• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Harmaatuonti ja Triumph?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AimoPamaus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

AimoPamaus

New member
Onko kokemusta miten huollot ja takuu pelaa harmaatuoduissa Triumpeissa?

Punnan kurssi on romahtanut ja harmailta alkaa saada uutta pyörää jo ihan eri hintaan kuin virallisilta.


Ajattelin vaihteeksi kokeilla Triumppia ja hommata jostakin tuliterän Sprint ST ABS:llä.
Ikävää on se että kesän ajettu XX varastettiin.
Positiivista on taas se että olen käteisostaja ilman vaihdokkia, joten helppo ottaa tuo mistä tahansa.
 
voi mennä vaikeeksi tuo triumpin järjestelmä on aika aukoton

tietty jos sulla on hyvät suhteet johonkin diileriin niin sit
 
Mitä tuo tarkoittaa?

Huollot osaan ja pystyn tekemään itse joten on käynyt sekin mielessä että tyytyisin kuluttajansuojaan ja viis veisaan takuuhuolloista merkkiliikkeissä.

Lähin huolto on muutenkin tällä hetkellä yli 300km päässä.
 
Ja mikä h*lvetti on harmaa diileri? Triumphilla ei käytännössä katsoen ole maahantuontia eikö totta? Joten onko Motoseinäjoki, motomarket ja mototown yms. virallisia "maahantuojia"... Mitenkäs EE-SPEED ja muut kumppanit... Kovin kehuivat luurinpäässä, että takuuhuollot ducatiin ja trumppaan onnistuu heiltä vallan mainiosti... Noh... Mitenköhän mahtaa käydä kun ostan pyörän ee-speediltä ja vien takuuhuoltoon esim. Motoseinäjoelle? Huoltavatko pyörän takuuna vai pitääkö kääntyä ovelta? Asia voi olla sitten aivan toinen jos pyörän todellakin ostaa "harmaa diileriltä" esim. Saksan tuontiauto liikkeen kautta tai ostaa pyörän suoraan ulkomailta... Minä en näistä v*ttu tiedä ja on vähän hemmetin kallis kokeilu "JOS" nyt sattu kone menemään tuhanteen osaan... Tietysti on kuluttajasuojat yms... MUTTA MUTTA...

KOKEMUKSIA?
confused_orig.gif
???

P.S Totta... On se hemmitin hienoa jos pyörän saa muutaman satasen tai parin tuhannen euron halvemmalla, mutta mielestäni uutta 15 000 € -20 000 € hankiessa haluaa VARMASTI että takuuhuollot pelaa...

Ducati Streetfighterin kohdalla haikailen samaa asiaa... Hailacin hinta tuntuu varsin kovalta varsinkin kun muut ovat lupailleet pyörää minulle SELVÄSTI halvemmalla, mutta mitään varmaa ei ole vielä...Muuta kuin se että pyörä vaihtuu ens keväänä... Vaikka väkisin  
biggrin.gif


MINÄ OLEN IHAN YMMÄLLÄÄN... JOKU VIISAS NÄYTTÄKÖÖN MINULLE VALON
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
 
eli triumpilla takuu asiat menee www kautta online systeemillä

eli ne kirjataan suoraan tehtaan järjestelmään ja sit ne tulee forfree kun asia on käsitelty/hyväksytty.

? riippuu tietysti kuin asiat on hoidettu

ao yhteydet on vain valtuutetuilla dealereillä
 
Juuri nimenomaan Triumphista ei ole tietoa, mutta autopuolelta on. 2007 BMW:n kohdalla takuu on tehtaan eikä siihen ole kenelläkään jälleenmyyjällä tai huollolla mitään sanomista. Luulisin että tässä on EU:llakin näppinsä pelissä, kun on alueen sisällä valmistettu, myyty ja huollettu?

Pyörien osalta olen myös huomannut, että ulkomailta harmaatuodut pyörät ovat käytettyinä myytäessä kutakuinkin saman hintaisia kuin maahantuojan tuomat. Autojen osaltahan näin ei tosiaankaan ole. Voin olla tietystiki väärässäkin kun kaupantekokokemusta on rajatusti.
 
Trumpalla ei ole suomessa maahantuojaa.. Ruottalaiset hoitaa homman.

Tehdastakuu on voimassa kaikissa romuissa, riippumatta siitä mistä ne on ostettu, uitettu tai salakuljetettu. Tehdastakuu ei edellytä huoltoja merkkiliikkeissä, takuun voimassaolo edellyttää huolto-ohjelman noudattamista..

Se, miten vaikeaa tai helppoa on trumpan ohjelmaa noudattaa, onkin sitten oma lukunsa.. Esimerkiksi päivittämättömät softat jne. voivat olla pahoja juttuja jos motti poksahtaa.. Vikakoodien luvun ja kaiken muun pystyy tekemään tuneboylla, mutta että saako tehtaan softapäivitykset tuneboylle?

