• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Helsingin taksit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J©NE
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

J©NE

New member
Pyörän selästähän sitä havannoi (toivottavasti!) liikennettä aikalailla laajemmasta vinkkelistä esim. henkilöautoihin nähden; näkyvyys on ainakin huomattavasti parempi (ainakin itse näen mainiosti autojen yli). Ja tietoisena omasta haavoittuvaisuudesta myöskin tarkkaavaisuus on toista luokkaa verrattuna puhelimessa puhuvaan tai eväitään mussuttavaan autoilijaan. -Turvassa omassa kotelossa. Radio pauhaa...

Huomioni on harmittavan monesti kiinnittynyt taksiautoilijoiden röyhkeään käytökseen ja piittaamattomuuteen liikenteessä. Ohitetaan pyörä hipoen, kiilataan röyhkeästi eteen - vilkkua näyttämättä tottakai. Punaisia päin vailla omantunnon tuskia. Kiire on!

Aikoinaan taksikuskin ammattiin liittyi kai jonkinasteinen herrasmiesmentaliteetti. Nykyisin sitä ei juurikaan huomaa.
Takseja on toki perhanasti ja monenkirjavaa sakkia mahtuu joukkoon.

Tänään Töölössä kurvasi arvon taksimies rennonletkeästi eteeni. Jäätelöä nautiskeli toisella kädellä. Äkkijarrutus pelasti törmäykseltä - hivenen jouduin väistämään ratikkakiskoille, onneksi ei tullut ratikkaa.
Oliskohan kuski tullut yhtä rennonletkeästi hautajaisiini?

Ei ollut, saakutti, ensimmäinen kerta kun kyseinen ammattiryhmä on saanut aikaan sydämentykystä!

Ei tosiaan mitään uutta takseista
033102ass_1_prv.gif
koko sakki, tosin löytyy sieltä muutama järkevä joukostakin
062802jumpie_prv.gif
, mutta ehdottomana vähemmistönä ovat. Ovat niiiiiiin ammattiautoilijaa.

Jollain taksikuskilla iski kyllä aikamoinen road rage kehä ykkösellä tossa pari viikkoa sitten. En nähny mitä se golffi oli tehnyt, mutta taksi kiihdytti sen viereen vasemmalla kaistalla ja rupes kiilaamaan sitä toista autoa sinne kaiteen suuntaan. No sitten tuli ramppi mistä tää golffi katos matkoihinsa. Näytti aika sairaalta toiminnalta ja toiminnassa ei kyllä ollut enää järjen häivääkään.

Itse kuulun molempiin ryhmiin jotka voidaan luetella tienkäytön sankareihin: taksikuski ja motoristi. Voin suoralta kädeltä sanoa: toista on aina helppo arvostella. Takseja on helsingissä päivisin toista tuhatta liikkeellä ja jokaisen katolla on se keltanen banaani tunnisteena. Tuosta selkeästä merkistä johtuen kuljettajan virheet painuvat helpommin mieleen. Myönnän itsekkin mokanneeni useampaan otteeseen liikenteessä, mutta keltaisia päin en aja jos vain ehdin turvallisesti pysähtymään. Mutta kun niitä virheitä sattuu vaikka pää pyöriikin kuin ryssä anttilassa, ja kun mopojakin liikkuu niin paljon tuolla torilla joita ei vain kerkiä huomaamaan, Ovat sen verran vikkeliä.
Muutaman kerran olen voinut kiittää muita autoilijoita osumien välttelyistä, mutta useamman kerran on se vastapuoli saanut kyllä kiittää minua.
Niitä ajotapoja on yhtä monta kuin on kuskiakin ja tärkeämpää se herrasmiesmäisyys oli silloin, kun autoja oli stadissakin vain se 100. Asiat ovat toisin nykyään, motoristeissakin esiintyy bomberismia liikenteessä.
Itse en aja taksia enää kuin sen verran kunnes löydän oman alan töitä, mutta taksikuskit oon oppinu tuntemaan tän neljän vuoden aikana: osa niistä on perseestä.

p.s. En ollut se joka sinua kiilasi, olin vapaalla tänään.

