• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GS adventure?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aesko1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

aesko1

New member
Tervehdys
Olen hankkimassa isoa adventure gessua ja mietin että onko tuo viimeisin, yläpuolisilla nokka-akseleilla varustettu varmasti se paras vaihtoehto? Vai olisiko sittenkin esim. -08 versio turvallisempi ostos? Enkä nyt puhu tästä uusimmasta "vesikoneesta" Kuulisin mielelläni vertailuja ja kokemuksia eri vuosimalleista, välillä -07 - 13 Kiitos
 
Yläpuoliset nokat on kaikissa 1200 gessuissa, kuin myös 1100 ja 1150 malleissa. -10 tuli dohc eli twincam kannet eli tuplanokat per kansi. Samalla venttiilien säätö muuttui ruuvisäätöisestä ilmeisesti palasäätöiseksi. Eli -09 ja vanhempiin on venojen säätö tosi helppo tehdä itsekkin (10tkm välein, sama kuin öljynvaihtoväli). -07 tuli uudet, ilman pahamaineisia(?) servoja olevat, jarrut. Äh... En jaksa kirjottaa enempää, väsyttää :sad3:.
 
No jos GS:stä puhutaan, niin kyllä ne kaikki vuosimallit ovat turvallisia ostaa. Jopa tämä uusin vesigessu. Jokaisessa vuosimallissa ja jokaisessa yksilössä on omat asiat jotka saattavat vaikkapa hajota, siinä mielessä kahta samanlaista ei ole. Käytetyn käyttö ja huolto vaikuttaa kovasti asiaan. On melko turhaa puhua tiettyjen vuosimallien tyyppivioista, koska kaikissa on jotain. Olen kyllä kuitenkin lukenut, että -08 olisi monen asian johdosta paras vuosimalli. Mutta ken uskoo lukemaansa... Eli älä pelkää vaan osta hyvä menopeli.
 
Eiköhän se mene samoin kuin autoissakin, että mitä uudempi (samaa mallisarjaa) niin sitä parempi, jos on tuotannon aikana havaittu heikkouksia niitä korjataan uusiin malleihin. Mallin uudistuessa kokonaan riski saada "betatestaajan" versio ensimmäisenä vuotena on suurempi.

Sitäpaitsi, GSA ei ole vielä uudistunut, GS on. Eli tämänvuotiset on viimeisiä, vanhan tekniikan Adventure malleja, eikös?
 
No nyt tähän kuuluisi jonkun servojarrullisen omistajan kommentti. Itse olen kuullut, että servo-ongelma ei ole useammin esiintyvä kuin esim. peräongelma. Ja ei se aina tuotannossa mene sillä tavalla, että uudempi on parempi/kestävämpi. Tehtaalla on niin monta rajoitusta tuotannon ja kustannusten suhteen. Esimerkiksi juuri tuo peräjuttu olisi voitu ratkaista jo pitkän aikaa sitten, mutta niin niitä on mennyt uudemmistakin. Enemmänkin itse valitsisin kilometrien ja varusteiden suhteen pyörän, kun käytettyä katselen. Monet Turhatekin varusteet maksavat mansikoita ostettaessa, mutta myynnissä niille ei voi laittaa samaa hintaa. Laukkusarjat saattavat olla 1500€, mutta jos sen laitat myyntihintaan till, niin ei mene kaupaksi. Ei ole harvinaista, että bemarissa on varusteita 1000-3000 euron edestä. Eli vanhempi, hieman enemmänkin ajettu (puhutaan vaikka 30-50tkm haarukassa) hyvin varusteltuna saattaa olla parempi kuin vastakohtansa.
 
No nyt tähän kuuluisi jonkun servojarrullisen omistajan kommentti. Itse olen kuullut, että servo-ongelma ei ole useammin esiintyvä kuin esim. peräongelma. Ja ei se aina tuotannossa mene sillä tavalla, että uudempi on parempi/kestävämpi. Tehtaalla on niin monta rajoitusta tuotannon ja kustannusten suhteen. Esimerkiksi juuri tuo peräjuttu olisi voitu ratkaista jo pitkän aikaa sitten, mutta niin niitä on mennyt uudemmistakin. Enemmänkin itse valitsisin kilometrien ja varusteiden suhteen pyörän, kun käytettyä katselen. Monet Turhatekin varusteet maksavat mansikoita ostettaessa, mutta myynnissä niille ei voi laittaa samaa hintaa. Laukkusarjat saattavat olla 1500€, mutta jos sen laitat myyntihintaan till, niin ei mene kaupaksi. Ei ole harvinaista, että bemarissa on varusteita 1000-3000 euron edestä. Eli vanhempi, hieman enemmänkin ajettu (puhutaan vaikka 30-50tkm haarukassa) hyvin varusteltuna saattaa olla parempi kuin vastakohtansa.

