• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

HD rookielle?

Tuossa, kun pojat vääntää kättä dynasta, ajattelin antaa naisen näkemyksen/kokemukseni sporasta ensipyöränä.

Itselläni on ensipyöränä 98 vuoden 883. Ja kyllä se on ajanut asiansa loistavasti. Ja vaikka siinä on stongassa leveyttä 85 senttiä on se ihan näppärä kääntyilijä parkkiksilla ja jalkoihinkaan sillä ei jää, vaikka ehdoton max nopeus on 140 km/h, sen jälkeen alkaa olo olla kuin purjeella. Ja tuulisella ilmalla saa ihan tosissaan pitää kiinni ettei tuuli vie mennessään. Ja nyt muistetaan, ettei yleistetä vaan omasta pelistä on puhe. Mitäköhän siinä olis istuinkorkeus, en tiedä vähemmän kuin normaalisti (runkomuutos). Mutkateillä se on hauska peli, kun perse maata viistäen kanttailet menemään. Radallakin se on testattu.
Tottakai joku kevyt japsi on paljon helpompi ajaa mutta, kuka helvetti sellasella haluaa ajella?

Itse en olis ottanut isompaa harrikkaa ensipyöräksi. Ja heikkona hetkenä tuli sanottua, että ostan kawasian mutta, nyt kun sähkövikakin on korjattu taidan pitää tuon sporan sittenkin. Jos sen johonkin vaihdan niin softailiin. Dynan runkohan on yhtä mölhön mallinen kuin vakio sportin runko.

Dynan runkohan on yhtä mölhön mallinen kuin vakio sportin runko.

Tuosta mölhöstä mallista tiedä, mutta näissä TC-softaileissa tuo tasapainoakseleilla varustettu kone on kyllä liian sileä mun makuun...Honda Shadowkin vibraa enemmän. Itselle tuo Dynan tutina oli se joka muhun kolahti.
Mua lähinnä öllöttää dynan ja sporan rungossa se satulan kohta. Ei sitten pienintäkään muotoa oo putkeen saatu väännettyä. Vaakasuoraa pönäkkää vaan. Mutta minkäs teet, kun on jouset. Softailissa mä tykkään siitä jäykkää jäljittelevästä muodosta. Ai nii täällä olikin puhe ajo-ominaisuuksista, ei ulkonäöstä  
biggrin.gif

juu noista isoista Dyna sopii parhaiten mutkaiselle tielle mutta jos haluaa sellaisen leppoisan pehmeän värinävapaan cruising-pyörän niin sitten softi tai jos tyyli kiinnostaa niin roadking tai electra tms.

Mua lähinnä öllöttää dynan ja sporan rungossa se satulan kohta. Ei sitten pienintäkään muotoa oo putkeen saatu väännettyä. Vaakasuoraa pönäkkää vaan. Mutta minkäs teet, kun on jouset. Softailissa mä tykkään siitä jäykkää jäljittelevästä muodosta. Ai nii täällä olikin puhe ajo-ominaisuuksista, ei ulkonäöstä
biggrin.gif
Ihan pakko kysyä... siis mikä kohta Dynassa on vaakasuoraa pönäkkää?

dyna_fxd.jpg

biggrin.gif
Ihan pakko kysyä... siis mikä kohta Dynassa on vaakasuoraa pönäkkää?

dyna_fxd.jpg
Varmaan siellä penkin alla, kuten Sportsterissakin. Älä yhtään piilottele, jos niin on!  
tounge.gif

purettuave9.jpg

Ränkkä, missäs esim. tässä sitä muotoa on satulan kohdalla rungossa on? Tuohan se vasta suoraa putkea onkin, ei pienintäkään muotoa ole saatu putkeen väännettyä ja silti jäykkä!
sad_orig.gif

hd39403_1936.jpg

250 kg kuulostaa tietysti äkkiseltään aika paljolta, luonnollisesti suurin osa siitä on moottoria ja vaihelaatikko joka varsin matalalla.
Joo, no. Mulla on 350 kiloinen HD, joten 250 kuulostaa Kawasakin VN800:lta joka painaa 235.

Ei se paino tapa. Parempi opetella kerralla siihen että alamäki on pakki ja opettelee katsomaan miten päin parkkeeraa. Kyllä se alamäki sen massan aina on siirtänyt toiseen suuntaan ja ykkönen toiseen.

Ajossahan 250 kg on keijukainen.

