• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Halpa kypärä, ei hyvä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jokier
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miksi ei avoa? Itsellä ollut umpikypärien kanssa huurtumis ongelmaa mutta tosin olen käyttänyt vaan vanhoja kypäriä. Ilmeisesti uusissa ilman vaihtuu paremmin?

Avokypärässä jää naama kokonaan suojaamatta.

ECE-hyväksyntä kertoo turvallisuuden olevan vaatimusten mukaisella tasolla, lisähinnalla saattaa saada jonkin verran parempaa turvallisuutta, mutta mun näkemyksen mukaan pääsääntöisesti kyse on enemmän käyttömukavuudesta. Joten jos kypärä tuntuu asialliselta ja istuu päähän hyvin, kyllä sen mun mielestä periaatteessa uskaltaa ostaa.

Miksi ei avoa? Itsellä ollut umpikypärien kanssa huurtumis ongelmaa mutta tosin olen käyttänyt vaan vanhoja kypäriä. Ilmeisesti uusissa ilman vaihtuu paremmin?

Kuten @PoS sanoi, koko naama jää suojaamatta. Lyhyesti, leukaluu jää täysin vaille minkäänlaista suojaa. Mahdollisen törmäyksen sattuessa, joka vielä suurella todennäköisyydellä osuu ko. alueelle, on mukava että mahdollisuudet kiinteän ruoan syömiseen on korkeammat sekä puhuminen onnistunee helpommin. Kannattaa miettiä kypärän tarjoamaa suojaa kokonaisvaltaisesti koko päähän, eikä vain aivojen osalta.

Pinlock taas hoitaa huurtumisen ongelmaa..

Itse ajan yhä potalla, jonka ostin 1987. Olen ajanut sillä koko ikäni. Tiedän, ei suojaa enää kuten uusi.
Ostin tuossa välillä uudenkin, mutta se pöllittiin. Vitut.
Kypärä on hiukan erikoinen. Se on tyyliltään kuin crossikypärä (crossityyliin muotoiltu leukaosa), mutta siinä on vakiona katukypärän tyylinen kokovisiiri, joka istuu täysin muodokkaaseen leukaosaan.
Aika bomber. Siinä on myös lippa, jonka saa pois halutessaan niin että kiinni jää pelkkä visiiri. Lippa "lentää" yllättävän hyvin, ei vedä päätä ylös tai alaspäin. Hyvin aerodynaamisesti suunniteltu kypärä. Onhan se vähän erikoisen näköistä ajaa tonnista monttupotan näköisellä kypärällä, mutta äh. Joo, ääni kokokypärälle. Hengittää vain nenän kautta sateella niin ei huurru.
Tärkeää potassa on että se on mukava ja hyvän näköinen, ja suojaa myös kasvoja.

Kiitos asiallisista vastauksista. Mietin siis vielä muita vaihtoehtoja kuin tuo avopotta.

Umpikypärien "ilmanvaihdossa" visiirin huurtumista ajatellen on varsin suuria merkki- ja mallikohtaisia eroja.
Näin jo lähtökohtaisesti ilman pinlockin tuomaa helpotusta.

Shoein suhteen esim. on valtava ero esim. Neotecin ja GT-Airin välillä.

Toisaalta hyvinkin "tiiviiksi" varustellun GT-Airin saa halutessaan hengittämään huomattavasti
paremmin hankalassa kelissä esim. taajama-ajossa availemalla/poistamalla leuan alapuolen tiivistystä.

Tuo esitetty "osumakartta" kertoo todellakin varsin karua käytännön kieltä siitä, mihin juhaa sattuu kun
lähtö tulee.

Ihan sama homma toimii jo polkupyöräilyssä.

Joka ei noihin osumakarttoihin oikein halua uskoa, ei ole riittävästi sinkoillut kaksipyöräisillä.

Se on tyyliltään kuin crossikypärä (crossityyliin muotoiltu leukaosa), mutta siinä on vakiona katukypärän tyylinen kokovisiiri, joka istuu täysin muodokkaaseen leukaosaan.
Aika bomber. Siinä on myös lippa, jonka saa pois halutessaan niin että kiinni jää pelkkä visiiri. Lippa "lentää" yllättävän hyvin, ei vedä päätä ylös tai alaspäin. Hyvin aerodynaamisesti suunniteltu kypärä. Onhan se vähän erikoisen näköistä ajaa tonnista monttupotan näköisellä kypärällä, mutta äh.