Käsittääkseni kiistatapauksessa näyttövelvollisuus on merkkiliikkellä/maahantuojalla/valmistajalla, eikä suinkaan omistajalla.. Eli jos et huolla pyörää ollenkaan takuuaikana ja siitä murtuu runko, niin valmistajan takuu korvaa korjauksen tai heidän pitää perustella miten huoltamattomuus on rikkonut rungon.


- T -
 
Onpas hankalasti asiat.
nixweiss.gif


Eikös tuo Procycle ketju myy noita täällä Suomessa?
Ostaako nekin Ruotsista vai suoraan Englannista?
Jos Ruotsi vetää välistä niin punnan arvon romahtaminen ei paljon ostajaa lämmitä.
 
Se, miten vaikeaa tai helppoa on trumpan ohjelmaa noudattaa, onkin sitten oma lukunsa.. Esimerkiksi päivittämättömät softat jne. voivat olla pahoja juttuja jos motti poksahtaa.. Vikakoodien luvun ja kaiken muun pystyy tekemään tuneboylla, mutta että saako tehtaan softapäivitykset tuneboylle?
TuneBoy-muodossa ilmestyy ECU-tuneja siihen tahtiin kun TuneBoymies niitä pistää jakoon ( = hyvin harvoin). Kaikki tehtaalta ulostetut softaversiot eivät ole saatavissa TuneBoy-muodossa.

Trumpan huolto-ohjelmassa ei ole mitään automaattista ohjelmanpäivittelyä mainittuna. Vahva epäilys että ECU-karttoja ei päivitetä jos et itse pyydä. Poislukien recallit tietty, mutta nämä huoltotiedotteet voi jokainen tarkistaa oman pyöränsä osalta itse: http://www.triumph.co.uk/uk/7094.aspx ja yleensä tulee ruottista ihan paperillakin jos jotain tärkeämpää vaihdettavaa ilmenee.

Huolto-ohjelmaa pystyy noudattamaan normaalin työkalupakin ja huoltomanuaalin kanssa vallan mainiosti. Läppärungot saa synkkaan tavallisella alipainemittarilla. Vikakoodit saa luettua autotarjousmarketin halvimmalla ODB2 skannerilla. TuneBoy/tehtaan kapula ei oo mitenkään välttämättömiä.
 
Kiintoisaa tuo myyntipolitiikka, Sprinttiä olen itsekin miettinyt pahemman puutteessa.

Ulkomaiselta omistajalta kuulin ettei huollossa muuten ole mitään kummempaa kuin että venttiilien tarkastelu on työlästä.

"I'm doing my own service except for the valves which is a cams-out job...nothing exotic about the valve adj, it's just time consuming, and I'd do it myself if I had a place to work inside."
 
Kiintoisaa tuo myyntipolitiikka, Sprinttiä olen itsekin miettinyt pahemman puutteessa.

Ulkomaiselta omistajalta kuulin ettei huollossa muuten ole mitään kummempaa kuin että venttiilien tarkastelu on työlästä.

"I'm doing my own service except for the valves which is a cams-out job...nothing  exotic about the valve adj, it's just time consuming, and I'd do it myself if I had a place to work inside."
Tuon tarkistuksen ei pitäisi olla mikään ongelma jos on yhtään kokemusta vastaavasta. Servicemanualissa kaikki ohjeet.

Ainoa ongelma noissa vaihdettavissa shimmeissä on se, jos niille pitää tehdä jotakin.  
biggrin.gif


Pitäisi olla setti josta löytyy kaikki välykset.
Muussa tapauksessa pyörä odottaa motti auki oikeita varaosia.
 
Venttiilit säädetään/tarkastetaan ihan samalla tavalla kuin japseissakin. Paloiksi käy monet japsipyörän palta halkaisija 9,5mm.
 
Tää oli yllätys, ettei merkillä ole omaa maahantuojaa Suomessa. Jos mikä niin trumppa tuon tarvitsisi
biggrin.gif
 
Venttiilit säädetään/tarkastetaan ihan samalla tavalla kuin japseissakin. Paloiksi käy monet japsipyörän palta halkaisija 9,5mm.
Paitsi että välykset muuttuvat oikeasti paljon enemmän kuin japseissa yleensä, eli joutuu oikeasti vaihtamaan niitä paloja -> nokka-akselit irti ja paljon muutakin jumppaa.

Onneksi monet huoltofirmat suostuvat vaihtamaan noita säätöpaloja päittäin pientä korvauksta vastaan..


- T -
 
Minkä ihmeen takia kannattais ulkomailta tuoda pyörä Suomeen kun täältäkin saa niin helevatan halavalla käytettynä tuommosen Sprint ST:n Absilla   
tounge.gif


Talvitarjoushintaan !
 