No kun servojarrullisen kommenttia haetaan, niin kyllä tuollainen OLI. Ja MENI kun meinasi henki lähteä noiden takia. Ei se Bemarikaan noita olisi vaihtanut jos olisi ollut vain huoleton ja hyvin toimiva. Hyvin ja oikein toimiessaan erinomainen vekotin mutta jarrujen kanssa ei viitsi hirveästi riskejä ottaa.
 
Oliko noissa servojarruissa muuta ongelmaa kuin se, että jos siis jos sähköt katoaa, katoaa myös jarrut?

GS:ssähän on myös se jarruongelma, että on ABS vakiona ja poiskytkentä hankala (muistaakseni, itsellä oli GSA 1150 ilman abseja), joten soralla ei pysää eikä liiraa. Ainakaan alamäessä tms.
 
Absien poiskytkentä on niinkin hankalaa että pyörä seisahduksiin ja pitää abs-namikkaa hetken painettuna. Ei tarvitse edes sammuttaa.
 
Minulla on ollut molemmat servojarrulliset RT:t, 1150 -03 ja 1200 -05. Molemmissa oli ABS-ongelmia.
Tuo vanhempi oli jopa vaarallinen kun absit hävisi. Jarrutustehoja jäi vain noin kolmannes.
Uudempi säilytti jarrutustehonsa täysin mutta abs-nypytys puuttui. Tähän vaihdettiin uusi ABS-yksikkö, joka maksoi maltaita. Pyörä on nyt myynnissä, ohessa linkki, suosittelen (abs:lla takuuta jäljellä) :orgmp:
http://www.nettimoto.com/bmw/r/1502644#yritys=jyvasmarine
 
Absien poiskytkentä on niinkin hankalaa että pyörä seisahduksiin ja pitää abs-namikkaa hetken painettuna. Ei tarvitse edes sammuttaa.

Onhan toi nyt aika paha rasti, kun pitää pysätäkin.

Ja tulikin mieleen, että jos/kun se Showan takaiskari laskee alleen, ei kannata tilata Mototripistä uutta samanlaista tilalle, kun merkkikohtainen valmiiksi säädetty Öhlins on 400€ halvempi.
 
Ok Kiitos lukuisista vastauksista. Enköhän laita 2010 tai sitä uudemman pelin. Uskoakseni tulen olemaan tyytyväinen kyseiseen laitteeseen. On kai varsin hyvä matkapyöräksi.
 
Minulla on ollut molemmat servojarrulliset RT:t, 1150 -03 ja 1200 -05. Molemmissa oli ABS-ongelmia.
Tuo vanhempi oli jopa vaarallinen kun absit hävisi. Jarrutustehoja jäi vain noin kolmannes.
Uudempi säilytti jarrutustehonsa täysin mutta abs-nypytys puuttui. Tähän vaihdettiin uusi ABS-yksikkö, joka maksoi maltaita. Pyörä on nyt myynnissä, ohessa linkki, suosittelen (abs:lla takuuta jäljellä) :orgmp:
http://www.nettimoto.com/bmw/r/1502644#yritys=jyvasmarine

Aina välillä bemaria prätkäksi harkinneena niin mitä tarkoittaa bermarissa tuo maltaita maksaminen? Prätkien kanssa olen päässyt vähällä, harrasteautosta meni kytkin pahassa paikassa ja kunnollinen remontti maksoi 1100e, mun mielestä kohtuuhintainen. Vaimon autosta porsi viime talvena oikeastaan samalla kerralla kaksoismassa ja perän haldex -pumppu. Silloin maksoi maltaita, tingattuna 3050e
 
Aina välillä bemaria prätkäksi harkinneena niin mitä tarkoittaa bermarissa tuo maltaita maksaminen? Prätkien kanssa olen päässyt vähällä, harrasteautosta meni kytkin pahassa paikassa ja kunnollinen remontti maksoi 1100e, mun mielestä kohtuuhintainen. Vaimon autosta porsi viime talvena oikeastaan samalla kerralla kaksoismassa ja perän haldex -pumppu. Silloin maksoi maltaita, tingattuna 3050e
ABS yksikkö maksaa R1150 integraaliin noin 2000.- euroa. Voi sitä yrittää korjatakin, mutta BMW huolto sitä ei tee.
Tuolla juttua korjaamisesta, linkki

