GS500F 2005 bensahana

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kähis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kähis

New member
Luin parikin ketjua tuosta Suzukin (pahamaineisesta?) alipainehanasta, tosin isommista GSX:stä. Pyörä käy hyvin PRI-asennossa, mutta ei lähde käyntiin ON-asennossa, jos on seisonut vähän aikaa. Olisko alipaineet hukassa? Käsittääkseni kaasarin alipaine "vetää" tuon hanan auki. Voiko tuosta hanasta mennä jotain mekaanisesti rikki? Mittarissa noin 44tkm.

En ole hanaa katsonut enkä letkuja tarkistanut vielä. Pyörällä oston jälkeen ajettu joku 400km ja hyvin se muuten käy, ehkä tyhjäkäynnillä vähän "poksahtaa" välillä, kuin jäis sydämmenlyönti joskus väliin. Ajossa ei mitään ongelmia, kulkee hyvin.
 
Mekaanisesti rikki voi mennä se kumikalvo, jonka toiselta puolelta alipaine vetää auki, ja toisella puolella on kara ja o-rengas (yleensä) joka siis liikkuu tuon kalvon avulla, ja avaa bensantulon. Joissakin tapauksissa/hanoissa tuon kalvon hajoaminen saattaa myös päästää bensat sitä alipaineletkua pitkin (yleensä) kolmoskaasariin, jolloin pytty käy liian rikkaalla. Tuon karan o-rengas saattaa hajota, jolloin hana ei enää sulkeudu, vaan valuttaa bensaa kaasareille (voivat tulvia), vaikka kone ei olisi käynnissä. Ja kalvon/alipaineletkun vuodot taas vetävät sen kolmosen laihalle, kun pääsee imemään ylimääräistä ilmaa.
Jotkut tiivisteethän noissa on kannen alla ja o-rengas siinä hanan akselilla. Nämäkin vanhemmiten saattavat hapertua, jolloin hana vuotaa ulospäin.
Nämä eivät ole mitän Suzuki-spesifisejä ongelmia, jokaisen merkin automaattihanoissa samat viat.
 
Kiitos selkeästä vastauksesta. Kattelen tarkemmin, kunhan pyörä tulee paikalle (tyttären pyörä).

Käsittääkseni PRIllä ajaminen ei nyt kovin vaarallista ole, vaikka manuaali tekee siitä melkein maailmanlopun:

1ChTuuF.jpg
 
No toihan on ihan asiallinen varoitus! Joku kaunis kerta sen unohtaa kuitenkin kääntää ON tai RES -asentoon pysäköidessään, ja kun riittävän huono säkä käy, niin kaasareiden neulaventtiilit ei pidä, ja sulla valuu se tankillinen joko öljytilaan, taikka sitten toiseen sylinteriin luoden nestelukon. Startin painallus, ja kiertokanki solmussa.
Ei tuohon ole syyttä suotta automaattihanaa laitettu.
 
Niin ongelma on vaan että tuo ei nyt varmaan toimi, kun ei kuulemma lähde käyntiin jos on ON-asennossa. Edellinen omistaja sanoi muistaakseni aina ajaneensa PRI-asennolla, eikä ollut edes kokeillut RES-asentoa. Pitää varmaan ottaa bensaletju irti ja imaista sitä pumpulla ja kattoa tuleeko sieltä mitään missään muussa asennossa kuin PRI.

RES ja ON on varmaankin yksi ja sama, mutta ON on "korkeammalla" tuolla tankissa.
 
No tuohon ei liene kuin yksi/kaksi ratkaisua. Joko korjaussarja tai uusi hana, turha kaivaa vaikeuksia.

Olet kyllä ihan oikeassa, ei pyörää saisi ajaa siten "että se nyt toimii" ja siten kun on ohjeistettu.

Pyörä tuli talliin illalla joten tehtiin testi (se tuli siis ajamalla PRI-asennossa). Pyysin tyttöä laittaamaan sen ON-asentoon ja hyvinhän tuo kävi ja kävi vielä ajamassa pienen lenkin. Mutta tehdään tänään aamulla uusi testi, kokeillaan käynnistystä tolla ON-asennolla.

Onkos tohon hanaan saatavilla joku korjaussarja tosiaan?
 
Olet kyllä ihan oikeassa, ei pyörää saisi ajaa siten "että se nyt toimii" ja siten kun on ohjeistettu.

Pyörä tuli talliin illalla joten tehtiin testi (se tuli siis ajamalla PRI-asennossa). Pyysin tyttöä laittaamaan sen ON-asentoon ja hyvinhän tuo kävi ja kävi vielä ajamassa pienen lenkin. Mutta tehdään tänään aamulla uusi testi, kokeillaan käynnistystä tolla ON-asennolla.