Hehhe. Saiskos Dynasta vielä kuvan ilman satulaa. Mahdollisesti, jos vaikka pelkistä rungoista.
tounge.gif
Ni voitte todistaa "käsitykseni" vääräksi. Eihän ne oo samanlaisia ollenkaan enkä kyllä sellasta väittänytkään. Asetin sanani väärin. Sama se.
Joo ei oo muotoa tossa Knuckleheadin rungossakaan mutta, on se paljon komijampi katella.. Ja siitähän tässä nyt oli kyse, makuasioista.. Aijai, mihin sitä taas tuli näppinsä lykättyä.. Mikään ei oo sen hauskempaa ku makuasioista kinaaminen.

"Mikään ei oo sen hauskempaa ku makuasioista kinaaminen."

- Mä tiedän montakin hauskempaa tapaa viettää aikaa. Nyt kun ei pääse tällä hetkellä harrastamaan sexiä niin lähdenpä ajelemaan
062802moto_prv.gif

No osuhan se viimein...
wink.gif

Mikään ei voita baijerilaista patarautaa, Rheinmetall-Borsigia ja Maybach-moottorin ärjyntää...

No osuhan se viimein...
wink.gif

Mikään ei voita baijerilaista patarautaa, Rheinmetall-Borsigia ja Maybach-moottorin ärjyntää...
Mikään ei voita luistonestoa, ABS-jarruja, ajovakauden hallintajärjestelmää + muita systeemejä joiden avulla apinakin osaisi ajaa moottoripyörää? Sportti on ehkä naistenpyörä, mutta penaria voisin suositella jopa minun mummolle.  
biggrin.gif

Tervehdys teille,

Olen tuota avovaimoketta tämän kesän kuskannut Suzukin takapenkillä ja nyt sillä alkaisi olla halu siirtyä etupenkille. Eli pyöräkuume nousee. Kustomi kiinnostaa kuulemma.

Kysymys kuuluukin, että sopisiko ihan täysin aloittelijalle esim. uudehko täysin vakio 883 Sportster? Tehoa olisi sopivasti aloittelijalle ja moottori on ilmeisesti aika nöyrän luonteinen, alhaalta vääntävä ja siinä mielessä aloittelijalle sopiva?

Ongelma onkin varmaan se paino, 250 kiloa kuullostaa aika kovalta painolta, mutta miltä Sportster tuntuu käsitellä? Painopiste on kai aika alhaalla, joka helpottaa käsittelyä jonkun verran, ts. pyörä tuntuu kevyemmältä kuin oikeasti onkaan?

Minä en niistä mitään tiedä, koskaan en ole HD:tä ajanut, mutta näin voisi kuvitella.

Entäs hallintalaitteet, kuten kytkin ja vaihteet?

Tuli vaan mieleen tuo HD kun siinä rahat pysyy tallessa aika paljon paremmin kuin jaappaanialaisissa pyörissä. Vai pitäisikö kuitenkin aloittaa jollain pienellä perusjapsilla, kuten CB 500, ER-5 tai 6 tai joku japsikustomi jne...

Kokemuksia/mielipiteitä kaivataan.

Kiitos ja anteeksi
Alkuperäiseen kysymykseen. H-D on moottoripyörä muiden moottoripyörien joukossa. Ei siihen kuulu mitään sen ihmeellisempää magiaa. Sillä voi ajaa yksin tai kaksin, joko lyhyttä tai pitkää matkaa. Siinä se on. Joku ajaa H-D:llä joku Suzukilla. Ei siinä sen kummempaa.

miksei hd kävisi aloittelijallekin. ajettavuudeltaan on kuitenkin helpommasta päästä verrattuna moniin prätkämalleihin. samaa tyyliä kuin useimmat muutkin kustomityyppiset prätkät. suht matala istumakorkeus, painopiste alhaalla, luonteva ajoasento, matala teho, alhaalta vetävä moottori, lyhyet välitykset. jarrut voisivat olla paremmatkin, samoin tietyssä määrin tekninen luotettavuus. voisin suositella ilman muuta, jos aloittelijalla on ropauskokemusta tai halúaa oppia ropaamista helpomman tekniikan parissa kuin esim. monissa italoissa tai joissakin japseissa on käytetty. varmaan hd-sakkiin mennessään saa neuvoja ja remppa-apuja tarvitseva kuka vain.

Uudemmissa jarrutkin jo ihan OK ja eipä nuo ropaamista tartte enempää kuin muutkaan (siis jos ei välttämättä halua uppoutua "Bolt-on" osien maailmaan).
Omalla '01 Dynalla on ajettu 80tkm josta tänä kesänä 15tkm. Pariin kertaan ölpät vaihdettu, putsari pesty, tulpat kertaalleen vaihdettu Iridiumeihin kesän alussa... ja sitten vaan pesty ja tankattu.
Jaa vaihdatin siihen kyllä takakumin ja pakoputkiston.

