• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

HD lähti - GS tuli - aloittelijan kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
+1 edelliseen. Sillä miten moottori on sisäänajettu uudesta on kuulemma myös merkitystä öljynkulutuksessa. Itselläni vei ensimmäisen 5th aikana vajaa puoli litraa ja sen jälkeen ei ole tarvinnut 20th. asti lisätä mitään huoltojen välissä.

Mulla 2010 GSA ei näyttäisi juurikaan polttavan öljyä, huoltojen välillä ei ole tarvinut lisäillä. Öljy on silmän yläreunassa eikä ole vajentunut vaikka olisi ajettu kovaakin.

Sinällään ihme, kun pyörä on ex-koeajopeli, jonka olettaisi saaneen runtua sisäänajon aikana (tosin ostetteaessa mittarissa oli alle 1000 km).

Mulla 2010 GSA ei näyttäisi juurikaan polttavan öljyä, huoltojen välillä ei ole tarvinut lisäillä. Öljy on silmän yläreunassa eikä ole vajentunut vaikka olisi ajettu kovaakin.

Sinällään ihme, kun pyörä on ex-koeajopeli, jonka olettaisi saaneen runtua sisäänajon aikana.
sisäänajojen käsitys hissukseen ja varovasti ajamisesta on perua -70 luvulta ja sitä ennen.
Parhaimman koneen saa jos uudesta alkaen saa kone kunnon kyytiä, tämä on tutkittu juttu.
Sopeutusajosta on siis kyse ja jotkut sen tuntevatkin
062802jumpie_prv.gif

Tää samainen Boksraattoreiden todellinen ja/tai kuviteltu öljynkulutus on keskusteltu noin 500 kertaa tälläkin foorumilla. Noin summattuna huomioitavia asioita ovat

- öljyn tarkastaminen aina samalla tavoin, samaan aikaan (ennen tai jälkeen ajon)
- öljyn tarkastaminen vain kun kone on kunnolla lämminnyt tai sen jälkeen jäähtynyt
- öljyn tarkastaminen samalla paikalla tai varmasti tasaisella alustalla
- sinne ei kannata rynnätä lisäämään öljyä jos ikkunassa se öljyn pinta hieman vajoaa, odota seuraavaan kertaan ja/tai vielä sitäkin seuraavaan
- eri moottorit vievät sitä öljyä (varsinkin uutena) eri määriä
- yleinen kokemus tuntuu olevan, että jos kone ei saa happea uutena ja sitä kohtuullisesti kuormiteta, niin sisäänajo ei tule kunnolla suoritetuksi ja öljynkulutus saattaa jatkua
- kuten PekkaVee tuossa totesi - ei se mitään Hifi-öljyjä tartte saati R.M Heinon "korjaamopäällikön suosittelemia" über-MP-öljyjä - BMW:llä sattuu vaan olemaan diili Castrolin kanssa
- katso käyttöohjeesta luokitusvaatimus ja sen mukaan haet autotarvikeliikkeestä.

olipa Neste Oil Rallyssä GS vuokralla ja niin kävi että HD meni samantien Biketeamiin ja GS:n sopimukseen nimet alle. R 1200 GS Triple Black odottelee viikon päästä kun palaillen mökiltä.
Ottamatta millään muotoa kantaa öljykeskusteluun, onneksi olkoon erinomaisesta pyörävalinnasta
062802jumpie_prv.gif

Sait erinomaisen pyörän kylkiäisenä tilaisuuden osallistua Pekan mainitsemaan GS-meetingiin. Siellä saat varmasti asiallisia vastauksia ja opastusta GS:n perimmäiseen olemukseen liittyvissä kysymyksissä.

Ja sitä halpaa mineraaliöljyähän minäkin......

