• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hankkimassa Navia!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TimmiAura
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse ostin garmin zumo 350LM navin. Ja ainakin tuollein päällisin puolin näyttää laadukkaalta.
kun vain tulis ajokelit että pääsis muutenkin testaileen kun sohvalla :D

Taitaa suurimmin osin porukalla olla stongassa reippaasti tilaa tai vaan muuten strategisia paikkoja kiinnitellä vaikka juomapulloja. Mulla ei ja siksipä navigaattorivinkit kaikkine systeemeineen olisivat kullanarvoisia. Kaupasta saa, mutta ei se myyjä (edes ymmärrä käyttötarkoitusta), taikka nettisivu kerro yhtään mitään.

...navigaattorivinkit kaikkine systeemeineen olisivat kullanarvoisia...

TomTom Urban Riderin mukana tuli RAM Mount -kiinnike, joka laitetaan joko jarru- tai kytkinkahvan pulttien alle eli tällainen, johon kiinnittyy edelleen tämä ja johon sopii TomTomin teline. Näiden lisäksi mukana oli U-pultti tankokiinnitykselle, mutta eipä ollut itselläkään tuolle tilaa.

Edit: Siis tällainen kiinnitys 20130226_224008.jpg

markantalosta saa hiukka halvenmalla kun verkkokaupasta,ite ostin garmin nuvi1490
pluuhuutti systeemillä,onkelma vaan löytää sopivaa vedepitävää telinettä lähinnä autokäyttöön tarkotettu imukuppi ei taida mopossa pysyä,1490 on kaikkia kivoja nopeuden varotin,saa kytkettyä kypärään ja puhelimen saa kytkettyä,kun puh soi näkyy navissa tiedot,helppo parittaa kypärän kanssa.ja halvempi kun 660

Tuolta löytyy ja suomalaisittainkin sopivaan hintaan: http://www.gpscity.com/search/q=aqua/&p=2. Ja kaikkea muutakin mikä liitty RAM-Mounttiin, toimii kuin junan vessa, toimitusaika reilu pari viikkoa.

Tuo kytkinkahvasysteemi taitaa olla kiinnitykseen paras. Tuosta RR:n linkistä ei mitenkään käy selville, millä navi on kiinni. Ne unohtaa aina noissa promokuvissa yhden pikkuasian: se stonga on kokonaan muovien peitossa ja ilman niitten poistamista homma ei etene kuin tuohon kahvasysteemiin. Toinen puoli on tietenkin se, miksei sitä muutaman ruuvin takana olevaa stongaa voisi paljastaa. Pelissä kuitenkin on sen verran ilmantuloaukkoja tms. joten luulen jaappanilaisinssin suunnitelleen sen juuri tuollaisena käytettäväksi. Eli takaisin perusasioihin, uusi Tomppa vai vanhempi ja koeteltu Zumo 660?

660:ssa ainakin on iso ja ihan hyvä näyttö. pitäisi kestää myös polttoaineroiskeet.

autossakin iso näyttö plussaa. ja mukana tulee niin pyörä- kuin autoromppeet.

vissiin vuoden päivät ite mietin hankintaa, en ainakaan vielä ole katunut. reitit olen laittanut ihan manuaalisesti, en ole koneella alkanu värkkäämään, niin en osaa sanoa kuinka se homma toimii..

muutamaan kertaan kapistus on lattialle pudonnut ja joku naarmu nurkkiin tullut mutta ei helise ja pelittää edelleen..

tosin jälkeenpäin päivityksistä täytyy muistaakseni maksaa, olikohan 80-100euroa päivitykset loppuiäksi, voimassa niin kauan kuin laite hengissä. tompassako oli päivitykset samaan laitteen hintaan..?

Viimeksi muokattu:
osin jälkeenpäin päivityksistä täytyy muistaakseni maksaa, olikohan 80-100euroa päivitykset loppuiäksi, voimassa niin kauan kuin laite hengissä. tompassako oli päivitykset samaan laitteen hintaan..?

Kyllä itelle ainakin tuli elinikäiset kartat 660 mukana. Liekö noita sitten myyty eri paketteina...

Tuo kytkinkahvasysteemi taitaa olla kiinnitykseen paras.

...ittellä ollu nyt kolme vuotta (neljäs lähtee) tuo 660:n ja koko ajan käytössä, eli paketin mukana myös hyvä autoteline (latauspiuha kiinni siinä, toimii). Helppo siirrellä ajoneuvosta toiseen.

