Gs 1200 vai 1150?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sitten on fyysiset mitat,tuo 1150GSA on korkea,itse 167cm ja vain assulle on sillä asiaa.GS1150 madalletulla satulalla sopivan korkea pahempaankin paikkaan.
Sitten nuo GSA:n servojarrut,joita on myös 1200 gessuissa.onko nyt 07-asti.Itse unohtaisin kokonaan servojarrulliset kaikki gessut pois ostoslistalta,en pidä niistä yhtään.
062802moto_prv.gif
 
Sitten on fyysiset mitat,tuo 1150GSA on korkea,itse 167cm ja vain assulle on sillä asiaa.GS1150 madalletulla satulalla sopivan korkea pahempaankin paikkaan.
Sitten nuo GSA:n servojarrut,joita on myös 1200 gessuissa.
Tuleekos näihin servoihin iän mukana jotain murhetta ?
Nyt nää toimii niin hyvin että kyllä mulla ainakin oli kova harjoitteleminen kesällä että uskalsi hyödyntää ABS:iä läheskään täysillä tehoilla . Nyt lumella net oli mielestäni verrattomat . Pärjasi kahdella sormella tai pienellä jalan painasulla .
Varsinkaan kesken kaartamisen ei millää tahtonut uskaltaa alkaa läheskään täpöllä jarruttamaan .
Tuo korkeus juttu on toinen joka askarruttaa muakin kun mittaa on huikeat 172 .
Nyt matalalla satulalla kantapäät ylettyy juuri maahan mutta joskus saisi tukevampi olokin olla ja yritänkin pudottaa takapäätä muutaman sentin . Katsotaan nyt onnistuuko se .
 
Sitten nuo GSA:n servojarrut,joita on myös 1200 gessuissa.
Tuleekos näihin servoihin iän mukana jotain murhetta ?
Nyt nää toimii niin hyvin että kyllä mulla ainakin oli kova harjoitteleminen kesällä että uskalsi hyödyntää ABS:iä läheskään täysillä tehoilla .[/QUOTE]
Jos ja kun tulee sähkövikaa, pumppu ei pyöri, Kymäläinen on korjannut sitä sähköpuolta, on jostain löytänyt osia sähkömoottoriin ym.
 
Suurin murhe servojarruissa tulee siitä, että porukat ei huolehdi nesteiden vaihdosta tarpeeksi usein.
Huollot ei ainakaan tee sitä oma-aloitteisesti, vaikka pitäisi.
Niille pitää sanoa, että VAIHTAKAA NESTEET.
Nesteet on syytä vaihtaa viimeistään kahden vuoden välein kaikkiin jarrupiireihin.
Vanhat ja likaantuneet nesteet aiheuttavat keskusyksikön jumittumisen, jota BMW ei korjaa vaan vaihtaa uuden keskusyksikön, hinta jotain 2000.- euroa.

Omalla huolellisella toiminnalla ja nesteiden vaihdoista vastaamalla voi tehdä sen, että jarrut toimivat loistavasti vaikka kuinka kauan.

Sähköviat, jos niitä on, on halvalla ja helposti korjattavia. Anturit, liittimet, johdot jne.

Vika ei ole Bemarissa vaan huolimattomissa käyttäjissä.
crazy.gif


Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Huollot ei ainakaan tee sitä oma-aloitteisesti, vaikka pitäisi.
Niille pitää sanoa, että VAIHTAKAA NESTEET.
eikös huollon pitäisi yleensä tehdä kaikki sen huoltovihkon mukaan eikä mitä huvittaa..?  
nixweiss.gif


koskeeko tuo paikallisia pikkufirmoja teilläpäin vaiko ihan ns. merkkihuoltoa..?

pari kertaa hondaa käyttäny emc:llä, sehän se on bmw:n pohjoisin huoltopiste tietääkseni. kaipa ne jotenkin siellä hommansa hoitaa. ainaki hondaan tuli öljyt ja ketjut vaihdettua ok..
 
Huollot ei ainakaan tee sitä oma-aloitteisesti, vaikka pitäisi.
Niille pitää sanoa, että VAIHTAKAA NESTEET.
eikös huollon pitäisi yleensä tehdä kaikki sen huoltovihkon mukaan eikä mitä huvittaa..?  
nixweiss.gif


koskeeko tuo paikallisia pikkufirmoja teilläpäin vaiko ihan ns. merkkihuoltoa..?

pari kertaa hondaa käyttäny emc:llä, sehän se on bmw:n pohjoisin huoltopiste tietääkseni. kaipa ne jotenkin siellä hommansa hoitaa. ainaki hondaan tuli öljyt ja ketjut vaihdettua ok..
Niinhän niiden pitäisi... On se nesteiden vaihto noissa servo-Bemareissa juuri sen verran työlästä, verrattuna vanhan liiton jarruihin, että jotkut liikkeet ehkä sitten mukavuussyistä tekevät sen vain pyydettäessä.
 
