• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GSX 750

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Chris

New member
Olis sopuhintaan tommonen GSX 750 vm-99 tyrkyllä vaihdossa..
Kilsoja kertynyt mittariin noin 80tkm, Ulkonäöltään vaikuttaa ihan asialliselta verrattuna noihin vastaaviin katettuihin malleihin. Onko noissa mitään ihmeellisiä "tyyppivikoja" tms. mitä olis syytä tarkemmin vilkuilla? Ylipäätänsä omistajien kokemuksia olis kiva kuulla ko. laitteesta. Tiedän, että se ei tosiaan mikään raketti ole ja se kelpaa mulle, kaikenmoisia muita pyöriä on ollu Yamaha R1:kkösestä Kotarin dukeen jne.. Toi vaan tuntus tämänhetkiseen opiskelijabudjettiin ihan järki vaihtoehdolta..

Enpä osaa varsinaiseen kysymykseen sen kummemmin vastata mutta jos tykkiä ei eti niin kyllä GSXF oiva valinta
buttrock.gif
.
Toki omat mieltymykset laitta rajoituksia mutta itse tulen hitaan GSXF:än ja vielä vanhan kanssa hienosti toimeen eli mulle ok fillari!

Tulipa käytyä koeajolla ko.laitoksella, melko lepposa vekotin.. Kaupat saattaa ensviikolla syntyä
smile_org.gif
Koeajolla koin ensikosketuksen samalla Mobilin mystisiin "taikaöljyinin" hyvin tuntu pelittävän.

Jatkan yksinpuhelua
smile_org.gif
Suzuki saapui pihaan, toistaiseksi kaikki ok. Saas nähä minkälaisia huolia tai murheita kesä tuo tullessaan..

Hyvän mopon ostit
smile_org.gif

Itse ostin gsx 750 f -90 viime kesänä ja mitään ihmeellistä vikaa ei ole esiintynyt.

Onneksi olkoon kohtalon toverille.
Itsellä lähtee kolmas kausi GSX:llä liikkeelle ja mitään ongelmia ei ole ollut.

Hieman kiinnostaisi itseäkin tuo "taikaöljy". Onko tietoa miten pitkään käytetty ko. pyörässä ja millaisella öljyn vaihto välillä.

Hieman kiinnostaisi itseäkin tuo "taikaöljy". Onko tietoa miten pitkään käytetty ko. pyörässä ja millaisella öljyn vaihto välillä.
Kas, kotipaikkakunnan joku toinenkin "inazuma" suzukilla ajeleva lukee tätä foorumia (ja on myös kirjoitustaitoinen  
biggrin.gif
)

Minkä värinen naku sinulla on että osaan pitää silmällä (musta tuplavaloilla tuunattu vaiko hopeinen taikka joku muu)

Oma laite ei ole vielä liikenteessä, vaan sopuisasti mp-kerhon tallissa odottelemassa lämpimämpiä kelejä ja hiekkojen poistoa kaduilta.

Semmonen hopeinen orkkis kunnossa oleva.
Ostaessa tuli myös mukana givin pleksi ja takalaukkutelinen, mutta otin ne pois, rumina ja tarpeettomina.

Tänä "kesänä" on jo tullut n.400km  
062802moto_prv.gif
ja huomenna (tai siis tänään) lissää jos vaan säät sallii.

Ostaessa tuli myös mukana givin pleksi ja takalaukkutelinen, mutta otin ne pois, rumina ja tarpeettomina.

062802moto_prv.gif
Minulla myös hopea, vm -98, ajettu 38000 km, muuten originaali malli mutta
- Givi takalaukkuteline
- 15W keulaöljyt 10W:n sijaan
- Etutolppia laskettu 13 mm kolmion läpi.

Aika samat ajatukset sulla näköjään noista pleksistä ja takalaukusta kun minullakin.

Omassa oli ostettaessa hirvee lumilapio pystyssä edessä, ja kypärämelu mahotonta humputusta. Kokeilin yhden kesän semmosta pienempää läppää, ja oli vähän parempi, mutta kokonaan ilman pleksiä on paras, kypärämelu tasaista suhinaa, ja pyörä on rauhallisempi maantiellä.