Ja kun nyt tässä taas ruvettiin noita öljyjuttuja vääntämään niin kerron, että minä olen käyttänyt jo 100.000 km perässä ja laatikossa Motonetin Motox 80W-90 GL5 öljyä.
Se pitää oikeasti olla tuota GL5 öljyä, koska laatikko käy kovilla kierroksilla ( eli ensiöakseli pyörii kampiakselin mukana samaa vauhtia ) niin öljy ei vaahtoa sillä siinä on vaahtoamisen estoaineet mukana
Motox 80W-90 GL5 perä/laatikkoöljy
Hinta 5.50.-/litra.

No laatikko kyllä kolahtelee, mutta se on vaan ominaisuus R1100GS pyörässä.  
cool.gif

R1200GS pyörässä on kai jo aika hiljainen laatikko.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

cool.gif

R1200GS laatikko oli hiljaisin ja ulkopuolisesta ja kokemattomasta kuskista tunteettomin loota mitä akselilla Honda - Suzuki - H-D on on tullut ajeltua.... Se on oikeastaan ainoa negatiivinen juttu. Kun on tottunut että pykälät menee selvästi naksahtaen (erityisesti ykkönen) niin tuo pääsi kyllä yllättämään....

Vielä muutama päivä odottelua ja sitten pääseekin kunnolla puikottamaan. Kai se on noudon yhteydessä varattava se tonnin huolto.... Jos ei ihan seuraavalle päivälle niin ainakin viikon päähän
062802jumpie_prv.gif

cool.gif

R1200GS laatikko oli hiljaisin ja ulkopuolisesta ja kokemattomasta kuskista tunteettomin loota mitä akselilla Honda - Suzuki - H-D on on tullut ajeltua.... Se on oikeastaan ainoa negatiivinen juttu. Kun on tottunut että pykälät menee selvästi naksahtaen (erityisesti ykkönen) niin tuo pääsi kyllä yllättämään....

Vielä muutama päivä odottelua ja sitten pääseekin kunnolla puikottamaan. Kai se on noudon yhteydessä varattava se tonnin huolto.... Jos ei ihan seuraavalle päivälle niin ainakin viikon päähän  
062802jumpie_prv.gif
Joo varaa se huolto vaikka tänään.
Itse ajelin viikon uudella R1150R pyörällä vuonna 2001 ja tuli tonni täyteen.
Soitin myyjälle, Mototripille ja lupasivat huollon yli kuukauden päähän.
Haukuin kyllä sitten sen myyjän ihan lyttyyn huonosta asiakaspalvelusta uuden kalliin pyörän ostajana.
Sitten menin Rikumotorille huoltoon seuraavana päivänä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Sinällään ihme, kun pyörä on ex-koeajopeli, jonka olettaisi saaneen runtua sisäänajon aikana.
sisäänajojen käsitys hissukseen ja varovasti ajamisesta on perua -70 luvulta ja sitä ennen.
Parhaimman koneen saa jos uudesta alkaen saa kone kunnon kyytiä, tämä on tutkittu juttu.
Sopeutusajosta on siis kyse ja jotkut sen tuntevatkin
062802jumpie_prv.gif
Meikäläisen -10 mallin GSA:lla on ajettu ensihuollon jälkeen n. 5000km ja öljyn määrä on edelleen ylämerkissä. Sisäänajon ajoin vaihtelevilla kierroksilla välillä hiljaa ja välillä kovempaa. Hissuttelua koitin välttää.

Minusta ainakin oman yksilön vaihdelaatikko on kylmänä hiljainen mutta kuumana pienet vaihteet menevät sisään selkeän kolinan kanssa.

kerran gessua kokeilleena muistelen minäkin että ainaki ykkönen meni silmään hyvin hiljaisesti, ainoastaan mittaristosta näki ettei neutraalin valo palanut enää. sitä en enää muista kolahteliko laatikko nopeuden kasvaessa..
nixweiss.gif

mut gessu kummittelee mielessä edelleen säännöllisesti.. ihme tauti.