Huollot ei ainakaan tee sitä oma-aloitteisesti, vaikka pitäisi.
Niille pitää sanoa, että VAIHTAKAA NESTEET.
eikös huollon pitäisi yleensä tehdä kaikki sen huoltovihkon mukaan eikä mitä huvittaa..?  
nixweiss.gif


koskeeko tuo paikallisia pikkufirmoja teilläpäin vaiko ihan ns. merkkihuoltoa..?

pari kertaa hondaa käyttäny emc:llä, sehän se on bmw:n pohjoisin huoltopiste tietääkseni. kaipa ne jotenkin siellä hommansa hoitaa. ainaki hondaan tuli öljyt ja ketjut vaihdettua ok..
Niinhän niiden pitäisi... On se nesteiden vaihto noissa servo-Bemareissa juuri sen verran työlästä, verrattuna vanhan liiton jarruihin, että jotkut liikkeet ehkä sitten mukavuussyistä tekevät sen vain pyydettäessä.
mut uudemmissahan muistaakseni pitäisi olla ilman servoja, jos ne niihin sitte vaihtais ihan ohjeiden mukaan...  
smile_org.gif


alkaa kuulostaa ihan yhtä kivalta ku xx:n jarrunesteiden vaihto jota myös tunnutaan pelkäävän. siinäki pääsee helpommalla ku vie liikkeeseen..  
wink.gif
 
Nyt menee jo ohi aiheen mutta kun tässä tuli esiin tämä huolto tai paremminkin huoltamattomuus niin en malta olla kommentoimatta .
En ymmärrä nyky systeemiä miksi huollon suorittamisesta asiakas ei saa tuoteselostetta ,tai miksi sitä nyt sanoisi.

Aikanaan olin mukana organisaatiossa jossa ajoneuvon huolto-ohjeista tehtiin erillinen kaavake kunkin huollon toimenpiteistä .
Sitten huoltomies huoltaessaan merkitsi jokaisen toimenpiteen kaavakkeeseen ja varmisti nimikirjoituksellaan tehneensä ne .
Tämän jälkeen vielä huollon esimies asentajan kanssa tarkasti että huolto on tehty ja hän teki merkinnät huoltokirjaan .
Vastaavaa systeemiä en ole nähnyt kuin OilBoys OY:llä jossa huollatin autoani takuuaikana .

Nyt kesällä säädätin venttiilit ja vaihdatin ne kuuluisat jarrunesteet Gessuliinii .
Hakiessani pyörää huollossa ihmettelin marmoritiskillä ääneen että miksei tähän lappuun voi kirjoittaa tilattuja töitä vaan on vain varaosat lueteltuna ja työjaksot ja asentajan nimi.
 
Jatketaan nyt vielä tätä "ohi aiheen" keskustelua.
Minä teetin Tampereen R.M Heinolla tässä kuussa 10 tkm. huollon ja  sain  ihan  pyytämättä  sellaisen  BMW:n  huoltolomakkeen  johon oli rastitettu ne kohdat jotka oli tehty . Lomakkeeseessa oli myös  asentajan allekirjoitus ja liikkeen leima ja luonnollisesti pyörän tiedot , kilometrit ym.


Tämän lisäksi  tietysti lasku/kuitti erittelyineen josta selvisi minkälaisen huollon asiakas oli tilannut ja mitä oli asiakkaalle kerrottu kustannusarvioksi .
 
Sitten niissä servojarruissa taitaa olla vielä ne pikkusuodattimet,joita ei huolloissa putsata.
Mä en kyllä edelleenkään tykkää siitä ABSSERVOJARRUSYSTEEMISTÄ.
Paras hoito todella on kiusata sitä ABSINyksikköä kunnolla,et ei jumitu,eli jarruttaa kunnolla usein kovasti.
nixweiss.gif

Mut,summasummarum.Itse ottaisin kyselijän tapauksessa kyllä vakio 1200Gessun,uudemman kuin 07,ilman noita servoja ja orkkislaukuilla,pilaavat vähiten ulkonäköä ja ovat aika käytännölliset.
Ellei nyt sit juuri tarvitse sitä Adventuren mammuttitankkia.
062802jumpie_prv.gif

