Paljonko on vähän, joillekkin vähän on paljon.
Jostain luin Reveren kuluttavan 5l/100km, joka ei minusta tuon luokan pyörälle ole vähän. Versys kulkee satasen alle 4litralla nopeuden ollessa 80kmh. Monsteri melkein samoja lukemia kuin Versys ja hyvin säädetty ZR-7 menee myös alle tuon.
Mitä taas tulee aloittajan kysymyksiin niin sen oikea matkapyörä löytyy vain itse kokeilemalla.
Itse ajoin aikoinaan GPZ 1000RX:llä useamman kerran yhtäsoittoa Italiasta Tukholmaan ja pidin pyörää oivallisena matkapyöränä. Itskututut sanoin mulle aina, että minkä takia sä ajat pitkiä matkoja tollasella kyykkypyörällä, että eikös joku Bemari olis parempi tommoisiin ajeluihin.
Ja kun tätä oli jatkunut jonkun aikaa niin mut pakotettiin kokeilemaan K100 Bemaria jolla lähdettiin Apenniineille semmoseen reilun 400km:n matkalle, ikinään ei ole selkä tullut yhtä kipeäksi prätkällä ajaessa kuin tällä reissulla. Kuitenkin kyseisellä pyörällä on ajettu pitkää matkaa niin kyllä kai se sitten joillekkiin matkapyöräksi käy, mutta ei mulle.
YO. listan pyöristä mulla on kokemusta vain Versyksestä, jonka ostin alppien hiekkateitä varten heinäkuussa, mutta reissun peruuntumisen takia en ole sillä päässyt ihmeemmin ajelemaan eli matkaominaisuudet ovat vielä hämärän peitossa.
Kylmät tyypit Versyksellä kertovat ajoasennon olevan suhteellisen väljä eli moni varmaan sanoisi sen soveltuvan ajoasennoltaan hyvin matkapyöräksi, mutta mä en heti tältä istumalta olisi ilman kunnon koeajoa samaa mieltä. Sillä väljä ajoasento tarkoitanee kai sitä, että käsiltä ei saa tukea tien rytkytyksiin eikä myöskään jaloilta, joten kaikki monttujen, jarrutusten ja kiihdytysten aiheuttamia liikkeitä vastaanottaa lähinnä persus ja ristiselkä. Versyksessä tosin jalat ovat hivenen enemmän koukussa kuin K100:ssa, joten selkä saa varmaankin paremmin tukea Versyksessä kuin Bemarissa ja selkä ei näin ollen kipeydy samoin kuin Bemussa.
Mutta tämän joutuu kyllä jokainen kokeilemaan ihan ite.
Versys on vakaa ajettava eikä ollenkaan niin tuuliherkkä kuin M600 tai ZR-7 vaikka toisin luulinkin ennen kuin olin Versyksellä ajanut. Oletin, että Versys edellämainittuja korkeampana olisi myös herkempi tuulille ja myöskin Versyksen pehmeämpi/pidempi iskunvaimennus tuottaisi lievää levottomuutta ajamiseen. Kokemukset matkaenduroista kun ovat lähes 30-vuoden takaa ja iskunvaimennuksen kehitys on mitä ilmeisemmin loikannut aimoharppauksen eteenpäin tässä ajassa.
Ongelmallinen kate eli visiiri. Tähän Versykseen on vaihdettu tarvikevisiiri ja se aiheuttaa pyörteitä ja meteliä kypärään. Jos ja kun lähden tällä pidemmälle reissulle niin tälle tarttis jotain tehdä. Visiiri antaa kuitenkin suhthyvän suojan sadetta ja kylmää vastaan.
Tanko vibraa, Versyksen ohjaustanko värinöi ja ensiajon jälkeen mietin jo erilaisia keinoja värinän poistamiseksi/hillitsemiseksi, mutta nyt siihen on jo tottunut enkä ole näillänäkymin sille mitään tekemässä.
Lisää Versyksestä tuolla
kawasaki-versys/
Ja lopuksi hintapoliittinen ihmettely:
Olen Versystä katsellut tässä useamman vuoden ajan ja seuranut enemmän tai vähemmän aktiivisesti hintoja suomessa, saksassa ja italiassa ja todennut yhden pienen kummallisuuden italian ja suomen hintojen välillä.
Italiassa A-mallin eli vanhimman Versyksen hinnat ovat kummallisen korkealla verrattuna B-mallin (2010-2014) hintoihin.
Tällä hetkellä MOTO.it neljällä ensimmäisellä sivulla halvin A-malli on 2700e
moto.it Versys 2007, joka on aikalailla keskihinta tänä kesänä. Halvimmillaan on kolhimattomia ollut hivenen alle 2500e. Mutta nyt on MOto.It ensimmäisellä sivulla a-malli myynnissä 3600e
aika kallis versys
Nettimotossa on tällä hetkellä halvimmat A-malli versykset 3500e
nettimoto a-malli versys ja Suomessa on Versyksiä ollut myynnissä siinä reilulla 3t:llä esim viime syksynä oli liikkeen hintapyyntä vihreälle 2008 Versykselle 3500 täydellä pyörän värisellä laukkusatsilla varustettuna.
Ja sitten taas italiasta on B-mallin Versyksiä ollut kesällä myynnissä noin 3500e ylöspäin. Kolhittuja on halvempiakin kuten juuri nyt tämä
3000e katteissa pikkunaarmuja
Suomessa taas on B-mallin pyynnit olleet lähempänä 7000e ja nyt syksymmällä ovat vajonneet 6000e:n pintaa kunnes viimeviikolla ilmestys myyntiin tämä joka vähän tasoitti tilastoa verratuna suomen ja italian eroja A- ja B-mallin välillä
B-malli nettimotossa 5600e
Saksassa eivät Versyksen pyyntihinnat ole tarkkailujaksolla olleet ihmeemmin alle 3000e mutta nyt siellä on hinnat jo valuneet alle 3t:n rajan.
No onko ylläolevalla sitten mitään merkitystä, no ei varsinaisesti mutta olen vaan ihmetellyt miksi italiassa on niin pieni hintaero vanhemman ja uudemman mallisen välillä kun taas se on suomessa ollut aika suuri. Se merkitys sillä tietysti on ollut jos on aikonut tuoda Versyksen italiasta suomeen niin on kannattanut ostaa se uudempi malli.