Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Caberg:it ovat saanet liki poikkeuksetta hyvät arvosanat SHARP testeissä:
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=Caberg&model=All&type=1
Duke II saanut viisi tähteä.
Sitten ruotsalaiset testaavat saman kypärän:
http://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
http://www.testfakta.se/sites/default/files/2017-08/tittbild_grafik170517.pdf
Arvosana testin huonoin.
Muita merkkejä jotka saaneet SHARPin testissä liki aina kiitettävän arvosanan ovat Nolan ja AGV, muitakin voi toki olla jos penkoo.
Itsellä Schubertin C3 joka ei pärjännyt oikein hyvin ruottissa eikä sharpissakaan...
Caberg:it ovat saanet liki poikkeuksetta hyvät arvosanat SHARP testeissä:
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=Caberg&model=All&type=1
Duke II saanut viisi tähteä.
Sitten ruotsalaiset testaavat saman kypärän:
http://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
http://www.testfakta.se/sites/default/files/2017-08/tittbild_grafik170517.pdf
Arvosana testin huonoin.
Muita merkkejä jotka saaneet SHARPin testissä liki aina kiitettävän arvosanan ovat Nolan ja AGV, muitakin voi toki olla jos penkoo.
Itsellä Schubertin C3 joka ei pärjännyt oikein hyvin ruottissa eikä sharpissakaan...
Varmaankin erilaiset testit testaavat vähän eri asioita ja vähän eri tavalla, eri kulmassa, eri voimalla jne ja antavat vähän eri tuloksia ja testeissä erilaiset painotukset.Caberg:it ovat saanet liki poikkeuksetta hyvät arvosanat SHARP testeissä:
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=Caberg&model=All&type=1
Duke II saanut viisi tähteä.
Sitten ruotsalaiset testaavat saman kypärän:
http://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
http://www.testfakta.se/sites/default/files/2017-08/tittbild_grafik170517.pdf
Arvosana testin huonoin.
Muita merkkejä jotka saaneet SHARPin testissä liki aina kiitettävän arvosanan ovat Nolan ja AGV, muitakin voi toki olla jos penkoo.
Itsellä Schubertin C3 joka ei pärjännyt oikein hyvin ruottissa eikä sharpissakaan...
Caberg:it ovat saanet liki poikkeuksetta hyvät arvosanat SHARP testeissä:
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=Caberg&model=All&type=1
Duke II saanut viisi tähteä.
Sitten ruotsalaiset testaavat saman kypärän:
http://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
http://www.testfakta.se/sites/default/files/2017-08/tittbild_grafik170517.pdf
Arvosana testin huonoin.
Muita merkkejä jotka saaneet SHARPin testissä liki aina kiitettävän arvosanan ovat Nolan ja AGV, muitakin voi toki olla jos penkoo.
Itsellä Schubertin C3 joka ei pärjännyt oikein hyvin ruottissa eikä sharpissakaan...
Varmaankin erilaiset testit testaavat vähän eri asioita ja vähän eri tavalla, eri kulmassa, eri voimalla jne ja antavat vähän eri tuloksia ja testeissä erilaiset painotukset.
En itse kyllä panikoisi jos olisin ollut ostavinani "viiden tähden" kypärän ja toisessa testissä se saakin vain neljä tähteä.
Suomalaisten talvirengastestin voittaa Nokia ja Ruotsalaisen testin voittaa Gislaved. Saksalaisen testin voittaa Continental. Silti ne kaikki ovat käytännössä yhtä hyviä renkaita.
Noinkohan nyt kuitenkaan on? Yhä löytyy myynnistä 22.05 hyväksyttyjä Schuberth, HJC, Shoei, AGV...Tarkennus: 3.7.2024 on ollut takaraja ECE 22.05 ruukkujen myynnistä vedolle koko EU:ssa ja valtiot ovat saaneet säätää tiukemman aikataulun. Suomessa tuo raja oli siis 1.1.2024.