On se vaan mukavampi ja parempi ajaa verrattuna 1150,kevyempi hallita,itseropaajalle 1150 parempi vaihtoehto ja halvempi ja käytettyä sälää hyvin tarjolla
 
Sitten niissä servojarruissa taitaa olla vielä ne pikkusuodattimet,joita ei huolloissa putsata.
Mä en kyllä edelleenkään tykkää siitä ABSSERVOJARRUSYSTEEMISTÄ.
Paras hoito todella on kiusata sitä ABSINyksikköä kunnolla,et ei jumitu,eli jarruttaa kunnolla usein kovasti.
nixweiss.gif

Mut,summasummarum.Itse ottaisin kyselijän tapauksessa kyllä vakio 1200Gessun,uudemman kuin 07,ilman noita servoja ja orkkislaukuilla,pilaavat vähiten ulkonäköä ja ovat aika käytännölliset.
Ellei nyt sit juuri tarvitse sitä  Adventuren mammuttitankkia.
062802jumpie_prv.gif

On se vaan mukavampi ja parempi ajaa verrattuna 1150,kevyempi hallita,itseropaajalle 1150 parempi vaihtoehto ja halvempi ja käytettyä sälää hyvin tarjolla
Kaikesta muusta suuriapiirtein samaa mieltä paitsi sivulaukuista - päältäladattava sen laukun olla pitää. Orkkis-varion ulkonäkö voi olla plussaa mutta käytännölliseksi ei hyvällä tahdollakaan voi kehua, vallankin vasen laukku levitettynäkin pieni ja surkea pakattava pyörän ollessa sivutuella.
 
1150gsa on tallissa ja pari kertaa on tullut ajettua 1200 gsa:ta ja vakio gs:ää.

Subjektiiviset mielipiteeni:
-1150 on suomenhevonen, 1200 lämminverinen (ei nyt ravuri kuitenkaan).
-Molemmat on niin painavia, ettei kilo sinne tai tänne tunnu.
wink.gif

-1150:ssä on vähemmän muovia, jos se jollekin jotain merkitsee.
-1150 perän momenttituki on ikävässä paikassa, jos oikein kivikossa ajelee. 1200sessa se on fiksummin kardaanin yläpuolella.
-servot on v-mäinen ilmata, mutta onnistuu ohjeita noudattaen.
-1150gsa:n orkkisalulaukut telineineen on lujaa tekoa.

Näillä perustein ei ole tarvetta päivittää 1150:stä uudempaan - toistaiseksi.
 
Servojarruissa yleisin murhe on pumpun toimimattomuus. Siihen ei vaikuta nesteiden vaihto. Silti nesteet tulisi vaihtaa huolto-ohjeen mukaan joka vuosi jarrupiiriin ja joka toinen vuosi ohjauspiiriin. Oikein vaihdettaessa ei tarvita mitään monimutkaisia ilmauksia,sihän on ilmaton koko ajan eli yhtä helppo kuin vanhoissa ABSeissa paitse kaksi säiliötä enemmän.
Paljon käytettyna sähkömoottori alkaa temppuilemaan (kuluu) ja vaatii korjausta,(ei ohjeen mukainen) Pumppu ei lähde käyntiin, vaikka ohjaus ok.

Tämä ylimääräinen jarruttelu ie paljon auta koska kahvasta molemmat, etu- ja kakapää, jarruttaa aina, toisin kuin vanhassa.
Voi sitä silti harrastaa.
 
Sitten niissä servojarruissa taitaa olla vielä ne pikkusuodattimet,joita ei huolloissa putsata.
Kaikissa laadukkaissa hydraulikomponenteiisa joissa on luisteja, vettiilejä ym, on sisäiset suodattimet joilla taataan laitteen toimivuus. Ne on mitoitettu siten että oikealla huollolla niiden korjausjakso on laitteen korjausjakso. BMW ei ole mitenkään poikkeava tässä asiassa. Suodattimien käyttöikä on koko laitteen käyttöikä tässä tapauksessa.
Puhtaus on kaiken A ja O toki suodattimet voi puhdistaa esim. ultraäänellä tarvittasa jos huolto on ollut puutteellista tai huonoa.
 
