"Vanha hyvä keksintö" josta monella on hieman erilainen, mutta silti järkevästi perusteltu mielipide

.
Jos nyt ylipäänsä puhutaan naku/pystypyörästä, niin "tuulta päin" on vaan asia joka pitää
lähtökohtaisesti hyväksyä.
Varsin pienillä asioilla on usein kuitenkin yllättävän suuri vaikutus siihen miten ajoviima kurittaa
kuskia 100+ nopeuksissa.
Käytetyn stongan korkeus/leveys ja sitä kautta pienikin perusasennon muutos kertautuu
nakupelissä aika hyvin.... suuntaan ja toiseen.
Samoin jo pienelläkin ilmanohjainkäikäleellä on merkitystä.
Käytännön esimerkkinä vaikka GSX 1400 / B-King .
Ei Kinkyä Bussiin sekoita sokeakaan

, mutta Kinky menee isoa baanaa aika lailla samoilla
"vastuksilla" hyvinkin 30-40 kmh reippaammin kuin 1400:n.
Se alkaa ilma kuitenkin tihenemään kummasti kun perusvauhti nousee 120-130 luokasta
tuonne 150-160.... todellista, joten tuossa ne "pienetkin erot" vaikuttavat jo havaittavasti.
Voima ja vääntö onkin sitten oma hauska lajinsa.
Totta Mooses... sitä joko on, tai sitten ei, mutta miten se tuntuu konkretisoituvan onkin
usein jo kimurantimpi juttu.
1340R86 tuolla kiteyttikin asian osuvasti.
1400:n tuuppaa aivan
aavistuksen paremmin "putkivirinä säädöissään" tyhjiltä karvan yli 2000 rpm
paikkeille.
Siitä mennään vastaavan Kinkyn/Bussin kanssa kyllä ihan käsi kädessä 6500+ kohdille jossa
1400:n putoaa sitten kyydistä ja huolella. Siitä kohtaa alkaa Kinky ja Bussi olemaan "pulssilla"......
ja homma on RRRRRRROCK!

.
Että aika lailla näin.... vaikka se 1400:n käteen tuntuisikin alarekisterissä jotenkin tymäkämmältä.
1400:n onkin laite, jossa pitäisi ehdottomasti olla Akran kokoränni + Stage 1 kepit ja säädöt kohdillaan.
Alarekisteri ei kärsi, mutta ylhäältä se ei enää kyykkää kesken lennon vaan piirtää vielä
nousujohteisesti juuri sopivan matkaa. Tuosta ei sitten luokkaa 130 rwhp pyörän
tehontuotto paljoa enää parane paperilla tai käytännössä. Eli on kaunista katseltavaa ja hienoa käyttää.
Yksi varsin tuskallinen rasti tuon 1400:n kanssa kyllä on. Nimittäin etupää ja sen tuntuma.... vakiona
ja vielä progressiivisilla jousillakin..... vaikka kuinka näpertelisi.
Siitä on lähes mahdotonta saada kokonaan pois eräänlaista "keveyttä", joka ei oikein rakenna
"luottamusta" tiukempia paikkoja silmällä pitäen. Mitään erikoista tai yllättävää ei tapahdu,
mutta alkuperäisestä keulasta on todella hankala saada sitä...

kunnolla pois.
Koko keula vaihtamalla tilanne voi olla toinen, mutta itse en ole tuollaista päässyt kokeilemaan.
Kertokoon asiaa kokeilleet.
Laitteen "runko" on toki rakenteensa myötä hieman löysä jos mennään paremmalla pidolla vallattomammin.
Jos otetaan taas Kinky tuohon vertailuun, niin mielen valtaa "syvä rauha ja vakaus" hieman vallattomammassakin menossa. Ero on aivan jäätävä vaikka Kinky ei mikään ratakilpuri olekaan.
Kinkyn hieno ominaisuus on sen hyvä "perusbalanssi" möhkälemäisyydestään ja painostaan huolimatta.
Jos löytää hyväkuntoisen ja "räveltämättömän", (porttaamattoman) 1400:n, homma ei voi mennä pahasti
pieleen ja rahoille saa reilusti vastinetta ko genressä.

.
"Valmiilla paketilla" tai vastaavilla ratkaisuilla (ei ropelihattukokeiluja) turbottu ehjä pyörä on varmaan
myös parempi vaihtoehto kuin äkkipäätään tulisi ajatelleeksikaan.... jos hinta on kohdillaan.
Koeteltu ratkaisu toimii kuin junan vessa ilman murheita.
Tuollaisella pääsee helposti ja edullisesti ihan autenttiseen tunnelmaan siitä mitä
tarkoittaa "olkoon voima kanssasi".... vaikka useiden satojen tehoista ei puhuttaisikaan

.
Nojoo.... alusta ehkä alkaa avittamaan tunnelman kohoamista