena. Jos itse kulkuneuvon vieminen onnistuukin sujuvasti, niin sitten jäädään kiinni sillä ajelusta jossain lähitienoilla. Poikkeuksena sitten tapaukset, jossa ajopeli viedään suoraan jonnekin Venäjälle, mutta luulisin näiden olevan kuitenkin aika harvinaisia. Ja näidenkään tekijöillä tuskin on mitään GPS-jammereita yleensä mukana, nämä trackerit kun toistaiseksi ovat aika harvinaisia.
 
Niinjuu, tästäpä tuleekin mieleen ajatusleikki.. Nyt kun on niin laskusuhdanne ja tekniikan osaajia työmarkkinoilla, niin jospa niitä taitoja aletaan käyttää sitten vaikkapa autojen/pyörien varkauksiin. Olis se hienoa, kun kulkis tuolla pakulla spektrianalysaattorilla kuunnellen kauko-ohjainavainten signaaleja ja selvittäen jollain algoritmilla niiden koodinvaihtomekanismeja ja id:tä. Sitten vaan seuraavaksi tuleva koodi ja id omaan avaimeen ja voíla, auton puikkoihin. Sitten nuo trackerithän on arkipäivää. Ensin gsm- jammeri päälle ja teipillä satulaan, pyörä pakuun, jälleen spektri tulille ja gsm- modulin paikallisoskillaattorin harmonisia, tai peräti lähetettä kuuntelemaan lähikenttäprobella. Eiköhän se trackeri sieltä löydy vaikka olis renkaan sisällä. Vai olisiko muka älykkäämpää käyttää noita laitteita ja taitoja johonkin oikeaan työhön?
 
No minulta lähti syksyllä muutaman kuukauden vanha bläkkäri.  
nixweiss.gif

Poliisi epäilee että työ oli tilattu ja varas on katsastanut paikan jo etukäteen. Autosta en tiedä mutta ainakin peräkärry oli varastettu keikkaa varten.

Ei se kauvaa vie...
 
Back
Ylös