• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hayabusa 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motohtori2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kukaan muutoskatsastanut rätkää softamuutoksen jälkeen?

Autoissa se pitäisi tehdä.

Tässä on semmoinen juttu että Suomessa ei ole mitään määräyksiä mp:n päästöistä. Tuo Euro5 kirous tulee keskieuroopasta. Eli silloin ei varmaankaan tarvii myöskään katsastaa.
 
Tässä on semmoinen juttu että Suomessa ei ole mitään määräyksiä mp:n päästöistä. Tuo Euro5 kirous tulee keskieuroopasta. Eli silloin ei varmaankaan tarvii myöskään katsastaa.

Tuota en tiennyt, että rätkän softaa saa puukottaa niin kuin hyvittaa, ilman yhteiskunnan puuttumista asiaan.
 
Osuitte asian yteimeen:thumbup:

Jossain vaiheessa viherpiiperryksen melskeessä voipi olla, että ongelmia on tiedossa.

No hui! Siinä vaiheessa ajot kadulla ohi muutenkin. Mikäli ei ole, vanhaa kalustoa voipi viritellä huomattavasti vapaammin, ja potku riittää. Gen1 Busa ja vaikkapa 400 hummaa.
 
Tuota en tiennyt, että rätkän softaa saa puukottaa niin kuin hyvittaa, ilman yhteiskunnan puuttumista asiaan.

Ei se ihan noinkaan ole, mutta Suomessa on aika vapaat säännöt, ehkä Euroopan parhaimpia.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078#Pidp446028720

Yllä olevasta on tulossa uusi versio vissiin tässä kevään aikana. Siinäkin oli ihan hyviä juttuja.

Faktaa on kuitenkin se, että katsastus tulee jossain vaiheessa, jotta voidaan valvoa, että säädökset täyttyy varmasti.
 
Japsi euro 5 on ehkä aika vaikea muokata softaa, Kawa Z H2 ei ole kukaan onnistunut vielä.
 
Ei se ihan noinkaan ole, mutta Suomessa on aika vapaat säännöt, ehkä Euroopan parhaimpia.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078#Pidp446028720

Yllä olevasta on tulossa uusi versio vissiin tässä kevään aikana. Siinäkin oli ihan hyviä juttuja.

Faktaa on kuitenkin se, että katsastus tulee jossain vaiheessa, jotta voidaan valvoa, että säädökset täyttyy varmasti.

Totta joo. Kävin vilkaisemassa rekisteriotetta ja tottahhan totta siellä on teho ilmoitettu. Ja karttojen tuunaaminen yleensä nostaa tehoa.
 
Totta joo. Kävin vilkaisemassa rekisteriotetta ja tottahhan totta siellä on teho ilmoitettu. Ja karttojen tuunaaminen yleensä nostaa tehoa.

Niinku mitä vit...tulinko mä vahingossa johonkin viherkukkahattufoorumille, kun täällä pohditaan tämmösiä?
 
Nyt hetki tullut tuumittua ja tutustuttua paremmin uuden Busan spekseihin. On muuten toinen oman kaksipyöräisharrastusuran kiinnostusta herättävä Suzuki PV:n jälkeen.
Tietyllä tapaa edelleen puhuttelee sekä perinteinen uudella twistillä toteutettu muotoilu, joka uhkuu vauhtia ja voimaa ja vapaasti aspiroiva nelkku. Lopulta tuolla tehon tiputuksellla ei ole merkitystä normi ajossa vaan se vaikuttaa vain näillä forumeilla ja mp kahviloiden pöydissä. Voi olla että tehokisa valmistajien välillä alkaa olla tapissaan ja aletaan enemmän panostaa klassikko malleihin, muotoon ja moottorin luonteeseen. Seuraava tajunnan räjäyttävä Mp uutuus on joku MpTesla jossa on 400hv joka vinkuu kuin Fouga lentoon lähdössä.
Uusi Busa on enemmän vanhanliiton klassikko.
Uutukaisessa hyvää paljon. Brembot ja Boschit löytyy. Ergo vähän rennompi yläkropan osalta. Ainoastaan jalkojen tila pitkäkinttuista vähän arveluttaa. Se mikä ei mene mun päähän mikä järki on tehdä uusia päästönormeja kun samaan aikaan kulutus nousee. WTF. Rangekin jää lyhyemmäksi ja kun tämän pitäisi olla ubertouringbussi. Tankkaamassa saa pysähtyä kokoajan.
Harkinnan jälkeen nostan tämän kuitenkin kevään 2021 tärkeimmäksi uutuudeksi ja mikä parasta tämähän on halpa.
 