Tervehdys teille,

Olen tuota avovaimoketta tämän kesän kuskannut Suzukin takapenkillä ja nyt sillä alkaisi olla halu siirtyä etupenkille. Eli pyöräkuume nousee. Kustomi kiinnostaa kuulemma.

Kysymys kuuluukin, että sopisiko ihan täysin aloittelijalle esim. uudehko täysin vakio 883 Sportster? Tehoa olisi sopivasti aloittelijalle ja moottori on ilmeisesti aika nöyrän luonteinen, alhaalta vääntävä ja siinä mielessä aloittelijalle sopiva?

Ongelma onkin varmaan se paino, 250 kiloa kuullostaa aika kovalta painolta, mutta miltä Sportster tuntuu käsitellä? Painopiste on kai aika alhaalla, joka helpottaa käsittelyä jonkun verran, ts. pyörä tuntuu kevyemmältä kuin oikeasti onkaan?

Minä en niistä mitään tiedä, koskaan en ole HD:tä ajanut, mutta näin voisi kuvitella.

Entäs hallintalaitteet, kuten kytkin ja vaihteet?

Tuli vaan mieleen tuo HD kun siinä rahat pysyy tallessa aika paljon paremmin kuin jaappaanialaisissa pyörissä. Vai pitäisikö kuitenkin aloittaa jollain pienellä perusjapsilla, kuten CB 500, ER-5 tai 6 tai joku japsikustomi jne...

Kokemuksia/mielipiteitä kaivataan.

Kiitos ja anteeksi
Alkuperäiseen kysymykseen. H-D on moottoripyörä muiden moottoripyörien joukossa. Ei siihen kuulu mitään sen ihmeellisempää magiaa. Sillä voi ajaa yksin tai kaksin, joko lyhyttä tai pitkää matkaa. Siinä se on. Joku ajaa H-D:llä joku Suzukilla. Ei siinä sen kummempaa.
Juurikin näin!!
Siinähän ei tosiaankaan ole mitään magiaa ajaa HD-pyörällä, mutta tuntuu usealla olevan suuri tarve kertoa omat kokemukset/näkemykset HD-pyörästä, vaikka ovat vain sen nähneet/kuulleet tai lukeneet mediasta.
Eli vaan pyöräkauppaan ja kokeilemaan eri pyöriä! Siitä se lähtee!! Niinkuin luultavimmin olette jo tehneet.Varmaan löytyy sopiva!
Hinnan pitävyydestä tällähetkellä ei voi enää sanoa mitään. Näyttää olevan paljon tarjontaa käytetyissä pyörissä.

Tulipas 2002 Fat Boy ostettua. Myyjä ei vielä tiedä hintaa, en siis minäkään, lyötiin kyllä kättä päälle
smile_org.gif

Uralla yksi itäpyörä, kahdeksan japsia ja kaksi italialaista.
Hauskinta tässä HD:n ostossa tai siitä puhumisesta on ollut
kavereiden suhtautuminen.

Kaikista eniten tunteella suhtautuvat bemaristit, toinen uhkasi kieltää HD:n tontille tulon, eli kun käyn kaverin luona, pitää mopo jättää vähän kauemmaksi.....

Saas nähdä miten HD-fundamentalistit suhtautuu ukkoon, joka
ajaa goretexeillä ja umpikypärä päässä ?

Jos saa vähän provosoida lisää, niin pyörän mukana tuleva
pikakiinnitteinen "tuulilasi" on heti myyntilistalla. Umpikypärä vai avokypärä plexillä, noo........ onhan siinä sitä, noo...... tyyliä siinäkin !

Sais ny vaan haettua mopon kotiin ennen lumien tuloa.

Itse käytän vain ja ainoastaan Schubertin avattavaa kypärää, asuina sekä nahkarotsi & housut mutta myös "Tixtexit" märille päiville ja jos oikein hel___tin kylmä tulee.
Ja toisekseen kun yhden porukan kanssa olin reissussa niin kyllä siinäkin porukassa joka toisella oli Goret päällä tai ainakin mukana.

Yritä vaan kestää niitä Bemaristeja ja muista että Amerikka voitti sodan, saattaa olla että se vieläkin kaivertaa noita Bemareilla ja Japseilla ajavia, mene ja tiedä
nixweiss.gif

ps: Mihis se lasi kiinnittyy? Stongaan vai etuputkiin? Meinaan voisin ostaa pois kuleksimasta jos sopii SuperGlideen, Nimim 17tkm kylmää kyytiä tänä kesänä...
biggrin.gif

Back