• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GSX750F -05 tärinä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kukkoshka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kokeilin irroottaa pultin ja laittaa sinne väliin ohuen muovinpalasen (semmosta aika kovaa joka kestää eikä murru heti) ja taas vaseliinia pikkasen kyytipojaksi.
Onko mopoissa yhtään osaa, jossa vaseliini ei toisi apua?
tounge.gif

...No nyt on tanko paikallistettu ja melekosta kolokutusta se pitikin - siinä on varmasti osa syy tuohon tärinään sopivilla kierroksilla. Hauskinta tuossa moottorinpuoleisessa nivelessä on että se kolkuttaa sekä pitkittäin että sivuttain vaikka ruuvi on kunnolla kiinni...

...Samalla huomasin kyllä että alakatteen kiinnitysruuvin sisäpää pääse hyvin herkästi hakkaamaan moottoriin...

...Palaan asiaan kun oon ehtinyt vähän mopoa kepittämään...
No, kerrohan heti kokemuksia kun olet testannut. Ja mistäpäin alakatetta tämä ruuvi, joka kosketti koneeseen, löytyi?

ps. äsken kävin katsomassa omasta (siis -05 malli) sitä jarrun tappia. Onhan tuossa löysää näkyy vähän jokasuuntaan. Mutta voiko tuo sitten auttaa tuohon tärinään, joka selvästi tulee koneesta/koneen kiinnityksistä (kun tärisee paikallaankin samalla tavalla kuin ajossa, riippuen siis täysin kierroksista).

Onkos täällä muuten ketään GSX-F:n omistajaa Joensuun seudulta? Olisi mukava käydä kokeilemassa jos jollakulla ois samanlainen...

Mulla -03 F ja tuon sen ens maanantaina 12-tuhannen huoltoon Joensuuhun täältä Pielisen yläpäästä.
Silloinhan noita voitais verrata. Tai voitais pitää "miitinki" joku ilta vaikka Kolinportilla.
Ei nuo tärinät/värinät ole mulla häiritseviä. Jonkun verranhan se värisee just 100-120 vauhdissa, mutta ei tuossa sentään sormet valkeaksi mene. Vai olisko jo tunto mennyt sormista.
Tuo woblaus kuulosti oudolta uudessa pyörässä, tänä keväänä/kesänä tullut ajeltua 4000 km ja mopo on käyttäytynyt tosi kiltisti, ei mitään vopeltamista vaikka kuinka hennosti pitää tangosta (päätä koputtaen ettei heitä seuraavalla lenkillä seljästään)

Mulla -03 F ja tuon sen ens maanantaina 12-tuhannen huoltoon Joensuuhun täältä Pielisen yläpäästä.
Silloinhan noita voitais verrata. Tai voitais pitää "miitinki" joku ilta vaikka Kolinportilla.
Ei nuo tärinät/värinät ole mulla häiritseviä. Jonkun verranhan se värisee just 100-120 vauhdissa, mutta ei tuossa sentään sormet valkeaksi mene. Vai olisko jo tunto mennyt sormista.
Tuo woblaus kuulosti oudolta uudessa pyörässä, tänä keväänä/kesänä tullut ajeltua 4000 km ja mopo on käyttäytynyt tosi kiltisti, ei mitään vopeltamista vaikka kuinka hennosti pitää tangosta (päätä koputtaen ettei heitä seuraavalla lenkillä seljästään)
Juu, voitas vaikka vähän vertailla. Pitää katsoa tässä loppuviikosta josko vaikka maanantaina joutaisi. Tai sitten tosiaankin pitää pitää miitinki vaikka Kolinportilla.

Nimittäin jos tuo -03:nen tärisee vähemmän niin soitan kyllä maahantuojalle tai jotain.

No joo poijaat, "jarrutangon" ruuvin kiristys vaikutti, uskomatonta kyllä
omg.gif
,
jalkatapista lähti se värinä pois kun kävin äsken koittamassa.

Vaseliini on pysynyt vieläkin hyvin ketjuissa...

