• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Helsingin taksit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J©NE
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse kuulun molempiin ryhmiin jotka voidaan luetella tienkäytön sankareihin: taksikuski ja motoristi. Voin suoralta kädeltä sanoa: toista on aina helppo arvostella. Takseja on helsingissä päivisin toista tuhatta liikkeellä ja jokaisen katolla on se keltanen banaani tunnisteena. Tuosta selkeästä merkistä johtuen kuljettajan virheet painuvat helpommin mieleen. Myönnän itsekkin mokanneeni useampaan otteeseen liikenteessä, mutta keltaisia päin en aja jos vain ehdin turvallisesti pysähtymään. Mutta kun niitä virheitä sattuu vaikka pää pyöriikin kuin ryssä anttilassa, ja kun mopojakin liikkuu niin paljon tuolla torilla joita ei vain kerkiä huomaamaan, Ovat sen verran vikkeliä.
Muutaman kerran olen voinut kiittää muita autoilijoita osumien välttelyistä, mutta useamman kerran on se vastapuoli saanut kyllä kiittää minua.
Niitä ajotapoja on yhtä monta kuin on kuskiakin ja tärkeämpää se herrasmiesmäisyys oli silloin, kun autoja oli stadissakin vain se 100. Asiat ovat toisin nykyään, motoristeissakin esiintyy bomberismia liikenteessä.
Itse en aja taksia enää kuin sen verran kunnes löydän oman alan töitä, mutta taksikuskit oon oppinu tuntemaan tän neljän vuoden aikana: osa niistä on perseestä.

p.s. En ollut se joka sinua kiilasi, olin vapaalla tänään.
Määrittele bomberismi!

(Tämä liittyy vähän muihinkin täällä olleisiin keskusteluihin)
Tuossa juuri tänä aamuna töihin huristellessani (Hki keskusta-Länsiväylä-Espoo) mietin, että mikähän mussa on vikana, kun mun mielikuva liikenteestä on ihan toinen kuin mitä tänne kirjoitetaan.

a) Kaikki taksikuskit, joiden kyydissä olen istunut Suomessa, ovat ajaneet moitteettomasti. Liikenteessä olen nähnyt joitakin ylilyöntejä, mutta niitä olen nähnyt myös moottoripyöräilijöiltä, polkupyöräilijöiltä, jalankulkijoilta, pakukuskeiltä (en muista oliko valkoinen hiace  
wink.gif
), volvokuskeilta, mersukuskeilta, ladakuskeilta, teinituuninkiautokuskeilta jne. En kuitenkaan ole nähnyt tarpeelliseksi olettaa että kaikki em. ryhmien (ja myös muiden, koska saman tien voisin yleistää kaikkiin liikkujiin) edustajat ajavat kuin kaistapäät.

b) Moottoripyöräillessäni en ole muistaakseni kokenut autoilijoiden puolelta tahallista häirintää. Olen kuitenkin ajanut kahtena kesänä pääasiassa pääkaupunkiseudulla reilu 10 000 km/kesä (kilsat radalla/ulkomailla siihen päälle) ja splittaan jumiruuhkissa, ohitan tarvittaessa, ajan kohtuullisen vauhdikkaasti jne. Päinvastoin, olen kokenut, että ohittamiseen/splittaamiseen annetaan tilaa. Johtuuko tämä siitä, että en paranoidisesti oleta jokaista autoilijan tekemää liikettä vihamieliseksi, unohdan ne aina välittömästi jälkeenpäin, ajotapani ei provosoi muita vai letti niskassa rauhoittaa kanssakulkijat  
tounge.gif

c) En myöskään ole sitä mieltä, että kaikki autoilijat ovat puusilmiä. Vahingossa tapahtuneita kaistanvaihtoja eteeni on tapahtunut ehkä n. kaksi, mutta virheitä sattuu ymmärtääkseni kaikille (paitsi tietysti täydellisille motoristeille). Johtuuko se siitä, että ennakoin muiden liikennekäyttäytymistä, yritän pitää huolta, että minut nähdään, vältän ajamista kuolleessa kulmassa tai liian lyhyellä turvavälillä (tai joskus ajoin, mutta se päättyi lunariin menneeseen pyörään, siitä varmaan oppi jotain).