Kun ajelette perjantai tai lauantai yönä jossai täällä pääkaupunki alueella ehkä vähän pois päin keskustasta niin taksit kyllä vetää, joka mutkan tyyliin "Ei tullut eilenkään!" ja hirveetä kaahailua :/

En nyt jaksais kertoa, mutta mulla on valitettavasti jo liikaa kokemuksia noista.

Olen samaa mieltä, taksikuskien taso ja palvelualttius on laskenut..
Mutta kyllä sinne joukkoon Herrasmiehiä/Naisiakin vielä mahtuu
thumbs-up.gif

Itsekin kyseiseen ammattikuntaan kuuluvana allekirjoitan osan kommenteista... mutta nämä sankarit jotka dumppaavat koko ammattikunnan yhden pellen takia... siinä ei ole mitään kun motoristi käy "niistämässä" autoilijan nenää kun on saanut pesunesteet silmille... mutta anna olla jos jollekulle muulle sattuu tämä roadrage päälle niin heti ollaan maailmanpelastija ja haukkumassa.... Tämä yleistäminen on niin kovin helppoa...
Hiihtäjät vetää hemohessiä ja varmasti se Tiger Woodsikin on jonkun raiskannut...
Juuri työyön lopettaneena en jaksa enempää tarinoida.. ehkä se on helpotus meille kaikille....
Mennäänkö kaikki kiikkun niin elämä olisi varmasti helpompaa.....

Lisää vettä myllyyn

On se kauheeta kun nyt on jo taksikuskienkin maine pilalla.. Nouseekohan niidenkin vakuutusmaksut
nixweiss.gif

Onneksi me motoristit olemme niin paljon parempia!
Kyllä! tänään joku arjen sankari ohitti kyykyllään ja huomattavasti kovemmalla vauhdilla koko valoissa seisovan letkan kääntyvien kaistalta ja porhalsi kauas... ei ihme jos monen mielestä motoristit on vaarallisia, rikollisia jne
biggrin.gif

kyllä siinä kainuun mummolla pärähtää lusikallinen housuun kun istuu tyytyväisenä letkassa ja joku suhauttaa putki punaisena ohitse
033102ass_1_prv.gif

On se kauheeta kun nyt on jo taksikuskienkin maine pilalla.. Nouseekohan niidenkin vakuutusmaksut
nixweiss.gif
Katohan! Modeko kyseenalaistaa badwill’ia? Taksikuskit on vanha ammattikunta ja ammatinharjoittaminen on säilynyt luvanvaraisena. Se on osoitus onnistuneesta vaikuttamisesta. Onko meidän syytä ylpeillä vakuutusmaksujemme tasosta? Vai EVVVK??
nixweiss.gif

On se vain kummalllinen tämä meidän kielemme ja käsityksemme siitä. Jos puhutaan että joku on jonkin homman "ammattilainen" niin mitä se oikeasti tarkoittaa?
nixweiss.gif
Itse asiassahan joku vain maksaa siitä tekemisestä hänelle, ei muuta. Tekeekö tämä maksaminen muka sitten tuosta tekijästä jotenkin ylivoimaisen taitajan meihin muihin nähden?
nixweiss.gif
No juu, pienyrittäjällä linkki leivän ja sen oikean ammattitaidon välillä on aika läheinen => leipä loppuu aika nopeasti jos ei hommaansa ihan oikeasti osaa, mutta entäs rengeillä?
nixweiss.gif
Sillä loppuen lopuksi paljoa ole väliä kuinka renki hommansa hoitaa kunhan siitä ei ihan hirveästi valituksia tule
lookaround_orig.gif

Mies meni korjaamolle, kun vilkkurele ei toiminut mersussa, oli hyllystä loppu, mutta ei hätää. Tilattiin taksi ja ostettiin sen lähes käyttämätön vilkkurele ja asiakas sai vielä tehdastakuun osalle, vaikka oli ollut taksissa jo 5 vuotta.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Back