Sitten niissä servojarruissa taitaa olla vielä ne pikkusuodattimet,joita ei huolloissa putsata.
Kaikissa laadukkaissa hydraulikomponenteiisa joissa on luisteja, vettiilejä ym, on sisäiset suodattimet joilla taataan laitteen toimivuus. Ne on mitoitettu siten että oikealla huollolla niiden korjausjakso on laitteen korjausjakso. BMW ei ole mitenkään poikkeava tässä asiassa. Suodattimien käyttöikä on koko laitteen käyttöikä tässä tapauksessa.
Puhtaus on kaiken A ja O toki suodattimet voi puhdistaa esim. ultraäänellä tarvittasa jos huolto on ollut puutteellista tai huonoa.
Servojarrujen suodattimien puhdistusohje löytyy tuolta
Steptoen ohje

On ne servojarrut aika paljon työläämpi nesteenvaihdon kannalta, koska tankki pitää irrottaa, jotta pääsee ABS-yksikköön käsiksi ja ilmausnippoja on yhteensä 9 kpl, kun servottomassa on 3 kpl.
Servottomassa ei tarvitse koskea ABS-yksikköön.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Servojarruissa yleisin murhe on pumpun toimimattomuus. Siihen ei vaikuta nesteiden vaihto. Silti nesteet tulisi vaihtaa huolto-ohjeen mukaan joka vuosi jarrupiiriin ja joka toinen vuosi ohjauspiiriin. Oikein vaihdettaessa ei tarvita mitään monimutkaisia ilmauksia,sihän on ilmaton koko ajan eli yhtä helppo kuin vanhoissa ABSeissa paitse kaksi säiliötä enemmän.
Paljon käytettyna sähkömoottori alkaa temppuilemaan (kuluu) ja vaatii korjausta,(ei ohjeen mukainen) Pumppu ei lähde käyntiin, vaikka ohjaus ok.

Tämä ylimääräinen jarruttelu ie paljon auta koska kahvasta molemmat, etu- ja kakapää, jarruttaa aina, toisin kuin vanhassa.
Voi sitä silti harrastaa.
Tehtävissähän tuo Servojen nestevaihto on kotikonsteinkin, mutta onhan se *paljon* työläämpää kuin perinnejarrujen - tai edes ABS2-tekniikalla varustettujen. Ei tuosta kannata vääntää.

Tuo "ylimääräinen (lukko)jarruttelu" eli ABS-toiminnon aktivointi on kyllä nestevaihtojen kanssa yleisesti pidetty yksi pitkän iän ja toiminnallisuuden säilyttämisen kivijaloista. Pannaan se pumppu venttiileineen ja logiikkoineen tekemään sitä mitä se on suunniteltu tekemään.
 
Sitten niissä servojarruissa taitaa olla vielä ne pikkusuodattimet,joita ei huolloissa putsata.
Mä en kyllä edelleenkään tykkää siitä ABSSERVOJARRUSYSTEEMISTÄ.
Paras hoito todella on kiusata sitä ABSINyksikköä kunnolla,et ei jumitu,eli jarruttaa kunnolla usein kovasti.
nixweiss.gif

Mut,summasummarum.Itse ottaisin kyselijän tapauksessa kyllä vakio 1200Gessun,uudemman kuin 07,ilman noita servoja ja orkkislaukuilla,pilaavat vähiten ulkonäköä ja ovat aika käytännölliset.
Ellei nyt sit juuri tarvitse sitä  Adventuren mammuttitankkia.
062802jumpie_prv.gif

On se vaan mukavampi ja parempi ajaa verrattuna 1150,kevyempi hallita,itseropaajalle 1150 parempi vaihtoehto ja halvempi ja käytettyä sälää hyvin tarjolla
Itse ottaisin kyselijän tapauksessa kyllä vakio 1200Gessun,uudemman kuin 07,ilman noita servoja ja orkkislaukuilla,pilaavat vähiten ulkonäköä ja ovat aika käytännölliset.

Alkaen -07 (12GS) malleissa tuota sähköservoahan ei enää ole. Pikemmin kuin servo, heikkokuntoiset akut ovat aiheuttaneet ongelmia. Heikkona hetkenä möin 1150gs:n ja ostin uudemman
mallisen 12gs:n. Nyttemmin olen korjannut tekemäni "virheen".
 
Servojarruissa yleisin murhe on pumpun toimimattomuus. Siihen ei vaikuta nesteiden vaihto. Silti nesteet tulisi vaihtaa huolto-ohjeen mukaan joka vuosi jarrupiiriin ja joka toinen vuosi ohjauspiiriin. Oikein vaihdettaessa ei tarvita mitään monimutkaisia ilmauksia,sihän on ilmaton koko ajan eli yhtä helppo kuin vanhoissa ABSeissa paitse kaksi säiliötä enemmän.
Paljon käytettyna sähkömoottori alkaa temppuilemaan (kuluu) ja vaatii korjausta,(ei ohjeen mukainen) Pumppu ei lähde käyntiin, vaikka ohjaus ok.