Pekka
:O:O:O
 
Tervehdys
Olen hankkimassa isoa adventure gessua ja mietin että onko tuo viimeisin, yläpuolisilla nokka-akseleilla varustettu varmasti se paras vaihtoehto? Vai olisiko sittenkin esim. -08 versio turvallisempi ostos? Enkä nyt puhu tästä uusimmasta "vesikoneesta" Kuulisin mielelläni vertailuja ja kokemuksia eri vuosimalleista, välillä -07 - 13 Kiitos

Kokemuksia kun kysyt niin tässä ole hyvä:

2 kesää on tullut ajeltua -09 mallisella R 1200 gessulla ja
kilometrejä siihen on itse tullut ajettua runsas 20 tkm.

Ennen hankintaa vähän pelotti tuo runsas elktroniikkamäärä
ESA , ASC , RDC ym. mutta ainakin toistaiseksi kaikki on sujunut täysin
ongelmitta. Normaalit huollot , renkaita , yksi öljytäydennys vaihtovälillä , siinä kaikki.

Ajo on ollut yksin ajoa mutkateistä ja sorateistä (tapeilla seisten) nauttien.
22.000 km keskikulutus 5,2 l/100 km , keskinopeus 71,6 km/h .

Nelisylinterisien katupyörien jälkeen kaksisylinterinen boxer gessu tuntuu
niin erilaiselta pyörältä että siihen tottuminen ja tavoille pääseminen
vie ehkä tavanomaista pidempään. Mutta kun sen kanssa pääsee sinuiksi
niin sitä paremmalta se tuntuu mitä enemmän sillä ajaa.
Siinä boxerissa vaan on se jokin :)

Parasta gessussa on ehdottomasti monipuolisuus:
Se ei ole välttämättä paras missään yksittäisellä osa-alueella mutta se on hyvä lähes kaikessa.
Sillä voit nautiskella ratapäivillä ja mutkateillä, painaa menemään pitkin metsä-autoteitä ja kovapohjaisia polkuja , kaukomatkailla yksin tai kaksin , kaupunki ja taajama-ajokin onnistuu.

Soratielle kun nostaa ESA:lla jousituksen ylös ja lähtee ajamaan tapeilla seisten mäkistä ja mutkaista soratietä ,
luistonesto enduroasetukselle joka saliii pieniä luistoja, on muuten hieno kokemus 30 vuoden asfalttiajon jälkeen. Sitten kun soratie loppuu, jousitus alas ja matka jatkuu istuen asfaltti mutkateistä nauttien. On muuten kaksi täysin eri "maailmaa" ja mikä parasta, kaikki tämä onnistuu yhdellä pyörällä.

Seuraavaan gessuunkin haluan ESA:n ja ASC:n mutta varmasti mainiosti ilmankin tulee toimeen.

Ei muuta kuin gessua hankkimaan ja valitseset itsellesi mieluisimman vaihtoehdon.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata niin tiukasti tuijottaa vuosimallia tai ajomäärää, kunhan löytyy itselle sopiva ja sopivilla varusteilla.
Omasta mielestä mitä vähemmän elektroniikkaa, sitä parempi. Kummassakaan gessussa ei ole edes abseja, toisessa ei edes ruiskua.
 
2010 mallissa pitäisi olla perän kummatkin laakerit öljykylvyssä, sanoi huoltomies, kun käytin omaani 50 tkm huollossa. Itse tykkään vaan ajaa erilaisilla teillä prätkällä. Siihen GSA on oiva kapine.
 
2010 mallissa pitäisi olla perän kummatkin laakerit öljykylvyssä, sanoi huoltomies, kun käytin omaani 50 tkm huollossa. Itse tykkään vaan ajaa erilaisilla teillä prätkällä. Siihen GSA on oiva kapine.

Se huoltomies ei sitten ollut tehtäviensä tasalla. Sama perä löytyy 2008->2013 Adventureista: http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/PartsSearch.aspx?&searchtype=partnumber&parts=33 11 7 726 889 ja kyllä siellä se isompi päälaakeri on ihan omassa kestovoitelussaan.
 
Back
Ylös