Takalaukun kanssa olen ajatellu toimia niin, että ajelen päasiassa ilman laukkua, ja laukun lyön kiinni vain kun välttämättä tarttee. Pelkkä teline ei juurikaan vaikuta ajotuntumaan.

Kokeilin ajaa ilman takatelinettä, enkä huomannut eroa, ja takalaukun heikentävä vaikutus ajo-ominaisuuksiin on paljon pienempi kuin pleksin.

P.S.
Ei panna pystyyn paikallista Inazuma kerhoa?  
biggrin.gif

Kiitti
smile_org.gif

Edellinen omistaja oli ennen talviseisontaa laittanu "taikaöljyt" koneeseen, ite aattelin ihan pikapuoliin valutella ne sieltä ulos ja laittaa tilalle jotain oikeeta ja kallista moottoripyöräöljyä
idea3.gif

062802moto_prv.gif
Mulla myös hopeinen vuosmalli 1999. Laukkuteline pitäs kanssa ruuvailla irti ja plexinkin sain mukana. Taitaa olla aika suosittu yhdistelmä.. Onko kukaan siistinyt peräpäätä vaikka pienemmällä kilpiteline ratkasulla?

Lisäystä vielä sen verran, että oma on -98 ja kilometrejä mittarissa n.72600.

Onko tuolla keulaöljyn vaihdolla miten suuri vaikutus? Kun varsinkin kaksi päällä tuntuu keula painuvan jarrutuksissa turhan syvälle.

Lisäystä vielä sen verran, että oma on -98 ja kilometrejä mittarissa n.72600.

Onko tuolla keulaöljyn vaihdolla miten suuri vaikutus? Kun varsinkin kaksi päällä tuntuu keula painuvan jarrutuksissa turhan syvälle.
Vaihdoin 15W öljyt (BelRay) keulaan vasta nyt talvella, joten ajokokemuksia ei vielä ole. Paikallaan kun kokeilee pumpata keulaa niin vähän kyllä tuntuu entistä jäykemmältä, mutta ajotuntuma selviää varmaan vapun alla.

Kokeilun syynä on se, että keula ottaa kuopat aika huonosti, ihan kuin pohjaisi, ja suuntavakavuus tahtoo kärsiä (en osaa sanoa 100% varmaksi onko tuo liian löysä vaiko liian jäykkä tuo keula kun tekee noin). Keulassa kun ei ole säätöjä niin ei voi oikein muuten kokeilla kun vaihtamalla jousia tai/ja öljyjä.

Edellisenä talvena vaihdetut uudet 10W keulaöljyt (Motul) ei ainakaan muuttanut käyttäytymistä mihinkään suuntaan verrattuna vanhoihin öljyihin.

Oisin kokeillut jousien vaihtoa, mutta tuohon ei tunnu saavan jousia eteen mistään, ja sitte pitäisi vielä tietää millaiset jouset sinne laittais, joten ajattelin ensin kokeilla tuota keulaöljyn viskositeetin kohotusta, ja kattoo kuinka se vaikuttaa.

Itse olen semmonen n.100kg:n massiivinen torpedo, ja ajan 99,9% ajasta yksin, joten tuskin se keula vakiona liian jäykkä minun painoisen alla ainakaan on.

Ja tuo tolppien alaspäin laskeminen tuntui rauhoittavan pyörän kulkua.

Kunhan saan pyörän liikenteeseen nii tule kokeilemaan mikä ero noissa on.

...
Nyt on pari sataa ajettu 15W öljyillä, ja tuntuu että parempi on kuin ennen, mutta ehken saisi melkein olla vieläkin tukevampi. Täytyy ajaa vielä lisää ja makustella.

Saako lisäparannusta sitten keulaöljyn viskositeettia muuttamalla, öljyn määrää lisäämällä vaiko vaihtamalla jäykemmät jouset onkin hankalammin selvitettävissä. Nyt öljyn määrä on koitettu laittaa nii lähelle valmistajan antamia määriä kuin suinkin on osattu (putki pystyssä ja kasaan painettuna, ilman jousta ja holkkiputkea, öljyn pinta 95mm putken yläreunasta). Ja jousen vapaa mitta oli kyllä yli valmistajan ilmoittaman huoltorajan 380 mm yli n 15 mm (395 mm).