Viimeksi muokattu:
Edullinen tuo Gen3 Busa (23890€) kyllä on. Ainakin verrattessa kilpailijaan. Hintaero Kawa H2 (39900€) on n. 16000€. Tuolla erotuksella tekee jo vaikka ja mitä niin halutessaan. Ostaa vaikka ratapyörän :)
 
Speksit on vähän alle olettamani mutta niin on hintakin. Teho varmaan riittää tielle mutta ei esson baariin. Käytännössä voimaa on käytettävissä normaaleissa ajotilanteissa enemmän kuin noissa 200+ tonnareissa. Meinaan että harva viitsii kelata satasessa ykköselle tai edes kakkoselle kiihdytystä varten.

Sitäpaitsi apupyörät puuttuu peliin kuiteskin, geometriasta riippuu paljonko tehoa voidaan siirtää kiihdytykseen ilman keulimista. Tässä mielessä susna voi olla hyväkin. Stylemat ilahduttaa tuossa hintaluokassa, jarrut ei kai voi olla liian hyvät.
 
020521-2022-suzuki-hayabusa-dyno-chart-345x388.png
 
Käytännössä voimaa on käytettävissä normaaleissa ajotilanteissa enemmän kuin noissa 200+ tonnareissa.

Juuri näin. Gen2 1340cc koneessa, ainakin lastulla doupatussa, on vääntöä jo 2800rpm kohdalla saman verran mitä tonnarin piikkivääntö on ja Busan piikkivääntö myös ihan eri luokassa mitä tonnarin. Busalla ajellessa voi isompaa tarjota pesään helposti jo 3000rpm kohdalla ja kutosella voi körötellä jo 60km/h nopeudesta. Ei tarvitse vinguttaa konetta, jos ei halua. Toki painoero tonnariin ottaa omansa, varsinkin alhaisemmista nopeuksista kiihdytettäessä.
 
Uudessa on näköjään vääntökäppyrä saatu jo tehtaalla aika hyvännäköiseksi.
Oma slipariviri säädetty Vihdintiellä

115nm 3000rpm
132nm 5000rpm
152nm 7044rpm

Ero tehdassäätöihin oli lievästi sanottuna järkyttävä
 
Teho varmaan riittää tielle mutta ei esson baariin. Käytännössä voimaa on käytettävissä normaaleissa ajotilanteissa enemmän kuin noissa 200+ tonnareissa.

Tuon nyt ei sinänsä pitäisi olla yllätys kenellekään, kun moottori on n. 35% isompi kuin tonnarissa. :D
 
Jos tossa on toimiva shifteri loota niin voisi kuvitella, että olisi nautinnollista päästellä tolla keskialueen väännöllä isoa kovaa. Osaako Suiza tehdä kunnon shifterin? Ei ole kokemusta. Duksuun saivat Bolognan insinöörit tosi kivan shifterin koodattua.
 
Miettikää, että mopovalmistajat käyttää noihin kattihässäköiden ja karttojen tekoon ihan älyttömän kasan rahaa, mikä tietysti tarkoittaa, että asiakas siitä maksaa. Sitten Pertti Motoristi ensi töikseen nakkaa sen koko rännin mäkeen ja teettää siihen kiinteän kartan Vihdintien varrella. Mutta sellaistahan se on :bisseä:

Tosi harrastajat ja tällaiset palstat ehkä hämäävät tämän osalta. Ainakin mutulla sanoisin, että aika moni jättää uudehkon pyörän esim. putken osalta vakioksi. Joskus jotain Ducateja Saksasta katsellut sillä silmällä ja niissä oli kyllä valtaosassa vakiopöntöt, joka jopa hieman yllätti.
 
Edullinen tuo Gen3 Busa (23890€) kyllä on. Ainakin verrattessa kilpailijaan. Hintaero Kawa H2 (39900€) on n. 16000€. Tuolla erotuksella tekee jo vaikka ja mitä niin halutessaan. Ostaa vaikka ratapyörän :)

Minusta busa ei kyllä ole H2 kilpailija vaan matkapyörän H2 SX:n kilpailija. Eikä edes sen. H2 SX mulla oli 220 hv renkaalta tai +50hv vakioon niin ei siihenkään nähden busalla ole mitään jakoa. Kawaan tehon nosto onnistui pelkästään ohjelmalla ja busaan ei tiedä onnistuuko mikään muu kuin painon pudotus. Busa on varmasti hyvä pyörä ja riittävä sellaisenaan, paremman näköinenkin ehkä kuin Kawat, mutta siihen se jää. Painosta kumma kyllä harva valittaa, mutta onhan se busa. Suomalaisten pyhä lehmä.
 