Tämä ylimääräinen jarruttelu ie paljon auta koska kahvasta molemmat, etu- ja kakapää, jarruttaa aina, toisin kuin vanhassa.
Voi sitä silti harrastaa.
Tehtävissähän tuo Servojen nestevaihto on kotikonsteinkin, mutta onhan se *paljon* työläämpää kuin perinnejarrujen - tai edes ABS2-tekniikalla varustettujen. Ei tuosta kannata vääntää.

Tuo "ylimääräinen (lukko)jarruttelu" eli ABS-toiminnon aktivointi on kyllä nestevaihtojen kanssa yleisesti pidetty yksi pitkän iän ja toiminnallisuuden säilyttämisen kivijaloista. Pannaan se pumppu venttiileineen ja logiikkoineen tekemään sitä mitä se on suunniteltu tekemään.
Niin, ei kai se pumppu juuri kulu, jos ei jarruttelekaan pyöriä "lukkoon".
Ja porukat ei yleensä jarruttele pyöriä "lukkoon".

Se pumppu kai uinahtaa siihen toimimattomuuteensa eli vaseliinit paakkuuntuu jne., kun se ei saa mitään tekemistä moneen kuukauteen, jos siihen kerran tulee jotain vikaa joojoon mukaan.

Nesteenvaihdot kahden vuoden välein ja "lukkojarrutuksia" kerran viikossa niin homma pelaa maailman tappiin asti.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Servojarruissa yleisin murhe on pumpun toimimattomuus. Siihen ei vaikuta nesteiden vaihto. Silti nesteet tulisi vaihtaa huolto-ohjeen mukaan joka vuosi jarrupiiriin ja joka toinen vuosi ohjauspiiriin. Oikein vaihdettaessa ei tarvita mitään monimutkaisia ilmauksia,sihän on ilmaton koko ajan eli yhtä helppo kuin vanhoissa ABSeissa paitse kaksi säiliötä enemmän.
Paljon käytettyna sähkömoottori alkaa temppuilemaan (kuluu) ja vaatii korjausta,(ei ohjeen mukainen) Pumppu ei lähde käyntiin, vaikka ohjaus ok.

Tämä ylimääräinen jarruttelu ie paljon auta koska kahvasta molemmat, etu- ja kakapää, jarruttaa aina, toisin kuin vanhassa.
Voi sitä silti harrastaa.
Tehtävissähän tuo Servojen nestevaihto on kotikonsteinkin, mutta onhan se *paljon* työläämpää kuin perinnejarrujen - tai edes ABS2-tekniikalla varustettujen. Ei tuosta kannata vääntää.

Tuo "ylimääräinen (lukko)jarruttelu" eli ABS-toiminnon aktivointi on kyllä nestevaihtojen kanssa yleisesti pidetty yksi pitkän iän ja toiminnallisuuden säilyttämisen kivijaloista. Pannaan se pumppu venttiileineen ja logiikkoineen tekemään sitä mitä se on suunniteltu tekemään.
Niin, ei kai se pumppu juuri kulu, jos ei jarruttelekaan pyöriä "lukkoon".
Ja porukat ei yleensä jarruttele pyöriä "lukkoon".

Se pumppu kai uinahtaa siihen toimimattomuuteensa eli vaseliinit paakkuuntuu jne., kun se ei saa mitään tekemistä moneen kuukauteen, jos siihen kerran tulee jotain vikaa joojoon mukaan.

Nesteenvaihdot kahden vuoden välein ja "lukkojarrutuksia" kerran viikossa niin homma pelaa maailman tappiin asti.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
No kyllä joka viikko ainakin ABS:it paukutti kesällä ja nyt talvellahan se nakuttaa vähän väliä .
Se sähkämoottori hyrähtää käyntiin vaikkei lukkoon jarrutakkaan sillä valotkin himmenee aina jarruttaessa.
 
No kyllä joka viikko ainakin ABS:it paukutti kesällä ja nyt talvellahan se nakuttaa vähän väliä .
Se sähkämoottori hyrähtää käyntiin vaikkei lukkoon jarrutakkaan sillä valotkin himmenee aina  jarruttaessa.
Ai niinhän se pumppu taitaa tehdä, kun se on servopumppu eikä  ABS-pumppu.

No olinpas taas ajattelematon.
withstupid.gif

Anteeksi

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Back
Ylös