Viime sunnuntaina oli täällä paikkakunnalla paikallisen Matkamotoristikerhon organisoima April Meeting tapahtuma, jossa sattumalta törmäsin ekaa kertaa 1200 kuutioiseen GSX:ään, vm -01. Näitä ei tietääkseni ole tuotu virallisen maahantuojan kautta Suomeen yhtään, ja tämäkin oli tuotu Italiasta.

Siinä omistaja sanoi itse ylitäyttäneensä keulaputkien öljyä hiukan yli valmistajan suosituksen, ja siten saaneen keulan paranemaan.

Olen vaan kuullut tuosta ylitäytöstä, että siinä on helposti se vaara, että keulan tiivisteiden elinikä lyhenee dramaattisesti.

No niin nyt olisi mopedin osto tullunna ajankohtaiseksi. Tarkoitus ois hommata tuommonen peruspyörä ja yksi hjuva vaihtoehto olisi 750 gsx vm. 98-.

Ilmeisen kestävä mopedi mitä olen netistä koittanu urkkia.

Onko millainen huollettava, venttiilien säätö välit ja onko paloilla vai ruuvailemalla säädeltävä.

Muutenkin kaikki kokemukset kyseistä laitoksesta kiinnostaa.

Hakusessa on luotettava käyttöpyörä.
Toinen vaihtoehto on hondan cb 750 vm.95-.

Tuo suzuki on vuan paremman näkönen.

No niin nyt olisi mopedin osto tullunna ajankohtaiseksi. Tarkoitus ois hommata tuommonen peruspyörä ja  yksi hjuva vaihtoehto olisi 750 gsx vm.  98-.

Ilmeisen kestävä mopedi mitä olen netistä koittanu urkkia.

Onko millainen huollettava, venttiilien säätö välit ja onko paloilla vai ruuvailemalla säädeltävä.

Muutenkin kaikki kokemukset kyseistä laitoksesta kiinnostaa.

Hakusessa on luotettava käyttöpyörä.
Toinen vaihtoehto on hondan cb 750 vm.95-.

Tuo suzuki on vuan paremman näkönen.
Huolto-ohje sanoo:

6000km välein
- öljynvaihto (+suodatin)
12000km välein
- sytytystulppien vaihto
- venttiilin välysten tarkistus
- kaasuttimien synkronointi
18000km välein
- ilmansuodattimen vaihto

Itse olen hiukan noita tulppien vaihtoa ja venavälysten tarkistusta teettänyt harvemmin kuin tuossa on sanottu.

Venttilit säädetään ruuvisädöllä

Yksinkertaista tekniikkaa, kohtuu helppo huoltaa itsekkin jos haluaa. Nokkaketju saattaa pikkasen ääntää mutta taitaa kuulua näissä asiaan.

Saako lisäparannusta sitten keulaöljyn viskositeettia muuttamalla, öljyn määrää lisäämällä vaiko vaihtamalla jäykemmät jouset onkin hankalammin selvitettävissä. Nyt öljyn määrä on koitettu laittaa nii lähelle valmistajan antamia määriä kuin suinkin on osattu (putki pystyssä ja kasaan painettuna, ilman jousta ja holkkiputkea, öljyn pinta 95mm putken yläreunasta). Ja jousen vapaa mitta oli kyllä yli valmistajan ilmoittaman huoltorajan 380 mm yli n 15 mm (395 mm).

Teetin paikallisessa putkiliikkeessä setin sopiva holkkeja (pituudet muistaakseni 5 mm:n välein) laitettavaksi etuputkeen jousen kaveriksi. Näin sain aika helposti  säädettyä jousen esijännitystä, kun tuossa vanhassa Vifferissä noita säätöjä ei ole.

Keulan säätö on aikamoista tiedettä painuman, esijännityksen ja öljyn viskositeettien suhteen. Kuitenkin parilla kokeilulla ja vaikka noilla erimittaisilla holkeilla saat helposti tuntuman, että mihin suuntaan pitää mennä.

Ja täältä foorumilta kyllä löytyy paljonkin juttua säätämisestä, hakua vaan kehiin  
wink.gif

Back