• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

HD rookielle?

Geeäsäxähvä

New member
Tervehdys teille,

Olen tuota avovaimoketta tämän kesän kuskannut Suzukin takapenkillä ja nyt sillä alkaisi olla halu siirtyä etupenkille. Eli pyöräkuume nousee. Kustomi kiinnostaa kuulemma.

Kysymys kuuluukin, että sopisiko ihan täysin aloittelijalle esim. uudehko täysin vakio 883 Sportster? Tehoa olisi sopivasti aloittelijalle ja moottori on ilmeisesti aika nöyrän luonteinen, alhaalta vääntävä ja siinä mielessä aloittelijalle sopiva?

Ongelma onkin varmaan se paino, 250 kiloa kuullostaa aika kovalta painolta, mutta miltä Sportster tuntuu käsitellä? Painopiste on kai aika alhaalla, joka helpottaa käsittelyä jonkun verran, ts. pyörä tuntuu kevyemmältä kuin oikeasti onkaan?

Minä en niistä mitään tiedä, koskaan en ole HD:tä ajanut, mutta näin voisi kuvitella.

Entäs hallintalaitteet, kuten kytkin ja vaihteet?

Tuli vaan mieleen tuo HD kun siinä rahat pysyy tallessa aika paljon paremmin kuin jaappaanialaisissa pyörissä. Vai pitäisikö kuitenkin aloittaa jollain pienellä perusjapsilla, kuten CB 500, ER-5 tai 6 tai joku japsikustomi jne...

Kokemuksia/mielipiteitä kaivataan.

Kiitos ja anteeksi
 
Kokeilkaa vaikka 800 intruderia, vähän kevyempi kun tuo H-D.
Uusiakin malleja löytyy ja halvalla vanhempia vs 800 malleja on aika hyvin myynnissä.
 
Sportsteri on painopisteen ollessa matalalla helppo hallita. En usko, että siitä tulee ongelmaa. Toki tuon pyörän siirtely käsin vaatii hieman enemmän voimaa kuin esim. ER-5:n. Jarrut ovat tunnetusti HD:ssa hieman heikot, eli niitä saa puristaa reilusti jos pitää nopeampaan pysähtyä. 883:n ja ER-5:n kulutus on samaa luokkaa.

Huomasitko muuten, että vuoden 2009 mallistossa ei näyttäisi olevan perus-sporttia enää lainkaan.

Itse vaihdoin juuri ER-5:sta Sportsterin 883 Low-malliin enkä ainakaan vielä ole katunut. Pyörä on toiminut luotettavasti. Matalampi pyörä on myös helpompi käsitellä sivutuulessa. ER-5:lla tuntui sivutuuli ottavan todella pahasti kiinni.
 
ihan hyvin sopii spora aloittelijalle ja pitävät hintansakin hyvin.
Helppoja ajaa, nöyriä moottoreita, matala istuinkorkeus ja painopiste.
Ehkä kuitenkin valitsisin 1200:n Sporan samantien, ei se niin paljoa tehokkaampi ole ja riittää pidemmäksikin aikaa.
Saattaa olla helpompi myytäväkin kun vaihdon aika tulee ja jos kaksipäällä ajaa niin riittää vääntöäkin paremmin.
 
Toisille sopii ja toiset eivät vaan opi pärjäämään millään painavamman pyörän kanssa. Ihan tapauskohtaista siis. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa, ennen ostopäätöksen tekemistä.

Minä nyt juuri millään muulla ikinä en ole edes halunnut pöristellä menemään. Harrikalla on aloitettu ja samaan merkkiin se tulee joskus myös päättymään. Stagan kanssa olen samaa mieltä, että jos sportsteriin joka tapauksessa vaimon kanssa päädyt ja pelimerkit riittää, niin kannattaa aloittaa suoraan siitä uudehkosta/uudesta 1200:sta ja jättäisin sen pienemmän suosiolla muille.
 
Ok, kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista.

Kaikki vaihtoehdot on siis edelleen pelissä mukana, mietittiin vaan että pitääkö tuo Harrikka jättää suosiolla heti pois painonsa tai muun hankaluuden takia. Edelleen voi siis miettiä HD:tä tai sitten ns. peruspyörää tai vaikka Intruderia, Viragoa tms. Katotaan mihin sitten mieltyy.

Kokeilu ei oikein onnistu muuten kuin kylminä tyyppeinä kun se kortti vielä ostajalta puuttuu. Voin toki hänen puolestaan uhrautua ja käydä koeajamassa erilaisia pyöriä ja kertoa oman mielipiteeni
biggrin.gif
Eihän sitä tiedä mitä siitä seuraa...
 
