• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Gsx-r 750Srad (tilanne?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pasitee75
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pasitee75

New member
Eli ongelma on tämä että menin(kun on enemmän intoa kuin taitoa/kärsivällisyyttä)kääntelemään kuvassa näkyvää ruuvia nro 9.
Kääntelin ruuvia edes takaisin ja kerran kiinni ja sitten pari kierrosta auki.
Sen jälkeen starttasin ja kone pyörähtää paristi ja sitten startti ei jaksa enään.
Eli menikö vaan akku vai voinko tuota nokkaketjunkiristintä rassaamalla tehdä isoakin vahinkoa?
sad_orig.gif
nixweiss.gif

Tossa on se kuva:http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/Main/TypeID/26/Type/Motorcycle/MakeID/2/Make/Suzuki/YearID/40/Year/1999/ModelID/6297/Model/GSX-R750/GroupID/258237/Group/CAM_CHAIN

Nou hätä.. Tuon kyseisen ruuvin alta löytyy itse kiristimen "vapautusruuvi".Eli laitat vaan sen pyörittelemäsi ruuvin kiinni ja paanalle. Akun lataaminen auttaa todennäköisesti starttausongelmiin.
smile_org.gif

Nou hätä.. Tuon kyseisen ruuvin alta löytyy itse kiristimen "vapautusruuvi".Eli laitat vaan sen pyörittelemäsi ruuvin kiinni ja paanalle. Akun lataaminen auttaa todennäköisesti starttausongelmiin.  
smile_org.gif
Tuohan kuulostaa vallan loistavalta!
smile_org.gif

Gixxer.fi sivulla pelottelivat että oon löysännyt ketjun niin löysälle että on jako hypannyt.
Toivottavasti ei ole.
biggrin.gif

Tuon ruuvin nro.9 kohdallahan lukee ihan selvästi,että kyseessä on "plug" elikkäs tulppa.Itse "säätöruuvi" löytyy kiristäjän sisältä ja siinä tuntuu selvä vastus,jos alat sitä kääntelemään.Jako tuskin hyppää pieleen,vaikka olisitkin kääntäny sitä itse kiristäjän ruuvia pari kierrosta.Tuli testattua erinäisiä asioita,kun säädin omasta sradista venttiilivälyksiä..
tounge.gif

Tuon ruuvin nro.9 kohdallahan lukee ihan selvästi,että kyseessä on "plug" elikkäs tulppa.Itse "säätöruuvi" löytyy kiristäjän sisältä ja siinä tuntuu selvä vastus,jos alat sitä kääntelemään.Jako tuskin hyppää pieleen,vaikka olisitkin kääntäny sitä itse kiristäjän ruuvia pari kierrosta.Tuli testattua erinäisiä asioita,kun säädin omasta sradista venttiilivälyksiä..
tounge.gif
Siis mullahan oli siinä plugin paikalla teippi
omg.gif
jonka sit tietenkin poistin,sen alla olevaa ruuvia sitten rustasin ja tietenkin vielä starttasin kaiken hyvän päälle...
Siitä sitten kone pyörähti pari kierrosta,startista naks ja nyt sit on pureskeltu kynsiä...
sad_orig.gif

Pahimmillaan kai muutama venttiili koskenut mäntiin,mutta itsestä tuntuu hiukan oudolta että pääsisi startatessa niin paljoa ketju hyppäämään.
Kaikkihan tietenkin on mahdollista ja toivotaan parasta sekä pelätään pahinta...

Enitenhän tässä ärsyttää juuri se että"itse tein ja säästin kympin" saattaa muuttua h*lvetilliseksi moottorinpurkusavotaksi,kun käsittääkseni tuo pata pitää pudottaa rungosta jos meinaa kantta irroittaa...
tounge.gif

Tänään tilannetta tutkiessa kokeilin: kuutonen pesään, takarenkaasta tukeva ote ja pyörittämään...
sad_orig.gif
ei mitään ei niin minkäälaista liikettä...Ei kumpaankaan suuntaan
Eikös jos venttiilit ovat kohdanneet mäntien kanssa kone pyöri edes takaisinpäin,mutta tämä ei liiku mihinkään suuntaan?
Omalla "mutu" pähkäilyllä mietin että olisiko ketju hypännyt ja jäänyt johonkin väliin?

En tiedä enkä ymmärrä...
sad_orig.gif

Ota tulpat pois ja kokeile samaa uudestaan, niin ei ainakaan puristukset häiritse.

Latasitko jo akun? Startti ei edelleenkään pyöritä? Vähemmällä purkamisella pääset,kun otat moottorin oikealta puolelta,kampiakselin päästä ajoituksentarkistustulpan irti ja pyörität konetta siitä.Tarvitset muistaakseni 17mm hylsyn ja räikän.Ja muistat pyörittää myötäpäivään,eli kiinnipäin
smile_org.gif
Siinä tuntuu hyvin,jos mäntä ottaa tuntumaa venttiiliin.Takapyörästä en saanu omasta moposta pyöritettyä konetta,oli vaihde mikä tahansa..paitsi tulpat irroittamalla.