No sen verran tuossa 22.06 tuli muutosta että avattavat testataan nyt sekä leukaosa kiinni, että myös leukaosa auki = 2x testit siis. Vaan tosiaan keulaportin kiinnipysyvyyteen tms. tuo ei ota mitään kantaa ja lienee aika helppo ymmärtää kolaritilanteessa mitä voi olla odotettavissa jos umpikypärä muuttuukin yllättäen avokypäräksiOn sitten myös asioita joihin ECE ei ota kantaa, kuten avattavan kypärän leukasuojan lukitusmekanismin kiinnipysyvyys testitilanteessa. On kuitenkin selvää että se vaikuttaa ainakin jollain tavalla käytännön suorituskykyyn.

Toki olisi mielenkiintoista nähdä kuinka paljon tuon standardin päivitys oikeasti vaikutti. Selviäisikö nuo tuolloin viisi tähteä saaneet kypärät nykyisistä testeistä tai kuinka paljon noiden tähtien määrä putoaisi.
T
Kuten jo mainittu, niin standardi antaa jonkin perus suojaustason, minkä pitäisi kaikkien myytävien kypärien täyttää. Muuten oltais ihan markkinamiesten loihtimien mielikuvien armoilla.
Myös muista suojavarusteista löytyy nykyään luokitukset suojainten suojaavuuteen / käyttötarkoitukseen, mikä on ainakin omasta mielestä pelkästään hyvä. Netistä ostaessa on ainakin joku käsitys että minkälaista vermettä on ostamassa.
https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...res/product/safest-motorcycle-gear-ce-ratings
Omassa hyllyssä on vieläkin vanha Shoein NXR ja nyt on käytössä NXR2, mikä oli ensimmäisiä 22.06 hyväksyttyjä kypäriä. Painoa on about 50g enemmän, minkä huomaa käytössä, mutta se toisaalta myös antaa kuvan että on jämäkämpi kypärä. Mitä se sitten tarkoittaaneekaan....
Jokainen onnettomuus on erilainen ja niissä korostuu aina eri ominaisuudet kypärässä ja muissa vermeissä, mutta jonkinlainen perustaso antaa keskimäärin paremmat mahdollisuudet selvitä vähemmillä vaurioilla.
Standardit ei estä Kiinalaisia printtaamasta omia hyväksyntä tarroja, mutta tunnetumpien brändien kannattaa pitää kiinni luotettavuudesta, jotta myynti jatkuu.
Vielä tuohon aloittaneeseen muovikypärään, niin eipä ole havaintoa tuleeko standarditesteissä testatuksi se, että kuori lopulta pettää sopivassa iskun voimakkuudessa. Pistotestit muovi varmaan selvittää, mutta sitten kun kypärä iskee maahan, niin pomppaako se takaisin vai imeekö iskun voiman hajoamalla. Aikoinaan muistelen tämän olleen muovikypärien heikkous... kypärään tuli vain pikkunaarmu, mutta niskat napsahti poikki...
Vielä tuohon aloittaneeseen muovikypärään, niin eipä ole havaintoa tuleeko standarditesteissä testatuksi se, että kuori lopulta pettää sopivassa iskun voimakkuudessa. Pistotestit muovi varmaan selvittää, mutta sitten kun kypärä iskee maahan, niin pomppaako se takaisin vai imeekö iskun voiman hajoamalla.
Juuri sen vuoksi noissa testeissä siellä kypärässä on se runsaasti anturoitu testipää, joka rekisteröi kyllä tuollaisen iskun varsin mainiosti ja arvaas vaan tuleeko tuollaisessa tapauksessa siitä testistä pass vaiko failVaikka potta kesti itsessään erinomaisesti, voi kuvitella miten sisällä olleen pään olisi käynyt.

"Testasin" lekalla jokunen vuosi sitten mopokäyttöön muutama vuosikymmen sitten hankittua halpisintegraalia.
Ei hajonnut polykarbonaattikuori ensimmäisen, toisen eikä kolmannen lyönninkään jälkeen. Lopetin testaamisen kun leka kimposi aina korkeammalle ja korkeammalle. Painuma, joka palautui saman tien iskun jälkeen, oli varmaakin yli 10 cm. Vaikka potta kesti itsessään erinomaisesti, voi kuvitella miten sisällä olleen pään olisi käynyt.
Juuri sen vuoksi noissa testeissä siellä kypärässä on se runsaasti anturoitu testipää, joka rekisteröi kyllä tuollaisen iskun varsin mainiosti ja arvaas vaan tuleeko tuollaisessa tapauksessa siitä testistä pass vaiko fail![]()