Mä olen kymmenisen vuotta käyttänyt Arai Tour-X kypäriä jotka on krossipotan katuversio visiirillä. Lippa ei aiheuta mitään ongelmia isoissakaan vauhdeissa ja kiva ajella kun lippa suojaa auringon ja katuvalojen häikäisyltä, pinlock pitää ikkunan huurteettomana. Tuskin tulen muita kypäriä käyttämään, seuraavaksi samanlainen kun nykyinen on kohta vaihtokunnossa.

Ääni täältäkin kunnolliselle kokokypärälle, hinnalla ja merkillä niin väliä kunhan on mukava päässä ja kuoreltaan jämäkkä eikä ämpärimuovisen letku.

Mä olen kymmenisen vuotta käyttänyt Arai Tour-X kypäriä jotka on krossipotan katuversio visiirillä. Lippa ei aiheuta mitään ongelmia isoissakaan vauhdeissa ja kiva ajella kun lippa suojaa auringon ja katuvalojen häikäisyltä, pinlock pitää ikkunan huurteettomana. Tuskin tulen muita kypäriä käyttämään, seuraavaksi samanlainen kun nykyinen on kohta vaihtokunnossa.

Tour-X4:llä kolme kautta ajaneena pakko kommentoida... Itsellä alkoi nykyisessä pyörässä otsa kipeytyä tuossa kypärässä, eikä sisäpehmusteen vaihto auttanut. Päädyin vaihtamaan Shoei NXR:ään, ja ero tuulenvastuksessa on todella huomattava. Allekirjoitan kyllä tuon väitteesi, että Tour-X4 on vakaa kypärä, lippa on monesti hyödyllinen, eikä lippa tosiaan aiheuta mitään ylimääräistä vääntöä, nostetta tai painetta. Mutta tuo tuulenvastus kokonaisuudessaan on yllättävän paljon suurempi, kuin nykyaikaisessa "perinteisessä" katukypärässä. Sitä vaan ei helposti huomaa ilman vertailukohtaa... En tiedä sitten millainen Shoei Hornet olisi, tai joku muu vastaava (noita visiirillisiä advekypäriähän on nyt aika monellakin merkillä). Kannattaa kuitenkin tuokin yksityiskohta pitää mielessä mikäli ajaa pyörällä millä päätä ei saa tuulensuojaan.

Koko kypärä sen olla pitää sen huomaa kun joku isompi hottiäinen törmää kypärään se napsahtaa melko terävästi tai sit visiiriin leviää jotakin mössöä.Onpa jokusaannut linnun visiiriinsä:grin:

Katukypärät on kevyempiä pitää päässä kun lipalliset kypärät, myös usein hiljaisempia ja vähemmän niskaa rasittavia. Kyllä siinä TX:ssä huomaa onko lippa ylhäällä tai alhaalla, toimii spoilerina tai siipenä asennosta riippuen, ilman visiiriä on ihan eri tuntuinen kypärä motari vauhdeissa.

Hornet on muuten ihan jees mutta lippa on siinä koriste, kuten valitettavan monessa muussa lippakypärässä missä lippa on laitettu liian ylös eikä siitä ole mitään hyötyä häikäisysuojana tai kivikaapparina kun etummainen päättää alkaa lennättämään soraa.

Ja eilen tuli koppelo visiiriin mettätiellä, ei kiva tunne mutta siitä molemmat selvisi pienen lepohetken jälkeen säikähdyksellä ja niskan kolotuksella. Eikä ollut eka kerta kun tipu kolahtaa suoraan ikkunaan.

Mie ajan 90 prosenttia miun katurätkäilystä avokypärällä (13? Vuotta vanha AGV)
Enskalla enskakypärä ja loput ajot avattavalla shuubertilla.

Onneksi on oma leuka, niin ei tarvii muiden huolehtia siitä...:grin:

Kelpaisko tämä selitykseksi? Huurtumisongelma poistuu pinlock -kalvolla.

Liitetiedostot

• Kypärä.JPG
    Kypärä.JPG
    134,6 KB · Katselut: 301
Tuo JiiBeen osumatarkkuus kuva kertoo aika paljon.
Noin 45 % osumista tulee visiirin ja leuan alueelle.

Kahdesta kypärästä olen onnistunut leuasta maalit hiomaan sorassa pois. Viiminen ei-fullface fillarikypärä meni vuosi sitten haljenneena roskiin. Arvaatteko tuliko leuasta verta?

Mie ajan 90 prosenttia miun katurätkäilystä avokypärällä (13? Vuotta vanha AGV)
Enskalla enskakypärä ja loput ajot avattavalla shuubertilla.

Onneksi on oma leuka, niin ei tarvii muiden huolehtia siitä...:grin:

Sä ootki mestarikuski, meidän muiden täytyy reenata vielä suljetuilla alueilla.

Back