Hayabusa 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motohtori2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuomas Rajala kirjoittaa jotakuinkin kaiken sen mitä minäkin ajattelen.
Suzukilla oli mahdollisuus nousta takaisin "huipulle" mutta se jätti tilaisuuden käyttämättä. Nyt se ei ole enään edes yksi muiden joukossa vaan se on siellä häntäpäässä... siis oikeesti! Kaikki omat uudet hienot keksinnöt / innovaatiot puuttuu.

Mitäs tuollaisesta reilun neljännestonnin luotijunasta sun mielestä puuttuu....
sellaista jolla on konkreettista merkitystä ajamiseen ?

(nyt ei muuten mulla ole mikään "Suikka on paras" biisi menossa):D
 
Missä häntäpäässä. Mainitse Go-Za 2021 myytävistä parempi. Muu kuin H2 Ninja.

H2 SX viritettynä viritysasteesta riippuen ehkäpä, vaan on siinä niskat kovilla.
 
Tuomas Rajala kirjoittaa jotakuinkin kaiken sen mitä minäkin ajattelen.
Suzukilla oli mahdollisuus nousta takaisin "huipulle" mutta se jätti tilaisuuden käyttämättä. Nyt se ei ole enään edes yksi muiden joukossa vaan se on siellä häntäpäässä... siis oikeesti! Kaikki omat uudet hienot keksinnöt / innovaatiot puuttuu.

Hieno on tuo uusi. Ihan rehellisesti ajatellen: kuinka moni nykyisistä bussikuskeista käyttää/pystyy käyttämään sen täyttä tehoa kuin korkeintaan hetkittäin?
 
Hieno on tuo uusi. Ihan rehellisesti ajatellen: kuinka moni nykyisistä bussikuskeista käyttää/pystyy käyttämään sen täyttä tehoa kuin korkeintaan hetkittäin?

Ei sillä ole väliä, milloin sitä voimaa voi käyttää.
Riittää, kun sitä voimaa ON.
 
Noh. Suzuki kuitenkin valmistaa kaksipyöräisiä määrältään tuplasti siihen nähden, mitä vaikkapa Kawasaki ja Bmw yhteensä. 80-85% menee aasiaan, joten tuskinpa taloudellisesti kovin korkeat intressit on panostaa näihin suhteellisen marginaalisiin malleihin (joskin busa lienee ollut tuossa 1000cc ja isompien luokassa myydyin malli).

Eiköhän näihin tuotantomalleihin ole millä tahansa valmistajalla mahdollisuudet pistää melkein mitä vain. Taloudelliset näkökulmat näyttelee paljon isompaa roolia.
 
Hieno on tuo uusi. Ihan rehellisesti ajatellen: kuinka moni nykyisistä bussikuskeista käyttää/pystyy käyttämään sen täyttä tehoa kuin korkeintaan hetkittäin?

Tuskin kukaan busan eikä minkään muunkaan,
Täyttä tehoa kuin hetkittäin,
Kaasu on pohjassa/kierokset punarajalla
Vain hetken kadulla, rinkulaa kiertäessä,
Vartilla, maililla,
Hetki on toki suhteelinen käsite
 
Mutta mielummin liikku sellasella jossa on reserviä vaikka vastatuuleen kääntyä......
 
Turvalliset ohitukset myös, jotta ei tarvitse kilometria rekan rinnalla kykkiä.

Siinä on vaan pienenpieni riski jos sinivuokot tulee vastaan tai on perässä kun nykyään ei saa ajaa ylinopeutta edes ohittaessa. Toki ajan kyllä ja se voi siinä rekan keulan kohdalla olla jotain 170 km/h. Valtava rikos.
 
Kaikki aina sitä vääntöä ylistää, mutta busallakin kakspäällä laukkujen kanssa tulee silti ohitukseen koplattua herkästi kakkosellekin asti ja sitten torvi auki niin alkaa veri kiertämään :grin:

On se vaan tuohon semi-sport semi-touring luokkaan aika lailla hieno laite ja hinta on kohdallaan.
 
Siinä on vaan pienenpieni riski jos sinivuokot tulee vastaan tai on perässä kun nykyään ei saa ajaa ylinopeutta edes ohittaessa. Toki ajan kyllä ja se voi siinä rekan keulan kohdalla olla jotain 170 km/h. Valtava rikos.

Oikeesti silloin kun nopeusero alkaa ohituksessa olla huikea alkaa riskit nousta potenssiin 5. Yllättävien tilanteiden esiintymisen riski nousee samoin kun aika reagoida niihin lähestyy olematonta.