Do dii.
Mulle sanottiin että GS on kranttu öljyille ja myivät koneeseen
Castrol ACT EVO GP 20W50 ja vain 13,5 eur litra ja kuulemma mukana pitää olla se viideskin litra täyttöpullona
mad.gif

No vaihteistoja perä onneksi vain
Castrol SAF-XO SYNTRAX LONG LIFI ja vain 34,90 eur /litra
mad.gif

Do dii.
Mulle sanottiin että GS on kranttu öljyille ja myivät koneeseen
Castrol ACT EVO GP 20W50 ja vain 13,5 eur litra ja kuulemma mukana pitää olla se viideskin litra täyttöpullona  
mad.gif

No vaihteistoja perä onneksi vain
Castrol SAF-XO SYNTRAX LONG LIFI ja vain 34,90 eur /litra  
mad.gif
Ja öljykauppiat myhäilevät tyytyväisinä hyviä katteita.
5*13.50 euroa on kai 67.50 euroa
Motonetin hinta specsien mukaiselle öljylle 15.50 euroa 5 litran pönttö.
Eikä se oikeesti tarvitse sitä viidettä litraa.

Eikä se Motonetin GL 5 öljy ole kuin 29.40 halvempi per litra.

Kukas muuten tällaista väittää "kranttu öljyille". Olisi kiva tietää.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Noo jollaihan heijänkii on toimeen tultava.
No se oli kauppias kun erehyin pyytään hyvää öljyä.
Castrol öljyä pitää olla kun on korkeat kierrokset ja ilmajäähytys .
Kuinkahan usein ne vaihteistoöljyt pitää vaihtaa jos Motonetin halpiksiin siirtyy .
Nythän nuo ovat Longlifet että kuinkas usein sitten ne o vaihdetava .
Ei ole vielä tullut myyjän lupaamia huolto-ohjeita kun tuo käsikirja on nixlandiaa ja sitä tuli vähän huonosti opeteltua koulussa ja siittäkin on nii vietävän kauvan.

Että peräöljytkin 10000 välein.
Saako sen imettyä imuvaihtajalla pois?
Liian hätäisesti miekii katoin moottoriöljyt ja lisäsin turhaan , nyt on öljyä että koko silmä mustana .

Että peräöljytkin 10000 välein.
Peräöljyt kympin välein? Mistä tälläinen tieto tulee?

Mulla ne vaihdettiin tonnissa ja sen jälkeen menee useampi kymppitonni ennenkuin seuraavan kerran vaihdellaan. Vanhempien gessujen huoltosheetti löytyy http://www.r1200gs.info/R1200GS-Maintenance-Schedules.pdf - mutta se taitaa olla niiden versioiden jossa olisi ah-niin-legendaarinen "lifetime" versio peräöljyistä.

Jos lontoo taipuu niin aiheesta löytyy muutamakin threadi ulkomailta. Ainakin se mitä itse tarkastelin ehdotti että parempi valutella ne öljyt pois, vähän näpräämistä mutta ei näyttänyt vaikealta.

Ja mitä öljyihin tulee niin ainakin mun 2011 ohjekirja suosittelee 10W40 -öljyä ja sitä ne laittoi tonnin huollossakin. Ja itse meinaan käyttää kyllä sitä öljymerkkiä minkä leima on takakannessa. Jos ei ahteri kestä tässä harrastuksessa suolavettä sen vertaa että kerran-kaksi kaudessa maksaa vajaan 50 € öljyistä niin sitten mielestäni pihtaa väärässä kohtaa... Johan pyörän vakuutuksetkin on satasia vuodessa...

Peräöjyt kannattaa vaihtaa kympin välein ihan vaan oman mielenrauhankin vuoksi jolloin on mahdollisuus havaita muutoksia perän kunnosta ajoissa eikä se kenenkään kukkaroa köyhdytä liiemmälti.

Kari

Täällä huolto vaihtoi perän öljyt kans kympissä ja sitten taas 20:ssä. Pyörä oli -09 GSA

Eipä tuo varmaan haittaa mitään. Uudemmissa (kai jälkeen '07) niin siellähän on ihan drain plug operaatiota varten....

Back