Onkos tohon hanaan saatavilla joku korjaussarja tosiaan?

https://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS500F-2004-2009-Fuel-Gas-Petcock-Repair-Kit-GS-500F-/382903555718

Mut jos se kerran käy ja kukkuu eikä vuoda niin tuskin tossa muuta vikaa on kuin hätäinen käyttäjä. Kuinka pitkän seisotuksen jälkeen toi "jättää käynnistymättä"?
 
https://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS500F-2004-2009-Fuel-Gas-Petcock-Repair-Kit-GS-500F-/382903555718

Mut jos se kerran käy ja kukkuu eikä vuoda niin tuskin tossa muuta vikaa on kuin hätäinen käyttäjä. Kuinka pitkän seisotuksen jälkeen toi "jättää käynnistymättä"?

Kokeillaan tänään, miten skulaa kun on ollut yön yli. Ja tosiaan tämä käyntäntö tuli edelliseltä omistajalta joka oli kiertänyt Norjassa asti. Sanoi että PRIllä mennään (ja minä ymmärsin silloin että PRI on primary, ei primetys).

Ei ole paha tuo korjaussarjan hinta edes jenkkilästä lähetettynä. Ihme ettei lähempää näyttänyt löytyvän.
 
Kokeillaan tänään, miten skulaa kun on ollut yön yli. Ja tosiaan tämä käyntäntö tuli edelliseltä omistajalta joka oli kiertänyt Norjassa asti. Sanoi että PRIllä mennään (ja minä ymmärsin silloin että PRI on primary, ei primetys).

Ei ole paha tuo korjaussarjan hinta edes jenkkilästä lähetettynä. Ihme ettei lähempää näyttänyt löytyvän.

PRI ja toimiva ON on teknisesti sama asia ajaessa. Siinä voi tulla ongelma jos jättää PRI-asentoon pitemmäksi aikaa seisomaan, voi valua bensat öljyjen sekaan kun on pelkästään uimurien ja neulaventtiilin varassa.
 
Ei ole paha tuo korjaussarjan hinta edes jenkkilästä lähetettynä. Ihme ettei lähempää näyttänyt löytyvän.

Kyllä toi varmaan lähempääkin löytyy, toi nyt oli eka mikä pikaisella haulla löytyi.

Stormillahan näitä sarjoja ennen oli, nyt myyvät jotain tarvikehanoja, merkki siitä, että näpertelynhalu/kyky motoristeilla vähenemässä?
 
PRI ja toimiva ON on teknisesti sama asia ajaessa. Siinä voi tulla ongelma jos jättää PRI-asentoon pitemmäksi aikaa seisomaan, voi valua bensat öljyjen sekaan kun on pelkästään uimurien ja neulaventtiilin varassa.

No ei ihan näin! Toimiva RES ja PRI on sama asia, PRI:llä katoaa varatankkitoiminnallisuus, kun gaso on loppu, se on loppu.:grin:
 
Kävin just kokeilemassa yön yli-käynnistystä. Kylmällä koneella hana asennossa ON (oli ollut siinä eilisestä lähtien), ryyppy ja käyntiin 0.5sekunnissa, ihan kuin palmun alta. Tältä osin tuntuis siis että tuo hana tosiaan toimii niinkuin pitää.
 
Kävin just kokeilemassa yön yli-käynnistystä. Kylmällä koneella hana asennossa ON (oli ollut siinä eilisestä lähtien), ryyppy ja käyntiin 0.5sekunnissa, ihan kuin palmun alta. Tältä osin tuntuis siis että tuo hana tosiaan toimii niinkuin pitää.

Joo. Parin viikon seisotuksen jälkeen voi joutuu vähän pidempään sahaamaan, jos kaasarit on haihtuneet vähän tyhjemmiksi. Silloin tietysti toi PRI nopeuttaa käynnistystä (kuten myös talven jälkeen).

Ihmeellistä luuloa ja mystifiointia liittyy näihin alipainehanoihin.:p Kuten myös kakstahtisen tuoreöljyvoiteluun.
 
Joo. Parin viikon seisotuksen jälkeen voi joutuu vähän pidempään sahaamaan, jos kaasarit on haihtuneet vähän tyhjemmiksi. Silloin tietysti toi PRI nopeuttaa käynnistystä (kuten myös talven jälkeen).

Ihmeellistä luuloa ja mystifiointia liittyy näihin alipainehanoihin.:p Kuten myös kakstahtisen tuoreöljyvoiteluun.