Itse en koskaan oo ymmärtänyt tuota hokemaa "ohitusreservi on turvatekijä". Ja paskat. Ohitus on tehty väärin perustein jos se pitää tehä tuppi nurin. Pääasia ei ole ohituksen nopeus vaan se, ettei yllätä muita liikkujia eikä aiheuta lähellä-piti tilanteita.

M.O.T.
 
Letka-ajossa maantiellä ku lähetään ohittamaan jotain rekkaa tms, ni yleensä sillon vetäjä etsii tarpeeks pitkän raon, ja sit ku näytetään merkki että nyt ohi, ni joka jannu (tai sitte ennalta sovittu flight koko) lähtee ohi ripeää vauhtia ni kaikki ehtii turvallisesti ohi. Tällöin letka ei jumiudu esim. rekan taakse tms.

Jos jokainen lähtee erikseen ohittamaan 80 alueella 82km/h ni letka katkeaa jatkuvasti väkisin.
 
Letka-ajossa maantiellä ku lähetään ohittamaan jotain rekkaa tms, ni yleensä sillon vetäjä etsii tarpeeks pitkän raon, ja sit ku näytetään merkki että nyt ohi, ni joka jannu (tai sitte ennalta sovittu flight koko) lähtee ohi ripeää vauhtia ni kaikki ehtii turvallisesti ohi. Tällöin letka ei jumiudu esim. rekan taakse tms.

Jos jokainen lähtee erikseen ohittamaan 80 alueella 82km/h ni letka katkeaa jatkuvasti väkisin.

No periaatteessa juuri näin.

Käytännössä.....:kääk:.

Eli kärkipäässä mennään pääosin kokemuksella, silmällä ja järjellä,
vaikka vähän puolivallattomastikin. Nouu roplem.

Letkan keskivaiheila taas iskee turhan usein "varpusparvi turbiiniin" :grin:
Tungetaan joka väliin joka puolelta... ja osa armottomasti myöhässä millä tahansa kriteereillä.
Aika jäätävää katseltavaa muuten riittää välillä.

Loppupäässä mennäänkin sitten eri syistä taas "hiljalleen"... kuka varmemmin, kuka epävarmemmin,
mutta edes jonkinlaisella jatkumolla ilman keskiryhmässä turhan usein esiintyvää, pään räjäyttävää teutarointia......
jonka takia monella menee jatkuvaksi "merkkailuksi" pahemmin kuin poikakoiralla :grin:.
 
Oikeesti silloin kun nopeusero alkaa ohituksessa olla huikea alkaa riskit nousta potenssiin 5. Yllättävien tilanteiden esiintymisen riski nousee samoin kun aika reagoida niihin lähestyy olematonta.

Itse en koskaan oo ymmärtänyt tuota hokemaa "ohitusreservi on turvatekijä". Ja paskat. Ohitus on tehty väärin perustein jos se pitää tehä tuppi nurin. Pääasia ei ole ohituksen nopeus vaan se, ettei yllätä muita liikkujia eikä aiheuta lähellä-piti tilanteita.

M.O.T.

Oikaistaan sen verran paria väärinymmärrystä että ohitusreservi ei tarkoita sitä että mennään tuppi nurin, päinvastoin silloinhan ei ole mitään reserviä kun se tuppi on jo nurin. Se tarkoittaa että ei ohiteta tuppi nurin, vaan jos tulee joku yllättävä tilanne, joku kääntyy sivukadulta ja tulee vastaan tms. niin on sitä reserviä kääntää lisää hanaa ja ajaa pois tilanteesta.

Toinen vähäpätöisempi että M.O.T. tarkoittaa että edellä on todistettu jotain, mutta ei mun mielestä tuossa tekstissä todistettu mitään.
 
Oikeesti silloin kun nopeusero alkaa ohituksessa olla huikea alkaa riskit nousta potenssiin 5. Yllättävien tilanteiden esiintymisen riski nousee samoin kun aika reagoida niihin lähestyy olematonta.

Itse en koskaan oo ymmärtänyt tuota hokemaa "ohitusreservi on turvatekijä". Ja paskat. Ohitus on tehty väärin perustein jos se pitää tehä tuppi nurin. Pääasia ei ole ohituksen nopeus vaan se, ettei yllätä muita liikkujia eikä aiheuta lähellä-piti tilanteita.

M.O.T.

Bussilla generaatioon katsomatta on hyvä ajaa tourinkia ja ohittaa turvallisesti hitaampia. Koomalampaiden ei kannataisi ohittaa ketään, millään eikä koskaan. MOT.
 
Back
Ylös