Pitipä käydä tarkistamassa moinen tanko. Tiukassahan se on kuin pitääkin. Ei kai se liiku minnekään joustoissa, mulla se on ainakin etupäästä kiinni takahaarukassa ja liikkuupi sitten tietysti haarukan mukana. Vuosmalli on -03.
Kävin tänään 50 km:n lenkin kuulostelemassa noita värinöitä ihan eukon kanssa. Ajelin vaikka millaisilla kierroksilla ja eikä noihin takajalkatappeihinkaan liikaa kuulemma tärinää tule.
9000 kierroksen tienoilla on suurimmat värinät, sekä kahvoissa että jalkatapeissa, mutta harvoinhan noita kierroksia tulee käytettyä normaalissa ajossa.
Mites pakoputken kiinnitykset/tärinänpoistot? Mulla paikoillaan yosimuran putki, eikä minkäänlaista kokemusta vakioputkesta, tulisko värinöitä sieltä ? Niin siis pönttö elikkä änkkäri, ei koko putki.

No joo poijaat, "jarrutangon" ruuvin kiristys vaikutti, uskomatonta kyllä
omg.gif
,
jalkatapista lähti se värinä pois kun kävin äsken koittamassa.

Vaseliini on pysynyt vieläkin hyvin ketjuissa...
Shit...Nyt rupes vaan pelottamaan, että mitä jos oon iteki laittanu nyt sen liian kireelle, ku iskin ylimääräisen prikanki väliin ja sit jotain murtuu tai naksahtaa poikki pian?!? Ehkä sen kuuluu säristä ja muistuttaa olemassaolostaan?
omg.gif

Höh...Enkä laittanu edes vassea...
tounge.gif

Nyt se vaan on niin notta:
a) moomma nähtävästi luulotautisia kaikki
sad_orig.gif

b) vika on ehkä todellinen, ehkä ei jolloin osa mopoista on maanantai-päivän versioita
c) pitää vähän kahtoa ketä ottaa mukaan testiajolle, eukot ei sitten varmana valita jos värisee...
tounge.gif

d) minoon nyt omaani tyytyväinen
cool.gif

Pistän tähän samaan ketjuun, kun liittyy vähän aiheeseen.

Mulla on 750 äffä, -03, ajettu 13tkm. Eka pyörä ja itsellä ollu alla vasta pari tuhatta kilsaa. Tossa ruuhkassa madellessa heitin vapaan vauhdista päälle ja alko käymään semmonen värinä jalkatappeihin ja selvä rallatus kuuluu. Häh?  
omg.gif
Sama tuntui pari kertaa kun pistin ykkösen risteyksessä ja oikein pienillä kierroksilla vedätin mutkassa. No sitten kun ajelin "normaalisti" niin eipä huomannut mitään.

Tämä voi olla taas sarjassa aloittelijan tyhmiä kysymyksiä, mutta onko tuo rallattelu ihan normaalia? Ketjut pitäis olla rasvattu ja hyvässä kondiksessa. Kenkää en oo kovasti antanu muutenkaan. Onko se pas**na?

Hyviä huomioita MikaL

a) pitänee paikkansa
b) tämäkin on mahdollista
c) pitänee tämäkin paikkansa
d) minoon ollu koko ajan tyytyväinen

ja kyllähän se tietysti on niin jos ei moottori värise yhtään, silloin se ompi sammunut

Kyllä se nyt on vaan niin että osa näistä GSX-F mopoista tärisee justiin tuolta jarrupalkista, osa ei. Juttelin tästä jarrupalakista kaverille jolla on -99 moperi ja sanoi että se mitään heilu eikä tärise - oot luulotautinen! Minähän paikan päälle katsomaan ja ei heilu ei, palkki oli tiukasti kiinni kuin mikä eikä minkäänlaista väljyyttä havaittavissa. Katottiin minun mopoa ja peijakas, sehän kolisee kuin mahoton eikä auta ruuvien kiristaminenkään - oli kaverikin monttu auki
omg.gif

Eli tässä kohden on oikeasti eroavaisuuksia, minun mopo -03 on selvästi tuosta kohden viallinen, kaverin ei. Joten korjataas pikkasen aikaisempia toteamuksia:

A) emme ole sittenkään luulotausia (kyllä helepotti!)  
033102bebe_1_prv.gif

B) Vika on todellinen, osa mopoista näyttää oleva susia jo syntyessään  
nixweiss.gif

C) tähän tällä tutkimusretkellä ei ollut merkittävää vaikutusta
tounge.gif

D) nyt alako taas pistämään vihaksi - kun sais sen korjattua jotenkin...

