Minulle kertyi viime kesänä reilut 8.000 km K3:n sarvissa. Ensimmäisestä päivästä saakka olen ollut valintaani todella tyytyväinen. Alusta toimiii erittäin hyvin, pyörä menee kevyesti mutkiin ja niistä ulos kuin riivattu. Täyskiihdytyksessä kuskista loppuu uskallus ennen kuin pyörän menohalut laimenee, ainakin jos on yhtään mutkaisempi reitti.
GSX-R:n ehdoton valtti on vahva kone. Se kiihdyttää kapineen kahteensataan reilussa seitsemässä sekunnissa, eikä kiihtyvyys todellakaan lopu edes 250 km/h kohdalla, kuten 600 cc tapauksessa. Ohituksissa pitää kiihtyvyys huomioida tarkasti, tai muuten pääsee viranomaisten puheille ja helposti jopa oikeuteen saakka.
Itse ajan kaupunkiruuhkissa työmatkat ja iltaisin huvittelen mutkateillä. Molempia pystyy tekemään erittäin jouhevasti, mutta jälkimmäisillä Suzuki varsinaisesti loistaa. Niillä hoituu sekä hidasvauhtinen maisemien katselu että Mansaaren TT-tyyppinen räyhääminen...
Suzuki ei ole markkinoiden parhaan näköinen laite, mutta ominaisuuksiltaan uskon sen kohtuullisesti pärjäävän jopa 2004-mallisten uusien tonnisten rinnalla. Kyllähän Kawa ja Yammu, ehkä Hondakin saattavat radalla muutaman kymmenyksen kierrosta kohti jättää, mutta minua se tieto ei vielä ole häirinnyt.
Loppuun voisi epätarkasti siteerata arvostettua ulkomaista mp-lehteä: "Suzuki GSX-R1000 on kaikilta ominaisuuksiltaan erinomainen moottoripyörä, ja uskallan perustellusti väittää sen olevan paras ja nopein koskaan valmistettu sarjavalmisteinen supersportti, kaikki hintaluokat huomioiden."
Tämä siis vuonna 2003, ja kuten tiedetään, kilpailijat ovat varmasti tehneet kotiläksynsä vuoden 2004 mallistoa suunnitellessaan.