Mutta: asensin sen tuohon kytkinkahva puolelle, ja muutaman ajokerran jälkhen ostin rammountin keskitolppaan tulevan kiinnikkeen. "Putkiteline" makso parikymppiä ja on ainaki minulle ehottomasti paremmassa paikassa, vaikka kuvittelin aluksi, että tuo kytkinpuoli on ihan jees. En käytä ääniopastusta kun korviin tullee muuta ääntä.

Ei ole kokemusta TomTomin tai muista mp-naveista, tässä muutampi plussa ja miinus jatkuvan käytön perusthella:

- karttojen päivittäminen työlästä (kuulemma, mulla 2010 eli alkup kartat) ja kallistasta (syy miksen ole päivittäny)
- reittien suunnittelu erillisellä karttaohjelmalla plussaa (ja kaiketi helppoakin), mutta eipä ole tullu tehtyä...määränpää ja sitä kohti sitten (mukana tietysti aina paperikartta, kun koskahn ei tuosta tekniikasta tiiä, ja voi myös tarkemmin katella määränpäitä/kauttakulkupisteitä, joita merkkaa kun haluaa ajella muuallakin kuin pääteillä)
+ kestävä, niin sään- kuin kolhujenkin
+ toimii erinomaisesti myös ajaessa, hanskoilla siis (tosin niinhän mp-laitteitten pittääkin)
+ siirreltävyys, eli tuplateline! autoon siis omansa
+ myös autokäyttöön, kts edellinen
+ näkyy myös auringonpaisteella (riittävät kirkkauensäätömahollisuuet, samoin himmennys, eli pimeässä ei häikäise)
+ jopa tuossa 2010 mallissa on hotellit, bensa-asemat jne hyvin löydettävissä
+ itse voi lisätä käsittääkseni "pisteitä" vaikk kui paljon
+ voi rajata ohjaamansa reitit esim. ilman tietulleja, sorateitä, lauttoja tms...tiiä sitten kuinka toimii, paitsi soratiet testattu
+ hankintahinta kallis, mutta halpenee käyttöiän myötä kun laskee kulut/käyttövuosi :p ja etenkin kun ei tartte erillistä autonavia, vaan voi käyttää molemmissa!

...ittellä ollu nyt kolme vuotta (neljäs lähtee) tuo 660:n ja koko ajan käytössä, eli paketin mukana myös hyvä autoteline (latauspiuha kiinni siinä, toimii). Helppo siirrellä ajoneuvosta toiseen.

Mutta: asensin sen tuohon kytkinkahva puolelle, ja muutaman ajokerran jälkhen ostin rammountin keskitolppaan tulevan kiinnikkeen. "Putkiteline" makso parikymppiä ja on ainaki minulle ehottomasti paremmassa paikassa, vaikka kuvittelin aluksi, että tuo kytkinpuoli on ihan jees. En käytä ääniopastusta kun korviin tullee muuta ääntä.

Ei ole kokemusta TomTomin tai muista mp-naveista, tässä muutampi plussa ja miinus jatkuvan käytön perusthella:

- karttojen päivittäminen työlästä (kuulemma, mulla 2010 eli alkup kartat) ja kallistasta (syy miksen ole päivittäny)
- reittien suunnittelu erillisellä karttaohjelmalla plussaa (ja kaiketi helppoakin), mutta eipä ole tullu tehtyä...määränpää ja sitä kohti sitten (mukana tietysti aina paperikartta, kun koskahn ei tuosta tekniikasta tiiä, ja voi myös tarkemmin katella määränpäitä/kauttakulkupisteitä, joita merkkaa kun haluaa ajella muuallakin kuin pääteillä)
+ kestävä, niin sään- kuin kolhujenkin
+ toimii erinomaisesti myös ajaessa, hanskoilla siis (tosin niinhän mp-laitteitten pittääkin)
+ siirreltävyys, eli tuplateline! autoon siis omansa
+ myös autokäyttöön, kts edellinen
+ näkyy myös auringonpaisteella (riittävät kirkkauensäätömahollisuuet, samoin himmennys, eli pimeässä ei häikäise)
+ jopa tuossa 2010 mallissa on hotellit, bensa-asemat jne hyvin löydettävissä
+ itse voi lisätä käsittääkseni "pisteitä" vaikk kui paljon
+ voi rajata ohjaamansa reitit esim. ilman tietulleja, sorateitä, lauttoja tms...tiiä sitten kuinka toimii, paitsi soratiet testattu
+ hankintahinta kallis, mutta halpenee käyttöiän myötä kun laskee kulut/käyttövuosi :p ja etenkin kun ei tartte erillistä autonavia, vaan voi käyttää molemmissa!

Kiitoksia.... Eipä ole paljon Tomtomille kannatusta tullut!