HYVIÄ IDEOITA KAIVATAAN - ELI KOLISEE (ja tärisee) justiin tuosta jarrutangosta  
nixweiss.gif
!!

Mulla -03 ja tiukassa on molemmista päistä tuo palkki. Löystyttää pittää, kun takarengasta irrottaa. Kannattaa varmaan vertailla sen kaverin kanssa, jolla myös kunnolla kiinni, että mikä sen eron tekee.

Mulla -04 malli, ja myös mulla toi "jarrutanko" on piukassa, ainakaan klappia ei tunnu mihinkään suuntaan, kun pyörä on sivutuen varassa.

Tässä ketjussakin mainittuun whopplaukseen törmäsin kanssa omassa pyörässäni. Uutena ei ainakaan tullut tuota huomattua, mutta kun laitoin laukut paikalle, niin johan rupes tanko vispaamaan kun kädet irroitti. Mutta mutta, kun tänään vaihdatutin hampaille kuluneen eturenkaan(alkuperäinen vain 9500km ajettu!!!) Metzelerin 880 Marathoniin, niin whopplaus loppu! Muutenkin pyörä tuntuu nyt paljon "jämäkämmältä". Eli oliskohan toi kulunut/paska eturengas syy siihen, että toiset valittaa äffän whopplaavan ja toiset ei tiedä asiasta mitään. Tosin kilometrejä ei vielä tällä uudella kummilla ole mitään kauheasti, mutta vaikuttaa hyvältä.

Ja onhan se toisaalta niin, että kyllähän toin hintaluokan pyörässä kai kuuluukin olla pieniä värinöitä ja "negatiivisia" ominaisuuksia, eihän noita kalliimpia pelejä saisi myytyä muuten ollenkaan......
tounge.gif
cool.gif

No mulla 5500 km ajettu vm. -05 ja tuo palkki heiluu etupäästään jokasuuntaan. Eli hyviä vihjeitä kaivataan täälläkin...
Iskekää vaan jotain matskuu sinne väliin, ni kyllä luulis helpottavan. Itse laitoin tosiaankin ihan metallisen prikan, mutta ei ainakaan vielä ole mopo lahonnut käsiin... Ajotuntuma muuttui ihan toisenlaiseksi. Suosittelen!

Iskekää vaan jotain matskuu sinne väliin, ni kyllä luulis helpottavan.
Mutta kun on niin piukka ettei taho väliin mitään saada, silti niin väljä että heiluu. Pitänee käydä rautakaupasta metästämässä oikeanlaista prikkaa.
Minä vain kiristin sitä pulttia, loppui kolina siitä. Sitä välystä oli todellakin niin vähän, ettei siihen mitään olisi väliin sopinut. Sen verran se korvakko kyllä antaa periksi kun kiristää vain sitä pulttia.

Eniten tuntuu ohjaustangossa 4500 kierroksen jälkeen. Tärinä on siis sellaista erittäin nopeaa ja väsyttää ikävästi sormet ja ranteet. Ajon jälkeen sormet aivan hikiset ja turvonneet sekä kutiaa silleen ikävästi.
Olen huomannut aikoinaan samanlaisen ongelman omassa 600-Bandiitissa. Siihen tankovärinään syynä oli päätypainojen puute, mutta samaa oli että se ilmeni vain tietyllä kierrosalueella (pahimmoilleen kuutosella matka-ajossa).

No sama juttu on nyt uudessa Triplessä, kierrosluvut vaan ovat huomattavasti pienemmät  
wink.gif
Tasaisella vauhdilla runkovärinä alkaa ja sormet puutuvat - kaasukäsi yleensä. Näköjään se vaan on joissain pyörissä ominaista tai sitten se tulee minun mukana, vaikka kahvikuppineuroosista en tunnusta kärsivän.

Mutta kuulinpa tuossa hyvän vihjeen endurokavereilta, miten hillitä tuota värinää: täytät koko tankoputken lyijykuulilla, menee keskimäärin 1000-1500 kpl tangon sisään. Vaimentaa ja vakauttaa huomattavasti painon lisäyksen myötä. Jostain asekaupasta niitä pitäisi saaman, ja heti kun vaan sellaiset kuulat löydän kokeilen niitä omaan Rumpettiin.

Back