• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Haisevat saappaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja poku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pistä kinkat pakastimeen muutamaksi päiväksi kun olet ne saanut kuivaksi etikkapesusta. Ainakin mun ajosaappaat, vaellus- ja lakeerikengät - ne ainoat mitä en raaski pestä pesukoneessa - raikastuvat tästä.
ja vaimo ja muut perheen jäsenetkin tästä ilahtuu, kun pakastimestä löytyy haisevat bootsit.
Eemo toimintamallia jo virittikin ja teki vinkistä vaimon/muun narinan aiheuttajan suhteen toimivamman:

Eli ensin saappaa kuivaks vaikka patterin päällä ja sitten muovikassiin. Muovikassin suu solmuun ja vuorokaudeks pakastimeen. Sillä lähtee aromit saappaista  
smile_org.gif

Kyllä niitä saappaita olisi syytä pestä vaikkei haisemaankaan alkaisi. Pestäänhän sitä kaikki muutkin vaatteet tämän tästä, vai onko jollain eri mielipide sukkien ja kalsarien pesemisestä
biggrin.gif

Minä olen pessyt saappaita ihan pyykinpesuaineella. Metsäpyörällä ajaessa kun on aina hiki ja saappaan on sisältä aivan likomärät joka kerta. Niitä pitää pestä tämän tästä.

Core-texin puolesta on turha pelätä. Pestään sitä kalvollisia ulkoiluasujakin.

Itse ostin Stadiumilta sellaiset "hajupallot",maksoi n. 7 euroa, joita pidetään käytön välissä kengän sisällä tappamassa pahaa hajua ja jättää myös sellaisen semi-raikkaan tuoksun.

Itselläni ainakin duunimaihareissa toimi ihan ok, tosin niistä lähti kalmankatkuinen haju, ja edesmennyt kesä oli kyllä aika haastava sen suhteen. Meillä vuorot on vähintään 12 h pituisia, niin voi vaan kuvitella sitä hajua mikä maihareista tunki ulos. Mutta tosiaan parissa päivässä pahin haju oli poistunut noiden pallojen ansiosta!

Sekoita ASPI-nimistä (teollisuus?)pesuainetta kuumaan veteen ja kaada kenkiin vartiksi, ei haise enää aikaan se entinen haju
wink.gif

Kyllä niitä saappaita olisi syytä pestä vaikkei haisemaankaan alkaisi. Pestäänhän sitä kaikki muutkin vaatteet tämän tästä, vai onko jollain eri mielipide sukkien ja kalsarien pesemisestä  
biggrin.gif

Minä olen pessyt saappaita ihan pyykinpesuaineella. Metsäpyörällä ajaessa kun on aina hiki ja saappaan on sisältä aivan likomärät joka kerta. Niitä pitää pestä tämän tästä.

Core-texin puolesta on turha pelätä. Pestään sitä kalvollisia ulkoiluasujakin.
Totta toi mutta kannattaa katsoa millä pesee ja hoitaa coretexit. Kyllä niistä puhtaat tulee mutta kalvo alkaa päästää vettä helposti.

ohessa hyvä linkki coren hoitoon. KLIK!

Itse käytän core-ulkoiluvaatteisiin (ei kengät ) partioaitasta saatavaa coren pesuainetta. Tosin samaa kamaa voisi saada jostain edullisemmin.

biggrin.gif
No, eikös se riitä, kun ite pesetytessä eli juhannuksena pitää vaa uimaan mennessä vaatteet päällä. Jouluun asti ihan raikasta.

Tuo etikkapesu. Tai sitten ruokasoodaa kenkään reilusti. Annat olla siellä muutaman päivän ja imuroit kengät hyvin. Ja jos vielä sitten pakastat ne niin voi olla varma että hajut on tiessään!
sport05.gif
Etikka on hyvä keino ja toinen on sitruuna joka imee hajut itseensä,halpa ainakin kokeilla. Sitruuna poistaa hajuja esim. vanhoista huonekaluista ja vintillä olleista vaatteista. Itse laitoin vanhan merimiesarkun sisään pari puolikasta muutamaksi päiväksi, arkku oli ollut ulkona navetassa viimeiset 50 vuotta joten tuoksu on aika ummehtunut kun kannen avaa, sitruunan jälkeen ei ollut mitään tuoksua havaittavissa.

Ajosaappaiden raikastus

Ajosaappaiden sisäilmasto on aika vahvasti tunkkainen. Mikä olisi hyvä konsti raikastaa niitä ???