Latasin ja vaihdoinkin jo akun...
biggrin.gif

Kokeilin avata sitä ajoituksentarkistusluukkua mutta siinä oleva kuusiokolo kävi pyöreeksi...
sad_orig.gif

Sillä tässä kaikenlaisia konsteja on tullut kokeiltua.
smile_org.gif

Voisiko olla niin kovat puristukset ettei kutosella pyörähdä...
sad_orig.gif
Ei voi. Ei ne sylinterit täysin ilmatiiviitä kuitenkaan ole.
Kyllä väitän, että kutosellakin on aika perhanan jäykän tuntuinen. Oma 929 firebladella ei onnistunut mäkilähtö edes kutosella. Takanen meni vaan suhona.

Ei siis edes pyöritä startilla? Vai ei vaan lähde käyntiin? Toisaalta, jos epäilet jaon menneen, niin ei varmaankaan kauheasti kannata huudattaa. Repiksen kannalla: Yrität vaan irroittaa sen tarkistusluukin ja ne tulpat. Mitenkä sen kuusiokolon muuten edes saa pyöreäksi? Ainakin minun kaikissa peleissä tähän mennessä se tarkistusluukun kuusiokolo on ollut kokoa helvetin iso ja ei kai sitä luukkua tarvitse ihan kauheaan momenttiin vetää?

Kyseinen tulppa on pierunkuortakin ohuempaa aluvalua ja tiivistys hoidetaan kartiolla ja o-renkaalla. Osaa muuten olla tiukassa. Jos kuusiokolo nylppää niin naputtele ulkokehältä pistepuikolla auki.

Sitten jokunen ajatus tuohon alkuasetelmaan; jos joudut ottamaan nokat pois niin kiinnitä nippusiteellä tms. nokkaketju nokka-akseliin. Sitten kiristin pois. Näin jako ei mene sekaisin koska alapäästä ketju ei mahdu hyppäämään yli.

Okei.

Kuulostaa kyllä oikeasti erinomaisen sopivalta hetkeltä olla juuri nyt enää itse tekemättä tuolle mitään. Ja ottaa ihan ensiksi yhteyttä jonnekin, jossa löytyy osaamista, sekä mm. korjaamokäsikirja (missä nokkien ajoituksen ja ketjunkiristimen laittaminen kohdilleen on neuvottu). Konetta ei todellakaan pidä mennä pyörittämään, ennen kuin on varma tieto siitä, ettei jako tai kiristin ole pielessä.

Sitten jokunen ajatus tuohon alkuasetelmaan; jos joudut ottamaan nokat pois niin kiinnitä nippusiteellä tms. nokkaketju nokka-akseliin. Sitten kiristin pois. Näin jako ei mene sekaisin koska alapäästä ketju ei mahdu hyppäämään yli.
Yleensä tsuktsukeissa kyllä pääsee ketju hyppimään alapäässä(kin). Kawoissa onkin sitten joku lipare estämässä hampaan yli hyppimistä.

Niin että eiköhän tässä tosiaan ole kaikki tuho tehty minkä vaan yksi mies pystyy...
sad_orig.gif

Mullahan tosiaan oli vielä 2 viikkoa sitten toimiva Srad nokkaketjun raplatuksella,nyt ei enään sitten pyöri kone.
Kevät tulee sen verran kohinalla kuitenkin että pakko tuo homma on ulkoistaa että tulee joskus edes valmista.
Eiköhän tästä rahalla selvitä.
wink.gif

Minkälainen kiristin siis on? Ei kai se nyt ihan manuaalinen ole vai onko? En vaan oikein jaksa uskoa, että tuolla ruuvinkäännöllä saa nokkaketjun NIIN löysälle, että startilla saa hyppäämään.

Toinen mitä vähän ihmettelen on, että olisi vaan teippi tuon korkin paikalla. Sama kuin öljykorkin (ei siis roppu vaan se tikku) paikalla olisi jeesusteippiä.

Minkälainen kiristin siis on? Ei kai se nyt ihan manuaalinen ole vai onko? En vaan oikein jaksa uskoa, että tuolla ruuvinkäännöllä saa nokkaketjun NIIN löysälle, että startilla saa hyppäämään.

Toinen mitä vähän ihmettelen on, että olisi vaan teippi tuon korkin paikalla. Sama kuin öljykorkin (ei siis roppu vaan se tikku) paikalla olisi jeesusteippiä.
Siis ilmeisesti kyseessä on automaattinen hydraulinen ketjunkiristin,sillä ruuvilla ilmeisesti vapautetaan kiristimeen kerääntynyt jännitys.Näin ainakin olen Gixxer forumilta asian ymmärtänyt.
omg.gif

Eikä sen tulppa estä mitään erikoista ei sinne ruuvin ulkopuolelle öljy pääse.
Se on varmaankin lähtenyt puuttuvien osien taivaaseen kun edellisen kerran joku on sitä rassannut.
tounge.gif
teippi on ollut niinkuin pölysuojana.
Mitään en asiasta ymmärtänyt ja rassasin silti...
sad_orig.gif

Eli mä siis ekan kerran kääntelin sitä ruuvia kiinni asti,sitten muutaman kierroksen auki-starttaus kone pyörähti pari kertaa eikä starttaa enää,eikä pyöri...
sad_orig.gif

Back