Anteeksi vuodatus, on tehnyt mieli kirjoittaa tämä jo pitkään (ja oli tähän threadiin vähän off-topic). Jotain muutakin olisi vielä voinut sanoa, mutta ei tällä kertaa enempää.

P.S. Ai niin, on mulle kerran kiukuteltu liikenteessä. Yks parikymppinen kundi kiilas kehällä eteen, näytti keskaria, soitti torvea ja huuteli hävyttömyyksiä, kun splittasin kesähelteellä. Johtopäätös: kaikki miehet ovat huonostikäyttäytyviä barbaareja  
baaa.gif

Itse kuulun molempiin ryhmiin jotka voidaan luetella tienkäytön sankareihin: taksikuski ja motoristi. Voin suoralta kädeltä sanoa: toista on aina helppo arvostella. Takseja on helsingissä päivisin toista tuhatta liikkeellä ja jokaisen katolla on se keltanen banaani tunnisteena. Tuosta selkeästä merkistä johtuen kuljettajan virheet painuvat helpommin mieleen. Myönnän itsekkin mokanneeni useampaan otteeseen liikenteessä, mutta keltaisia päin en aja jos vain ehdin turvallisesti pysähtymään. Mutta kun niitä virheitä sattuu vaikka pää pyöriikin kuin ryssä anttilassa, ja kun mopojakin liikkuu niin paljon tuolla torilla joita ei vain kerkiä huomaamaan, Ovat sen verran vikkeliä.
Muutaman kerran olen voinut kiittää muita autoilijoita osumien välttelyistä, mutta useamman kerran on se vastapuoli saanut kyllä kiittää minua.
Niitä ajotapoja on yhtä monta kuin on kuskiakin ja tärkeämpää se herrasmiesmäisyys oli silloin, kun autoja oli stadissakin vain se 100. Asiat ovat toisin nykyään, motoristeissakin esiintyy bomberismia liikenteessä.
Itse en aja taksia enää kuin sen verran kunnes löydän oman alan töitä, mutta taksikuskit oon oppinu tuntemaan tän neljän vuoden aikana: osa niistä on perseestä.

Määrittele bomberismi!
Se nyt on vain sanonta enkä tarkoittanut mitään loukkaavaa, mutta kun kerran kysyit:

********* (Sorry, osittain lainaaminenkin oli kiellettyä, mutta tuolta linkistähän sen näkee, suluissa ennen kohta nro 1:stä)
http://www.bomber.fi/whoweare.html

Määrittele bomberismi!
Se nyt on vain sanonta enkä tarkoittanut mitään loukkaavaa, mutta kun kerran kysyit:

********* (Sorry, osittain lainaaminenkin oli kiellettyä, mutta tuolta linkistähän sen näkee, suluissa ennen kohta nro 1:stä)
Kiäh kiäh kiäh
033102bebe_1_prv.gif

Määrittele bomberismi!

Kiäh kiäh kiäh
033102bebe_1_prv.gif
Ilmeisesti vastasin oikein kysymykseesi...

5 pistettä ja papukaijamerkki.

Kun ajelette perjantai tai lauantai yönä jossai täällä pääkaupunki alueella ehkä vähän pois päin keskustasta niin taksit kyllä vetää, joka mutkan tyyliin "Ei tullut eilenkään!" ja hirveetä kaahailua :/
Pakko tähän mainita huomio jonka aamuyön pikkutunteina on pistänyt silmään, kun on ravinteli illan päätteeksi tullut taksilla kotiin. Se surullisen kuuluisa Huopalahdentie jossa se yx pikkutyttö jäi auton alle ja kuoli ja josta oli isot jutut lehdissä ja uutisissa. Tällä suorallahan on ollut pitkään 40km/h rajoitus.