250 kg kuulostaa tietysti äkkiseltään aika paljolta, luonnollisesti suurin osa siitä on moottoria ja vaihelaatikko joka varsin matalalla. Toki sit lokkarit yms on aitoo peltiä. Normaaliajossa paino ei niinkään haittaa. Sit jos meinaa isoa kovaa mutkatiellä niin paino (ja muut ajo-ominaisuuksien heikkoudet) tuntuu. Paikallaan työntelyssä varmaan tuntuu mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Uudempaa Sporaa on paria eri mallia. C-malleissa on enämpi kromia mutta rengaskoot ja muu geometria ei ole optimi mutkapätkille, R ja vakiomallit siinä suhteessa tasapainoisempia. Joisaain malleissa pieni bensatankki.

Sähkönappulat ovat isot ja helppokäyttöiset, ainoa spesiaali niissä on että kummankin puolen vilkulle on oma painikkeensa. Vilkuissa automaattikatkaisu ts. eivät voi jäädä päälle. Ainakin parin (?) vuoden ajan Harrikoissa ollut hälytin ja ajonesto vakiona.

Kahvat eivät taida olla säädettävät. Mutta ainakin kun itse kokeilin niin ne ovat lyhytsormisellekin sopivan lähellä eikä kytkin ole mikään raskas. Vaihteet vaihtuu täsmällisesti tosin mitään sporttipyörämiesten powershiftejä ilman kytkinta ei kannattane yrittää. Voi olla että jarrut eivät ole maailman tehokkaimmat tai tunnokkaimmat mutta yleensä käytettävillä nopeuksilla kuitenkin riittävät.

883 pystyy päivittämään suhteellisin pienin toimenpitein 1200:ksi. Toki jos tässä vaiheessa jo tietää että 883 jää joskus pieneksi niin kannattaa hankkia suoraan 1200, joka ei ole sen hankalalampi käsitellä kuin pienempikään. Samaten kaikkea mahdollista osaa stongaa, satulaa, moottorin viritysosaa, jousituskomponetteja jne jne jne on hyvin saatavilla tarvikkeena ja originaalina. Rahallista korvausta vastaan tietty

Historiallisesti ajatellen HD:t, myös sportsterit ovat pitäneet hyvin hintansa. Pahanilmanlinnut jotka ennustelleet että "nyt on markkinat niin täynnä että hintojen on pakko laskee" ovat olleet väärässä. Mutta ei ole sanottua etteikö tilanne voisi muuttua.

Aloittelevalle sattuu helposti parkkipaikkakippauksia yms. Kandee miettiä haluuko ne tehdä HD:llä vai kenteis jollain halvemalla. tai että haittaako pikku skradut stongan päissä mitään
 
Paljonhan tuo pyörän sopivuus riippuu myös tuon vaimokkeen pituudesta. Tuttava hommasi avovaimolleen ensipyöräksi Suzukin Savagen ja kovasti on kauniimpi osapuoli tykännyt. Paino ei pyörässä ole paha, istuinkorkeus erittäin matala ja remmivedon vuoksi eivät kynnenaluset ole rasvassa. Hintaakin tuommoisella on käytettynä 3-4ke, joten hankinta ei pahasti kirpaise ja omansa saa miltei pois myydessä muutaman vuoden päästä.

Toki HD pitää hintansa hyvin, mutta tuon "ensiharrikan" hinnalla toki saa monia ominaisuuksiltaan parempiakin pyöriä. Dynat ja Softailit näyttävät sitten allkirjoittaneenkin silmään oikeilta pyöriltä aivan eri tavalla, mutta eivät mielestäni todellakaan ole aloittelijan vehkeitä. TIJ:tä kompatakseni - jos parkkiksella täytyisi kontata, niin paljon vähemmän kyynelehtisin naarmujen takia 3ke japsilla kuin 15ke HD:lla.
 
Toisille sopii ja toiset eivät vaan opi pärjäämään millään painavamman pyörän kanssa. Ihan tapauskohtaista siis. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa, ennen ostopäätöksen tekemistä.

Minä nyt juuri millään muulla ikinä en ole edes halunnut pöristellä menemään. Harrikalla on aloitettu ja samaan merkkiin se tulee joskus myös päättymään. Stagan kanssa olen samaa mieltä, että jos sportsteriin joka tapauksessa vaimon kanssa päädyt ja pelimerkit riittää, niin kannattaa aloittaa suoraan siitä uudehkosta/uudesta 1200:sta ja jättäisin sen pienemmän suosiolla muille.
+1.

HD on todella helppo, esim nostaa pystyyn, koska painopiste on matalalla.
Ja tuota 1200:sta itsekin suosittelen.
 
Toki HD pitää hintansa hyvin, mutta tuon "ensiharrikan" hinnalla toki saa monia ominaisuuksiltaan parempiakin pyöriä. Dynat ja Softailit näyttävät sitten allkirjoittaneenkin silmään oikeilta pyöriltä aivan eri tavalla

Vähän mä repesin tuolle sun jutulles  
biggrin.gif

Mies ajaa jollain kavasakilla ja sportti ei näytä omaan silmään oikealta pyörältä? Miltä toi sun oma kavasaki sitten sun mielestä näyttää?

