• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Haussa ~600cc matkapyörä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grimberg
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Syksy on saapunut hinnoitteluun, Versys 3-tonnilla nettimoto 3000e

Ei tuo kyllä juuri muistuta sellaista laitetta jota esimerkiksi minä pidän matkapyöränä..... no, ehkä snagarille ja takaisin.

Muuten, Suzukin GSX-F 750 (68 Kw ja jos oikein laskin 0,295 Kw/kg) saa kuristettua A2:teen ja on vakuutuksiltaan selvästi edullisempi kuin GSX-F 600. Suurempi kuutiotlavuus tuo hieman enemmän vääntöä joka taas kompensoi kuristamisen aiheuttamaa tehonmenetystä. Lisäksi se muistuttaa etäisesti matkapyörää... Ja näyttää olevan sopuisasti myynnissäkin. Tänäänkin nettimotossa parikin -04:sta hintaan ~1800€.

Viimeksi muokattu:
Ei tuo kyllä juuri muistuta sellaista laitetta jota esimerkiksi minä pidän matkapyöränä..... no, ehkä snagarille ja takaisin.

Muuten, Suzukin GSX-F 750 (68 Kw ja jos oikein laskin 0,295 Kw/kg) saa kuristettua A2:teen ja on vakuutuksiltaan selvästi edullisempi kuin GSX-F 600. Suurempi kuutiotlavuus tuo hieman enemmän vääntöä joka taas kompensoi kuristamisen aiheuttamaa tehonmenetystä. Lisäksi se muistuttaa etäisesti matkapyörää... Ja näyttää olevan sopuisasti myynnissäkin. Tänäänkin nettimotossa parikin -04:sta hintaan ~1800€.
No sinustahan tässä ei ollut kysymys vaan ketjun avaajan mieltymyksistä.

"Pyörät joita olen miettinyt ovat: Honda CBF 600 abs, Honda NTV 650 Revere ja Kawasaki Versys 650. Mietin myös Yamaha XJ 600s Diversionia, mutta lukemani/ymmärtämäni mukaan alusta ei ollut hyvä(?). Mitä mieltä/mitä kokemuksia on näistä?"

Ja jos tuosta ei ole sinusta matkapyörästä niin miksi ei?

Jos pitäis valita gsx750F:stä ja pikkuversyksestä se millä kierrän vaikkapa yksistään 6000 kilsan kesälomalenkin niin kyllähän tuo 750f putoaisi pois ensi metreillä vrt versys. Ja jos pitäisi ajella talon jä mökin väliä valinta olisi silloinkin versys.
Versyksessä ei varmaan ulkonäkö ja rivikakkonen miellytä kaikkia mutta järjellä se on hyvä, kenties erinominen valinta.
Juu ja oon noilla molemmailla janutkin reippaahkon koeajon, valinnassa missä oli 750f mukana tuli Hondan 600cbr mukana ja versyksen voitti fz6-s jamppu.
Mutta makuasioitahan noi on kun jotkut ajelee kyykyilläkin :D

Mietin myös Yamaha XJ 600s Diversionia, mutta lukemani/ymmärtämäni mukaan alusta ei ollut hyvä(?).

Diversionia ei osteta sen vuoksi että siinä on hyvä tai huono alusta. No onhan se, mutta ei se tuossa mitään haittaa. Tuolla ajaa ajot ja sillä hyvä, huono se on lyhyissä 10 min matkoissa, koska kone ei kerkee lämpenemään kunnolla ja peruskaasarikoneena siinä on manuaalinen ryyppy. Uudemmissa malleissa se tais olla ohjaustagossa sentään. Kylmällä siinä alkaa varpaat paleltaa kun ei ole alakatetta. Peruspyörä missä ei ole sexiä yhtään. Ajelin 700-800km päiväsiivuja tuollaisella max.

Olen etsinyt seuraavista pyöristä sen minkä olen pystynyt ja karsinut niitä mitkä ovat liian kalliita, eivät muuten sovi tai ei vain muuten kolahtaneet. Nyt pyytäisin lisää plussia ja miinuksia teiltä näihin ja kritisointia jos jokin kohta mättää, tai sitten suoraan miksi joku toinen voisi olla parempi kuin toinen? (Tiedot: www.motorcyclenews.com)

Kawasaki Versys
+ helppo ajettava
+ luotettava
- 128km/h jälkeen ilmanvastus alkaa vaikuttamaan ajoon

Suzuki DL
+ helppo ajettava
+ mukava, hauska ja monipuolinen

Suzuki GSF
+ helppo ajettava
+ tekniikalta luotettava perus pyörä
- jouset ovat pehmeähköt

Honda NT
+ helppo ajettava
+ pysyy tasapainossa täydessä lastissakin
+ pitkäikäinen
- teho-paino suhde kehno(?)
Sopiiko kaupunkikäyttöön???

Honda CBF
+ todella helppo ajettava
+ luotettava
- tehoton
+- tylsä ajettava

Tarkennetaan vielä sen verran lähtökohdista että pyörän tarvitsee siis sopia myös kaupunkikäyttöön. Ajosta tulee kuitenkin osa olemaan koulu- ja työmatka-ajoa. Sen verran ainakin mitä itse olen etsinnöistäni ymmärtänyt, niin näiden pyörien pitäisi myös siihenkin luonnistua?