n. kuusi kymmenestä taksista jonka kyydissä olen ollut on päästellyt tällä suoralla 70-80 km/h... ja vielä asiakas kyydissä *huokaus*
033102ass_1_prv.gif

Pakko tähän mainita huomio jonka aamuyön pikkutunteina on pistänyt silmään, kun on ravinteli illan päätteeksi tullut taksilla kotiin. Se surullisen kuuluisa Huopalahdentie jossa se yx pikkutyttö jäi auton alle ja kuoli ja josta oli isot jutut lehdissä ja uutisissa. Tällä suorallahan on ollut pitkään 40km/h rajoitus.
Pakko tähän mainita huomio: niitä pikkutyttöjä oli kaksi. Ensimmäinen kuoli, kun dösäkuski ajoi päin punaisia, aika hiljaista vauhtia, keskellä iltapäivää. Toinen kuoli, kun Au*ikuski ajoi (käräjäoikeuden perustelujen mukaan) punaisia päin 5 - 6 sekuntia punaisten vaihtumisen jälkeen, iltapäiväruuhkassa.

Huopalahdentiellä on 10 kaistaa, hyvä valaistus ja erinomaisesti erottuvat suojatiet. Liikennevalot toimivat, myös jalankulkuvalot suojatiellä.

Kysymykseni kuuluu: mihin sitä 40 km/h rajoitusta tarvitaan?
wink.gif

Ystävällisin terveisin "JosOlisinSheriffiNiinHuopalahdentielläOlisiPartioKolmeKertaaPäivässäRatsaamassa LiikennevalojenNoudattamista" -Antti

a) Kaikki taksikuskit, joiden kyydissä olen istunut Suomessa, ovat ajaneet moitteettomasti. Liikenteessä olen nähnyt joitakin ylilyöntejä, mutta niitä olen nähnyt myös moottoripyöräilijöiltä, polkupyöräilijöiltä, jalankulkijoilta, pakukuskeiltä (en muista oliko valkoinen hiace  
wink.gif
), volvokuskeilta, mersukuskeilta, ladakuskeilta, teinituuninkiautokuskeilta jne. En kuitenkaan ole nähnyt tarpeelliseksi olettaa että kaikki em. ryhmien (ja myös muiden, koska saman tien voisin yleistää kaikkiin liikkujiin) edustajat ajavat kuin kaistapäät.
Kyse lie ammattilaisuudesta. Ammatikseen ajoneuvoja kuljettavilta
- ihan oikein - ikäänkuin vaaditaan parempaa osaamista, ennakointia,
toisten huomioon ottamista, joustoa ja ties mitä muuta - enemmän
virheettömyyttä ja vähemmän ryntäilyä. Pääosin asiat lienevätkin
kunnossa, mutta muutama tyyppi sitten saa kuohuntaa aikaiseksi.

Jankun .. jankun .. jankun .. mutta vilkkua SAA käyttää - ennen kääntymistä siis ..
Kääntyy YLLÄTTÄEN eteen .. miten niin yllättäen .. Vilkku päälle .. niin ei tarvi arvailla ..

Käytän taksia säännöllisesti pari kertaa viikossa, pääkaupunkiseudulla. En juurikaan ole kiinnittänyt huomiota niiden ajotyyleihin, koska ne aina ajaa ihan siististi ja mukavasti.

Yleisesti ottaen meillä on tämä "mun eteen et tuu" -syndrooma, jos joku aikoo tulla eteemme, kiihdytämme välit kiinni ettei se pääsisi. Jos se kuitenkin tulee, niin sitte tulee näitä "törkeästi eteen" - juttuja. Olisi selkeintä jos se joka aikoo vaihtaa kaistaa tai kääntyä, näyttäisi selvästi aikeensa ja tekis sen kanssa. Nyt ei aina tiedä tuleeko se vai ei, siinä sitte ollaan, ja pysähdytään kiihdytyskaistan päättyessä kun ei uskallettukaan tulla.

