(Tämä liittyy vähän muihinkin täällä olleisiin keskusteluihin)
Tuossa juuri tänä aamuna töihin huristellessani (Hki keskusta-Länsiväylä-Espoo) mietin, että mikähän mussa on vikana, kun mun mielikuva liikenteestä on ihan toinen kuin mitä tänne kirjoitetaan.
a) Kaikki taksikuskit, joiden kyydissä olen istunut Suomessa, ovat ajaneet moitteettomasti. Liikenteessä olen nähnyt joitakin ylilyöntejä, mutta niitä olen nähnyt myös moottoripyöräilijöiltä, polkupyöräilijöiltä, jalankulkijoilta, pakukuskeiltä (en muista oliko valkoinen hiace
), volvokuskeilta, mersukuskeilta, ladakuskeilta, teinituuninkiautokuskeilta jne. En kuitenkaan ole nähnyt tarpeelliseksi olettaa että kaikki em. ryhmien (ja myös muiden, koska saman tien voisin yleistää kaikkiin liikkujiin) edustajat ajavat kuin kaistapäät.
b) Moottoripyöräillessäni en ole muistaakseni kokenut autoilijoiden puolelta tahallista häirintää. Olen kuitenkin ajanut kahtena kesänä pääasiassa pääkaupunkiseudulla reilu 10 000 km/kesä (kilsat radalla/ulkomailla siihen päälle) ja splittaan jumiruuhkissa, ohitan tarvittaessa, ajan kohtuullisen vauhdikkaasti jne. Päinvastoin, olen kokenut, että ohittamiseen/splittaamiseen annetaan tilaa. Johtuuko tämä siitä, että en paranoidisesti oleta jokaista autoilijan tekemää liikettä vihamieliseksi, unohdan ne aina välittömästi jälkeenpäin, ajotapani ei provosoi muita vai letti niskassa rauhoittaa kanssakulkijat
c) En myöskään ole sitä mieltä, että kaikki autoilijat ovat puusilmiä. Vahingossa tapahtuneita kaistanvaihtoja eteeni on tapahtunut ehkä n. kaksi, mutta virheitä sattuu ymmärtääkseni kaikille (paitsi tietysti täydellisille motoristeille). Johtuuko se siitä, että ennakoin muiden liikennekäyttäytymistä, yritän pitää huolta, että minut nähdään, vältän ajamista kuolleessa kulmassa tai liian lyhyellä turvavälillä (tai joskus ajoin, mutta se päättyi lunariin menneeseen pyörään, siitä varmaan oppi jotain).
Anteeksi vuodatus, on tehnyt mieli kirjoittaa tämä jo pitkään (ja oli tähän threadiin vähän off-topic). Jotain muutakin olisi vielä voinut sanoa, mutta ei tällä kertaa enempää.
P.S. Ai niin, on mulle kerran kiukuteltu liikenteessä. Yks parikymppinen kundi kiilas kehällä eteen, näytti keskaria, soitti torvea ja huuteli hävyttömyyksiä, kun splittasin kesähelteellä. Johtopäätös: kaikki miehet ovat huonostikäyttäytyviä barbaareja