Rustailin tuossa jo eilen illalla mielipiteitäni tästä uutukaisesta... Innostuin samalla kattelemaan hommaa vähän syvemmin ja päädyin poistamaan kommentini. Kokeillaan uusiksi, asiaan hiukan perehtyneenä. :blink:

Puhtaasti specsien perusteella ehdoton mahalasku. Mieleeni nousee muuan "Katana". Legenda, ikoni joka taannoin päivitettiin tälle vuosituhannelle tekemällä siitä muovinen hajuton / mauton GSX-imuri. :hanuria:

Homman nimi kuitenkin on että tällainen toiminta saattaa hyvinkin riittää. Sopuli kun ostaa aina minäkuvaa, ei niinkään välttämättä itse tuotetta. Harva meistä ulosmittaa edes 50% tuotteesta jos prätkistä puhutaan. :p
Gen1 Busa oli aikoinaan niin kova laite, että sen puhkomalla aukolla sopulien kollektiiviseen tajuntaan myydään tuulitakkeja, lippiksiä, tatuointeja ja vaikkapa motoja vielä pitkään. :grin:

Gen1 on legenda jota tämä nyt nähty maltillinen Gen3 päivitys ainoastaan kiillottaa. Yli 20v on kulunut ja uutuus ei tarjoa muuta kuin elektroniikkaa ja jarrut. Jarrut voi Gen1.seen kuka tahansa päivittää varsin maltillisin kuluin ja putkivirinä ollaan samoissa teholukemissa... Elektroniikkaa on pahempi mennä itse ropaamaan. Mutta toisaalta, ajotuntuma ei ole biteistä kiinni. Bittiviidakko pitää huolen ainoastaan siitä jotta naapurin Jocke pystyy vetää mutkaan isoo kowaa ja lähettää viivalta huomattavasti puutteellisimmilla taidoilla kuin olisi pystynyt esmes vuonna 2000.

Visuaalisesti Gen3 on suht ok. Poislukien vauhtikoneisiin kuulumattomat kromilistat sekä sivukatteiden Kawasaki ZZR1400 tyypiset kituset. Toki saman tyyppisiä kitusia on nähty aiemminkin esmes Håndan VFR:ssä. Koko idea lienee alkujaan lähtöisin kotilopuolelta ja Ferrarin Testarossa mallistosta? Oli miten oli > wanha idea. :sad:

Peräosasto on kokonaisuudessa ehkä positiivisin yllätys. Tehdasvaimentimet on esmes paljon paremman näköiset ku Gen2:ssa. Takavalot on makeet ja se valojen alla oleva kotilomaailmasta tuttu "diffuusorimainen" levy on aika pornon näköinen. Kaiken kaikkiaan pyrstö on OK mun silmään. :thumbup:

Tuliko tästä nyt lopulta valitusvirsi? Ehkäpä, mutta sopuli tykkää nurista :;):

Tiedä vaikka joku päivä moinen löytyisi omastakin tallista? Sen verran kesy oli kuitenkin tämä 2021 päivitys, että mitään keinotekoista kiirettä ei synny...
 
^^ Joo. H2 SX maksaa 27 900€ ja toinen Busan kilpaileva malli zzr-1400 on 22 490€.

Uusi Busa on jatkumo entisille ja varmasti tehtaalla huolellisesti mietitty. Minusta hieno laite.

Vanhoja myytiin yli 200 000 kpl joten ihan extremeä tehohirviötä ei varmaan Peruspotentiaaliasiakas ole valmis hankkimaan eikä tietenkään kehitys- ja tuotantokustannukset pysy sellaisen kanssa talousosaston antamissa raameissa.

Jos ne tolla päivityksellä saa mallille taas 10 vuotta jatkoaikaa ja 100 000 myytyä pyörää niin firman kassa tykkää ja voi sitten sillä rahalla kehitellä esim. sähköpyöriä. Eikö 2035 pitäisi olla päästötöntä uusien osalta?

Niin ja tosta painosta vielä, uusi Busa on vain 1 kg painavampi kuin esim. Pikkugessu eli GS850 adve - sitä jotkut pitää maastopyöränä. Paino on suhteellista...
 
Mihinkähän ne on myyty. MCN videolla taisi sanoa, että 184000 on myyty. Mullakin on ollut yksi. Ikoni se on. Luulisi olevan autobahn toivelaite, mutta minä olen Saksassa nähnyt busaa hyvin harvoin. Nekin harvat ovat olleet suomalaisia tai ruotsalaisia. Ehkä niitä on amerikassa. Katsoin mobile.de ja siellä on tosi vähän myynnissä, esim. vähemmän kuin Ducati 999. Tai sitten omistajat ovat kiintyneitä niihin ja eivät myy.
 
Back
Ylös