Masokisti siis tässä tapauksessa ostaa Tompan:grin: Katsotaan nyt kuitenkin, mitä luottokauppiaani Reliatec saa aikaiseksi.

No otetaan tuo Tomtomkin sitten esiin.
Olen tuota Rider 2:ta käyttänyt nyt kolme kautta. Ostin aikoinaan ebayn kautta jenkkilästä "tehdaskorjatun" pelin ja hankin siihen lataavan telakan sekä sw-motechin telineen suomesta.
Tuolla on menty aika montakymmentä tuhatta km ja kertaalleen korjattu sekä laite että telakka. ( pikku vikoja n. 100€ yht. )
Aina on perille vienyt ja kestänyt sateet ja muut.

Uudesta mallista en osaa sanoa, ulkoisesti aika saman näköinen peli kuin tämä rider2.

Jos nyt olisin ostamassa uutta, päätyisin varmaan tuohon sumo 660:n.

http://kartat.hylly.org/

Onko tuo peruskarttojen saatavuus nyt plussaa.
Itse löydän itseni joskus paikoista jossa eteenpäin menee vain polku ja ajattelin kesämmällä ttätä karttaa kokeilla .

Mulla on ollut TomTom Riderin eka versio. Suurin vika siinä oli teline, sen latauspiikit porautuivat läpi navin kontakteista jolloin lataus lopetti toimintansa. Seuraava vika oli näytön käsittely. Jos siitä haluaa pienetkin tiet näkyviin, on alue niin pieni ettei siitä saa mitään käsitystä missä ollaan. Jos taas pienentää kuvaa niin että ruudulla näkyy edes 30 km kanttiinsa, ei se näytä kuin päätiet. Se näyttää tiet kahdella viivalla, täytyyhän perusjenkille osoittaa että tiessä on kumpikin reuna tallella. Tähän haaskataan näytön vähät pikselit

Hyvänä puolena on tehokas reitin laskenta. Se hakkaa Garminin mennen tullen. Jos pyytää lyhimmän reitin niin sen kans saa, vaikka pyytää reitin Rovaniemelle. Garmin laskee muutaman risteyksen ja ohjaa sitten päätielle.

Sitten hommasin Garmin 550:n ja toiseen pyörään GPS620:n. 550:ssä on sama resoluutio kuin tompassa, mutta siinä saa yksityiskohtaisen näkymän paljon isommalle alueelle. Niinpä en sen kanssa ole juuri tarvinnut paperikarttaa. 620 on sitten jo eri luokan vehje, se näyttä noin 4-5-kertaisen määrän karttadataa 550:een verrattuna. Harmi vaan että se on noin puolen kilon mötikkä. Ruuvasin sen tangon kannakkeeseen Ram-telineen kuulalla, mutta akun kontaktit menettävät otteen noin 180-200 vauhdissa (tuli testattua Saksan motarilla) ja näyttö pimenee (pitänee miettiä kiinnitys uusiksi ennen uutta kautta).

550 on ollut pyörissä kiinni noin 80tkm (990 adventure ja Streetfighter). Siinä ei ole toistaiseksi ollut mitään valittamista. Telinekin toimii niin kuin pitää. Siinä on Euroopan life-time -kartat. Päivitys toimii, mutta siihen saa varata 5-6 tuntia. Päivitysohjelma on kälynen, varmaan jonkun ohjelmointiharjoittelijan tekemä joka ei ole sitä itse kokeillut ollenkaan. Onneksi suurimman osan ajasta ohjelma rullaa itsekseen eikä tarvitse joomiestä vähän väliä. Kytke sähkönsäästöt pois koneesta päivityksen ajaksi (varmuuden vuoksi).

Voisi olla hyvä yhdistelmä jos laittaisi 7" tabletin karttanäytöksi pieneen tankkilaukkuun ja antaisi tompan huolehtia reitin laskennasta.

Viimeksi muokattu:
Itselle joulupukki toi viime jouluna tuollaisen, hinta on nyt tosin ryökäsesti noussut, oli silloin jotain 260-270e. RAM teline on ainakin hyvän tuntuinen, lupaavat sille elinikäis takuunkin. Ja auto teline tulee kans mukana.

http://www.pixmania.fi/fifi/gps-moo...20-eurooppa-moottoripyoraan/5803616--art.html

Ota ny näist sit selvää vai enkö vain tajua?:vi**ttaa:
Ylläolevahan vaikuttaa tosi hyvältä JA paljon halvempi kuin esim 660:nen. Mikä tuosta 660:sestä
tekee 300€ paremman?:kääk:
Kertokaa :thumbup:

Back