teemu.k.anttila
New member
Vaihdoin Alastarolle takarattaan 43:sta 45:ksi. Perä alkoi luikertelemaan jarruissa kytkintä nostaessa kakkosvaihteella. Kytkimen luistoa voi kuulemma säätää. Kannattaako siihen ryhtyä vai opetella käyttämään välikaasua?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.



Kuinkahan kauan kestää Suzuki GSX-R 1000 jakoketju? Pyörä on vm 2009 ja ajettu 85 500. Pitää käynnistyksen jälkeen vähän aikaa kovaa naputusta ja ajossa ja tyhjäkäynnillä hiljaisempaa ääntä. Mitä tapahtuu jos ketju katkeaa esim. 160 vauhdissa?
jolloin jossain vaiheessa nokka-akselin päässä olevalta rattaalta pomppaa ajoitus vituiks ja sitten paukkuu.
Itse ajattelin, että ehkä voisi talvella päästää motin rungosta ja vaihtaa uuden nokkaketjun ja kiristimen. Mistähän hankkisi hyvän, jos ei marmoritiskiltä...?
Kuinkahan kauan kestää Suzuki GSX-R 1000 jakoketju? Pyörä on vm 2009 ja ajettu 85 500. Pitää käynnistyksen jälkeen vähän aikaa kovaa naputusta ja ajossa ja tyhjäkäynnillä hiljaisempaa ääntä. Mitä tapahtuu jos ketju katkeaa esim. 160 vauhdissa?
Itellä ei ole tuo tekniikka niin hallussa että osaisin tuon aukaista. Onko siinä vaaraa että jos katkeaa esim. tuossa 160 vauhdissa tapahtuisi jotain muuta vakavaa kuin kone hajoaisi, esim. takapyörä lukkoon tai vastaavaa.
Kuinmonella on jakoketju ikinä katkennut? Ja kertooko kiristimen asento enemmän laahaimien kuluneisuudesta kuin ketjun kuluneisuudesta.
Keulan kokoonpuristumiseen jarrutuksissa ei öljypinnan laskemisella ollut havaittavissa olevaa vaikutusta. Laskin juuri, että alemmalla pinnalla teleskooppi puristuu kokoon vain noin 2,3% pienemmällä voimalla - olisi kannattanut laskea jo ennen muutosta. Sen sijaan öljyn pinnan nostaminen ohjearvon mukaisesta kasvattaisi kokoonpuristuksen vaativaa voimaa voimakkaasti.
Ennen kuin joku alkaa tulkita tuota taulukkoa absoluuttisena totuutena, niin oliko se siis oikeasti kyseisen pyörämallin keulaa koskeva kaavio? Meinaan ottaen huomioon eri keulaputkien rakenteet, halkaisijat yms muuttujat, tuo ei suinkaan ole suoraan 1:1 sovellettavissa mihin tahansa pyörään edes siltä osin paljonko esim 10mm öljymuutos tietyssä iskussa vaikuttaa.
Omaan korvaan kuulostaa suurelta erolta tuo 75 mm ja 115 mm.
Vähän huonosti löytyi hyviä kuvia, kuinka pinnan korkeus vaikuttaa ilmatilaan ja sitämyöden keulan painumiseen. Mutta tässä nyt joku kuva. Eli kauhea ero noiden kahden arvon välillä. Suosittelen tarkistamaan, onko tuo 75 mm ihan oike arvo...
T1mppa sanoi:Sen verran pisti silmään, että voima jota tarvitaan putken puristamiseen on progressiivinen.
T1mppa sanoi:mitä teet tiedolla, kuinka suuren voiman keula tarvitsee pohjatakseen, jos öljynmäärä on suurempi tai pienempi?
T1mppa sanoi:Jos jotain positiivista hakee, niin olet ilmeisesti saanut tuolla 115 mm pinnankorkeudella keulan toimimaan oikein hyvin?
Eturatas olisi tarkoitus vaihtaa. Kuusiokoloruuvi akselin päässä pitää paikoillaan nopeusanturin roottoria (jonkun sortin kruunumutteri). En saanut ruuvia auki vaan kanta meni pyöreäksi. Kuuluisiko sen aueta normaaliin suuntaan? Pirun tiukassa.
Eturatas olisi tarkoitus vaihtaa. Kuusiokoloruuvi akselin päässä pitää paikoillaan nopeusanturin roottoria (jonkun sortin kruunumutteri). En saanut ruuvia auki vaan kanta meni pyöreäksi. Kuuluisiko sen aueta normaaliin suuntaan? Pirun tiukassa.