Ja koeajoista: kun en välttämättä pysty koeajamaan juuri sitä kyseistä pyörää joka sopisi hinnaltaan ja varustelultaan, niin mitenkä suosittelisitte toimimaan sellaisessa tilanteessa? Nyt tarkoitan tilannetta jossa pyörää ei ole kuristettu valmiiksi 35kw.

E. linkki korjattu DL:ään.

Viimeksi muokattu:
Vois tietty lähteä siitä(kin) liikkeelle, että jos se moottoripyörällä ajo on vaik sata pinnaa, niin kuinka paljon noiden pyörien erojen vaikutus olis siihen sataan pinnaan? Noilla vaihtoehdoilla… viis pinnaa… kymmenen pinnaa jopa…?

Kuinka pahoissa paikoissa meinaat ajella kun DL:n kohdalla on miinuksena tuo pohjapanssari? Ei se ainakaan normaali kanttikivien ylityksessä kiinni ota. Minulla on ollut DL ja CBF, molemmat on täyttäneet hyvin paikkansa. Ongelmia ei ollut kummassakaan, molemmista luovuin noin 50 tkm ajettuina. DL varsinkin noista voisi olla vaihtoehto jos pienempään takaisin vaihtaisin.

Vois tietty lähteä siitä(kin) liikkeelle, että jos se moottoripyörällä ajo on vaik sata pinnaa, niin kuinka paljon noiden pyörien erojen vaikutus olis siihen sataan pinnaan? Noilla vaihtoehdoilla… viis pinnaa… kymmenen pinnaa jopa…?

Eli käytännössä se ja sama minkä noista valitsee minun käyttötarkoitukseeni? :blink:

Kuinka pahoissa paikoissa meinaat ajella kun DL:n kohdalla on miinuksena tuo pohjapanssari? Ei se ainakaan normaali kanttikivien ylityksessä kiinni ota.

Mietin itsekkin että minkälaisessa ajossa sille sitten olisi arvostelun perusteella tarvetta, mutta kun ei avattu minkälaisessa ajossa se olisi ongelma, niin päätin laittaa listalle ja odottaa että joku tulee sanomaan pitääkö tuo paikkaansa. Olisihan sinne kysymysmerkin voinut perään laittaa nyt kun jälkikäteen ajattelee...

Eli käytännössä se ja sama minkä noista valitsee minun käyttötarkoitukseeni? :blink:

No ei, mieluiten ottaa sellaisen mistä jotenkin tykkää tai minkä päällä on mukava istua :p Mutta eikös nuo ole melkolailla peruspyöriä, että onko niissä kokonaisuutta ajatellen niin hirveesti eroa. Sitten jos aletaan venyttämään ajoa joko yleisten teiden tai tieliikennelakien ulkopuolelle, alkaa minun ajatelman mukaan pyörien ero nousemaan esille. Ajomukavuuteen vaikuttaa melkein enemmän ajovarusteiden mukavuus, kun peruspyörä versus peruspyörä. Mutta tää on nyt vaan mun ajatelmaa. Monesti ajofiilikseen oikeesti vaikuttaa enemmän se mitä korvien välissä tapahtuu kun se millainen pyörä on alla. Toisaalta se korvien väli usein riippuu siitä pyörästä… tai pyörän tuomista mielikuvista, mutta ei oikeasti niistä todellisista teknisistä asioista. Tai sitten päin vastoin. :paikallatuulee:

Sen voin sanoa Honda NT 700:lla 25 tkm ajaneena, että soveltuu taajama-ajoon loistavasti. Kyllä sitä tehoakin on ihan riittävästi. V-2 kone vääntää alhaalta ja siis ei tarvitse huudattaa.:orgmp:
Niin ja kardaaniveto pitää mopossa olla, kuka sitä viitsii kontata ja rasvoa ketjuja:D

Viimeksi muokattu:
No ei, mieluiten ottaa sellaisen mistä jotenkin tykkää tai minkä päällä on mukava istua :p Mutta eikös nuo ole melkolailla peruspyöriä, että onko niissä kokonaisuutta ajatellen niin hirveesti eroa. Sitten jos aletaan venyttämään ajoa joko yleisten teiden tai tieliikennelakien ulkopuolelle, alkaa minun ajatelman mukaan pyörien ero nousemaan esille. Ajomukavuuteen vaikuttaa melkein enemmän ajovarusteiden mukavuus, kun peruspyörä versus peruspyörä.

Ovathan nuo, ainakin suurimmalta osin (valitettavasti). Ongelmaksi tässä tulee se ettei koeajoja voi suorittaa, joten yrittän kysellä mahdollisimman paljon näistä malleista ja selvittää sitäkautta mitä eroa näissä olisi ja mikä sopisi minulle.

E. versys kysymys poistettu, kaipaamani tieto löytyi internetin syövereistä kun laittoi oikeat hakusanat.

Sen voin sanoa Honda NT 700:lla 25 tkm ajaneena, että soveltuu taajama-ajoon loistavasti. Kyllä sitä tehoakin on ihan riittävästi. V-2 kone vääntää alhaalta ja siis ei tarvitse huudattaa.:orgmp:
Niin ja kardaaniveto pitää mopossa olla, kuka sitä viitsii kontata ja rasvoa ketjuja:D

Kiitokset, eli jätetään vielä vaihtoehdoksi. Kardaanivedon välttämättömyydestä voidaan keskustella, mutta olisihan se plussaa. :grin:

Viimeksi muokattu:
Back