Tilannetietoa, toiminut hyvin, eilen oli tyttö lähtenyt ajamaan ja motarilla oli sammunut. Oli heti heittänyt PRIlle ja lähtenyt sen jälkeen heti käyntiin (en vielä tiedä oliko vauhdissa, käsittääkseni kyllä). On tänään ajellut töihin ja pistin kyssärin josko ajoi ONnilla.

EDIT: OK oli lähtenyt ONnilla ja vähän ajan päästä alkanut köhimään. Vaihtanut PRIlle jonka jälkeen ajanut töihin ja toiminut normaalisti. Olisko siellä alipaineletkussa reikä tai se kalvo rikki? Näissähän ei ole kai omaa bensafiltteriä ja toisaalta se ei voi olla syynä kun PRIllä tulee tavaraa.
Mietin että jos lähtee käyntiin ONnilla ja ajaa PRIllä, sen jälkeen ONnille, niin sehän on vähän kuin "hana off, ajossa on ja ajon jälkeen off"? Vähän kuin manuaalinen hana :D
 
Viimeksi muokattu:
Joo, vähän kuin manuaalinen.:D Paitsi että jos se alipainekavo vuotaa niin ettei auo, niin mahdollista, että saa letkun läpi liikaa ilmaa, taikka sitten ylimääräistä bensaa sille pytylle jonne se alipaineletku menee.

Sihti löytyy sieltä tankin sisältä siitä tornista josta bensa otetaan, ja mahdollisesti myös sietä neulaventtiilien luota. Mä en ole koskaan mitään ylimääräisiä laittanut.
 
Joo, vähän kuin manuaalinen.:D Paitsi että jos se alipainekavo vuotaa niin ettei auo, niin mahdollista, että saa letkun läpi liikaa ilmaa, taikka sitten ylimääräistä bensaa sille pytylle jonne se alipaineletku menee.

Sihti löytyy sieltä tankin sisältä siitä tornista josta bensa otetaan, ja mahdollisesti myös sietä neulaventtiilien luota. Mä en ole koskaan mitään ylimääräisiä laittanut.

Päätelmä oli että jos sihti olis tukossa, ei PRI myöskään toimis :;):

Otan jossain vaiheessa alipaineletkut tarkasteluun, eipä tuossa voi olla muuta kuin kalvo rikki tai letkussa reikä.

Mutta kuten sanottu, kuin manuaalinen :right: Toisaalta estää juurikin sen ylitäytön, minkä PRI-päälläolo kone sammuksissa voisi joskus aiheuttaa.
 
No ei ihan näin! Toimiva RES ja PRI on sama asia, PRI:llä katoaa varatankkitoiminnallisuus, kun gaso on loppu, se on loppu.:grin:

ON- ja RES- toimivat alipainehanana, RES-asennossa on se tankin sisällä oleva putki lyhyempi eli ottaa alemmasta bensamäärästä kuin ON-asento. PRI-asennossa bensa pääsee valumaan tankista vaikka moottori ei kävisikään, sillä saa esim. tyhjentyneet kohokammiot täytettyä ennen käynnistystä.
 
ON- ja RES- toimivat alipainehanana, RES-asennossa on se tankin sisällä oleva putki lyhyempi eli ottaa alemmasta bensamäärästä kuin ON-asento. PRI-asennossa bensa pääsee valumaan tankista vaikka moottori ei kävisikään, sillä saa esim. tyhjentyneet kohokammiot täytettyä ennen käynnistystä.

Alkuperäinen kirjoittaja
PRI ja toimiva ON on teknisesti sama asia ajaessa.
, joka tietysti on vähemmän totta kuin tuo mun kirjoitus! PRI:llä saa tankin ajettua huomaamattaan yhtä tyhjäksi kuin pitämällä alipainehanan koko ajan RES-asennossa.
Tämä nyt lienee hiusten halkomista, kun tavoitteena on käyttää rikkinäistä hanaa manuaalisena, "sulkea" bensan tulo kääntämällä hana ON-asentoon.
 
Itse asiassa tuo yo. keskustelu herätti uuden kysymyksen, lähinnä kommentista "ON ja RES toimii alipaineella". Kysymys kuuluukin, ottaako RES bensan "samasta" tasosta kuin PRI? "PRI:llä saa tankin ajettua huomaamattaan yhtä tyhjäksi kuin pitämällä alipainehanan koko ajan RES-asennossa.".

Eli ei tuo ihan hyvä asento sitten ole tulevaisuudessa, jos ajaa PRI-asennolla kun motti on käynnissä ja gaso loppuu -> RES on ihan yhtä tyhjä!
 
Back
Ylös