Kokemukseni mukaan esim. Italiassa tai Ruotsissa ajellessa, jos näyttää että joku on tulossa eteen, se tulee kanssa, joten on parasta antaa tilaa. Helppoa, kun kaikki toimii samalla tavalla. Ja jos tulee kolari, se joka kiilaa, on aina väärässä. Ja swedut näyttää vielä huonommin vinkkaria kuin suomalaiset, mutta niiden liikkumisesta näkeen muutenkin mitä ne aikoo, ja sen ne myös tekee.

Annetaan siis tilaa, ja kun toiset antaa pienen tilan, käytetään se välittömästi.

Jankun .. jankun .. jankun .. mutta vilkkua SAA käyttää - ennen kääntymistä siis ..
Kääntyy YLLÄTTÄEN eteen .. miten niin yllättäen .. Vilkku pälle .. niin ei tarvi arvailla ..
Tästä muuten erittäin samaa mieltä... Vilkkua kannattaa käyttää ja ajoissa, helpottaa kaikkien elämää.

Mutta olen jo ehdollistunut suomalaiseen "vilkkukiinnitettyohjauspyöränkehään" -ajotyyliin, missä vilkku menee päälle samaan aikaan kuin ratti kääntyy...  
veryangry.gif
Meinasin viime kesänä saada sydärin ja vetää liinat kiinni Saksan motarilla, kun ajoin vasenta kaistaa "vapaata nopeutta" ja etuoikealla oleva auto laittoi vilkun päälle...  
crazy.gif
Muutaman kerran jälkeen oppi, että ei se auto sieltä alle tuuppaa, vilkku vaan laitetaan ajoissa osoittamaan, että vaihtaa kaistaa sitten kun siellä on tilaa
smile_org.gif

Yleisesti ottaen meillä on tämä "mun eteen et tuu" -syndrooma, jos joku aikoo tulla eteemme, kiihdytämme välit kiinni ettei se pääsisi. Jos se kuitenkin tulee, niin sitte tulee näitä "törkeästi eteen" - juttuja. Olisi selkeintä jos se joka aikoo vaihtaa kaistaa tai kääntyä, näyttäisi selvästi aikeensa ja tekis sen kanssa. Nyt ei aina tiedä tuleeko se vai ei, siinä sitte ollaan, ja pysähdytään kiihdytyskaistan päättyessä kun ei uskallettukaan tulla.
---snip---
Annetaan siis tilaa, ja kun toiset antaa pienen tilan, käytetään se välittömästi.
Kerrankin olen R2D2:n kanssa 150% samaa mieltä. Tänään meinasin kuolla nauruun ollessani kotilolla matkalla Pasilaan, ja liikenne jymähti siksi että jengi ei sitten niin millään halunnut antaa tietä loppuvalta kaistalta liittyville autoilijoille. Mun jättämä tila taas ei liittyjille kelvannut, olin kai jonossa liian takana, joten liittyjät porhalsivat kaistan päähän venailemaan. Tätä seurannut soppa ja säätö oli jotain niin uskomatonta seurattavaa, että jos osaisin hävetä, olisin hävennyt silmät päästäni suomalaisuuttani... tyydyin vain nauramaan vatsani kipeäksi.

Terveisiä vain niille jotka oli tänään matkalla Haagasta Ilmalan suuntaan noin 20 vaille kahdeksan...

Kaipa sitä vilkkuakin käytettäisiin enemmän, jos säännöissä EI käskettäisi niin tehdä... Pikku ihmisen kapinamieli ulottuu mitä ihmeellisimpiin asioihin
sad_orig.gif

Toinen tilanne, missä toivoisin myös vilkun käyttöä: etsit jotain osoitetta, kuuntelet, tuliko autoon vika, haluaisit parkkeerata heti kun tasku löytyy ym. Jos näissä ensiksi laittais sen vilkun, takana tulijat tietäisivät, ettei tuo ainakaan aio kiihdyttää tai edes siirtyä ajolinjastaan vasemmalle. Jos ei ole vastantulijoita, uskaltaisi mennä ohi ja taas sujuisi paremmin...

Terv. "MuttaKunJarruvalotSyttyyKauanEnnenVilkkua"

Back