Minkä ihmeen takia kannattais ulkomailta tuoda pyörä Suomeen kun täältäkin saa niin helevatan halavalla käytettynä tuommosen Sprint ST:n Absilla   
tounge.gif


Talvitarjoushintaan !
Kaksi vuotta uudempi, ajamaton abs-versio EE-Speedillä 15890 eur.
Voi joutua hetken HD-Center vanhaa esittelypyörää myymään  
biggrin.gif


Edit : Tuleehan tuohon EE-speedin hintaan vielä 600 eur toimituskuluja mikä kasvattaa hintaeron jo tonniin mutta silti.
 
eikös triumppi julkistanut just joitakin vuosia sitten, että laittavat saman nettohinnan ennen maakohtaisia veroja jokaiselle eu-alueelle myymäänsä pyörään.

nyt eroja hintoihin tekee tietty punta, kruunu ja euro ja niiden suhde. punta on laskenut, kruunu on laskenut ja suhteessa euro on vahvistunut. siis nyt kannattaisi tuoda euro-alueelle euroilla hankittuja rumppia, eikä kruunuilla, jolla on paljon huonompi ostovoima.

sen takia rumppa on kallis edelleen kun maahantuoja on ulkomailla eli ruotsin kruunualueella.

näin sen itekseni pähkäilin.

mullekin jotenkin saattaisi kelevata teoriassa joskus joku halapa trumppa. on ne ainakin nättejä pyöriä ja ovat tehneet aikanaan paljon kawan kanssa yhteistyötä mm. daytona 1200 mallinsa kanssa, joka on osittain kuin zzr1100.
 
Tulee nyt tuplana, kun jo tuonne ulkomailta ostamisen foorumiin postasin, mutta tuskin se ketään täällä haittaa.

Lyhyt laskelma omalta kohdaltani. Kuitatkaa jos menee väärin jossain kohtaa.

Triumph Speed Triple 2008 hinnat Englannissa
Uusia 0km ajettuja 7000 - 8000 £
Käytetty 500 - 4500km ajettu 5500 - 6500 £

Suomessa pyörän ovh.
13990 - 15400 €

Uuden hinta ilman kuljetusta:
Pyörä 7800 €
Alv. 7800€ x 0,22% = 1716 €
Autovero 14000€ x 0,23% = 3220 €
Alv. autoverosta 3220€ x 0,22% = 709 €
Rekisteröinti 200 €
Vastaavuustodistus 120 €
Yhteensä: 13765 €
EE-Speed myy vastaavaa hintaan 13990 + 600 eli 14590 €

Käytetyn hinta ilman kuljetusta:
Pyörä 6740€
Autovero 14000€ x 0,23% = 3220 €
Alv. autoverosta 3220€ x 0,22% = 709 €
Rekisteröinti 200 €
Vastaavuustodistus 120 €
Yhteensä: 10989 €
Vastaavia ei Suomessa ole juuri myynnissä ja hinta olisi varmaan joku 12000 - 13000 €

Tuollainen vähän käytetty voisi kannattaa hakea jos saa hyvän yksilön halvalla. En tiedä voiko Tulli ottaa tuosta vielä uuden autoveron, mutta sillä laskin, kun käytettyjä ei ole esim. nettimotossa juuri ollut.

Kokonaisuudessaan ei saanut juuri innostumaan, kun luulisi nyt Suomen liikkeistäkin irtoavan vähän alea jos talvella tilaa ja vielä näin taantuman aikana. Homma kannattaisi jos tuo Suomen autovero ei olisi noin älytön eli 1/3 pyörän kokonaishinnasta.
 
Tuohon uuteen kun kun vielä vaihdat ajovalon niin hinta menee yksiin EE-Speedin listahinnan kanssa.

Ei yhtää virallista huoltoa Suomessa ja takuu raukeaa ensimmäisessä huollossa, tekipä sen kuka hyvänsä.
Jos trumpan haluaa niin taitaa olla ihan sama mistä sen ottaa?


Tuo EE-Speedin hinta ei ole enää paras tarjous.
EE-ilmeisesti tuo suoraan itse?
Silloin kai se pystyy hyödyntämään tuon punnan heikon kurssin suoraan joten olisi kai aika päivittää hintaa.
 
eikös triumppi julkistanut just joitakin vuosia sitten, että laittavat saman nettohinnan ennen maakohtaisia veroja jokaiselle eu-alueelle myymäänsä pyörään.

nyt eroja hintoihin tekee tietty punta, kruunu ja euro ja niiden suhde. punta on laskenut, kruunu on laskenut ja suhteessa euro on vahvistunut. siis nyt kannattaisi tuoda euro-alueelle euroilla hankittuja rumppia, eikä kruunuilla, jolla on paljon huonompi ostovoima.

sen takia rumppa on kallis edelleen kun maahantuoja on ulkomailla eli ruotsin kruunualueella.

näin sen itekseni pähkäilin.

mullekin jotenkin saattaisi kelevata teoriassa joskus joku halapa trumppa. on ne ainakin nättejä pyöriä ja ovat tehneet aikanaan paljon kawan kanssa yhteistyötä mm. daytona 1200 mallinsa kanssa, joka on osittain kuin zzr1100.
eli on yhtä paska, kun ne muutkin betonimyllyt!!! Ei saatana! Hondalla jatketaan....
 
Back
Ylös