Yritin ihan perus pyykinpesuaineella, mutta ei oikein toiminut. Ei ehkä ollut tarpeeksi vahvaa seostusta tai kotipyykin pesuaine ei ollut sopivaa tuohon tarkoitukseen.

Nyt on neuvot tarpeen tai saappaat joutunevat roskikseen :blink::blink:

Ostin joskus aikoinaan "shoe deo" spaytä, aika hvin auttaa.
Joku on joskus maininnut että laittaa kahvi puruja (suodatinpussissa) kenkiin, imee kuulemmat hajut hyvin varsinkin jos on hieman kengät päässyt kostumaan. Ei ainakaan pilaa kenkiä jos kokeilee.
Itse en ole kokeillut.

Talvella ulos pakkaseen, tai jos kotiväki antaa myöten niin miksei myös pakastin näin kesäaikaan.

-tuomas-

Kissankuset matoista, hiet kengistä ja suojapaidasta pestään meillä etikalla. 1 osa etikkaa ja noin 10 osaa vettä. Siinä tunti upoksissa, sitten huuhtelu ja kuivatus päälle.

Ostin joskus aikoinaan "shoe deo" spaytä, aika hvin auttaa.
Joku on joskus maininnut että laittaa kahvi puruja (suodatinpussissa) kenkiin, imee kuulemmat hajut hyvin varsinkin jos on hieman kengät päässyt kostumaan. Ei ainakaan pilaa kenkiä jos kokeilee.
Itse en ole kokeillut.
Jos tuossa käy samalla tavalla kun pölyimurille, jos tulee vahingossa imuroitua kahvinpuruja, en suosittele. Eihän siinä mitään, kyllähän tuoreet purut tuoksuu ihan jees ja sinne pölypussiinhan ne jää, mutta miksi ihmeessä se kahvin haju tarttuu siihen imuriin kuin se kuuluisa paska junttilan tuvan seinään ja muuttuu ajan kanssa todella tunkkaiseksi "vanhan kahvin hajuksi"? Siinähän sitä onkin sitten sarkaa kun tuosta yrittää eroon.

Siinähän sitä onkin sitten sarkaa kun tuosta yrittää eroon.

Seuraavaksi "tiputat" lattialle vaniliinisokeria ja imaset sen niin imurin antama tunkkainen tuoksahdus muuttuu "sokeriseksi".(Tämä vinkki kuultu E-baarissa)
Gigantista tarttui mukaan tämmönen joka tarkoitettu ko. hommaan
thumbnail_doftkulor-citron-1.jpg
ja kyllä tuoksui imuri raikkaalle (tämä vinki testattu)

Seuraavaksi "tiputat" lattialle vaniliinisokeria ja imaset sen niin imurin antama tunkkainen tuoksahdus muuttuu "sokeriseksi".(Tämä vinkki kuultu E-baarissa)
Gigantista tarttui mukaan tämmönen joka tarkoitettu ko. hommaan
thumbnail_doftkulor-citron-1.jpg
ja kyllä tuoksui imuri raikkaalle (tämä vinki testattu)
Toi vaniliinisokeri kokeiltu ja toimiikin, jonkun aikaa (kuukausia), jonka jälkeen tunkkainen kahvihaju palaa kehiin. Tuota jälkimmäistä en ole kokeillut, mutta mikäpä estää? Hepa -suodatin pesty eli siitä ei pitäisi olla kyse.

P.S. The end of OT

Ruokasooda - on tehokas hajun syöjä. jossain kangas/harsopussissa/kahvinsuodattimessa pieni annos, ehkä ruokalusikalinen pari kun ei oo käytössä. Suoraan ripottelemalla teh okkaampi. Tosin on sotkuisen näköstä ehkä- lähtee vedellä hyvin pois.

Toinen mitä vastaavissa tilanteissa mm nahkoihin on auton sisustuksen puhistus aine, vaahtopesu. tulee raikas ainakin joksikin aikaa.

Olennaista on saada se bakteeristo kuolemaan, periaatteessa helppoa, mutta jos saappaissa on joku goretex-kalvo mitä ei saa tuhota, niin menee hankalammaksi.

Kaikkia konsteja tässä on ollu, mutta onko kukaan kokeillut liottaa buutseja suola- ja/tai sokerivedessä? Idea on sama kuin hillossa, eli tehdään kemiallisesti niin väkevä liuos, että bakteereista alkaa nesteet (oliko se osmoosin takia?) imeytyä sinne väkevään nesteeseen päin ja siksi kuolevat. Efektiä ei varmaan pilaa mikään etikka tms.

Back