Sorry, ei ole tarkoitus ilkeillä, huvittaa vain toi sun kirjoitus...
 
Moi


Sekoitetaan soppaa.

Länsipyörä, omaa perinteitä ja ihan kivan näkönenkin (oma mielipide).

Triumph America/Speedmaster

Vanhemmat on 790 cc koneella ja nää uudemman 865 cc.

Noita nyt ei joka kulmalla vastaan tuu ja näin juuri, kuinka pyöri ihan nätisti naisen käsissä. Tosin oli harjoiteltu jonkin verran Savagella ennen tätä pyörää.


GeeTee

edit:Liian nopeet sormet, kijr. virheitä pois
 
Mäpä suosittelen vähän ajettua käytettyä 883:a.Saa helpommin omat takaisin ainakin vaihdossa.1200 on jo niin lähellä Dynan hintoja että mieluummin Dyna.

Jos eka pyörästä kyse,883 riittää aika pitkäksi aikaa.
 
Mäpä suosittelen vähän ajettua käytettyä 883:a.Saa helpommin omat takaisin ainakin vaihdossa.1200 on jo niin lähellä Dynan hintoja että mieluummin Dyna.

Jos eka pyörästä kyse,883 riittää aika pitkäksi aikaa.
Samaa mieltä tuosta, että ei kannata pienempää Sportsteria hyljeksiä, on sitä pyörää siinäkin.

Mutta sitä ihmettelen, että miksi pitäisi ostaa Dyna mielummin kuin 1200 Sportster, jos hinnat yleisesti lähellä toisiaan? Oletettavasti silloin myyntihinnatkin? Missä kaikessa se Dyna on parempi?
 
dyna tärisee enemmän kun spåra, tai voiko sitä edes tärinäksi kutsua kun tyhjäkäynnillä sarvet piitävät ilmaan isoa siluettia vatkaamisen takia
biggrin.gif
 
Jeps,ei ollut tarkoitus haukkua 1200:aa vaan kehua 883:a.Uutenakin järkevä hinta ja vähän ajettuja paljon tarjolla.
 
Mäpä suosittelen vähän ajettua käytettyä 883:a.Saa helpommin omat takaisin ainakin vaihdossa.1200 on jo niin lähellä Dynan hintoja että mieluummin Dyna.

Jos eka pyörästä kyse,883 riittää aika pitkäksi aikaa.
Samaa mieltä tuosta, että ei kannata pienempää Sportsteria hyljeksiä, on sitä pyörää siinäkin.

Mutta sitä ihmettelen, että miksi pitäisi ostaa Dyna mielummin kuin 1200 Sportster, jos hinnat yleisesti lähellä toisiaan? Oletettavasti silloin myyntihinnatkin? Missä kaikessa se Dyna on parempi?
Ei se hinta kovin lähellä ole. Ero karvalakki Street Bobiin 4 k€ ja muihin Dyna malleihin 6-8k€.
 
Taitais muutenkinolla parempi kysyä tälläiset hommat tuolta H-DCF:n boardilla, siellä olisi vähemmän "kohinaa" ja enemmän asiantuntemusta.
 
Mielenkiintoinen juttu:

Joskus kaverin 883r ajaneena muistelin että aika sopiva peli aloittelijalle, toki painoa on "tavallista" pyörää enemmän, mutta jos/kun perusasiat ja pyörän hallinta on hanskassa sillä ajelee ihan miten vaan.

Tuossa yhdellä tutulla naisella on ekana isona pyöränä täysiteho 600 japsi faitteri, ja aikaisempaa pyörä kokemusta on aikalailla vähän. Tässä tapuksessa 600 vesipyssyssä menee vähän ominaisuudet ja tehot hukkaan kun isompaa vaihdetta vedetään päälle max 3000rpm ja kone käy vähän alakantissa kaiken aikaa.Rauhalliseen ajeluun on varmasti parempiakin vaihtoehtoja,,

Painopistehän 883 on alhaalla ja sinänsä pyörän pitäisi olla helpohko käsitellä, moottori on luonteelta sellainen että pyörä ei karkaa heti kädestä varomattomalla kaasuun käytöllä vrt, 600cc vesipeli.

Teitysti joku käytetty halpa japsi olisi alkuun onnen omiaan, mutta jos on mahdollisuus satsata heti vähän enemmän on 883 varmasti hyvä valinta, pyörää voi aika rajattomasti muutella jatkossa omien mieltymysten mukaiseksi. lisäksi pyörä säilyttänee arvonsa aika hyvin, jos myöhemmin haluaa vaihtaa.

Koeajot tietysti selvittävät tilannetta parhaiten, ja valinnan mahdollisuuksia on monia.
 
Back
Ylös